Art. 1. (1) Programul national „Masa sanatoasa”, denumit in continuare (PNMS), se desfasoara pe perioada cursurilor anului scolar, pentru beneficiarii directi din invatamantul preuniversitar, in scopul sprijinirii participarii la educatie a acestora, prin oferirea unei alimentatii sanatoase si formarea unui stil de viata alimentar sanatos.
(2) Evaluarea unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica in vederea selectiei pentru includerea in PNMS se face de catre inspectoratele scolare judetene/al municipului Bucuresti pe baza criteriilor aprobate prin prezentul ordin.
Art. 2. In vederea includerii in Programul national „Masa sanatoasa”, pentru a realiza o selectie complexa si nediscriminatorie a unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care au nevoie accentuata de sprijin, inspectoratele scolare judetene/al municipului Bucuresti aplica, anual, criterii de selectie generale si specifice ce vizeaza cresterea incluziunii si a rezultatelor scolare si diminuarea abandonului scolar in unitatile de invatamant preuniversitar din mediile dezavantajate geografic, economic sau social.
Art. 3. (1) Criteriile de selectie generale pentru includerea in PNMS a unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica sunt:
a) principalele niveluri de invatamant cuprinse in oferta educationala a unitatii de invatamant sunt nivelul primar si nivelul gimnazial, in anul scolar in curs;
b) ponderea crescuta a elevilor din categorii defavorizate (prescolari/elevi cu cerinte educationale speciale, prescolari/elevi aflati in sistemul de protectie speciala, prescolari/elevi de etnie roma, prescolari/elevi cu parinti plecati la munca in strainatate), raportata la anul scolar in curs;
c) participarea scolara si calitatea educatiei, analizate in baza urmatoarelor subcriterii:
(i) participarea scolara, raportata la anul scolar anterior celui in care se face selectia, analizata in functie de nivelul de invatamant, astfel:
- pentru nivelul de invatamant prescolar: rata scazuta de participare a prescolarilor cu varste intre 4 si 6 ani la programul zilnic de activitati-sub 50% prezenta lunara;
- pentru nivelul de invatamant primar: rata crescuta de abandon scolar calculata, pe cohorta, ca diferenta dintre numarul elevilor inscrisi la debutul scolaritatii in clasa pregatitoare si cel al elevilor care au finalizat invatamantul primar in anul scolar, exprimata ca raport procentual fata de numarul elevilor inscrisi la debutul scolaritatii;
– pentru nivelul de invatamant gimnazial: rata crescuta de abandon scolar calculata, pe cohorta, ca diferenta dintre numarul elevilor inscrisi la debutul invatamantului gimnazial in clasa a V-a si cel al elevilor care au finalizat invatamantul gimnazial in anul scolar, exprimata ca raport procentual fata de numarul elevilor inscrisi la debutul invatamantului gimnazial;
- pentru nivelul de invatamant liceal: rata crescuta de abandon scolar calculata, pe cohorta, ca diferenta dintre numarul elevilor inscrisi la debutul invatamantului liceal in clasa a IX-a si cel al elevilor care au finalizat invatamantul liceal in anul scolar, exprimata ca raport procentual fata de numarul elevilor inscrisi la debutul invatamantului liceal;
(ii) calitatea educatiei apreciata prin rezultatele scolare obtinute de prescolari/elevi, in functie de nivelul de invatamant, obtinute in anul scolar anterior celui in care se face selectia, astfel:
- pentru nivelul de invatamant prescolar: procent crescut de prescolari din grupa mare cu varsta de 5 – 6 ani care au mai mult de 50% dintre comportamentele mentionate in Fisa pentru aprecierea progresului individual al copilului inainte de intrarea in invatamantul primar cu mentiunea Necesita sprijin;
- pentru nivelul de invatamant primar: procent crescut de elevi in clasa a IV-a cu rezultate sub media nationala la evaluarea nationala la finalul clasei a IV-a;
- pentru nivelul de invatamant gimnazial: procent crescut de elevi care au obtinut note sub 5 la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a;
- pentru nivelul de invatamant liceal: procent crescut de elevi care au obtinut note sub 6 la examenul national de bacalaureat;
(iii) calitatea educatiei apreciata prin procentul crescut de cadre didactice necalificate din numarul total de cadre didactice, raportat la anul scolar in curs;
d) dispunerea geografica izolata a unitatii de invatamant greu accesibile din cauza conditiilor de mediu - delta, munte, campie, zona depopulata, raportata la anul scolar in curs;
e) nivelul de marginalizare socioeconomica a localitatii, potrivit clasificarii Bancii Mondiale in studiile "Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate si al Dezvoltarii Umane Locale din Romania" si "Atlasul Zonelor Urbane Marginalizate din Romania";
f) numarul crescut de burse sociale in unitatea de invatamant, respectiv numarul crescut de prescolari beneficiari ai prevederilor Legii privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate nr. 248/2015, republicata, raportat la anul scolar in curs.
(2) In baza criteriilor generale si a subcriteriilor prevazute la alin.(1), inspectoratul scolar poate stabili criterii de selectie specifice, in baza unei proceduri proprii. Prin procedura proprie, inspectoratul scolar stabileste si punctajul care se acorda pentru fiecare criteriu/subcriteriu, pe niveluri de invatamant, in functie de particularitatile locale.
(3) In stabilirea criterilor de selectie specifice, prevazute la alin. (2), inspectoratul scolar poate utiliza si urmatoarele criterii: rata scazuta de prescolari cu varsta de 6 ani care au frecventat grupa mare – nivel prescolar si nu se regasesc inscrisi in invatamantul primar in anul scolar urmator; rata scazuta de elevi care au frecventat clasa a IV-a si nu se regasesc inscrisi in clasa a V-a in anul scolar urmator; rata scazuta de absolvire a clasei a VIII-a de catre elevi; rata scazuta de participare a elevilor la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a; rata scazuta de absolvire a clasei a XII-a/a XIII-a de catre elevi; rata scazuta de participare a elevilor la examenul national de bacalaureat.
Art. 4. In vederea includerii in Programul national „Masa sanatoasa”, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti prioritizeaza, anual, unitatile de invatamant cu personalitate juridica in functie de punctajul obtinut, cu incadrarea in bugetul alocat.
Art. 5. (1) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti isi asuma atat evaluarea unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, pe baza criteriilor de selectie, cat si prioritizarea acestora, in vederea selectiei unitatilor propuse pentru a fi incluse in PNMS.
(2) Toti prescolarii si elevii din unitatile de invatamant cu personalitate juridica selectate au calitatea de beneficiari ai PNMS, indiferent de nivelul de invatamant.
(3) Selectia unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care beneficiaza de prevederile PNMS se realizeaza in complementaritate cu Programul national pentru reducerea abandonului scolar.
(4) Prin extinderea PNMS, lista unitatilor de invatamant preuniversitar se poate completa, anual, la propunerea inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, cu incadrarea in bugetul alocat.
(5) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti poate face, anual, propuneri de eliminare a scolilor in care programul nu a reusit sa se implementeze ca urmare a faptului ca unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale nu au intreprins demersurile necesare procedurilor de atribuire a contractelor pentru implementarea PNMS.
(6) Lista unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica propuse pentru a fi incluse in PNMS se transmite de catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti la Ministerul Educatiei, anual, pana la data de 5 ianuarie a anului calendaristic, pentru anul scolar urmator.
(7) Lista unitatilor de invatamant incluse in PNMS si numarul de beneficiari ai programului se stabileste pana la data de 1 februarie a fiecarui an calendaristic in curs, pentru anul scolar urmator.