Documentul vine in contextul aplicarii Legii nr. 141/2025 privind masurile fiscal-bugetare, cu impact direct asupra modului in care cadrele didactice sunt repartizate pe posturi si asupra stabilitatii locurilor de munca in sistemul de invatamant preuniversitar. Noua procedura introduce termene clare pentru emiterea deciziilor de repartizare si semnarea contractelor de munca, dar si criterii stricte pentru completarea normei didactice, restrangerea de activitate si incadrarea profesorilor in noul an scolar.
Potrivit noilor reglementari, pentru cadrele didactice si candidatii repartizati pe posturi didactice/catedre vacante in perioada 31 iulie – 4 august 2025, inspectoratele scolare sunt obligate sa emita deciziile de repartizare pana pe 8 august. Ulterior, lista posturilor vacante va fi reactualizata in perioada 11 - 18 august.
Principalele prevederi din Procedura referitoare la constituirea normelor didactice in anul scolar 2025-2026, ca urmare a aplicarii masurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele masuri fiscal-bugetare:
→ In perioada 11 - 18 august se reactualizeaza lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate.
→ Procedura mai prevede ca in atributiile postului didactic de invatator/institutor/profesor pentru invatamantul primar se includ obligatoriu 2 ore/saptamana de pregatire remediala.
→ Personalul de conducere din inspectoratele scolare, casele corpului didactic, unitatile de invatamant, unitatile de educatie extrascolara, precum si personalul de indrumare si control din inspectoratele scolare nu pot desfasura activitati didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.
→ Prin exceptie, in absenta personalului didactic calificat, consiliul de administratie al inspectoratului scolar poate aproba, pentru personalul de conducere, efectuarea de activitati didactice de predare in regim de plata cu ora la discipline pentru care are calificarea necesara, in unitati de invatamant de nivel primar sau gimnazial din mediul rural situate in zone izolate.
→ Norma didactica de predare aferenta posturilor de profesor-consilier scolar, de profesor-logoped, de profesor-psihopedagog, de profesor-psiholog sau de profesor itinerant si de sprijin poate fi fractionata doar pentru asigurarea obligatiei de predare a cadrelor didactice titulare pe astfel de posturi si care ocupa functii de conducere, indrumare si control.
In perioada 11-14 august 2025, la nivelul fiecarei unitati de invatamant de stat se desfasoara urmatoarele activitati:
- consiliul de administratie poate revizui lista disciplinelor optionale pentru anul scolar 2025-2026;
- reluarea constituirii posturilor didactice/catedrelor, incadrarea personalului didactic de predare si solutionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul unitatilor de invatamant a personalului didactic care beneficiaza de aceste drepturi, in concordanta cu norma didactica de predare stabilita conform prevederilor legale.
Prin derogare de la prevederile Metodologiei - cadru, in fiecare unitate de invatamant de stat, dupa reconfigurarea formatiunilor de studiu si stabilirea numarului total de ore pentru fiecare disciplina, conform planurilor-cadru de invatamant aprobate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii in vigoare, raportat la numarul de ore din norma didactica corespunzator activitatilor de predare-invatare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizeaza incadrarea cadrelor didactice, in ordine, dupa cum urmeaza:
a) cadre didactice titulare in unitatea de invatamant, angajate cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, si cadre didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;
b) cadre didactice titulare in unitatea de invatamant, angajate cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care si-au intregit norma didactica de predare incepand cu anul scolar 2025-2026;
c) cadre didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate cu contract de munca pe perioada determinata;
d) cadre didactice angajate pe durata viabilitatii postului, pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obtinut cel putin media 7 la concursul national, sesiunea 2025, denumit in continuare concurs, si care devin titulare incepand cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice /catedrele pe care sunt deja angajate, in ordinea descrescatoare a mediilor de repartizare;
e) cadre didactice titulare transferate sau carora li s-a completat norma didactica de predare pe perioada nedeterminata, incepand cu data de 1 septembrie 2025, in unitatea de invatamant ca urmare a solutionarii reducerii de activitate;
