Programul se adreseaza prescolarilor si elevilor prezenti la activitatile didactice, pe perioada cursurilor, conform structurii anului scolar.
Potrivit actului normativ:
- Suportul alimentar consta intr-o masa calda sau, dupa caz, intr-un pachet alimentar, in cazul in care masa calda nu poate fi asigurata.
- Selectia unitatilor de invatamant incluse in Programul national „Masa sanatoasa” se face de catre inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB), in baza unor criterii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
Ministerul Educatiei anunta ca, in scopul asigurarii continuitatii interventiei acordate prin Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru prescolarii si elevii din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat (Masa calda), cele 450 de unitati de invatamant preuniversitar beneficiare ale programului in prezent sunt incluse, de drept, in Programul national „Masa sanatoasa”, incepand cu data de 1 ianuarie 2024 a anului scolar 2023-2024.
HOTARARE DE GUVERN de instituire a Programului National „Masa sanatoasa”
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 77 alin (4) din Legea Invatamantului Preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta Hotarare de Guvern.
Art. 1.
(1) La nivelul sistemului national de invatamant preuniversitar, se instituie Programul National „Masa sanatoasa” (PNMS) derulat pe perioada desfasurarii cursurilor anului scolar, incepand cu data de 1 ianuarie 2024.
(2) Scopul Programului National „Masa sanatoasa”, numit PNMS, este sprijinirea participarii la educatie a tuturor copiilor prin oferirea unei alimentatii sanatoase care sa sustina invatarea, prin crearea motivatiei pentru studiu, mentinerea echilibrului socio-emotional si intarirea starii de bine a elevului si adoptarea igienei muncii intelectuale la varste si in contexte diferite.
(3) In continuarea scopului prevazut la alin.(2), programul contribuie la formarea unor obiceiuri alimentare sanatoase, precum adoptarea unei diete diversificate, echilibrate si sanatoase, respectiv sustenabile, precum reducerea risipei alimentare, reducerea cantitatii de deseuri, colectarea si valorificarea deseurilor alimentare.
Art. 2
(1) Programul National „Masa sanatoasa” consta in acordarea zilnica, cu titlu gratuit, a unui suport alimentar constand intr-o masa calda sau, dupa caz, intr-un pachet alimentar, in cazul in care masa calda nu poate fi asigurata, in limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
(2) Limita valorica prevazuta la alin.(1) cuprinde pretul produselor, cheltuielile de transport, de distributie si de depozitare a acestora, dupa caz.
(3) Programul National „Masa sanatoasa” se adreseaza prescolarilor si elevilor prezenti la activitatile didactice, pe perioada cursurilor, conform structurii anului scolar. Suportul alimentar nu se acorda pe perioada vacantelor sau a altor zile declarate prin lege, ca zile nelucratoare.
(4) Selectia unitatilor de invatamant incluse in Programul National „Masa sanatoasa” se face de catre inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB) pe baza unor criterii ce vizeaza diminuarea riscului de excluziune si de abandon scolar care greveaza asupra populatiei scolare din medii dezavantajate geografic, economic sau social.
(5) Criteriile de selectie a unitatilor de invatamant, mentionate la alin (4), se aproba prin ordin al ministrului educatiei in termen de 10 zile de la aprobarea prezentei hotarari de guvern.
(6) Pentru anul scolar 2023-2024 si pentru anul scolar 2024-2025, lista unitatilor de invatamant preuniversitar selectate conform alin. (4) pentru a fi incluse in Programul National „Masa sanatoasa” se aproba in termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei hotarari de guvern.
(7) Lista unitatilor de invatamant incluse in Programul National „Masa sanatoasa” se aproba prin ordin comun al Ministerului Educatiei si al Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu incadrare in limita fondurilor aprobate, si este completata anual pana la data de 1 februarie a anului calendaristic in curs pentru anul scolar urmator.
(8) Anual, lista mentionata la alin.(7) se reconfirma de catre inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti, in urma analizei realizate de catre acestea, pe baza indicatorilor de impact ai programului si se completeaza, prin aplicarea de catre ISJ/ISMB a criteriilor de selectie pentru unitatile de invatamant propuse pentru completarea listei.
(9) ISJ/ISMB isi asuma atat selectia unitatilor de invatamant preuniversitar beneficiare ale PNMS, cat si prioritizarea acestora, conform criteriilor mentionate la alin. (4). Lista unitatilor se completeaza si se transmite la Ministerul Educatiei, anual, pana la data de 5 ianuarie a anului calendaristic, pentru anul scolar urmator.
