Povara ghiozdanelor ramane o problema importanta, in special pentru elevii din invatamantul primar. In acest context, ministrul Educatiei, Daniel David, a lansat un apel la un efort comun de reorganizare la nivelul scolilor, astfel incat copiii "sa nu mai care de la scoala, acasa, in fiecare zi, toate acele lucruri".
Declaratia ministrului Educatiei a fost facuta la
Radio Bucuresti FM, in cadrul unei discutii privind reformele propuse in Raportul de diagnostic al educatiei si cercetarii din Romania - Raportul QX.
Daniel David a atras atentia asupra necesitatii de a regandi atat continutul predarii, cat si organizarea logistica din scoli. El a subliniat ca profesorii trebuie sa predea "mai putin, dar mai relevant si mai bine" si, in acelasi timp, scolile sa se organizeze astfel incat sa reduca din incarcatura zilnica pe care o poarta copiii in ghiozdane.
"Avand in minte aceasta idee ca trebuie sa predam mai putin, dar mai relevant si mai bine, inclusiv sa reducem, daca vreti, incarcatura, acelui ghiozdan, hai sa ne si gandim daca nu ne putem organiza un pic mai bine. Oare copilul trebuie sa care de la scoala, acasa, in fiecare zi, toate acele lucruri? Nu pot ramane unele la scoala? Nu stiu, intr-un dulap, daca nu exista un dulap pentru fiecare copil, intr-un dulap comun, intr-un loc comun, o eticheta. Trebuie sa fim si creativi, sa vedem ce trebuie dus acasa si ce poate sa ramana la scoala", a declarat ministrul Educatiei.
Ministrul Educatiei a subliniat ca responsabilitatea nu apartine exclusiv ministerului, ci si comunitatii educationale locale – profesori, parinti si elevi – care trebuie sa colaboreze in beneficiul copiiilor.
Daniel David a dat exemplu cazul fiicei sale de clasa a III-a, argumentand: "Mie nu trebuie sa-mi spuneti, fetita mea e clasa a III-a. Eu stiu foarte bine ce greu este un ghiozdan".
"Sigur ca avem de implementat ambele strategii si sa lucram la incarcatura mai degraba legata de curriculum, dar si sa ne organizam un pic mai bine, daca se poate. Asta inseamna cat se poate de clar ca unul dintre aspecte tine de minister, celalalt insa tine de propria organizare si de fiecare institutie de invatamant. O buna comunitate educationala in scoala. (…) Mie nu trebuie sa-mi spuneti, fetita mea e clasa a III-a. Eu stiu foarte bine ce greu este un ghiozdan. Uneori cand sunt la Cluj o mai duc si eu la scoala. As vrea ca unitatile scolare, si asta a fost viziunea mea, sa devina mai autonome, sa se nasca comunitati educationale acolo intre profesori, parinti, elevi, sa nu se lupte unii cu altii, sa lucreze impreuna, sa puna resurse impreuna, nu spun de bani, de timp, de interes", a mai spus Daniel David.
Medicii avertizeaza ca un ghiozdan care depaseste 10% din greutatea copilului poate duce la dureri musculare sau la afectarea tranzitorie a sistemului osos. Prin urmare, un copil de 7 ani care are o greutate medie aproximativa de 23 de kilograme poate cara un ghiozdan ce cantareste maximum 2,3 kilograme. In realitate, insa, ghiozdanele elevilor din clasele primare cantaresc adesea intre 4 si 6 kilograme, uneori chiar mai mult, depasind cu mult limita recomandata.
Aceasta suprasolicitare zilnica poate avea efecte negative pe termen lung asupra dezvoltarii coloanei vertebrale, a posturii si a tonusului muscular. Specialistii atrag atentia ca problemele nu sunt doar de ordin fizic: oboseala, disconfortul si stresul asociat pot influenta negativ si randamentul scolar.
Important! Chiar daca greutatea ghiozdanului este adecvata copilului, utilizarea incorecta a acestuia poate duce la probleme de postura si dureri de spate. Astfel, se recomanda folosirea ambelor bretele si strangerea lor astfel incat ghiozdanul sa fie lipit de spatele copilului. Daca ghiozdanul se misca in timpul mersului, pe termen lung apar durerile de spate, iar riscul de deformare a coloanei vertebrale creste considerabil.
In mai 2024, Ministerul Sanatatii a lansat un proiect de Ordin prin care scolile erau obligate sa ia masuri pentru a reduce greutatea ghiozdanelor elevilor, fie prin asigurarea unor dulapuri individuale pentru elevi, fie prin asigurarea unor spatii pentru activitati de efectuare a temelor dupa ore. Insa proiectul nu se mai gaseste pe site-ul Ministerului Sanatatii.