

Programa si modele de subiecte [REZOLVATE] Titularizare Biologie 2025

De Portal Invatamant
la 04 Mar. 2025 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Programa si modele de subiecte [REZOLVATE] Titularizare Biologie 202504Mar.2025

De la regnuri, increngaturi, celule eucariote si pana la sistemele organismului uman, biotop si biocenoza – toate aceste concepte fundamentale au loc de cinste in programa pentru proba scrisa la Titularizare Biologie 2025. Iar eficienta pregatirii pentru acest examen (prin studiu organizat, pe teme clare din programa, cu rezolvari explicate amanuntit si solutii corecte) va face diferenta intre un rezultat mediocru si unul de succes.

Stimati (viitori) profesori de biologie, prin exersarea cu ajutorul subiectelor special concepute conform programei veti reusi nu doar sa va fixati cunostintele teoretice, ci si sa va dezvoltati abilitatile necesare pentru aplicarea acestora in procesul didactic. 
 
In acest articol venim in ajutorul dumneavoastra cu programa detaliata pentru proba scrisa la Titularizare Biologie 2025, alaturi de un model de subiect rezolvat extras din lucrarea Teste rezolvate pentru examenul de Titularizare BIOLOGIE, publicata la Rentrop&Straton.

IMPORTANT: proba scrisa la Titularizare 2025 se desfasoara pe 15 iulie 2025.
 

Programa Titularizare Biologie 2025

 
*Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010
 
NOTA DE PREZENTARE
 
Biologia reprezinta o disciplina de sine statatoare, care apartine ariei curriculare „Matematica si Stiinte ale Naturii”. Studiul biologiei in invatamantul preuniversitar vizeaza:
• receptarea informatiilor despre lumea vie;
• explorarea sistemelor biologice;
• utilizarea si construirea de modele si algoritmi in scopul demonstrarii principiilor lumii vii;
• comunicarea orala si scrisa utilizand corect terminologia specifica biologiei;
• transferarea si integrarea cunostintelor si metodelor de lucru specifice biologiei in contexte noi.
 
Prezenta programa se adreseaza absolventilor invatamantului superior de specialitate care doresc sa participe la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante din invatamantul preuniversitar.
 
Programa este elaborata in acord cu programele scolare in vigoare din invatamantul preuniversitar pentru disciplina biologie si cu programele pentru evaluarile si examenele nationale. Competentele si continuturile din programa sunt proiectate in conformitate cu abordarea curriculara sistemica in realizarea activitatilor didactice si cu profilul absolventului de invatamant superior, care urmeaza sa fie incadrat in invatamantul preuniversitar.
 
Prin programa de concurs se urmareste:
• cunoasterea continuturilor stiintifice fundamentale si a tendintelor in evolutia biologiei;
• aplicarea noilor directii ale biologiei, ale didacticii generale si ale metodicii predarii-invatarii biologiei;
• probarea capacitatilor necesare pentru proiectarea, realizarea si evaluarea activitatilor didactice pentru disciplina biologie;
• demonstrarea abilitatilor de comunicare, empatice si de cooperare necesare realizarii actului educational.
 
COMPETENTE
 
Programa de concurs defineste un numar de competente pe care cadrul didactic trebuie sa le dovedeasca in procesul de predare-invatare-evaluare la disciplina biologie. Aceste competente se dezvoltata pe tot parcursul activitatii profesionale, printr-un efort constient.

Competentele vizate, care vor fi evaluate prin concursul de ocupare a posturilor/catedrelor vacante din invatamantul preuniversitar, sunt urmatoarele:
• aplicarea principiilor didacticii generale si de specialitate;
• cunoasterea si utilizarea continuturilor stiintifice ale disciplinelor biologice;
• aplicarea cunostintelor de metodica predarii disciplinei;
• utilizarea competenta a documentelor scolare reglatoare;
• construirea demersurilor didactice interactive prin adecvarea strategiilor didactice la continuturi;
• proiectarea si realizarea demersului didactic trans-, inter- si multidisciplinar;
• proiectarea si realizarea evaluarii competentelor dobandite de elevi;
• adecvarea procesului instructiv-educativ la particularitatile de varsta si individuale ale elevilor;
• construirea unui climat educativ interactiv, de cooperare, stimulativ, cu scopul cresterii eficientei activitatilor didactice.
 
