Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a. Modele de compuneri narative pentru examen

de portalInvatamant.ro la 31 Mai. 2019
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a. Modele de compuneri narative pentru examen31Mai.2019

Mai este putin pana la Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a! La proba de Limba Romana elevii vor avea de redactat compuneri, de aceea va prezentam mai multe modele de eseuri de tip narativ.

 
 
 
6. Compuneri narative
 
6.1. Povestirea unei intamplari amuzante:
a) din clasa
b) din timpul unei teze/lucrari de control
6.2. Povestirea unui conflict dintre doi colegi pe care i-ai ajutat sa se impace
6.3. Povestirea unui film
6.4. Relatarea unei experiente personale:
a) amuzanta
b) fericita
6.5. Continuarea unui text cu inceput dat
6.6. Continuarea unui text cu final dat
6.7. Compunere narativa cu o fraza integrata in cuprins
6.8. Povestirea unei intamplari la care autorul sa fie martor
6.9. Redactarea unui articol de revista pe tema unei aventuri
6.10. Compunere narativa cu titlu dat: „As vrea sa fiu erou”
6.11. Povestirea aceleiasi intamplari din perspectiva diferita:
a) subiectiva
b) obiectiva
6.12. Ilustrari ale unor proverbe:
a) „Ce tie nu-ti place, altuia nu face.”
b) „Prietenul la nevoie se cunoaste.”
 
6.1. a) Povestirea unei intamplari amuzante din clasa
 
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi o intamplare petrecuta la scoala,
in clasa.
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-una din zilele lunii mai anul trecut, eram la scoala si toti eram nerabdatori sa terminam mai repede
orele si sa stam putin in parc, pentru ca afara era foarte frumos si gandul nostru era numai la joaca.
Mai aveam doua ore pana la sfarsitul programului si era pauza. Deodata, vedem pe unul dintre colegi
ca vine de afara, tinand cu grija ceva la piept. Ne-am strans toti in jurul lui sa vedem ce are acolo. Din
bluza de trening a colegului nostru se zarea un cap mic si pufos al unui pisoi adorabil. Toti voiam sa il
mangaiem si sa ne jucam cu el, dar soneria ne-a anuntat ca ora urma sa inceapa.
 
Cu regret, ne-am asezat toti in banci asteptand venirea profesorului. Aveam ora de geografie si
doamna profesoara a intrat in clasa, zambindu-ne ca de obicei. Lectia a inceput si, dupa ce cativa colegi
au iesit la harta si au raspuns, doamna profesoara a inceput sa predea. Era liniste deplina in clasa si se
auzea doar vocea doamnei care ne explica despre rauri si ape. Dintr-odata, insa, s-a auzit un mieunat
subtire si tremurat. Noi stiam despre ce este vorba, dar doamna profesoara, nu. Mai intai, a tresarit,
vizibil surprinsa. Apoi ne-a intrebat ce se aude... cu chiu cu vai am recunoscut si colegul meu i-a aratat
pisoiul. Atunci, doamna profesoara a luat pisicuta si a asezat-o langa geanta dumneaei pe catedra.
 
Cand, ce sa vezi? Pisoiul si-a gasit frumusel loc in geanta doamnei si a adormit acolo multumit.
Toti am inceput sa radem, iar la sfarsitul orei, doamna profesoara a plecat acasa cu pisoiul in geanta.
si acum il are si ne arata din cand in cand poze cu el. Mereu radem cand ne amintim cum a dormit instantaneu in geanta doamnei.
 
6.1. b) Povestirea unei intamplari amuzante din timpul unei teze/lucrari de control
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi o intamplare petrecuta in timpul
unei teze/lucrari de control.
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Eram in ultimele saptamani ale semestrului al doilea si toti eram concentrati la maxim deoarece erau saptamanile cu cele mai multe teste si cu tezele de sfarsit. Era luna mai si afara era din ce in ce mai cald si mai frumos, dar niciunul dintre noi nu avea timp sa iasa in parc sau pe teren la un meci de baschet.