f) cadre didactice angajate pe durata viabilitatii postului, pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv;
g) cadre didactice angajate pe durata viabilitatii postului, pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care si-au intregit norma didactica de predare incepand cu anul scolar 2025-2026;
h) cadre didactice titulare si cadre didactice angajate pe durata viabilitatii postului, pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate incepand cu data de 1 septembrie 2025, in unitatea de invatamant prin pretransfer, respectiv modificarea repartizarii;
i) candidatii care au obtinut cel putin media 7 la concurs, repartizati pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru concurs incepand cu data de 1 septembrie 2025, in perioada 31 iulie – 4 august 2025, in ordinea descrescatoare a mediilor de repartizare;
j) cadre didactice titulare carora li s-a completat norma didactica de predare pe perioada determinata, incepand cu data de 1 septembrie 2025, in unitatea de invatamant ca urmare a solutionarii reducerii de activitate;
k) cadre didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6) din Metodologia-cadru sau cadre didactice angajate pe durata viabilitatii postului, pana la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, carora li s-a completat norma didactica de predare pe perioada determinata, incepand cu data de 1 septembrie 2025, in unitatea de invatamant ca urmare a solutionarii reducerii de activitate;
l) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de munca din durata determinata de un an in contract individual de munca pe durata de viabilitate a postului/catedrei incepand cu data de 1 septembrie 2025;
m) cadre didactice care au dobandit cel putin definitivarea in invatamant sau care au promovat examenul national de definitivare in invatamant, sesiunea 2025, si beneficiaza de prelungirea contractului individual de munca pe perioada determinata in anul scolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru.
In vederea solutionarii restrangerilor de activitate si a completarilor de norma didactica de predare, la nivel judetean/nivelul municipiului Bucuresti,
cadrele didactice depun, in perioada 11-14 august, cereri la inspectoratul scolar in a carui raza teritoriala isi are sediul unitatea de invatamant la care
se solicita transferul ca urmare a restrangerii de activitate, respectiv
completarea normei didactice de predare, insotite de documentele justificative, precum si de o declaratie pe propria raspundere prin care cadrul didactic confirma ca documentele anexate cererii ii apartin si ca prin acestea sunt certificate activitatile desfasurate. Inspectoratele scolare asigura posibilitatea transmiterii cererilor si a documentelor justificative si prin mijloace electronice.
In data de 18 august, se afiseaza pe pagina web a inspectoratelor scolare listele cu punctajele cadrelor didactice in vederea solutionarii reducerii de activitate. In perioada 18 - 19 august se inregistreaza si se solutioneaza in consiliile de administratie ale inspectoratelor scolare contestatiile la punctajele acordate.
In invatamantul liceal/profesional din mediul rural, norma didactica de predare poate fi completata pe perioada determinata si cu alte ore, la discipline din aceeasi arie curriculara, altele decat cele corespunzatoare specializarii/specializarilor de pe diploma/diplome, cuprinse in planurile de invatamant, pana la un sfert de norma, cu mentinerea drepturilor salariale.
Cadrele didactice repartizate pe posturi didactice/catedre conform noii proceduri, dupa prezentarea la posturile didactice/catedrele la care au fost repartizate si incheierea contractelor individuale de munca/actelor aditionale la contractele individuale de munca, pot opta, din proprie initiativa, sa nu desfasoare o parte din orele aferente activitatilor didactice de predare-invatare-evaluare la clasa, in noile unitati de invatamant, cu diminuarea corespunzatoare a drepturilor salariale si a vechimii in munca/invatamant.
In procedura se face trimitere si la aparitia situatiilor de reducere de activitate a personalului didactic de predare la nivelul unei unitati de invatamant, in perioada de constituire a normei didactice de predare si incadrare a cadrelor didactice, situatii in care se impune completarea normei didactice de predare sau restrangerea de activitate pentru doua sau mai multe cadre didactice din aceeasi categorie, numite/transferate/repartizate pe aceeasi disciplina.