Potrivit sursei citate, cresterea numarului de ore de predare saptamanale va conduce inevitabil la scaderea calitatii actului educational, epuizarea si demotivarea cadrelor didactice si descurajarea tinerilor sa urmeze o cariera in invatamant.
Reprezentantii profesorilor le cer factorilor decidenti sa renunte la aceasta masura pripita si sa initieze un dialog real cu federatiile sindicale din invatamant, argumentand ca expertii care lucreaza la identificarea solutiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc in mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales in invatamantul preuniversitar.
"Daca acestia ar preda o ora la o clasa cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerinte educationale speciale (fara profesor de sprijin, asa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cat de stresanta este activitatea didactica", se arata in comunicat.
Surse guvernamentale au declarat pentru
G4media.ro ca printre propunerile de masuri pentru scaderea deficitului bugetar, luate in calcul de liderii partidelor ce vor forma o coalitie, se numara si cresterea normei didactice la profesori, in paralel cu scaderea birocratiei obligatorii. Masura ar reduce deficitul de personal si ar elimina cazurile de plata cu ora.
Redam in randurile de mai jos comunicatul integral al sindicalistilor din invatamant.
"Educatia este o investitie, nu o cheltuiala!
Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, Federatia Sindicatelor din Educatie „SPIRU HARET“ si Federatia Nationala Sindicala „Alma Mater“ protesteaza fata de intentia grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactica a cadrelor didactice. Consideram ca o asemenea masura este nu doar inoportuna, ci si profund nedreapta, cu consecinte grave asupra calitatii actului educational, a sanatatii mentale a profesorilor si a viitorului invatamantului romanesc.
Intr-un context in care sistemul educational se confrunta deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvata, birocratie excesiva si un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decat sa agraveze problemele existente. Cresterea numarului de ore de predare saptamanale va conduce inevitabil la:
1. Scaderea calitatii actului educational – Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregatirea lectiilor, pentru corecturi si evaluari, pentru dezvoltarea profesionala sau pentru implicarea in activitati extracurriculare. Intr-o societate moderna, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.
2. Epuizarea si demotivarea cadrelor didactice – Meseria de dascal presupune nu doar transmiterea informatiilor, ci si empatie, rabdare, energie si creativitate. Prin supraincarcarea normei, profesorii vor resimti o presiune psihica si fizica crescuta, ceea ce va conduce inevitabil la „burnout“ si plecari din sistem. In conditiile in care timpul pentru pregatirea lectiilor, corectarea lucrarilor, consilierea elevilor si dezvoltarea profesionala continua este deja limitat, orice crestere a normei afecteaza grav echilibrul munca-familie;
3. Descurajarea tinerilor sa urmeze o cariera in invatamant – In loc sa facem profesia didactica mai atractiva, riscam sa o transformam intr-o alegere de sacrificiu, accentuand criza de personal calificat si cu vocatie;
4. Compromiterea misiunii educatiei – Educatia nu poate fi tratata ca o simpla industrie de productie, in care eficienta se masoara prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformati in „roboti de predare”. In multe scoli, profesorii sunt deja implicati in activitati suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activitati remediale, toate neincluse in norma didactica.
Este evident faptul ca expertii care lucreaza la identificarea solutiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc in mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales in invatamantul preuniversitar. Daca acestia ar preda o ora la o clasa cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerinte educationale speciale (fara profesor de sprijin, asa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cat de stresanta este activitatea didactica.
Facem apel la factorii decidenti sa renunte la aceasta masura pripita si sa initieze un dialog real cu reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative din invatamant. Este momentul ca educatia sa fie tratata cu respectul si seriozitatea pe care le merita. Este momentul ca atat promisiunile facute dupa greva generala din 2023, cat si cele din campania electorala sa devina realitate – nu cu masuri de austeritate care nu fac decat sa slabeasca pilonii fundamentali ai sistemului de invatamant.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o solutie contabila, aplicata pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povara suplimentara.
De fapt, o analiza a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate in evidenta ca in majoritatea acestor tari, norma didactica de predare este mai mica decat cea din Romania.
Nu invatamantul este vinovat pentru ca cei care au fost la putere in ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu invatamantul este vinovat ca guvernele Romaniei nu au fost in stare sa faca reformele necesare pentru a primi bani din PNRR! Nu invatamantul este de vina ca in ultimii 20 de ani numarul angajatilor din autoritatile centrale si locale s-a dublat, in conditiile in care numarul angajatilor din sistemul de invatamant a scazut in aceeasi perioada cu circa 10%! Nu invatamantul este de vina pentru coruptia transpartinica! Nu educatia este de vina pentru ca institutiile statului nu pot eradica coruptia si evaziunea fiscala!
Nu mai protejati marii evazionisti fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolva acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem ca a sosit momentul ca Ministerul de Finante sa iasa public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariatii din invatamant cresterea normei de predare este inacceptabila!
Nu mai sacrificati inca o data sistemul de invatamant pentru a acoperi sinecurile de partid!
Si, nu uitati:
Educatia nu este o fabrica!
Educatia este o investitie, nu o cheltuiala!”
Ionut 02 Iun. 2025 12:03:25
Educatiei i s-a pus de mult cruce. Doar mai aruncam din când în când o galeata de ciment peste sarcofag! Cioclii au fost cam toti ministrii din ultima vreme, plus cei de sub ei, care au o capacitate deosebita sa se învârta si sa ramâna în acele posturi sub protectia sintagmei functionar public, politicienii si întreaga societate.NOI o distrugem în fiecare zi în care nu ne învatam copii norme elementare de buna crestere si convietuire. NOI o distrugem aratând ca suntem mai priceputi ca orice fel de profesor. NOI o distrugem punând egal între Educatie si Fericire! Tot noi o distrugem blamând, discreditând laolalta, punând etichete peste etichete unei clase extrem de rabdatoare poate prea rabdatoare si lipsita de reactie. Peste 2-3 ani nu va mai ramâne nimic în societatea noastra în afara de o mare masa amorfa de suveranisti!