Intr-una din zile, insa, s-a intamplat ceva care ne-a amuzat pe toti. Eram in clasa, in timpul tezei la matematica, ultima teza, de fapt, dar si cea mai grea. Toti scriam concentrati, cu mintea plina de calcule si de socoteli, dar mai ales problemele de geometrie ne dadeau batai de cap. Deodata, insa, pe geamul deschis a intrat un fluture magnific. Avea aripile mari si colorate cu o multitudine de nuante, de la rosu
aprins la un albastru profund. Fluturele s-a invarti de mai multe ori prin clasa, fiind atras mai mult de plantele care se aflau pe ici si colo. Domnul profesor de matematica urmarea fluturele cu multa atentie, de parca nu mai vazuse niciodata asa ceva pana atunci. Ce-i drept, fluturele era chiar frumos. „Ce-ar fi, mi-am soptit in gand, sa se aseze pe umarul meu?”... si, spre surprinderea mea, dupa cateva clipe, fluturele s-a oprit din zbor si mi s-a asezat pe umar, asa cum imi dorisem.
 
Nu a plecat de acolo tot restul orei, iar toti colegii ma priveau invidiosi. Am facut cea mai buna teza la matematica din viata mea si am luat nota zece cu felicitari... cred ca datorita acelui fluture minunat care m-a inspirat.
 
6.2. Povestirea unui conflict dintre doi colegi pe care i-ai ajutat sa se impace
 
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi un conflict intre doi colegi, pe care
i-ai ajutat sa se impace.

In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Iarna trecuta ne jucam mai multi colegi afara in curtea scolii. Era pauza mare si toti ne bucuram de zapada moale si pufoasa care era din belsug pe terenul de sport si din care faceam bulgari mari si rotunzi cu care ne alergam sa ne lovim.
 
Toata curtea scolii rasuna de rasetele si tipetele noastre de bucurie. Nu mai fusese demult zapada si ne bucuram de ea cat puteam de mult. Deodata, mi-am dat seama insa ca ceva e in neregula. Doi dintre colegii mei de clasa, Andrei si Mihai, transformasera joaca intr-o adevarata cearta. Vocile lor rasunau ascutite si rautacioase, fiecare dintre ei il acuza pe celalalt ca l-a lovit prea tare cu bulgari si ca a facut-o intentionat. Nu imi placea sa-i vad certandu-se, pentru ca amandoi erau colegii si prietenii mei, asa ca m-am hotarat sa intervin. si... bine am facut ca m-am indreptat spre ei, caci cearta era pe punctul de a se transforma in bataie in regula. Am oprit tocmai la timp pumnul lui Mihai indreptat spre fata lui Andrei si i-am despartit. Nu mi-a fost deloc usor sa ii conving pe cei doi baieti sa se calmeze si, mai mult, sa-si ceara scuze unul fata de celalalt, caci, asa cum se intampla de obicei, vina era impartita.

Intr-un final, insa, am reusit sa-i impac si amandoi mi-au multumit pentru ca nu i-am lasat sa strice o prietenie frumoasa. Rasplata mea a fost pe masura: nu mi-am pierdut niciun prieten si, in plus, dupa ore, am baut toti trei o ciocolata calda pregatita de Andrei, numai buna sa ne incalzeasca dupa alta repriza de bulgareala.
 
6.3. Povestirea unui film
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa povestesti un film vazut recent/filmul tau preferat.
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Filmul meu preferat este unul mai vechi, pe care l-am descoperit datorita parintilor mei si de care niciunul dintre colegii mei nu a auzit macar. Se numeste „Terminator” si face parte dintr-o serie intreaga de filme cu acelasi titlu.
 
