Raportul asumat de ministrul Educatiei Daniel David, intitulat "Raportul de diagnostic al Educatiei si Cercetarii din Romania. Realizarile prezente si implicatii pentru noi reforme in domeniu (Raportul QX)", a fost publicat pe
edu.ro.
In document, Daniel David arata ca, intr-un cadru strict, scolarizarea la domiciliu ar putea fi acceptata pentru cazuri speciale, cu respectarea unor conditii clare: solicitare justificata de parinti, testare initiala a copilului, raportare anuala a progresului si evaluare a competentelor.
►Sprijina performanta copilului tau cu cele mai eficiente culegeri pentru clasele CP-VIII ! ...click pentru detalii si comenzi!
In plus, parintii care aleg homeschooling vor trebui sa demonstreze ca pot asigura conditii educationale echivalente cu cele din scoala si sa colaboreze cu o "scoala umbrela" (ex. scoala la care este arondat elevul in functie de rezidenta sau Centrul National pentru Invatamant la Distanta), care sa faciliteze monitorizarea progresului elevului.
Elevii vor fi monitorizati anual de profesori sau de comisii de la inspectorat, iar solicitarile de homeschooling se vor reinnoi la fiecare 3 ani.
Reglementare Homeschooling in Romania
Extras din Raportul QX al ministrului Educatiei Daniel David:
"Homeschooling – O cale complementara acceptabila! (cu contributia semnificativa a lui Dacian Dolean, consilier al ministrului)
Homeschoolingul este o practica cu o abordare extrem de diversa la nivel international, de la interdictie pana la incadrarea in practicile educationale acceptate.
Cred ca, in Romania, putem accepta aceasta practica, in conditii foarte bine precizate, pentru a diminua riscul ca scolarizarea la domiciliu, de catre familie, sa aiba un impact negativ asupra dezvoltarii scolare si socio-emotionale a tinerilor din Romania, dar si pentru a oferi situatiilor exceptionale o formula de scolarizare acceptabila.
Implementarea s-ar putea face in urmatorul cadru (care poate fi nuantat/adaptat in faza formularii sale operationale):
1. Solicitare scrisa: Parintii care doresc sa isi scolarizeze copiii la domiciliu vor incepe procesul printr-o solicitare scrisa adresata autoritatilor locale („inspectoratul scolar”). In aceasta solicitare, parintii trebuie sa justifice cu argumente convingatoare nevoia scolarizarii la domiciliu de catre familie, sa demonstreze ca nivelul de educatie al persoanelor care se vor ocupa de scolarizare este acceptabil, sa prezinte un plan de lucru in care sa detalieze explicit numarul de ore si de zile de predare-invatare-evaluare preconizat, sa demonstreze ca pot oferi conditii de lucru satisfacatoare pentru atingerea obiectivelor conform programei scolare, sa indice materialele folosite (manuale, auxiliare) si metodele prin care se face monitorizarea progresului elevului. De asemenea, in solicitare trebuie identificata o „scoala umbrela” (ex. scoala la care este arondat elevul in functie de rezidenta sau Centrul National pentru Invatamant la Distanta), care sa faciliteze monitorizarea progresului elevului. Evaluarea fezabilitatii scolarizarii la domiciliu se va face tinandu-se cont de varsta copiilor, de nivelul de educatie al parintilor sau al tutorilor angajati pentru a oferi aceste servicii si de rezultatele testarii initiale.
►Sprijina performanta copilului tau cu cele mai eficiente culegeri pentru clasele CP-VIII ! ...click pentru detalii si comenzi!
2. Testare initiala: Daca motivele invocate in solicitare sunt evaluate ca fiind justificate, copiii trebuie sa fie evaluati independent si comprehensiv din punct de vedere cognitiv, precum si din punctul de vedere al performantelor scolare (sau prescolare) si al dezvoltarii socio-emotionale. Testarea este necesara pentru a determina daca dezvoltarea viitorului elev scolarizat la domiciliu este similara cu altor copii de aceeasi varsta (si a identifica potentiali factori de risc care pot afecta negativ dezvoltarea copilului).
3. Raportare anuala: In cazul in care cererea de scolarizare la domiciliu de catre familie este aprobata conform legislatiei si metodologiilor propuse de Ministerul Educatiei si Cercetarii, se va solicita parintilor sa raporteze anual activitatile desfasurate in conformitate cu programa scolara. In plus, aceasta raportare va include si masuri luate de catre familie pentru preventia izolarii sociale a copiilor (ex. implicarea lor in activitati extracurriculare).
4. Monitorizare anuala a competentelor elevilor: Pentru a preveni carente in dezvoltarea scolara si socio-emotionala a elevilor scolarizati la domiciliu de catre familie, trebuie ca acestia sa participe la evaluari anuale, la finalul anului scolar. Aceste evaluari pot fi facute de catre profesorii si de catre consilierii scolari din scoala la care este arondat elevul sau de catre o comisie stabilita la nivelul inspectoratului scolar. Standardele minimale de performanta vor fi stabilite conform programei scolare la nivelul inspectoratului scolar. Este indicat ca evaluarile anuale sa cuprinda atat dezvoltarea competentelor scolare ale elevilor, cat si cele socio-emotionale.
5. Reinnoirea periodica a solicitarii: Contextul familial se poate schimba o data cu trecerea timpului (ex. parinti care emigreaza si isi lasa copiii in grija bunicilor), iar acest fapt poate influenta conditiile de scolarizare la domiciliu de catre familie. Din aceasta cauza, solicitarea va trebui reinnoita periodic, o data la 3 ani".