Portal Invatamant publica subiectele la Romana de la Evaluare Nationala 2025 clasa 4 asa cum au fost ele distribuite in spatiul public. Gasiti in articol si subiectele la Romana EN clasa a IV-a din anii trecuti.
Subiectele de la Evaluarea Nationala clasa a IV-a 2025 Romana
Citeste textul de mai jos cu atentie!
BUBURUZA FARA BULINE
dupa Claudia Groza
Adierea vantului de primavara ridica nori de praf in atmosfera incinsa. Norii isi iau forme ciudate, se unesc la un loc, formeaza o patura deasa, care acopera cerul albastru. Soarele se zbate sa
rasara din spatele lor, dar nu reuseste. Cateva raze neastamparate scot nasul din spatele norilor. Incepe sa ploua printre razele soarelui. In scurt timp, apare mandrul curcubeu. Natura se linisteste. Insectele ies dintre frunze si isi scutura voioase aripile.
— Credeam ca nu se mai opreste ploaia! spuse o libelula, cu aripile putin sifonate.
— Daca norilor le arde de joaca si de harjoneala... sopti musca uda.
— Hai, ca nu s-a intamplat nimic. Nu va mai plangeti atata! Are si ploaia rostul ei. Cat sa mai ude si agricultorii cu furtunul suprafete intinse de culturi? grai o buburuza sfatoasa si vorbareata.
— Tu vorbesti? Uita-te la tine cum arati! Ploaia ti-a spalat bulinele de pe aripi. Esti de nerecunoscut.
Rasete jucause se aud din toate partile. Insectele se aduna in jurul buburuzei, curioase de o asa intamplare ciudata.
— Vai, esti asa de caraghioasa! Esti rosie ca un ardei capia, a zis libelula.
— Sau ca un gogosar, a raspuns, rautacioasa, musca.
— Ba nu, eu cred ca arati ca o rosie coapta, a adaugat un bondar.
Biata buburuza se intrista. A zburat pe o frunza de brusture, sa se priveasca intr-o picatura de ploaie. Suratele ei nu glumeau. Petele negre de pe aripi disparusera. Cum s-a putut intampla asa ceva?
— Ce ma fac acum? Cine sunt? Mi-e rusine sa traiesc astfel. Voi fi nevoita sa ma ascund de ochii rai ai fiintelor din lumea asta toata viata. Si a inceput sa planga.
Buburuza statea ascunsa intre petalele unei zorele. O albina, care venise sa culeaga nectar, vazand-o fara speranta, ii spuse
— Te rog, nu mai plange! Am gasit o rezolvare pentru problema ta: iti dau o dunga neagra de pe abdomenul meu si iti vei reface bulinele.
Cu glas stins, fara curaj, biata buburuza intreba:
— Faci tu asta pentru mine?
— Bineinteles ca fac asta pentru tine. Prietenul la nevoie se cunoaste! spune wn vechi proverb. Nu poti ramane fara pete pe aripi, pe cand eu pot trai linistita cu o dunga in minus, a raspuns binevoitoare albina.
— Multumesc! iti raman vesnic recunoscatoare. Dar stai putin! strigi buburuza.
— Stau. Ce mai este acum?! s-a mirat albina.
— Cine imi va picta bulinele? a intrebat cu tristete buburuza.
— Ai dreptate! La asta nu m-am gandit.
Buburuza si albina s-au asezat cuminti, usor obosite, pe marginea unei petale de trandafir alb.
Se gandeau. Cautau o solutie salvatoare.
In apropiere se auzi un fluierat vesel. Nu se vedea nimic inca, deoarece plantele erau inalte si acopereau zona de unde venea sunetul. Dupa cateva minute, aparu un baiat cu un bloc de desen mare si cateva pensule. Deodata, pe chipul albinei inflori un zambet larg.
— El este salvarea noastra! sopti bazaind vesel si prelung albina.
— Ihm... nu prea inteleg, nu stiu exact ce vrei sa spui, a raspuns buburuza neincrezatoare.
— Nici nu trebuie. Rezolv imediat, fii pe pace!
Terminand de zumzait, albina se indrepta spre copil. Se apropie foarte mult de nasul acestuia.