TEMATICA STIINTIFICA
 
I. Sistematica:
1. Diversitatea lumii vii: clasificarea si caracterizarea generala a celor cinci regnuri: mediul si modul de viata, morfologia, tipul de locomotie, de nutritie, de respiratie, de reproducere (fara cicluri evolutive), importanta si exemple reprezentative. Caracterizarea generala este obligatorie pentru unitatile sistematice: regn, increngatura, clasa.
 
II. Citologie:
1. Celula procariota si eucariota
2. Diviziunea celulara (diviziunea directa; diviziunea cariochinetica – mitoza, meioza)
 
III. Histologie:
1. Tesuturile vegetale si animale
 
IV. Biologie vegetala si animala:
1. Segmentul receptor al analizatorilor la vertebrate
2. Sisteme de organe implicate in realizarea functiilor de nutritie la vertebrate
3. Nutritia autotrofa si heterotrofa
4. Respiratia anaeroba si aeroba
5. Reproducerea la gimnosperme si angiosperme
 
V. Anatomia si fiziologia omului:
1. Sistemul nervos somatic si vegetativ
2. Sistemul endocrin
3. Mediul intern si circulatia sangelui
4. Reproducerea la om si educatia sexuala (contraceptia, boli cu transmitere sexuala, particularitati morfofunctionale si comportamentale ale pubertatii si adolescentei)
 
VI. Genetica:
1. Organizarea genomului la procariote si eucariote
2. Functiile materialului genetic (replicatie, transcriere, traducere)
3. Cariotipul uman normal si patologic
4. Domenii de aplicabilitate si consideratii bioetice in genetica umana: sfaturile genetice, diagnosticul prenatal, fertilizarea in vitro, clonarea terapeutica, terapia genica etc.)
 
VII. Ecologie
1. Caracteristicile ecosistemelor antropizate: particularitati ale biotopului si biocenozei; relatii interspecifice in ecosistemele antropizate.
 