Cel care imi place mie mult este partea a doua si are ca protagonist un adolescent, John Connor, care afla ca el este cel care va avea misiunea sa salveze omenirea de suprematia robotilor care incercau sa distruga oamenii definitv. John este ajutat insa tot de un robot, pe care el insusi il trimite din viitor sa ii fie aproape, dar si de mama lui, Sarah Connor, care il pregatise inca din copilarie pentru rolul de salvator al lumii. Insa cei trei au de infruntat un robot foarte avansat, T1000, si, in plus, incearca sa distruga Skynet, compania care urma sa creeze robotii inteligenti ce au atacat apoi oamenii. Dupa o serie de aventuri palpitante, John si mama lui, alaturi de Terminatorul care ii ajuta, reusesc sa-i distruga atat pe T1000, cat si compania de la care a pornit totul. insa, pentru ca niciun pericol sa nu mai existe, trebuie distrus si Terminatorul care le-a fost alaturi, chiar daca aceasta decizie ii sfasie inima lui John, care gasise in robotul rece si impersonal cel mai bun tata pe care il avusese vreodata.
 
M-a impresionat mult filmul acesta si, ori de cate ori il revad, inteleg valoarea adevaratei prietenii si puterea sacrificiului.
 
6.4. a) Relatarea unei experiente personale amuzante
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi o experienta personala amuzanta.
in compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Cu ceva timp in urma, in vacanta de vara dinaintea clasei a VIII-a, eram la bunici, intr-un sat de munte pierdut intre livezi umbroase si gradini inmiresmate. Ma bucuram din plin de vacanta in care nu faceam nimic altceva cat era ziua de lunga decat sa ma joc cu prietenii mei si sa colindam toate imprejurimile satului.
 
Nimic nu imi placea, insa, mai mult, decat sa mergem la scaldat in raul de la marginea satului si adesea uitam cu desavarsire de trecerea timpului cand ne zbenguiam in apele racoroase. Intr-una din zile, insa, bunica ma roaga sa o ajut cu ceva treburi prin gospodarie... lucru pe care il faceam cu placere, de altfel, mai ales ca nu se intampla prea des. I-am zis deci bunicii ca o ajut, dar mintea mea era in cu totul
alta parte, la scaldat alaturi de tovarasii mei de joaca de care stiam ca sunt acolo. Ma simteam ca Nica din „Amintirile” lui Creanga, asa as fi vrut si eu sa ma duc la scaldat. si... m-am dus. Dar tot ca la Creanga, bunica a venit si mi-a luat hainele ca sa-mi dea o lectie…
 
Lectia a fost bine-meritata si inca rad cu bunica atunci cand ne amintim de figura spasita pe care o aveam cand am venit de la scaldat fara haine si infometat pe deasupra.
 
 
6.4. b) Relatarea unei experiente personale fericite
 
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi o experienta personala fericita.
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Una dintre cele mai fericite clipe din viata mea de pana acum a fost atunci cand am luat premiul I la
un important concurs de desen, unul dintre cele mai grele de acest gen.
 
Imi place sa desenez de cand ma stiu, dintodeauna mi-a placut sa imi exprim gandurile si ideile sub
forma unor linii care, incetul cu incetul, capata forme si culori. intreaga casa, de altfel, este plina cu
desenele mele, caci parintii mei le pastreaza pe absolut toate.
 
Participam din cand in cand la concursuri de desen, la indemnul doamnei profesoare de la scoala,
dar nu ma gandeam niciodata la ce premiu voi lua. Pentru mine, mult mai importanta era ocazia de a
desena si, mai ales, provocarea de a-mi supune imaginatia sa ilustreze tema data, care nu era chiar accesibila.
 
Cu atat mai mult, la concursul national de desen dedicat pictorului Nicolae Grigorescu, nu ma gandeam
ca voi lua vreun premiu. Ma pregatisem, totusi, mult pentru acest concurs, pentru ca orice prilej
era bun sa-mi exersez calitatile, iar in ziua concursului, eram detasata si cu sufletul impacat. Totusi,
aveam in sufletul meu o mare liniste, iar tema care imi picase imi placea foarte mult. Am dat, astfel, tot
ce a fost mai bun, iar la sfarsit, chiar eram multumita de creatia mea.
 