Apoi, se ascunse in spatele lui. Din nou a aparut in fata ochilor si a zburat spre floarea unde astepta micuta buburuza.
— Ia te uita! Ce ciudatenie! O buburuza fara buline. Pare trista. Ce s-o fi intamplat? Cine s-o fi bucurat sa ii fure bulinele acestei fiinte atat de gingase? a intrebat nelamurit baiatul.
Albina zbura in jurul pensulelor, dupa care se indrepta spre chipul baiatului, apoi spre floarea pe care se afla buburuza.
— Cred ca te pot ajuta, Buburuza-Ruza! Mi-a venit o idee. De fapt, am fost inspirat de prietena albina. Am sa-ti desenez bulinele cu vopsea. Da, da, am sa-ti pictez aripile, a adaugat incantat baiatul.
Acestea fiind zise, copilul nu a mai stat pe ganduri si s-a pus pe treaba. A scos vopselele si pensulele din ruesac, apoi a pictat buline negre pe aripile rosii ale buburuzei. Pe masura ce treaba era aproape de final, inima insectei revenea la loc. Putea din nou sa zboare, fara a fi considerata o ciudatenie de catre celelalte gaze.
— Gata, esti ca noua! Priveste-te, spuse micul pictor, intinzand un ciob de oglinda.
Albina si buburuza cu buline noi, de toata splendoarea, si-au unit aripile si au inceput a dansa in vazduhul insorit si placut mirositor dupa ploaia racoritoare ce stersese orice firicel de praf.
Baiatul s-a asezat comod in iarba, si-a pus blocul de desen pe genunchi si a pictat minunea naturii, ce se intindea nemarginit in fata ochilor sai.
Asadar, buburuza si-a dat seama ca, in viata, orice situatie are rezolvare, oricat de dificil ar parea, daca te poti baza pe un prieten bun, adevarat.
1. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Cine este personajul principal al textului?
a. musca
b. libelula
c. buburuza
d. baiatul
2. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Cine a avut ideea salvatoare pentru buburuza?
a. musca a avut ideea salvatoare pentru buburuza
b. bondarul a avut ideea salvatoare pentru buburuza
c. floarea a avut ideea salvatoare pentru buburuza
d. albina a avut ideea salvatoare pentru buburuza
3. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Albina a ajutat-o pe buburuza pentru ca...
a. i-a cerut musca
b. a primit o rasplata
c. erau bune prietene
d. a rugat-o libelula
4. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Unde statea ascunsa buburuza rusinata ca nu mai avea buline pe aripi?
a. intre petalele unei zorele
b. sub un ghiocel
c. langa o viorea
d. la tulpina unui trandafir.
5. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului care indica ordinea corecta a intamplarilor din text, asa cum s-au petrecut ele.
1. Un baiat binevoitor ii picteaza buburuzei bulinele pe aripile rosii.
2. Picaturile de ploaie au spalat bulinele de pe aripile unei buburuze.
3. O albina stie cum sa o ajute pe buburuza sa-si recapete bulinele.
4. Ploaia de primavara s-a oprit.
a. 3,2,1,4
b. 1,4,3,2
c. 4,2,3,1
d. 4,1,2,3
6. Uneste cu o linie fiecare enunt de mai jos cu numele personajului care face actiunea
Enuntul Personajul
Rasare de dupa nori libelula
Plange rusinata albina
Are aripile sifonate Soarele
buburuza
7. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Din ce cauza se ascundea buburuza rusinata?
a. deoarece se temea de reactiile rautacioase ale celor din jur.
b. deoarece avea ameteli cand dansa cu albina in vazduh
c. deoarece voia sa stea la umbra unei zorele.
d. deoarece avea emotii foarte puternice.
8. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Cine i-a pictat bulinele pe aripi buburuzei?
a. rosia
b. baiatul
c. libelula
d. ploaia
9. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Prin ce trasatura de caracter s-a remarcat baiatul?
a. prin mandrie
b. prin lacomie
c. prin egoism
d. prin generozitate.
10. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
De cine a fost inspirat baiatul pentru a-i desena bulinele buburuzei cu vopsea?
a. biatul a fost inspirat de libelula.
b. biatul a fost inspirat de albina.
c. biatul a fost inspirat de musca.
d. biatul a fost inspirat de bondar.
11. Scrie, pe randurile de mai jos, in trei enunturi, ce s-ar fi intamplat daca buburuza ar fi ramas fara buline si nu ar fi fost salvata de baiat.
1.
2.
3.
12. Citeste cu atentie enunturile urmatoare.
Scrie A in caseta din dreptul enuntului, daca il consideri adevarat, sau F, daca il consideri fals.
Albina si buburuza cu buline noi erau fericite
Albina si buburuza cu buline noi erau suparate.
13. Scrie DA pentru raspunsul afirmativ si NU pentru raspunsul negativ, la fiecare dintre intrebarile de mai jos.
Ploaia i-a spalat buburuzei bulinele de pe aripi?
Bondarul a ajutat-o pe buburuza sa isi recapete bulinele?
Baiatul i-a desenat bulinele buburuzei cu vopsea?
14. Scrie, pe randurile de mai jos, folosind informatii din text, patru enunturi despre ce ti-a placut in comportamentul albinei.
15. Redacteaza, in spatiul de mai jos, un text de sase-opt enunturi in care sa prezinti patru motive pentru care este bine sa ai prieteni adevarati.
In textul tau respecta urmatoarele cerinte:
- prezinta patru motive pentru care este bine sa ai prieteni adevarati
- ai grija la scrierea corecta a cuvintelor
- foloseste adecvat semnele de punctuatie
- asaza potrivit textul in pagina.
Subiect Limba romana pentru elevii minoritatii maghiare
* 20 mai - Limba si comunicare - Limba romana / Limba romana pentru minoritatile nationale
Prima proba din cadrul Evaluarii Nationale 2025 clasa 4 incepe la ora 10.00, iar elevii au la dispozitie 60 de minute pentru rezolvarea subiectelor din foaia de examen.
Inainte de inceperea probei, elevii sunt asezati in banci cate doi sau conform asezarii lor obisnuite, in sala lor de clasa. Fiecarui elev i se distribuie testul din ziua respectiva pe care completeaza numele, prenumele, unitatea de invatamant.
Apoi, invatatorul de la clasa realizeaza, intr-o maniera motivanta, instructajul elevilor cu privire la desfasurarea testului si importanta evaluarii.
Pe parcursul probei, elevii sunt anuntati cand ajung la jumatatea timpului efectiv de lucru („Ati ajuns la jumatatea timpului efectiv de lucru") si cand au mai ramas 5 minute din timpul efectiv de lucru ("Mai aveti 5 minute timp efectiv de lucru").
Elevii care intarzie in ziua evaluarii vor fi condusi de catre asistent intr-o alta sala de clasa, unde pot fi supravegheati. In cazul in care un elev a lipsit la o zi de testare, dar a venit la urmatoarele, va participa la testare.
Atentie! La Evaluarea Nationala participa toti elevii de clasa a IV-a, inclusiv cei cu CES sau alte dificultati, daca parintele solicita in scris. Conform Metodologiei, solicitarea scrisa a parintilor/ reprezentantilor legali ai elevului privind participarea la EN 2025 este obligatorie. Testele pentru acesti elevi sunt elaborate la nivelul scolii pentru a putea reflecta elementele de adaptare si de individualizare ale curriculumului, la nivelul scolii, al clasei si, respectiv, al elevului integrat.
In cazuri speciale (ex. copilul nu poate scrie), copilul poate fi ajutat de un cadru didactic. Prezenta si modul de administrare se mentioneaza in rapoarte.
Testele se pot sustine la domiciliu daca elevul este scolarizat acasa.
Rezultatele obtinute la EN clasa IV nu se afiseaza, nu se comunica public si nu se inregistreaza in catalogul clasei.
La solicitarea scrisa a elevului, punctajele obtinute se pot echivala in calificative/note si pot fi trecute in catalog.
Rezultatele evaluarilor vor fi analizate la nivelul fiecarei unitati de invatamant, fiind apoi folosite pentru intocmirea planurilor individualizate de invatare ale elevilor.