BIBLIOGRAFIE OBLIGATORIE PENTRU TEMATICA STIINTIFICA
 
***Manualele scolare alternative, conform Catalogului manualelor scolare valabile in invatamantului preuniversitar (lista la adresa: www.edu.ro)
1. Barna, A., Pop, I., Suporturi pentru pregatirea examenului de definitivare in invatamant, Editura Albastra, Cluj-Napoca, 2002
2. Barna A., Pop, I., Suporturi pentru pregatirea examenului de gradul didactic II - Editura Albastra, Cluj-Napoca, 2002
3. Boldor, O., Trifu, M., Raianu O., Fiziologia plantelor, EDP, Bucuresti, 1981
4. Botnariuc, N., Vadineanu, A., Ecologie, EDP, Bucuresti, 1982
5. Ceuca, T.,Valenciu, N., Popescu, A. - Zoologia vertebratelor, EDP, Bucuresti, 1983
6. Coman, N., Genetica I-II, Editura UBB, Cluj-Napoca, 1996
7. Deliu, C., Morfologia si anatomia plantelor, Editura Presa Universitara Clujeana, 1999
8. Gavrila, L., Genetica I-II, Editura Universitatii Bucuresti, 1986, 1987
9. Grintescu, I., Andrei, M., Radulescu-Mitroiu, N., Botanica, Editura Stiintifica si enciclopedica, Bucuresti, 1985
10. Hefco, V. P., Fiziologia animalelor si a omului, EDP, Bucuresti, 1997
11. Manolache, V., Zarnescu, O., Citologie, histologie animala, Editura Universitatii Bucuresti, 1993
12. Miscalencu, D., Mailat, F., Anatomia comparata a vertebratelor, EDP, Bucuresti, 1982
13. Nicolau, S., Bioetica, Editura Universul, 1998
14. Polescu, L., Atanasiu, L., Fotosinteza sau cum transforma plantele lumina soarelui, Editura Albatros, 1988
15. Pop, I.,Lungu, L., Hodisan, I., Cristurean, I., Mititelu, D., Mihai, Gh.- Botanica sistematica, EDP, Bucuresti, 1983
16. Strungaru, Gr., Pop, M., Hefco V., Fiziologie animala, EDP, Bucuresti, 1983
17. Serbanescu-Jitariu, G., Toma, C., Morfologia si anatomia plantelor, EDP, Bucuresti, 1980
18. Raicu, P., Genetica generala si umana, Editura Humanitas, Bucuresti, 1997
19. Toma, C., Nita, M., Celula vegetala, Editura Universitatii „Al. I. Cuza", Iasi, 1995
20. Tomescu, N., Popa, V., Zoologia nevertebratelor, Editura UBB, Cluj-Napoca, 2000
21. Voica, C., Fiziologie vegetala, Editura Universitatii Bucuresti, 1982, 1983
22. Zachiu, M., Solomon, L., Nastasescu, M., Suciu, M., Pisica, C., Tomescu, N.- Zoologia nevertebratelor, EDP, Bucuresti, 1983
23. Zarnea, Gh., Tratat de microbiologie vol. IV, Editura Academiei Romane, 1990
 
TEMATICA PENTRU METODICA PREDARII BIOLOGIEI
 
I. Proiectarea, organizarea si desfasurarea activitatii didactice la biologie in concordanta cu curriculumul national
1. Componentele curriculumului scolar: plan-cadru, programa scolara, programe pentru examenele si evaluarile nationale, manuale scolare
2. Planificarea calendaristica, proiectarea unitatii de invatare, proiectul de lectie
3. Proiectarea si aplicarea CDS la biologie
 
II. Strategii didactice utilizate in procesul de predare-invatare-evaluare la biologie
1. Metode didactice utilizate in predarea biologiei
2. Forme de organizare a activitatii didactice
 
III. Integrarea mijloacelor de invatamant in procesul de predare - invatare - evaluare la biologie
 
IV. Evaluarea randamentului scolar in concordanta cu obiectivele curriculare
1. Evaluarea, componenta fundamentala a procesului de invatamant
2. Obiectivele si functiile evaluarii scolare
3. Strategii de evaluare a randamentului scolar
4. Instrumente clasice si moderne de evaluare
5. Modalitati de elaborare a probelor de evaluare
 