A fost prima data cand ma gandeam ca, intr-adevar, lucrarea mea este buna si ca, poate, voi lua o
mentiune. Nu mica mi-a fost mirarea, insa, cand numele meu a fost strigat ultimul, deoarece luasem
premiul I al concursului, care imi aducea si o excursie de studii in Italia, in galeriile pictorilor celebri ai
Renasterii.
 
M-am simtit extrem de fericita pentru reusita mea si asta mi-a dat incredere si curaj sa merg mai departe cu pasiunea pe care o am.
 
6.5. Continuarea unui text cu inceput dat
 
Redacteaza o compunere deminumum 150 de cuvinte in care sa continui textul care incepe cu urmatoarea fraza: „ nca de cand m-am trezit dimineata, stiam ca ziua urma sa fie...”
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Inca de cand m-am trezit dimineata, stiam ca ziua urma sa fie grozava de-a dreptul. Soarele stralucea afara cu putere si eu ma simteam fantastic. Era ziua mea de nastere si asteptam cu nerabdare sa vad ce surpriza mi-au pregatit parintii mei... doar implineam 14 ani.
 
Nu le cerusem niciun cadou in mod deosebit, le spusesem doar sa-mi faca o surpriza, deci nu prea stiam la ce sa ma astept. De jos, de la bucatarie se simtea miros de clatite, micul meu dejun preferat. Am coborat, iar mama ma astepta cu un teanc mare de clatite cu dulceata de zmeura aburinde. Am mancat si apoi m-am schimbat in graba caci mama ma tot zorea. imi spunea ca trebuie sa plecam, dar fara sa-mi spuna unde. in cateva minute, eram toti in masina, iar tata a pornit la drum. Atmosfera era placuta, pana si sora mea care, de obicei, este din cale-afara de stresanta era acum chiar suportabila. Dar... tot asteptam sa vad unde mergem si ce surpriza mi s-a pregatit.
 
Am mers ce am mers cu masina si, destul de previzibil, ne-am oprit la Gradina Zoologica a orasului, unul dintre locurile mele favorite, de altfel. Am petrecut cateva ore bune printre animale pana cand ii vad pe parintii mei ca se tot privesc semnificativ si am inteles ca trebuie sa plecam.
 
Credeam ca mergem direct acasa, dar... abia acum urma surpriza... toti colegii si prietenii mei erau adunati la o terasa din apropierea casei mele si mi se pregatise o minunata petrecere-surpriza... cea mai grozava din viata mea.
 
M-am simtit extraordinar alaturi de cei dragi mie la petrecerea de ziua mea... intr-adevar, ziua a fost grozava.
 
6.6. Continuarea unui text cu final dat
 
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa imaginezi inceputul si cuprinsul unui text narativ care sa se incheie cu fraza: „Mai mult chiar, dupa toate cele intamplate, am inteles valoarea adevaratei prietenii.”
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-una din zilele vacantei de vara a anului trecut eram impreuna cu prietenii mei la joaca in satul
bunicilor, undeva intr-un sat de munte din judetul nostru. Vremea era frumoasa si calduroasa, numai
buna pentru a sta afara si a te zbengui cat e ziua de lunga.
 
Eram cu totii veseli si pusi pe sotii, ne alergam si ne ascundeam prin livada intinsa a bunicului si,
cand oboseam, ne asezam pe o patura la umbra si jucam carti. Deodata, insa, Maria, una dintre fete, se
ridica speriata de pe patura, tipand cat o tinea gura. Niciunul dintre noi nu intelegea ce i s-a intamplat.
Ba mai mult, Mihai, unul dintre baieti, a inceput sa rada de ea. Maria, insa, era ingrozita de-a dreptul.
Cu chiu cu vai, s-a linistit si a reusit sa ne spuna ca tocmai fusese intepata de o albina si era alergica
la albine... Toti am incremenit, fara sa stim ce avem de facut... Doar Alexandra, cea mai mare din grupul nostru si prietena cea mai buna a Mariei, nu si-a pierdut cumpatul. A luat telefonul si a sunat la salvare, iar apoi a fugit la farmacia din apropiere si in cateva minute s-a intors cu un medicament antialergic pe care i l-a dat Mariei. Noi priveam speriati cum Maria se simte din ce in ce mai rau si cele 15 minute pana a venit salvarea ni s-au parut 15 ani.
 