(10) In scopul asigurarii continuitatii interventiei, acordate prin Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru prescolarii si elevii din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat, cele 450 de unitati de invatamant preuniversitar beneficiare, aprobate prin H.G. nr. 999/2023 pentru aprobarea Listei unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale ale municipiilor si a unitatilor-pilot in care se implementeaza Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru prescolarii si elevii din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat, a numarului de beneficiari, a sumei necesare pentru finantarea Programului in anul 2023 si a repartizarii acesteia pe unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale, sunt incluse, de drept, in Programul National „Masa sanatoasa” incepand cu data de 1 ianuarie 2024 a anului scolar 2023 - 2024.
Art. 3
(1) Suportul alimentar consta, dupa caz, intr-o masa calda sau intr-un pachet alimentar pe zi, dupa cum urmeaza:
a) masa calda, preparata in regim propriu, pentru prescolarii si elevii din unitatile de invatamant in care exista cantina cu avize de functionare, inregistrata sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, si spatiu adecvat de servire a mesei;
b) masa calda, in regim catering, pentru prescolarii si elevii din unitatile de invatamant in care nu exista cantina pentru prepararea in regim propriu, hrana putand fi servita in sala de clasa sau intr-un alt spatiu amenajat in acest scop, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sanatatii nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor, cu modificarile ulterioare. In situatia in care hrana nu este servita intr-un interval de 60 de minute de la livrare, produsele alimentare sunt pastrate, pana la servire, in spatii amenajate, in care exista conditii adecvate de manipulare si depozitare, la temperaturi adecvate care sa poata fi monitorizate si controlate;
c) pachet alimentar, in situatia in care nu exista posibilitatea asigurarii mesei calde in regim propriu msau de catering. Pachetul alimentar este pastrat, pana la servire, in spatii amenajate, in care sa existe conditii adecvate de manipulare si depozitare, la temperaturi adecvate care sa poata fi monitorizate si controlate.
(2) Diferentierea tipului de suport alimentar in categoriile mentionate la alin.(1) se face in functie de specificul unitatii de invatamant dat de structura ciclurilor de invatamant, de dispunerea geografica, de programul scolar al elevilor sau de alti factori obiectivi.
(3) Tipul de suport alimentar diferentiat conform prevederilor alin.(2), precum si modalitatea de distribuire a acestuia elevilor si prescolarilor se stabilesc la solicitarea directorului unitatii de invatamant, cu aprobarea consiliului de administratie, si se propune ordonatorului principal de credite al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului, care il supune aprobarii consiliului local.
(4) La cererea motivata a parintilor/reprezentantului legal, formulata in scris si insotita, dupa caz, de un document-justificativ, inregistrata la secretariatul unitatii de invatamant in care este inmatriculat prescolarul/elevul, prescolarii si elevii care, din considerente de natura medicala sau religioasa au restrictii alimentare, beneficiaza de masa sanatoasa adecvata situatiei acestora, in limita valorii zilnice prevazute la art. 2 alin. (1).
(5) In sensul prezentei hotarari de guvern, documentele-justificative care insotesc cererea parintilor/reprezentantilor legali/ocrotitorilor legali, pot fi urmatoarele:
a) documente medicale care sa ateste intolerante/alergii alimentare sau afectiuni cronice, dupa caz, care sa il determine pe parinte/reprezentantul legal sa formuleze o alta optiune alimentara;
b) declaratie pe propria raspundere a parintelui/reprezentantului legal la apartenenta la o religie care restrictioneaza consumul anumitor alimente, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Suportul alimentar prevazut la art. 3 alin. (1) trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 123/2008 pentru o alimentatie sanatoasa in unitatile de invatamant preuniversitar si ale Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor si a principiilor care stau la baza unei alimentatii sanatoase pentru copii si adolescenti.
(2) Suportul alimentar prevazut la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) este produs in unitati inregistrate/autorizate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, se distribuie sub forma ambalata, cu respectarea prevederilor legale referitoare la conditiile sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, la conditiile igienico-sanitare, la ambalarea, etichetarea, marcarea acestora, conform prevederilor pct. 8 din anexa nr. 3, fiind transportate numai cu mijloace de transport autorizate/inregistrate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor.
(3) Normele minime obligatorii care trebuie respectate in pregatirea mesei pentru prescolari si elevi sunt precizate in anexa 2.
