In aceasta perioada complicata vom face cateva reforme, pe termen scurt, in zonele in care reformele sunt absolut necesare. (...) )Pe componenta de diagnostic nu ma astept la diferente foarte mari, sunt lucruri in general stiute.
Nu este un raport al Ministerului sau al factorului politic. Vom vedea parerea factorului politic la discutiile pe care le-am anuntat.
Primul lucru pe care il analizam este: cum vrem sa arate aceasta tara? eu vreau ca tara sa fie o societate bazata pe cunoastere. De ce? Pentru ca speranta de viata e mai crescuta in aceste tari, pentru ca bunastarea e mai crescuta.
Aproximativ 20 dintre cei 100 sunt copii. 4 sunt cam pierduti din sistemul educational. Nu stim unde sunt. Ori fi in tara, in rural. 5 sau 6 sunt in zona de analfabetism functional. Ceilalti 10 au macar nivelul de competenta minimal la care ne asteptam de la sistemul de invatamant. (...) In zona adultilor, aproximativ 13 din cei 80 de adulti au studii superioare. In zona de analfabetism functional - aprox. 25%. Daca luam in calcul si riscul, ajungem la 38%. Asa arata Romania in acest moment. Pericolul mare e ca ce ducem din zona de educatie in zona adultilor face mai mult rau.
Despre Sistemul de Cercetare Inovare Dezvoltare - Inovatiile culturale sunt cel putin la fel de importante ca cele tehnologice, am simtit pe pielea noastra in ultima perioada, cu lucruri pe care nu credeam ca ar mai fi trebuit sa le problematizam:
daca Pamantul e plat sau nu. Orice analize iei in calcul, nu suntem acolo. Producem prea putina cunoastere fata de cat de multi suntem, cunoasterea produsa e de slaba calitate, cunoasterea buna uneori e produsa prin colaborari internationale. Si foarte putina o ducem in inovatii tehnologice si culturale.
- Ce functioneaza prost: o cauza-cheie pe care unii o spun dar altii se feresc sa o spuna, este ca noi avem un sistem de Cercetare Inovare Dezvoltare foarte fragmentat. Apar suprapuneri de teme, cheltuieli ineficiente de resurse. Nu produce performanta, devine o gaura neagra care consuma resursele putine pe care le avem. Alta cauza, nu avem un mecanism eficient de coordonare. De asemenea, avem o problema legata si de misiunile acestor actori. Nu sunt asumate.
- Ce am facut pana acum: am demarat in luna mai evaluarea tuturor unitatilor de cercetare inovare si dezvoltare. Cine nu participa nu ar trebui sa mai aiba finantare de la stat. Daca o institutie nu vrea sa participe, atunci trebuie sa se autofinanteze. Pana la sfarsitul anului incheiem aceasta evaluare.
Universitatile, obligate sa isi asume o misiune
Despre invatamantul superior si formarea pe parcursul vietii. El ar trebui sa genereze absolventi care sa aiba niveluri de calificare 5,6, 7 si 8. Ce ar trebui sa ne asteptam de la ei? Sa aiba un profil de buni specialisti, buni cetateni si oameni multumiti de propria viata. Foarte important, cei cu licenta sa se poate integra rapid in piata muncii iar cei de la nivelurile 7 si 8 sa schimbe piata muncii. Se intampla acest lucru? Nu. E un mit ca avem prea multi studenti si oameni care si-au luat doctoratul.
- De ce nu functioneaza lucrurile? O cauza este fragmentarea din sistem. Nu putem avea universitati in top 500 cu structura pe care o avem acum. O alta cauza este misiunea universitatilor. Ea poate fi focalizata mai mult pe educatie, pe educatie si cercetare sau pe cercetare avansata si educatia se face in cadrul cercetarii.