Medicul de pe ambulanta a fost impresionat de gestul Alexandrei care a si mers cu Maria la spital ca
sa fie sigura ca este in afara de orice pericol. Atunci mi-am dat seama cat de bine este sa fii atent la
orele de prim-ajutor de la scoala, care nu credeam ca au vreun rost.
Mai mult chiar, dupa toate cele intamplate, am inteles valoarea adevaratei prietenii.
 
6.7. Compunere narativa cu o fraza integrata in cuprins
 
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa povestesti o intamplare, iar in cuprinsul compunerii sa fie integrata urmatoarea fraza: „Dar aventura nu s-a terminat aici, caci protagonistii erau departe de a fi inteles lectia primita.”
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-una din zilele de scoala ale semestrului trecut, eram la ora de sport in sala. Tocmai terminaseram
incalzirea si domnul profesor ne anuntase ca urma sa dam probele la baschet si gimnastica pentru a
primi note. Eu nu aveam nicio emotie la aceste probe, caci sunt o fire sportiva si ma descurc bine la elementele de gimanstica, iar baschetul este sportul meu preferat.
 
Nu stateau lucrurile la fel si pentru unii dintre colegii mei, insa mai ales pentru cei care lipsisera mult
de la orele de sport. Doi dintre ei, Mihai si Andrei, erau hotarati sa faca in asa fel incat sa il pacaleasca
pe domnul profesor si sa obtina o nota mare. Spre nenorocul lor, insa, domnul profesor avea notat cu
strictete absentele fiecaruia si nu le-a acordat nicio sansa, oricat de mult au incercat ei sa-l impresioneze.
 
Notele primite urmau sa fie o lectie pentru ei.
 
Dar aventura nu s-a terminat aici, caci protagonistii erau departe de a fi inteles lectia primita. Cei doi au continuat sa lipseasca la orele de sport, chiar daca la primele probe fiecare luase nota 5. La sfarsitul semstrului, au urmat alte probe, iar Mihai si Andrei aveau din nou foarte multe absente la ore. De data aceasta, insa, notele au fost de 4 pentru fiecare, si asa cei doi s-au trezit corigenti la sport. Mai mare rusinea a fost pentru ei sa le spuna parintilor ca sunt corigenti... la sport.
 
De atunci, Mihai si Andrei sunt nelipsiti la orele de sport si acum au primit note pe masura. Au invatat cu prisosinta lectia primita.
 
6.8. Povestirea unei intamplari la care autorul sa fie martor
Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa povestesti o intamplare la care ai fost martor.
 
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-una din zilele vacantei de iarna, ma aflam cu mai multi colegi si prieteni la patinoarul nou-deschis
in parcul din centrul orasului nostru. Eram veseli si plini de entuziasm caci afara ninsese mult si zapada
acoperea totul in jur, iar gheata era numai perfecta pentru acrobatii pline de ingeniozitate.
 
Alunecam fara grija pe gheata cand, deodata, vad pe o doamna din fata mea cum se dezechilibreaza
si cade. Nimic extraordinar, imi spun, si merg mai departe. Dar curiozitatea m-a facut dupa cateva secunde sa intorc capul sa vad ce se mai intampla. Cand, spre surprinderea mea, mai multe persoane erau stranse acolo si se auzeau exclamatii si gemetele de durere ale doamnei respective. Nu e bine deloc, am gandit eu. in scurta vreme, sirena Salvarii a acoperit orice alt zgomot si doi infirmieri au pasit cu grija pe gheata alunecoasa si, cu ajutorul mai multor persoane, au ridicat-o pe accidentata si au pus-o pe targa.
 
Salvarea a plecat apoi in graba spre spital, iar cei din jur vorbeau despre un picior rupt. Mi-a parut rau
ca s-a intamplat asa ceva, dar, in acelasi timp, incidentul acela m-a facut si pe mine sa fiu mult mai
atenta la patinoar.
 