(4) Programul de servire a mesei si timpul alocat acestei activitati sunt stabilite de catre conducerea unitatii de invatamant, in functie de numarul de elevi, de orarul scolii si de particularitatile specifice fiecarei unitati de invatamant.
(5) Servirea mesei calde sau distribuirea pachetului alimentar in cadrul unitatii de invatamant se face de catre persoane desemnate de conducerea acesteia, cu exceptia personalului de ingrijire si de intretinere care a participat, in prealabil, la igienizarea spatiilor sanitare, cu respectarea legislatiei in vigoare referitoare la certificarea instruirii profesionale a personalului privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena si cele referitoare la supravegherea sanatatii lucratorilor.
(6) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant stabileste modalitatea prin care se va face prezenta elevilor/prescolarilor pentru a li se comunica furnizorilor, zilnic, numarul de portii/pachete alimentare care li se vor distribui elevilor/prescolarilor prezenti la cursuri.
(7) Unitatile de invatamant raspund, in mod direct, de asigurarea conditiilor de primire, receptie si distributie a suportului alimentar, prin nominalizarea persoanelor responsabile in acest sens, precum si de confirmare a documentelor ce stau la baza platii produselor alimentare.
Art. 5
(1) Finantarea Programului National „Masa sanatoasa” se asigura de la bugetul de stat din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, in cuantumul stabilit, anual, pentru anul scolar urmator, prin Legea bugetului de stat, proportional cu numarul de beneficiari din anul scolar urmator.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau din alte surse de finantare, legal prevazute, in urmatoarele situatii:
a) stabilirea prin hotarare a consiliului local a unei valori zilnice mai mari decat cea prevazuta la art. 2 alin.(1);
b) cresterea, in perioada aplicarii Programului National „Masa sanatoasa”, in anul scolar respectiv, a numarului de prescolari/elevi beneficiari din unitatile de invatamant.
(3) Unitatile/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor pot aloca fonduri, din veniturile proprii ale bugetelor locale, pentru asigurarea unor spatii pentru prepararea, depozitarea sau servirea mesei si/sau pentru asigurarea transportului catre beneficiari al suportului alimentar, daca cheltuielile aferente depasesc bugetul alocat initial, dupa caz.
(4) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat se reflecta in bugetele locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ - teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, la partea de venituri, cu ajutorul indicatorului 11.02.02 ”Sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, municipiului Bucuresti”.
(5) La partea de cheltuieli a bugetelor locale, din punctul de vedere al clasificatiei functionale a indicatorilor bugetelor locale, creditele bugetare destinate finantarii cheltuielilor determinate de implementarea Programului National „Masa sanatoasa”, se vor reflecta la capitolul 65.02 „Invatamant”, subcapitolul 65.02.11 „Servicii auxiliare pentru educatie”, paragraful 65.02.11.30 „Alte servicii auxiliare”, in bugetul propriu al unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, pe codul de identificare fiscala al acestora. Din punctul de vedere al clasificatiei economice a indicatorilor, creditele bugetare destinate finantarii cheltuielilor determinate de implementarea Programului National „Masa sanatoasa”, se vor reflecta la titlul 57 „Asistenta sociala”, articolul 57.02 „Ajutoare sociale”, alineatul 57.02.05 „Suport alimentar”, inclusiv in situatia prevazuta la alin. (2).
(6) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat alocate unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor ramase neutilizate la finele exercitiului bugetarse regularizeaza cu bugetul de stat.
(7) Programul National „Masa sanatoasa” poate fi finantat si din fonduri externe, in vederea derularii activitatilor acestuia.
(8) Unitatile de invatamant incluse in Program pot beneficia si de finantare externa pentru sustinerea activitatilor similare programului, activitati reprezentand suport alimentar.
(9) Ministerul Educatiei, inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, unitatile de invatamant pot accesa fonduri de la bugetul Uniunii Europene sau pot finanta din fonduri proprii/din bugetele locale desfasurarea unor programe similare, reprezentand programe de suport alimentar, si in alte unitati de invatamant decat cele aprobate.
Art. 6
(1) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde sau, dupa caz, a pachetelor alimentare se organizeaza la nivelul fiecarei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiilor si se stabileste potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor care dispun de mijloacele necesare prepararii si distribuirii mesei calde sau, dupa caz, a pachetelor alimentare, in scopul cresterii calitatii acestora, pot utiliza in acest scop sumele alocate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) si alin. (3).