V. Abordarea intra-, inter- si transdisciplinara a continuturilor la lectiile de biologie.
 

BIBLIOGRAFIE OBLIGATORIE PENTRU METODICA PREDARII BIOLOGIEI

***Ghid metodologic, Aria curriculara matematica si stiinte - liceu, MEC, CNC, Editura Aramis Print, Bucuresti, 2002
***Ghid metodologic de aplicare a programei de biologie - invatamant obligatoriu, MEC, CNC, Editura Aramis Print, Bucuresti, 2002
***Ghid de evaluare si examinare - biologie, SNEE, Editura Aramis, Bucuresti, 2001
***Planurile-cadru si programele scolare in vigoare (lista la adresa www.edu.ro)
1. Barna, A., Pop, I., Suporturi pentru pregatirea examenului de definitivare in invatamant, Editura Albastra, Cluj-Napoca, 2002
2. Cerghit, I., Neacsu, I., Negret, I., Panisoara, I.O., Potolea, D., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iasi, 2001
3. Cerghit, I., Sisteme de instruire alternative si complementare, Editura Polirom, Iasi, 2008
4. Costica, N., Metodica predarii biologiei, Editura Graphys, Iasi, 2008
5. Cucos, C., Pedagogie generala, Editura Polirom, Iasi, 2000
6. Cucos, C., Teoria si metodologia evaluarii, Editura Polirom, Bucuresti, 2008
7. Ion, I., Leu, U., M., Metodica predarii-invatarii biologiei, Editura Corson, Iasi, 2004
8. Ionescu, M., Demersuri creative in predare si invatare, Editura PUC, Cluj, 2000
9. Iucu, R., Managementul si gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, Iasi 2000
10. Lazar, V., Caprarin, D., Metode didactice utilizate in predarea biologiei, Editura Arves, Craiova, 2008
11. Nicola, I., Tratat de pedagogie scolara, Editura Aramis, Bucuresti, 2000
12. Oprea, C., L., Strategii didactice interactive, EDP, Bucuresti, 2007
13. Radu, I.,T., Evaluarea in procesul didactic, editia a IV-a, EDP, Bucuresti, 2008
14. Stoica, A., Evaluarea progresului scolar. De la teorie la practica, Editura Humanitas Educational, Bucuresti, 2003
15. Stoica, A. (coord.), Evaluarea curenta si examenele, Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucuresti, 2001
16. Ureche, C., Ciucu, C., Metodica predarii biologiei, Editura Fedax, Focsani, 2003
 

Model Subiect [REZOLVAT] Titularizare Biologie 2025

 
SUBIECTUL I (30 de puncte)
 
A. 8 puncte
Scrieti litera corespunzatoare raspunsului corect. Este corecta o singura varianta de raspuns.

1. Deutoneuronul caii sensibilitatii tactile epicritice este localizat in:
 
a) bulbul rahidian;
b) cornul anterior medular;
c) cornul posterior medular;
d) talamus.
 
2. La eucariote, transcriptia este procesul prin care se realizeaza:
 
a) copierea informatiei genetice de pe una dintre catenele ADN-ului;
b) sinteza moleculei de ADN dupa modelul semiconservativ;
c) separarea ARNm in cele doua catene complementare;
d) traducerea mesajului genetic din ARNm la nivelul ribozomilor.
 
3. In cazul in care, in F1, sunt 25% descendenti baieti bolnavi si 25% descendenti baieti sanatosi, 25% descendenti fete sanatosi si 25% descendenti fete sanatosi, dar purtatori ai genei pentru daltonism, genotipurile organismelor parentale sunt:


 
4. In cazul unei transfuzii de sange, o persoana cu grupa sangvina A si Rh negativ, poate dona sange unei persoane cu grupa sangvina:
 
a) A si Rh negativ;
b) B si Rh negativ;
c) O si Rh pozitiv;
d) B si Rh pozitiv.
 
B. 12 puncte
 
Celula este unitatea de baza a tuturor vietuitoarelor. Diviziunea celulei se poate realiza direct sau indirect (prin mitoza si meioza).
 
a) Stabiliti o asemanare si o deosebire dintre profaza mitozei si profaza I a meiozei.
b) Evidentiati conceptul biologic fundamental “unitatea structura - functie„ pentru un tip de tesut muscular (la alegere).
c) Construiti doua enunturi (afirmative) dintre care un enunt adevarat si un enunt fals.
 
Folositi, in acest scop, informatia stiintifica specifica urmatoarelor continuturi:
- Floarea la Gimnosperme;
- Rolul pigmentilor asimilatori in procesul de fotosinteza. 
 
Se va construi un singur enunt din fiecare continut.
 
Modificati enuntul fals, astfel incat acesta sa devina adevarat. Nu se accepta folosirea negatiei.
 