- Ce trebuie sa facem? Vom evalua toate unitatile, am stabilit deja si am cerut universitatilor ca pana la finalul lunii mai sa imi dea misiunea pe care si-o asuma. Si atunci vom sti ca evaluarea pe care o facem se bazeaza pe misiunea ei. Sunt lucruri fundamentale care vor schimba arhitectura inv superior din Romania.
Tot in aceasta zona este vorba despre invatarea pe parcursul vietii. Stam foarte prost. Eu, ca rector de Universitate inteleg interesul patronatului de a avea o rata mare de ocupare. Lista de ocupatii se afla la Ministerul Muncii. Agentia Nationala de Calificari e la Ministerul Educatiei. Ce face autoritatea asta? Ea stabileste standardele si competentele pentru fiecare ocupatie. Cine face formare, care sunt conditiile pentru formare? Ei, am simtit o presiune extraordinara de a prelua Agentia la nivelul Ministerul Muncii. Exista un proiect de HG in acest sens si m-a deranjat foarte tare acest lucru. Am blocat proiectul pentru ca ne intoarce la un sistem care nu a functionat.
Daniel David: "Trebuie sa iesim din logica ora si lectia"
Despre Invatamantul preuniversitar. E foarte complicat. Mi-a luat peste 80% din timpul de ministru.
Cum ar trebui sa arate? Ar trebui sa fim eficienti in a transfera cele 8 competente cheie de care tot discutam, astfel incat in cls 11-a/ a 12-a, cei din zona tehnologica, sa aiba competente sa intre pe piata muncii sau sa mearga mai departe.
Ce schimbam? Sunt aici ipoteze si ipoteze. Dincolo de multe explicatii posibile, eu cred ca elementul cheie tine de curriculum, metodele de predare si manuale. Tine de planurile-cadru, de programe, de metodele de predare si de manuale. Orice ministru care va veni ttrebuie sa incheie reforma de la nivel de liceu.
- In zona de curriculum trebuie sa predam mai putin dar mai relevant. Cu impact mai mare asupra competentelor. Cred ca trebuie sa iesim din logica "ora si lectia".
- Manualele, va fi foarte mult de lucru. Trebuie regandite si in format clasic si online. Sa fie realizate in conexiune cu auxiliare scolare.
- Metodele de predare trebuie adaptate, dincolo de formulele clasice care pot sa functioneze in anumite contexte. Cine nu se adapteaza o sa devina un muzeu.
- Trebuie sa lucram serios la statutul profesorului in societate. Stiu ca lucrurile sunt discutabile aici, dar daca nu il schimbam, putem sa avem orice strategii destepte. pentru mine e important sa ii aducem in sistem pe cei mai buni absolventi. Cum? Mai ales printr-un salariu adecvat. Mai ales pentru ca sunt tineri, vor sa isi intemeieze o familie. (...) Eu cand spun ca trebuie sa marim salariul, spun ca trebuie sa vina cu responsabilitate. Asta inseamna standarde minime de performanta si evaluari periodice. Dincolo de salariul mediu, cred ca trebuie sa avem indicatori de performanta, progres si incluziune care sa le permita profesorilor sa castige mai mult. Adica venituri mai mari.
Titularizarea, inlocuita cu examen de licentiere didactica
-
Trebuie abordata serios problema Titularizarii. Avem tot mai putini profesori in anumite domenii. Si uneori chiar profesorii buni, care la examenul de titularizare obtin note mari, nu reusesc sa prinda post titularizabil. Cred ca trebuie sa avem curajul sa spunem ca acest sistem are cateva avantaje: da, odata ce ai devenit titular esti mai protejat, circuli mai bine in sistem. Dar are si dezavantaje. Propunerea pe care o fac este:
- Cred ca este foarte util sa avem un examen national care sa permita licentierea didactica. Daca ai luat peste 7 ai devenit licentiat in sistem. La ce te ajuta? Poti sa participi la concursurile organizate pe pozitii pe perioada determinata sau nedeterminata de unitatile scolare. Unele concursuri sunt organizate direct de unitatea scolara, acolo unde exista resurse, altele in centru de concursuri.