(3) Pentru obtinerea unor preturi cat mai competitive, autoritatile contractante pot opta pentru atribuirea contractului de achizitie publica fie pe intreaga masa calda sau, dupa caz, pe intregul pachet alimentar, fie pe loturi distincte pe categorii de produse ce intra in componenta mesei calde, sau, dupa caz, a pachetului alimentar, potrivit Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, iar faza finala a procedurii de atribuire poate fi organizata prin licitatie electronica, cu respectarea legislatiei din domeniul achizitiilor publice.
(4) Pentru a monitoriza modul de utilizare a resurselor financiare disponibile si pentru a asigura un aport nutritional adecvat, autoritatile contractante vor introduce in caietul de sarcini cerinta ca ofertantii sa introduca o defalcare a costurilor, per portie, pe urmatoarele categorii:
a) materie prima;
b) prepararea hranei;
c) distributie.
(5) In cadrul procesului de selectie vor fi preferate si considerate ca indeplinesc criteriul privind cel mai bun raport calitate-pret acele oferte care aloca cel putin 40% din suma disponibila per beneficiar pentru achizitia materiei prime.
(6) Responsabili pentru efectuarea platilor catre furnizori sunt primarii unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau persoanele imputernicite, dupa caz.
(7) Plata produselor si a serviciilor contractate se efectueaza de catre ordonatorii principali de credite, la solicitarea furnizorilor, pe baza documentelor de receptie calitativa si cantitativa, intocmite si aprobate de unitatile de invatamant.
(8) Specificatiile tehnice pentru procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica de furnizare servicii sunt prevazute in anexa 3.
Art. 7
Pentru promovarea principiilor unei alimentatii sanatoase si a obiectivelor de dezvoltare durabila, Programul National „Masa sanatoasa” este insotit de masuri educative extracurriculare si extrascolare, desfasurate independent sau integrat, in unitatile de invatamant preuniversitar, in cadrul programelor „Scoala Altfel” si „Saptamana verde”.
Art. 8
(1) Pe durata de implementare, personalul necesar desfasurarii Programului National „Masa sanatoasa” poate fi suplimentat, la solicitarea unitatilor de invatamant, prin:
a) angajarea unor categorii de personal pe perioada implementarii programului, cu incadrarea in numarul total de posturi aprobat la nivelul inspectoratelor scolare judetene/al Municipiului Bucuresti, in baza analizei cu privire la personalul necesar implementarii programului, realizata de ISJ/ISMB;
b) detasare sau delegare de personal din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, cu modificarea corespunzatoare a fisei postului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Controlul respectarii prevederilor legislatiei in vigoare privind conditiile igienico-sanitare prin care masa calda sau, dupa caz, pachetul alimentar este oferita /oferit elevilor/prescolarilor, precum si al respectarii unei alimentatii sanatoase in unitatile de invatamant preuniversitar se exercita de catre personalul imputernicit de Ministerul Sanatatii, din cadrul Inspectiei Sanitare de Stat si al directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, pentru masa calda distribuita sau, dupa caz, pachetul distribuit in spatiul unitatii de invatamant preuniversitar.
(3) Unitatile care produc, prepara, transporta si distribuie alimente in cadrul acestui program sunt supuse controalelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor oficiale, efectuate de catre personalul de specialitate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale si alte activitati oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislatiei privind alimentele si furajele, a normelor privind sanatatea si bunastarea animalelor, sanatatea plantelor si produsele de protectie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 si (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European si ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 si (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului si a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE si 2008/120/CE ale Consiliului si de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 si (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European si ale Consiliului, precum si a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE si 97/78/CE ale Consiliului si a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale).
(4) Potrivit principiilor care trebuie respectate in pregatirea mesei pentru prescolari si elevi, conform recomandarilor Institutului National de Sanatate Publica, suportul alimentar este livrat zilnic din unitati autorizate/inregistrate sanitar–veterinar si pentru siguranta alimentelor si sunt pastrate, pana la servire, daca hrana nu este servita intr-un interval de 60 de minute de la livrare, in unitatile-pilot, in conditii
igienico-sanitare si de siguranta alimentelor, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.
(5) In vederea asigurarii conditiilor igienico-sanitare, pentru unitatile de invatamant care nu au cantina, produsele care fac obiectul suportului alimentar trebuie insotite de ustensile sigilate, care permit consumul in conditii optime de igiena.