C. 10 puncte
 
Capacitatea pulmonara totala a unui adolescent este egala cu 6300 ml aer. Printr-o expiratie fortata, adolescentul elimina din plamani un volum de aer egal cu 2100 ml.
 
a) Calculati volumul inspirator de rezerva al adolescentului, stiind ca, volumul curent este egal cu 500 ml aer, iar volumul rezidual are o valoare de trei ori mai mare decat cea a volumului curent. Scrieti toate etapele rezolvarii problemei.
b) Formulati o alta cerinta cu care completati aceasta problema. Rezolvati cerinta pe care ati propus-o.

Modelul de subiect este extras din lucrarea Teste rezolvate pentru examenul de Titularizare BIOLOGIE ...click aici pentru detalii si comenzi >>>
 
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
 
Alcatuiti un eseu cu tema „Hormonii adenohipofizari” dupa urmatorul plan:
 
- denumirea a cinci hormoni secretati de adenohipofiza;
- prezentarea, a cate doua exemple de actiuni in organism pentru fiecare hormon adenohipofizar denumit;
- prezentarea unui mecanism de reglare a secretiei unuia dintre hormonii adenohipofizari denumiti;
- prezentarea a doua boli endocrine, precizand pentru fiecare boala: denumirea, cauza, cate doua exemple de manifestari.
 
 
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 
Secventele urmatoare sunt selectate din programele scolare de biologie pentru clasa a VIIa, respectiv a XI-a si cuprind competente specifice si o parte dintre continuturile cu ajutorul carora se pot forma/dezvolta competentele respective. Pentru rezolvarea cerintelor, se au in vedere aceste continuturi.
 
Clasa a VII-a


 
(Programa scolara pentru disciplina Biologie, Clasele a V-a - a VIII-a Aprobat prin ordin al ministrului educatiei nationale nr. 3393/28.02.2017) 
 
Clasa a XI-a


 
 (Programe scolare pentru ciclul superior al liceului, Biologie, Clasa a XI-a, Aprobat prin ordinul ministrului nr. 3252/ 13.02.2006)
 
Alegeti una dintre secventele de programe scolare de biologie de mai sus.
 
Proiectati activitatea didactica, centrata pe elev, prin care se poate forma/dezvolta competenta specifica precizata in secventa de programa scolara aleasa, avand in vedere urmatoarele:
- explicarea relatiei dintre competenta specifica si continuturile respective;
- un exemplu de metoda didactica utilizata, argumentarea utilizarii acestei metode didactice si exemplificarea modului in care poate contribui la formarea/dezvoltarea competentei specifice din secventa de programa scolara aleasa;
- doua exemple de activitati de invatare adecvate continuturilor din programa scolara;
- un exemplu de mijloc de invatamant care poate fi valorificat pentru formarea/dezvoltarea competentei specifice, cu precizarea: secventei didactice in care este valorificat; unei modalitati de integrare in secventa didactica respectiva, unei forme de organizare a activitatii didactice si argumentarea folosirii acestei forme de organizare in situatia respectiva;
- elaborarea, folosind limbajul stiintific adecvat, a unui item de tip problema, prin care se evalueaza competenta specifica precizata in secventa din programa scolara aleasa;
- mentionarea a doua reguli/conditii de proiectare a unui item de tip pereche/asociere, a unui avantaj si a unui dezavantaj ale folosirii acestui tip de itemi;
- precizarea a doua functii ale evaluarii scolare.
 
Nota: Se puncteaza corectitudinea stiintifica a informatiei de specialitate utilizata in elaborarea itemului.
 

Rezolvarea Subiectului la Biologie Titularizare 2025

 
Se puncteaza orice modalitate de rezolvare corecta a cerintelor.
Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit in barem.
Nu se acorda fractiuni de punct.
Se acorda zece puncte din oficiu.
Nota finala se calculeaza prin impartirea la zece a punctajului total acordat pentru lucrare. 
 