Dupa ceva timp, tot in iarna aceea, am revazut-o pe acea doamna la patinoar. Nu avusese piciorul
rupt, ci doar luxat, si asta m-a bucurat mult.
 
6.9. Redactarea unui articol de revista pe tema unei aventuri
 
Redacteaza un articol de revista de 150 - 300 de cuvinte in care sa povestesti o aventura.
in compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Atunci cand pornim intr-o aventura, se preupune ca avem macar habar unde mergem sau ce anume
ne trebuie ca sa fim pregatiti in orice situatie. Se presupune ca stim... dar acesta nu a fost si cazul meu.
Sa vedeti de ce.
 
Acum ceva timp, ma trezesc ca ma suna un bun prieten si ma intreaba daca sunt liber in week-endul
care urma pentru ca se pregatea sa faca o scurta calatorie si avea nevoie de un tovaras de drum. Cum nu
aveam niciun program, am acceptat de indata si, in ziua stabilita, ne-am intalnit la gara sa luam trenul
spre o localitate de munte unde prietenul meu voia sa gaseasca niste plante rare care ii trebuiau pentru
un proiect al scolii lui pe teme de ecologie. Dupa cateva ore de mers cu trenul si o alta ora de mers pe
jos, am ajuns intr-un sat izolat, undeva la poalele unui munte imens. Acolo... am dus-o din surpriza in
surpriza... dar ceea ce a constituit cea mai interesanta surpriza dintre toate a fost ca am descoperit ca era
chiar satul natal al bunicilor mei, din care ei plecasera cu multi ani in urma. M-am simtit ca intr-o adevarata aventura sa explorez vechea lor casa, acum aflata in grija unor rude indepartate si, mai ales, sa descopar multe din documentele si pozele vechi ale familiei.
 
La intoarcere, i-am multumit prietenului meu pentru minunata aventura in care m-a dus aproape fara
voia mea, caci nu mi-as fi imaginat niciodata ca o simpla calatorie pentru niste plante imi poate aduce
atata bucurie in suflet. Asa ca, dragii mei, niciodata nu stim ce aventura ne poate astepta odata ce am
pasit dincolo de pragul casei noastre.
 
6.10. Compunere narativa cu titlu dat: „As vrea sa fiu erou”
 
Redacteaza o compunere narativa de 150 - 300 de cuvinte cu titlul „As vrea sa fiu erou”.
in compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
„As vrea sa fiu erou”
 
Dorinta mea cea mai mare, de cand ma stiu, a fost sa devin un erou... cum si in ce fel, nu prea stiam
eu, dar un lucru imi era clar: voiam sa fiu erou.
 
Mereu ma visam zburand peste oras ca Batman sau catarandu-ma pe pereti ca Spiderman... capul
imi era plin de idei pentru salvarea lumii si de titluri rasunatoare de articole din ziare in care sa se povesteasca aventurile mele. Toate acestea pana intr-o zi cand... chiar am devenit erou.
 
Ma intorceam singur de la scoala, caci prietenii mei cei mai buni aveau un meci de baschet in ziua
aceea si, ca de obicei, imi faceam in minte tot felul de scenarii fanteziste despre cum voi deveni cel mai
mare erou al omenirii. Deodata, chiar cand ajunsesem pe strada mea, vad un copilas de vreo 4 anisori
cum iese in fuga dintr-o curte si fara sa se uite nici in stanga, nici in dreapta, se repede spre sosea. O
fractiune de secunda am inlemnit, caci pe strada se apropia o masina care avea o viteza considerabila.
Nu am mai stat pe ganduri si, cu riscul de a fi eu accidentat, m-am repezit spre copilul care alerga dupa
mingea pe care o scapase spre sosea. Am reusit sa il prind si sa il trag pe trotuar chiar sub privirile ingrozite ale mamei sale care venise si ea dupa el. Din nefericire pentru mine, insa, m-am dezechilibrat
eu si am cazut chiar pe sosea…
 
Am avut putin noroc, totusi... soferul vazuse scena si a reusit sa opreasca... destul de in siguranta
pentru mine... nu pe deplin, insa, caci tot m-am ales cu o fractura de toata frumusetea...
Dar visul meu de-o viata s-a indeplinit: am devenit eroul local, mi s-au luat interviuri, iar fotografia
mea a ajuns pe primele pagini ale ziarelor din orasul nostru... si trebuie sa recunosc ca ma simt bine in
postura de erou.
 