(6) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile de invatamant au obligatia sa urmareasca si sa verifice buna desfasurare a procesului de aprovizionare privind distributia catre elevi/prescolari a pachetului alimentar/mesei calde.
(7) Serviciile de stat sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor realizeaza controale oficiale in vederea verificarii modului in care sunt respectate conditiile generale si speciale de igiena stabilite in legislatia nationala si europeana privind siguranta alimentelor, iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor realizeaza controale oficiale conform atributiilor specifice legislatiei privind etichetarea produselor alimentare.
Art. 9
(1) Ministerul Educatiei si inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti au atributii de monitorizare si evaluare a Programului National „Masa sanatoasa”.
(2) Pentru evaluarea PNMS se stabilesc, prin ordin al ministrului educatiei, indicatorii de eficienta si de impact, precum si modelul de raport pe care trebuie sa il elaboreze unitatile de invatamant preuniversitar, ISJ/ISMB, respectiv Ministerul Educatiei.
(3) Conducerea unitatii de invatamant desemneaza un responsabil de program care poate fi din categoria personal didactic, didactic-auxiliar sau nedidactic, cu exceptia personalului de ingrijire si de intretinere. In unitatile de invatamant care functioneaza cu structuri scolare arondate, se desemneaza cate un responsabil la nivelul fiecarei structuri.
(4) Coordonarea programului la nivel de unitate de invatamant consta in diverse tipuri de activitati, fara a se limita la acestea, printre care: receptie de produse alimentare, efectuata cu respectarea legislatiei in vigoare, servicii, evidenta zilnica a livrarii mesei calde/pachetului alimentar, completarea formularelor de raportare periodica.
(5) La nivelul unitatii de invatamant se elaboreaza si se transmite inspectoratului scolar judetean/al Municipiului Bucuresti un raport semestrial cu privire la derularea Programul National „Masa sanatoasa”.
(6) La nivel judetean/municipiului Bucuresti, coordonarea programului este asigurata de catre inspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti, care elaboreaza semestrial, publica pe site-ul propriu si transmit, catre Ministerul Educatiei, raportul privind implementarea programului.
(7) ISJ/ISMB desemneaza un inspector responsabil cu monitorizarea desfasurarii programului in unitatea/unitatile de invatamant din judet/municipiu.
(8) Monitorizarea se realizeaza de fiecare ISJ/ISMB, prin diverse tipuri de activitati si, fara a se limita la acestea, printre care: colectare si interpretare de date, vizite in unitatile de invatamant, inspectii tematice, rapoarte transmise trimestrial de catre unitatea de invatamant catre ISJ/ISMB.
(9) Inspectoratul scolar judetean/al Municipiului Bucuresti este responsabil de comunicarea catre Ministerul Educatiei a oricaror modificari aparute la nivelul unitatilor de invatamant, in ceea ce priveste numarul beneficiarilor sau schimbarea denumirii, comasarea sau desfiintarea unor niveluri de invatamant.
(10) ISJ/ISMB elaboreaza si transmit Ministerului Educatiei, semestrial si ori de cate ori este nevoie, raportul continand indicatorii de eficienta si impact pentru PNMS, precum si modul in care acesta este derulat. Raportul se publica si pe site-ul propriu.
(11) ISJ/ISMB elaboreaza si transmit Ministerului Educatiei, semestrial si ori de cate ori este nevoie, statistici cu privire la unitatile de invatamant si numarul de beneficiari in care se implementeaza, prin Programul national pentru reducerea abandonului scolar – PNRAS, prin alte programe cu finantare europeana sau externa sau finantate din venituri proprii ale bugetelor locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, un suport alimentar pentru prescolari si elevi.
(12) Pe baza datelor centralizate din rapoartele transmise de catre inspectoratele scolare judetene/ al Municipiului Bucuresti, Ministerul Educatiei elaboreaza raportul cu privire la impactul PNMS, care se publica pe site-ul propriu, completeaza listele cu unitatile suplimentare de invatamant, pentru anul scolar urmator si intreprinde masurile necesare pentru remedierea deficientelor aparute in derularea PNMS.
Art.10
(1) Ministerul Educatiei colaboreaza cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in implementarea Programului National „Masa sanatoasa”.