Daca ai ocupat o pozitie pe nedeterminat, esti titular pe pozitia respectica si licentiat in sistem. Pentru totdeauna? In principiu da, daca iti faci treaba. La 5 ani trebuie facute evaluari prin raportare la niste standarde minime. Daca nu sunt indeplinite, ai o perioada remediala, de 1 sau 2 ani in care trebuie sa le indeplinesti. Daca nu le indeplinesti, acea pozitie pe nedeterminat sa nu mai fie pe nedeterminat.
Ce se intampla daca ocupi o pozitie pe perioada determinata? De la un an la altul, tu poti sa iti mentii pozitia respectiva cat este activa pozitia in unitatea scolara, pe baza evaluarii pe care ti-o face scoala. Si o sa gandim o metodologie-cadru, astfel incat evaluarea sa nu fie numai facuta de profesori, sa fie o evaluare complexa, in care sa fie si feedback-ul parintilor, colegilor, de ce nu feedback-ul elevilor. Si atunci, un om care ocupa o astfel de pozitie ramane inca un an, dar pe baza evaluarii pe care o face unitatea scolara. Si foarte important: daca pozitia respectiva devine viabila pentru ce numim astazi titularizare, adica patru ani, sa spunem, sau cinci ani, in zona de invatamant primar, se transforma (...) intr-o pozitie pe nedeterminat. Cred ca este un lucru corect. Vedeti, transformarea din determinat pe nedeterminat se face pe baza unei valori de calitate si pe care o face cine?! Tocmai unitatea scolara unde tu lucrezi si care stiu ca, daca nu esti bun, nu are sens sa-ti dea de la an la an prelungire, pentru ca la un moment dat se vor trezi cu tine pe perioada nedeterminata acolo. Si cred ca este un mecanism elegant si cinstit pentru oamenii care vor sa intre in sistemul preuniversitar.
Mai multe probe la Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a
Despre Evaluarea Nationala la finalul clasei a VIII-a. Consider ca acestea nu sunt suficient informative, fiind focalizate pe 2 materii. Cu celelalte competente-cheie ce facem, nu au nevoie de evaluari? Cred ca este corect sa evaluam toate competentele-cheie. Sunt de acord ca macar 50% din locurile de la licee sa fie ocupate prin examene organizate de licee, dar sa nu fie transformat intr-un business al unitatilor scolare. Sa fie organizat dupa examenul national.
Despre Homeschooling: E o practica care exista. Am propus homeschooling ca o situatie educationala pentru situatii de exceptie. Daca este reglementata, cred ca lucrurile vor functiona bine.
Despre meditatii. Eu sunt un sustinator al meditatiilor bine reglementate. Daca le ascundem, se vor intampla oricum, fara sa le reglementam. Hai sa le reglementam fiscal si sub aspectul conflictului de interese.
La finalul conferintei de presa, Daniel David a spus ca va renunta la portofoliul de la Ministerul Educatiei si Cercetarii daca nu va avea sustinerea viitorului Guvern in implementarea acestor masuri.
"V-am spus conditiile in care am venit pentru prima parte a mandatului. Pentru aceasta a doua parte a mandatului am spus ca pot sa raman daca exista un Guvern care isi asuma in programul de guvernare aceste lucruri mari. Altfel, daca nu se regasesc aceste lucruri mari, rolul meu s-a incheiat la minister. (...) Daca cineva isi asuma aceasta viziune si ma sustine in implementarea acestor lucruri, da, imi doresc si foarte probabil o sa raman. Daca nu, sau se iau asa, pe bucatele, parti mai putin dificile, nu vad rolul meu aici. (...) Nu pot sa mai merg cu Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a la doua materii, nu pot sa mai merg cu examenul de Titularizare in aceasta forma, nu mai putem avea universitati fara misiuni clar definite", a spus Daniel David.