Va prezentam textul integral redactat de Societatea de Geografie din Romana, in urma rezultatelor PISA:
"Studiul PISA (Programme for International Student Assessment) este realizat de OECD si evalueaza in ce masura elevii aflati aproape de finalul perioadei de educatie obligatorie, la varsta de 15 ani, detin competentele-cheie, cunostintele si deprinderile de baza necesare pentru continuarea studiilor, cat si pentru participarea la viata sociala sau pentru integrarea pe piata muncii. Romania participa din septembrie 2000 la acest tip de testare. Evaluarea acopera trei domenii principale: Matematica, Lectura si stiinte. Testele standardizate sunt aplicate elevilor de 15 ani in peste 60 de tari. Testarea isi propune, printre alte aspecte, sa evalueze „alfabetizarea stiintifica”. Termenul reflecta abilitatea unei persoane de a se implica in probleme si idei referitoare la stiinte, ca cetatean reflexiv. Sunt vizate competente pentru explicarea stiintifica a problemelor, evaluarea si proiectarea investigatiei stiintifice si interpretarea stiintifica a datelor si a dovezilor ca suport in pregarirea tinerilor atat pentru continuarea studiilor dar mai ales pentru viata adulta, pentru integrarea in societate, o societate dinamica, globalizata, in permanenta schimbare.
Desi numeroase cerinte fac trimitere directa la aspecte, fenomene si elemente studiate la Geografie (lucrul cu harta, diverse problematici actuale cum ar fi modificarea echilibrului stratului de ozon, incalzirea globala, etc.- cum arata si modelele de
teste de antrenament) acest domeniu al cunoasterii, in sistemul actual, nu este inclus in aria curriculara „Matematica si stiinte” (alaturi de fizica, biologie si chimie), ci in aria “Om si societate” (impreuna cu istoria, religia si disciplinele socio-umane). Asadar, teste din domeniul stiintelor vizeaza domenii incluse in invatamantul romanesc actual in alte arii. Apare, in acest fel, necesitatea reala fie de disparitie totala a ariilor curriculare (anacronice si neracordate la experienta internationala), fie de includere justificata a Geografiei in randul stiintelor, stiinte ale vietii si ale Pamantului.
Testele PISA nu vizeaza acumularea de informatii, de cunostinte, ci doar felul in care acestea pot fi utilizate in contexte reale, in viata de zi cu zi. in egala masura, testele PISA nu abordeaza domeniile de interes in mod individual, ci trans-disciplinar asa cum sunt si problematicile vietii curente. Geografia, prin domeniul sau de studiu, integreaza (fiind singura disciplina integrativa) si informatiile provenite din diferite stiinte conexe contribuind decisiv la formarea tinerilor si a perceptiei corecte a acestora asupra lumii in care traiesc.
O viziune globala si formarea unei anumite baze in formarea competentelor stiintifice necesare vietii intr-o societate competitiva, la care contribuie determinant si Geografia, sunt vitale pentru tinerii de astazi.
Rezultatele testelor PISA 2018 au dovedit teoretizarea excesiva a continuturilor, o centrare a invatarii pe achizitii si nu pe dezvoltarea competentelor integrate, Geografia, in sfera stiintelor, avand clar scopul si instrumentele conectarii invatarii la aspectele practice – de orientare in spatiu, timp, de conectare cu realitatile lumii contemporane cu provocari globale sau raportate la arii, regiuni (climatice, politice, sociale, etc.), carora tinerii vor trebui sa le faca fata in viitor.
In invatamantul gimnazial si liceal, am asistat in ultimii ani la o trecere clara in umbra a Geografiei, aspect care poate duce, in timp, la diminuarea capacitatii tinerilor de a manifesta respect pentru diversitatea naturala, integritatea si originalitatea peisajelor geografice, respect pentru biodiversitate, problematici abordate si in testele PISA, si care constituie deziderate de prima importanta in tendinta globala spre dezvoltare durabila.
Societatea de Geografie din Romania solicita:
• desfiintarea ariilor curriculare;
• integrarea Geografiei ca facand parte din domeniul stiinte (atestat printre altele si de testele PISA) asa cum este cazul in mediul universitar. Trebuie sa existe o coerenta intre mediul preuniversitar si cel universitar pentru aceasta disciplina;
• reintroducerea Geografiei ca disciplina obligatorie la examenul de
bacalaureat la toate filierele si profilurile.
In numele si cu asentimentul tuturor membrilor si simpatizantilor Societatii de Geografie din Romania,
Testarea PISA acopera trei domenii principale: Matematica, Lectura si Stiinte. Rezultatele PISA 2018 pentru Stiinte sunt mai slabe decat la ultima testare, diferenta fata de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar fata de 2012 – 12 puncte.
Toni 10 Dec. 2019 12:35:14
Copiii sunt obliga?i s? memoreze ?i la geografie diferite informa?ii f?r? s? le coreleze cu ceva. Doamne fere?te s? se introduc? aceast? materie la evaluare ?i la bacalaureat. Timp pierdut, bani arunca?i pe anc? o "preg?tire" an particular. Dup? ce c? au avut rezultate dezastruoase la testele astea, s? fie ?i mai rele. A?a o s? se antample dac? introduce geografia.Mircea Luca 09 Dec. 2019 11:47:46
Cu tot respectul pentru SGR si in particular pentru dl profesor univ.dr. Corneliu IATU dar aceasta propunere denota faptul ca nu a inteles nimic din testul PISA. Cred ca se incadreaza si d-lui in grupul celor care nu trec testul.Inainte de a promova aceasta idee ar trebui sa propuna up-datarea programei existente invechite si promovarea unor modalitati practice de invatare, geografia fiind acum extrem de teoretizata.
Un parinte.