(2) Atributiile Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in ceea ce priveste implementarea Programului national “Masa sanatoasa” sunt urmatoarele:
a) formuleaza propuneri de imbunatatire a cadrului normativ care reglementeaza programul, in scopul asigurarii complementaritatii Programului National „Masa sanatoasa” cu Programul pentru scoli al Romaniei si, dupa caz, cu alte programe care au obiective similare si transmite propunerile Ministerului Educatiei pentru initierea demersurilor de modificare;
b) colaboreaza cu Ministerul Educatiei la elaborarea Listei unitatilor de invatamant incluse in Programul National „Masa sanatoasa”, care se aproba prin ordin comun al Ministerului Educatiei si al Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, precum si la completarea, anuala, a acesteia;
c) sprijina, prin directiile pentru agricultura judetene si a Municipiului Bucuresti, implementarea, in unitatile de invatamant preuniversitar, in cadrul programelor „Scoala Altfel” si „Saptamana verde”, a masurilor educative extracurriculare si extrascolare care contribuie la promovarea principiilor unei alimentatii sanatoase si a obiectivelor de dezvoltare durabila;
d) colaboreaza cu Ministerul Educatiei la formularea de politici publice, programe si proiecte care sa contribuie la cresterea accesului la educatie, prin asigurarea suportului alimentar care sa sustina invatarea si care sa promoveze principiile unei alimentatii sanatoase, diversificate, echilibrate si sustenabile la nivelul populatiei scolare.
Art.11
Atributiile unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale in ceea ce priveste implementarea Programului National „Masa sanatoasa” sunt urmatoarele:
a) analizeaza propunerea inspectoratului scolar judetean/al Municipiului Bucuresti cu privire la unitatile de invatamant care indeplinesc criteriile pentru a fi incluse in cadrul Programului National „Masa sanatoasa” si isi exprima acordul cu privire la implementarea programului in unitatile de invatamant din cadrul unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
b) asigura finantarea programului pentru unitatile de invatamant din cadrul unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, in cuantumul stabilit, anual, pentru anul scolar urmator, prin Legea bugetului de stat si intreprinde masurile necesare pentru regularizarea cu bugetul de stat a sumelor ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar;
c) organizeaza procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde sau, dupa caz, a pachetelor alimentare, potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare si intreprind masurile necesare pentru reducerea perioadei de finalizare a procedurii;
d) contribuie la cresterea eficientei si a calitatii programului prin suplimentarea, din veniturile proprii sau din alte surse de finantare, legal prevazute, a sumelor alocate pentru finantarea programului, in situatiile prevazute la art.5 alin.(2) si alin (3);
e) contribuie la dezvoltarea bazei materiale a unitatilor de invatamant din cadrul unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, prin asigurarea si/sau modernizarea si dotarea spatiilor pentru prepararea, depozitarea sau servirea hranei;
f) contribuie la evaluarea modului de implementare a Programului national “Masa sanatoasa” in unitatile de invatamant din cadrul unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale si formuleaza propuneri de imbunatatire a programului, in conformitate cu prevederile art.9 alin.(2) si formuleaza propuneri de imbunatatire a acestuia.
Art. 12
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar care implementeaza acest Program sunt supuse inspectiei sanitare de stat, care este realizata de catre personalul imputernicit din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, conform competentelor legale.
(2) In cazul unor rezultate necorespunzatoare, personalul imputernicit din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti va lua masurile necesare eliminarii riscului de imbolnavire a prescolarilor si elevilor ce servesc masa prin consumul acelor alimente si va informa directia sanitarveterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti asupra acestor aspecte, utilizand sistemele de alerta si cooperare existente.
Art. 13
Controlul respectarii prevederilor art. 2 alin. (1) - (3), ale art. 6 alin. (1) si (2), precum si ale art. 4 alin. (6) se exercita conform competentelor de catre personalul imputernicit din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 14
Programul National „Masa sanatoasa” este complementar Programului pentru scoli al Romaniei 2023- 2029.
Art.15
In cuprinsul prezentei hotarari, pana la data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, sintagmele „inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti” si, respectiv, „ISJ/ISMB”, se vor citi „directia judeteana/ a Municipiului Bucuresti de invatamant preuniversitar” si, respectiv, „DJIP/DMBIP”.
Art. 16
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare de guvern.