6.11. a) Povestirea aceleiasi intamplari din perspectiva diferita, subiectiva
a) Redacteaza o compunere narativa de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi o intamplare privita din
perspectiva subiectiva.
 
In compunerea ta trebuie:
 
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Zilele trecute eram la scoala impreuna cu mai multi colegi si asteptam cu nerabdare sa terminam
orele ca sa putem merge in parc, unde aveam de gand sa incingem un meci de fotbal pe cinste.
Nu prea ne statea noua gandul la ora de matematica in care eram, iar explicatiile domnului profesor
despre triunghiul isoscel si cel echilateral ne alunecau pe langa urechi, fara sa intelegem mare lucru.
Dintr-odata, insa, mai mult fara sa-mi dau seama, am pornit spre tabla. Mi se paruse ca mi-am auzit numele strigat de domnul profesor care terminase de predat si acum scrisese la tabla cateva probleme pe care sa le rezolvam. Am vazut ca toata clasa se uita mirata la mine si nu prea intelegeam de ce. Mai
mirat era, insa, domnul profesor, care m-a intrebat ce caut la tabla. Nu mai intelegeam nimic nici eu.
 
Pana la urma, lucrurile s-au limpezit. Nu fusesem eu strigat, ci colegul meu de banca ce avea acelasi
nume de familie ca al meu. El insa se prefacuse ca nu aude cand e chemat la tabla si, de fapt, chiar el
imi spusese sa ies eu... am inteles si de ce, amintindu-mi ca lui nu ii place deloc matematica.
Nu a scapat insa de rezolvarea unei probleme, caci domnul profesor mi-a spus mie sa trec la loc si
l-a chemat pe el. Pe mine m-a bucurat asta, caci am putut in continuare sa visez cu ochii deschisi la meciul de fotbal care ne astepta dupa ore.
 
b) Povestirea aceleiasi intamplari din perspectiva diferita, obiectiva
 
Redacteaza o compunere narativa de 150 - 300 de cuvinte in care sa relatezi aceeasi intamplare ca mai
sus, privita din perspectiva obiectiva.
in compunerea ta trebuie:
 
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Zilele trecute, mai multi elevi erau la scoala asteptand cu nerabdare sfarsitul orelor ca sa mearga in
parc pentru un meci de fotbal.
 
Gandul lor nu era deloc la ora de matematica in care se aflau, iar explicatiile profesorului despre triunghiul isoscel si cel echilateral pareau ca aluneca pe langa ei, fara sa inteleaga mare lucru. Dintr-odata, insa, unul dintre baieti porneste spre tabla. Profesorul terminase de predat si acum scrisese la tabla cateva probleme care sa fie rezolvate. Toata clasa se uita mirata la el si nimeni nu intelegea de ce. 
 
Mai mirat era, insa, profesorul care l-a intrebat pe elev ce cauta la tabla.
 
Pana la urma, lucrurile s-au limpezit. Nu fusese strigat baiatul acela, ci colegul lui de banca ce avea
acelasi nume de familie ca al lui. El insa se prefacuse ca nu aude cand e chemat la tabla pentru ca nu-i
placea matematica si voia sa scape de iesitul la tabla.
 
Nu a scapat insa de rezolvarea unei probleme, caci profesorul l-a chemat pe el la tabla. Colegul lui,
scos din greseala, s-a bucurat, caci a putut in continuare sa viseze cu ochii deschisi la meciul de fotbal
care ii astepta dupa ore.
 
6.12. Ilustrari ale unor proverbe:
 
a) „Ce tie nu-ti place, altuia nu face.”
 