 
SUBIECTUL I (30 de puncte)
 
A.
Se acorda cate 2p. pentru fiecare raspuns corect: 1a; 2a; 3a; 4a.
 
B.
a) Asemanare: ambele sunt diviziuni indirecte
 Deosebire: profaza I este mai lunga decat profaza mitozei.
 
b) tesutul muscular striat intra in alcatuirea musculaturii scheletice, a limbii, a treimii superioare a esofagului si a unor sfinctere. Acest tesut se contracta voluntar. tesutul muscular striat are celule cilindrice cu extremitati rotunjite sau ramificate. In sarcoplasma reticulul endoplasmic formeaza doua tipuri de canale cu rol in contractia musculara, numerosi nuclei periferici, mitocondrii si miofibrile. La microscopul optic, miofibrilele se prezinta sub forma unor discuri (benzi) clare sau intunecate, cu dispozitie alterna, situate la acelasi nivel in toate miofibrilele, dand fibrelor aspect striat. La microscopul electronic se observa ca fiecare miofibrila este formata din doua tipuri de miofilamente: unele formate din miozina, altele formate din actina. Miozina si actina sunt proteine contractile.
 
c) Construiti doua enunturi (afirmative) dintre care un enunt adevarat si un enunt fals.
 
Folositi, in acest scop, informatia stiintifica specifica urmatoarelor continuturi:
- Floarea la Gimnosperme;
- Rolul pigmentilor asimilatori in procesul de fotosinteza.
Enunt adevarat: Pigmentii asimilatori au rolul de a capta energia luminii si de a o converti in energie chimica.
Enunt fals: Sepalele si staminele alcatuiesc partea asexuata a florii la angiosperme. Sepalele si petalele alcatuiesc partea asexuata a florii la angiosperme.
 
C.
a)
VR = VC x 3
VR = 500 ml x 3
VR = 1500 ml aer
CPT = VIR + VER + VC +VR
6300 = VIR + 2100 + 500 + 1500
VIR = 6300 – 4100
VIR = 2200 ml aer
 
b) Cum se numeste volumul respirator care nu poate fi masurat spirometric?
Volum rezidual.
 
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Adenohipofiza este partea cea mai dezvoltata a hipofizei, reprezentand aproximativ 75% din masa glandei. Secreta si elibereaza hormoni foarte importanti: TSH (tireotropina), hormon stimulator tiroidian, ce influienteza metabolismul bazal, LH (hormon luteinizant): intevine in ovulatie si in maturarea corpului galben, FSH (hormon foliculostimulant): stimuleaza dezvoltarea folicului ovarian si alcatuirea corpului galben la femei, ACTH (corticotropina): stimuleaza sinteza hormonilor steroizi in corticosuprarenala si influienteaza metabolismul glucidic, STH (somatotropina): stimuleaza cresterea si dezvoltarea tesuturilor moi si creste glicemia.
 
Hormonii prezinta diferite mecanisme de reglare (de exemplu reglarea secretiei de hormon de crestere se realizeaza de catre hipotalamus prin doi neurohormoni-unul cu rol inhibitor si unul cu rol stimulator; starile de stres stimuleza de asemenea secretia de hormon).
 
Dereglarea functiei unui hormon duce la aparitia unor boli. Hiposecretia se hormon soma-totrop in copilarie produce nanism hipofizar (dimensiuni reduse ale corpului, functii psihice normale), iar hipersecretia la maturitate duce la acromegalie (dezvoltarea exagerata a extremitatilor si a unor organe).
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Componenta fundamentala a programei scolare este cea referitoare la competentele specifice si continuturi. Competentele specifice sunt definite pe obiect de studiu si se formeaza pe parcursul unui an scolar, fiind etape in dobandirea competentelor generale.
Competentelor specifice li se asociaza, prin programa, unitatile de continut ce se prezinta sub forma unui cumul de informatii, deprinderi, atitudini, care deriva din sarcinile specifice pe care le are de indeplinit educatia. Prin intermediul unor metode, continuturile trebuie sa fie abordate de catre elev in amanunt, prelucrate, stocate, reproduse si aplicate conform cerintelor stabilite prin obiective.
 