ANEXA 1
Declaratie pe propria raspundere a elevului major/ parintelui/reprezentantului legal/ocrotitorului legal
DECLARATIE
Subsemnatul(a), ......................................., nascut(a) la data de .................., legitimat(a) cu ...... seria ...... numarul ..............., elev/parinte/reprezentant legal/ocrotitor legal al minorului ..................................................., nascut la data de ......................., declar pe propria raspundere ca:
• eu/fiul/fiica mea sufar/sufera de .................................;
• eu/fiul/fiica mea apartin/apartine unei religii care restrictioneaza consumul de ..................................;
• alta situatie: ................................................ .
Atasez acestei declaratii urmatoarele documente doveditoare:
• .................................................................
• .................................................................
Data:
Semnatura:
ANEXA 2
Normele minime obligatorii care trebuie respectate in pregatirea mesei pentru prescolari si elevi
1. Nu se adauga aditivi alimentari, conservanti sau orice alt tip de potentiatori de arome si gust in cazul mancarurilor calde, preparate la nivelul cantinelor din incinta unitatilor de invatamant sau la nivelul unitatilor de tip catering si care urmeaza a fi servite prescolarilor si elevilor; de asemenea, produsele de origine animala sau nonanimala din care se prepara aceste mancaruri nu trebuie sa contina aditivi sau alte substante acceptate peste limitele stabilite de legislatia in vigoare.
2. Uleiul necesar prepararii se utilizeaza o singura data, fiind un ulei de calitate superioara.
3. Ceapa pregatita in prima faza a etapei de gatire nu se prajeste, ci se inabusa cu apa.
4. Sarea iodata utilizata nu trebuie sa contina antiaglomeranti sau orice alt aditiv.
5. Evitarea asocierii alimentelor din aceeasi grupa la felurile de mancare servite, de exemplu, la masa de pranz nu se vor servi felul 1 si felul 2 preponderente cu glucide - cereale, ca de exemplu, supa cu galusti si friptura cu garnitura din paste fainoase, ci din legume.
6. Evitarea mancarurilor care solicita un efort digestiv puternic sau care au efect excitant ori a caror combinatie produce efecte digestive nefavorabile, cum ar fi iahnie de fasole cu iaurt sau cu compot.
7. Nu se vor permite mancarurile precum tocaturi prajite. Ouale se recomanda a fi servite ca omleta la cuptor si nu ca ochiuri romanesti sau prajite.
8. Se recomanda imbogatirea ratiei in vitamine si saruri minerale prin folosire de salate din cruditati si adaugare de legume-frunze in supe si ciorbe.
9. Interdictia folosirii cremelor cu oua si frisca, a maionezelor, indiferent de anotimp, precum si a oualor fierte, nesectionate dupa fierbere.
10. Mancarea livrata trebuie gatita in dimineata zilei in care se serveste, pastrandu-se in conditii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, precum si in conditii igienico-sanitare si la temperaturi corespunzatoare, conform legislatiei in vigoare.
11. Unitatile de invatamant in care se desfasoara Programul au obligativitatea de a pastra 48 de ore probe din alimentele servite copiilor, conform legislatiei in vigoare.
NOTA:
Variante orientative de meniu care includ sugestiile Institutului National de Sanatate Publica:
1. ciorba de legume;
2. supa de pui cu legume;
3. ciorba de vacuta cu legume;
4. legume cu piept de pui la gratar;
5. mancare de mazare cu piept de pui;
6. pilaf cu legume si ficatei de pui;
7. piure de morcov cu gratar de pui;
8. piure de cartofi, salata cu piept de curcan;
9. mancare de varza dulce cu friptura la cuptor;
10. ghiveci de legume cu pui;
11. orez cu legume si pui la tava;
12. sufleu de broccoli cu branza;
13. cartofi gratinati, salata cu piept de pui la gratar;
14. tocana de legume cu orez brun;
15. piure de cartofi cu sfecla si chiftelute de legume;
16. omleta cu legume - ardei, ciuperci, ceapa verde si branza telemea;
17. sufleu de conopida, broccoli si branza la cuptor;
18. dovlecel umplut cu branza la cuptor;
19. ciuperci la cuptor umplute cu branza, pentru copiii cu varsta mai mare de 7 ani;
20. macaroane cu branza;
21. cartofi frantuzesti, la cuptor, cu branza si ou;
22. quinoa cu legume;
23. sandvici cu unt, sunca, cascaval si legume - rosii, castravete, salata;
24. sandvici cu piept de pui la gratar sau pulpa de pui dezosata la gratar cu legume crude - gogosar, varza, morcov;
25. un fruct intreg.