Redacteaza o compunere narativa de 150 - 300 de cuvinte in care sa ilustrezi proverbul: „Ce tie nu-ti place, altuia nu face”.
 
In compunerea ta trebuie:
 
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-o zi din luna iulie a anului trecut, ma jucam in parc alaturi de mai multi colegi si prieteni. Meciul
de fotbal era in toi, scorul era strans si fiecare echipa era cat mai hotarata sa castige, caci miza era chiar
delicioasa: cei care pierdeau faceau cinste cu suc si inghetata. Toti ne gandeam la gustul racoritor al
premiului, dar niciunul dintre noi nu ar fi vrut sa piarda.
 
Asa se face ca jucam cu inversunare si fiecare dintre noi dadea cat de mult putea. Deodata, insa,
auzim o bufnitura urmata de un vaiet de durere. Mihai, capitanul nostru de echipa, se afla la pamant, tinandu- si genunchiul cu mana. Fusese faultat de un adversar, Andrei, coleg si prieten cu noi toti... Niciunul nu a crezut insa ca Andrei a incercat doar sa preia mingea si nu l-a lovit intentionat... Jocul s-a
sfarsit intr-o cearta generala, iar Mihai a ajuns la medic, unde a fost pansat.
 
Dupa cateva zile, genunchiul lui era ca nou, ia jocul a fost reluat. De data aceasta, Andrei statea in
poarta, caci nu mai vrusese sa fie pe teren. Inevitabil a venit randul lui Mihai sa atace un adversar ca sai
ia mingea... iar situatia s-a repetat: celalalt a cazut si s-a lovit destul de rau, si nimeni nu l-a crezut pe
Mihai ca nu l-a lovit intentionat.
 
Atunci am inteles cu totii ca Andrei avusese dreptate si ne-am dat seama ca se potriveste proverbul:
„ce tie nu-ti place, altuia nu face”. Pentru toti, intamplarea a fost o lectie bine-meritata.
 
b) „Prietenul la nevoie se cunoaste.”
 
Redacteaza o compunere narativa de 150 - 300 de cuvinte in care sa ilustrezi proverbul: „Prietenul la
nevoie se cunoaste”.
in compunerea ta trebuie:
– sa precizezi cadrul spatio-temporal al intamplarii;
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
 
Intr-una din zilele de iunie de dinaintea vacantei de vara a anului trecut, fiecare dintre noi se straduia
sa ia ultimele note, sa-si mai indrepte mediile sau, cum spune mama mea, sa ingrase porcul in ajun.
Colega mea de banca, Maria, era linistita pe deplin in privinta notelor. stia ca are note suficiente la
toate materiile si ca mediile ii ies bune... asa ca nu prea mai invata... sa recunoastem cinstit ca nu mai
invata deloc. Dar, spre surprinderea tuturor, doamna de geografie s-a hotarat sa ne dea un ultim test
fulger din recapitulare, mai ales ca unii dintre copii mai aveau nevoie de a treia nota. Printre acestia ma
numaram si eu, deci invatasem bine pentru ora aceea de geografie si, in plus, este una dintre materiile
mele preferate, la care invat oricand, indiferent cate note as avea. Maria, in schimb, era disperata. Nu
stia mare lucru si nu ar fi vrut pentru nimic in lume sa ia o nota mica si sa-si strice media.
Nu am putut sa stiu ca Maria, care e si cea mai buna prietena a mea, este intr-o astfel de situatie si,
dupa ce mi-am terminat de rezolvat subiectele, am ajutat-o si pe ea sa le rezolve pe ale ei, caci lucrarea
fusese data pe numere. M-am simtit bine sa o ajut si, mai ales la sfarsitul orei, cand mi-a multumit si
mi-a spus cu emotie ca prietenul adevarat la nevoie se cunoaste.
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.63 din 24 voturi

x

Lasa un raspuns




CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau
Descarca GRATUIT
Raportul Special

CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

CRATIMA - Ghid complet pentru copilul tau

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!