In particular, competenta aleasa, elaborarea si aplicarea unor algoritmi de identificare, investigare, experimentare si rezolvare, se poate dobandi pe parcursul orelor de biologie, realizate cu prilejul studiului procesului de respiratie la om. Elevii, in timpul orelor de predare, dar si de recapitulare sau evaluare, isi pot forma capacitatea de a elabora si aplica algoritmi de identificare, investigare, experimentare si rezolvare de probleme referitoare la acest proces.
 
Demonstratia este metoda de explorare a realitatii, prin care profesorul transmite mesajul elevilor prin intermediul unui proces si anume procesul de respiratie; acesta poate fi transmis cu ajutorul desenului la tabla sau a mijloacelor audio-vizuale (un scurt filmulet in care este evidentiata ventilatia pulmonara), avand drept scop asigurarea unei baze perceptive in mod practic. Profesorul pregateste din timp materialele necesare demonstratiei si prezinta elevilor scopul acesteia, dupa ce face in prealabil o reactualizare a cunostintelor elevilor. Acestia trebuie sa urmareasca un scurt film despre ventilatia pulmonara si sa raspunda apoi intrebarilor adresate de profesor (elevii vor rezolva cerintele de pe fisa de lucru pe care o vor primi dupa vizionare), cu ajutorul caruia vor descoperi noile cunostinte si vor formula concluzii. Observarea independenta consta in urmarirea sistematica a acestui proces de catre elevi, sub indrumarea profesorului, care are drept sarcina organizarea si sprijinirea ei, elevii fiind principalii actori. Elevii observa, la cererea profesorului, filmuletul, dar si desenele din manual, cu ajutorul carora incearca sa identifice caracteristicile inspiratiei si expiratiei, completand astfel fisa de lucru, mijloc didactic care poate fi folosit cu succes in dirijarea invatarii.
 
Elevii au pe mesele de lucru fisa de lucru (in care sunt precizate cateva cerinte referitoare la acest proces, precum si o problema la care trebuie sa calculeze capacitatea pulmonara totala a unei persoane), manualul si atlasul anatomic. Profesorul le precizeaza timpul necesar rezolvarii cerintelor din fisa de lucru. Colectivul clasei este impartit de catre profesor in grupe de maxim patru elevi, fiecare dintre acestia avand de efectuat diferite sarcini de lucru in cadrul grupei: un elev citeste cerintele, altul cronometreaza timpul, unul cauta rezolvarea la sarcinile de pe fisa, unul prezinta concluziile la final. Metoda invatarii pe grupe permite ca elevii sa invete in ritm propriu, dezvolta la elevi abilitati de comunicare si colaborare, activizeaza, elevii pot invata unii de la altii.
 
Competenta de evaluare pentru itemul de tip problema este aplicarea cunostintelor referitoare la diferite procese biologice in rezolvarea de probleme.
 
Enunt: Capacitatea vitala a unui sportiv este de 4500 ml aer. Printr-o expiratie fortata, sportivul elimina din plamani un volum de aer egal cu 2300 ml. Calculati volumul inspirator de rezerva al adolescentului, stiind ca, volumul curent este egal cu 500 ml aer.
 
Regulile de proiectare a unui item de tip asociere sunt ca cele doua coloane sa se afle pe aceeasi pagina si ca numarul premiselor sa difere de numarul raspunsurilor. Avantajul folosirii unui astfel de item este obiectivitatea crescuta, iar dezavantajul este faptul ca nu evalueaza nivele cognitive superioare.
 
Evaluarea scolara prezinta numeroase functii, dintre care amintim functia diagnostica si functia motivationala.
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

programa titularizare biologietitularizare 2025titularizare biologie 2025subiect titularizare biologie 2025


x
Lasa un raspuns



Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
//