Ministrul Educatiei propune restructurarea inspectoratelor scolare, pe care le considera ineficiente si birocratice, prin inlocuirea acestora cu Directii judetene aflate in relatie directa cu Ministerul. Noua structura va include actualele Case ale Corpului Didactic si Centrele de Resurse si Asistenta Educationala.
Cu privire la numirile inspectorilor si directorilor generali, Daniel David sustine ca trebuie sa fie asumate politic, dar conditionate de competenta si planuri de management aliniate cu programul de guvernare.
In schimb, toate celelalte functii de conducere (inclusiv inspectori de specialitate si directori de scoli) vor fi ocupate prin concurs, cu pregatire profesionala obligatorie in leadership si management.
"Trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor/directorilor generali (1) si adjuncti (cu numar redus la 1-2), pentru a fi actorii locali/regionali de implementare a programului de guvernare. Dar acestea trebuie sa implice o analiza a competentei si un program de management care sa fie congruent cu programul de guvernare (am introdus pentru prima data acest sistem in numirea inspectorilor in 2025). Toate celelalte pozitii de management (inspectori de specialitate, director de unitati scolare /extrascolare) trebuie ocupate prin concurs, ca etapa de evolutie in cariera didactica, iar castigatorii trebuie sa urmeze traininguri in management si leadership (vezi si UNESCO, 2024)", se arata in Raportul ministrului Daniel David.
Daniel David a precizat ca noile reglementari pentru organizarea inspectoratelor scolare, asa cum sunt ele prevazute de Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, complica si birocratizeaza si mai mult sistemul, prin "prea multe institutii distincte, greu de coordonat si cu potentiale suprapuneri, mascand influenta politica multipla in fiecare dintre acestea".
"Considerand conditiile psihoculturale si socioeconomice, cred ca arhitectura organizarii scolare in judete/municipiul Bucuresti trebuie sa presupuna o singura structura in relatia directa cu ministerul (acum sunt cel putin 3), cu unitatile actuale – casa corpului didactic si centrele de resurse si asistenta educationala – incluse ca subunitati in structura inspectoratului (redenumit si „Directie”). Redenumirea „Inspectoratului” in „Directie” este justificata prin noua structura, dar si prin mesajul ca este nevoie de o schimbare paradigmatica si de mentalitate in functionarea acesteia", se arata in Raportul asumat de ministrul Educatiei.
Potrivit lui Daniel David, ARACIP ar trebui sa functioneze in logica ARACIS, fara birourile judetene ARACIP preconizate. Sigur, in aceasta structura trebuie imbunatatite mecanismele interne si de functionare pentru a controla influenta politica si a asigura autonomia si eficienta subunitatilor (acolo unde este necesara), cu scopul general al cresterii calitatii educatiei.
"
Cred ca intr-un judet ar trebui sa avem o singura structura care se ocupa de educatie, nu doua, nu trei, nu patru. De aceea, ceea ce se cheama acum inspectorat scolar general. Sigur ca n-ar fi o problema sa-i pastrez numele, dar numele asta are o conotatie atat de negativa, incat cred ca trebuie sa-i schimbam si numele. Dar, repet, nu inseamna ca n-ar fi putut sa fie, doar ca conotatia e foarte negativa in diverse segmente. (...) Dupa mine, ar trebui sa iesim din ipocrizia numita politica. Si va spun de ce: daca inspectoratul reprezinta ministerul in judet, cand vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare si acel program de guvernare trebuie implementat in judete. Acolo ai nevoie de cineva care sa-si asume acel program de guvernare, impreuna cu tine, sa implementeze acele lucruri", a explicat Daniel David.
Ministrul Educatiei a prezentat luni, intr-o conferinta de presa, "Raportul de diagnostic al educatiei si cercetarii din Romania. Realizarile prezente si implicatii pentru noi reforme in domeniu" - Raportul QX. Potrivit ministrului, Raportul este intitulat QX pentru ca tinteste sa propuna un sistem de educatie-cercetare prin care, prin problematizari adecvate (Questions), tara sa poata sa confrunte necunoscutele (X) viitorului.
"Raportul QX are o parte de diagnostic, care se bazeaza pe date, unde nu ma astept la puncte de vedere foarte diferite intre cei care se pricep si analizeaza serios domeniile educatiei si cercetarii. Dar Raportul QX are si o parte de propuneri de reforme - unele ghidate de date (dar adesea nu avem suficiente cercetari relevante pentru a implementa doar politici bazate pe dovezi), altele de bune practici europene/internationale, iar altele de analizele mele reflexive -, unde ma astept la unele viziuni/strategii potential diferite (dar nu neaparat incompatibile) ale diversilor specialisti. Reformele propuse nu sunt asadar ghidate ideologic, putand constitui arhitectura relativ stabila a sistemelor noastre de educatie si cercetare pe termen lung, dar pot fi colorate in ideologii de stanga /centru /dreapta, in functie in diversele programe de guvernare", a declarat ministrul Educatiei.
Doina 29 Mai. 2025 08:54:45
Noi nu vrem sa fie numiti sefii ISJ politic, vrem manageri, neafiliati, performanta