"Imi permit sa deschid o discutie despre oportunitatea sustinerii tezelor, cu speranta ca nu voi primi ca argumente obisnuitele invective, atat de la indemana. Nu mi-am pierdut inca speranta ca in spatiul public poate avea loc un dialog civilizat.
Pornesc de la petitia unor grupuri de elevi care reclama eliminarea tezelor pe motiv de irelevanta, stres etc.
Prima observatie ar fi ca, in aceasta ecuatie, se porneste de la premisa falsa ca profesorul, cel care concepe și aplica o lucrare scrisa, ar fi rupt de realitate, de specificul clasei sale, de istoricul recent in ceea ce priveste modul de derulare a cursurilor. Nu ne putem imagina ca subiectele unei teze nu reflecta exact competentele vizate, in limitele materiei parcurse, raportate la conditiile exceptionale in care ne desfasuram activitatea.
In al doilea rand, se invoca presupusul stres generat de sustinerea unei teze. Dar nu orice forma de evaluare, orice concurs, orice examen, implica o anumita doza de emotie? Este firesc, se intampla dintotdeauna si asta nu se va schimba prea curand, ca ne place sau nu, și nu numai in scoala, ci in orice moment al vietii. In plus, elevii care dau astazi teze vor sustine la finalul ciclului de invatamant un examen national, scris. Este sau nu teza si o pregatire in acest sens? Raspunsul este, cred, evident. Iar afirmatia ca teza poate fi folosita drept pedeapsa este o jignire adusa intregului corp profesoral. In 30 de ani am aplicat sute de teze, dar niciodata nu mi-a trecut prin cap sa folosesc teza pentru a 'vana' elevii. Dragi elevi, putina incredere in profesorii vostri n-ar strica.
Da, vor fi situatii diverse, vor fi cazuri in care sustinerea tezelor va fi dificila, in perioade atipice, dar nu de la cazurile de exceptie trebuie sa pornim in stabilirea unor reguli generale. Va depinde de fiecare profesor in parte sa gaseasca cea mai buna solutie.
Se cere imperios inlocuirea tezelor cu ”evaluari sumative”. Trecand peste faptul ca aceasta este definitia unei teze, ma intreb, oare scapam astfel de stres, irelevanta, conditii speciale?
Nu mai reiau aici calcule elementare care arata ca, in realitate, in conditiile actuale, nota obtinuta la o teza are pondere mai mica in calculul mediei decat o nota obtinuta la evaluarile curente. Dar este importanta mentiunea pentru a intelege ca, in realitate, adevarata miza nu consta in nota in sine, ci in modul de obtinere a acesteia.
In concluzie, 'incapatanarea' ministerului de a pastra in acest an teza ca metoda de evaluare are, pe langa valoare de simbol pentru revenirea la normalitate, si argumente care, in realitate, sunt in interesul elevului si al sistemului in general", este mesajul transmis de secretarul de stat in Ministerul Educatiei, Sorin Ion, printr-o postare pe pagina sa de Facebook.
Aceeasi idee, ca teza este necesara si nu ar trebui vazuta ca o pedeapsa, a fost transmisa si de catre ministrul Educatiei: "Teza, ca orice evaluare, nu este o pedeapsa, ci ne ajuta sa intelegem unde ne situam cu adevarat, fara a ne minti pe noi insine", a scris intr-un comunicat de presa ministrul Sorin Cimpeanu.
In acest an scolar, elevii vor sustine tezele cu prezenta fizica la scoala. Materiile la care dau teze elevii in 2021-2022 le gasiti
aici.
Elevii vor sustine tezele de pe semestrul I incepand cu 6 decembrie.
Alexandru 11 Nov. 2021 17:24:13
Din moment ce ati bagat abuziv in vacan?a elevi ?i an concediu profesori, cu consecin?e grave: scoaterea din ritm a elevilor, r?manerea in urma cu predarea materiei, ciuntirea strig?toare la cer a vacantei de iarna mult iubite de catre elevi... Ar trebui sa ascultati in sfarsit si ce au de spus elevii, parintii si profesorii.Dar tupeul, lipsa de empatie, dispretul si ochelarii de cal pe care ii au cei din Ministerul Educatiei, ii impiedica sa gandeasc? si sa ac?ioneze normal.
Alexandru 11 Nov. 2021 17:22:46
Din moment ce ati bagat abuziv in vacan?a elevi ?i an concediu profesori, cu consecin?e grave: scoaterea din ritm a elevilor, r?manerea in urma cu predarea materiei, ciuntirea strig?toare la cer a vacantei de iarna mult iubite de catre elevi... Ar trebui sa ascultati in sfarsit si ce au de spus elevii, parintii si profesorii.Dar tupeul, lipsa de empatie, dispretul si ochelarii de cal pe care ii au cei din Ministerul Educatiei, ii impiedica sa gandeasc? si sa ac?ioneze normal.