ANEXA 3
SPECIFICATII TEHNICE pentru procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica de furnizare/servicii
Specificatii tehnice:
1. Caracteristici generale
Se vor furniza:
a) masa calda preparata conform principiilor ce trebuie respectate in pregatirea mancarii pentru copii, prevazute in anexa nr. 2 la prezenta hotarare de guvern;
b) pachet alimentar: produse de panificatie din faina integrala - paine feliata sau batoane/chifle - 80 g - maximum 50% din greutatea totala a pachetului, produse din carne si/sau branzeturi/derivate din lapte 40 g - minimum 25% din greutatea totala a pachetului si legume - rosii, castraveti, salata sau alte produse similare - 40 g - maximum 25% din greutatea totala a pachetului. La acestea se va adauga un fruct.
1.1. Produsele alimentare sunt livrate zilnic din unitati autorizate/inregistrate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor si sunt pastrate pana la servire, daca hrana nu este servita intr-un interval de 60 de minute de la livrare, in unitatile de invatamant preuniversitar, in conditii igienico-sanitare si de siguranta alimentelor, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.
1.2 In situatia desfasurarii cursurilor prin intermediul tehnologiei si al internetului sau a scolarizarii elevilor la domiciliu, produsele alimentare vor fi livrate si distribuite zilnic elevilor care nu participa la cursuri in unitatea de invatamant, conform deciziei la nivel local si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
1.3. Ofertantii trebuie sa introduca o defalcare a costurilor, per portie, pe urmatoarele categorii:
a) materie prima;
b) prepararea hranei;
c) distributie.
In cadrul procesului de selectie vor fi preferate si considerate ca indeplinesc criteriul privind cel mai bun raport calitate-pret acele oferte care aloca cel putin 40% din suma disponibila per beneficiar pentru achizitia materiei prime.
2. Evidenta cantitatilor solicitate, distribuite si consumate
2.1. Fiecare unitate de invatamant beneficiara a Programului va tine evidenta cantitatii de produse consumate, mentionand categoriile de beneficiari, tipul de produs, cantitatea per portie, numarul de portii si numarul de zile de scoala, precum si evidenta numarului de copii.
2.2. Furnizorul/Prestatorul autorizat/inregistrat si unitatile inregistrate/autorizate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor vor pastra si vor prezenta organismelor de control competente documentele comerciale si tehnice privind produsele alimentare distribuite, precum si documentele care sa ateste calitatea si siguranta acestora, dupa caz; unitatile de invatamant au obligatia de a pastra avizele de expeditie aferente fiecarei distributii.
2.3. Lunar, autoritatea contractanta va realiza centralizarea cantitatii de produse consumate per categorie de produs, in functie de situatia numarului de copii scolarizati in luna precedenta, pe care o va corela cu situatia existenta la furnizor. Toate partile implicate in procesul de distributie a produselor alimentare mentionate la pct. 1 vor pastra documentele justificative pe o perioada de cel putin 3 ani, incepand de la sfarsitul anului intocmirii acestora.
3. Calitatea produselor
Produsele alimentare trebuie sa respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005 al Comisiei din 15 noiembrie 2005 privind criteriile microbiologice pentru produsele alimentare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Produsele lactate - unt, branzeturi trebuie sa respecte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 si (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului; SR 1286/A1/1997 - Branzeturi cu pasta oparita - cascaval.
Pentru grupele speciale de consumatori - copii cu diabet, intoleranta la lactoza, gluten sau alte probleme de natura medicala - se va asigura regimul alimentar prescris de medicul specialist. Tipul de hrana de regim si cantitatea necesara se prevad in anexa la contractul de furnizare, fiind specificate pentru fiecare scoala si elev.
4. Siguranta si perisabilitate microbiologica
Termenul maxim pentru consumul produselor transportate de la furnizor catre unitatile scolare, respectiv elev sau prescolar, dupa caz, va fi de:
a) ziua producerii pentru masa calda;
b) 24 de ore de la momentul ambalarii pentru sandviciuri.
Pentru depozitare in scoli se vor folosi spatii special amenajate pentru pastrarea produselor alimentare in conditii de siguranta a alimentelor prevazute de legislatia in vigoare, asigurate de catre beneficiar - unitatea de invatamant.
Produsele alimentare vor fi pastrate pana la servire in conditiile indicate de producator, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
5. Conditii pentru transport si distributie
Produsele alimentare vor fi transportate de la furnizor catre unitatile scolare, respectiv elev sau prescolar, dupa caz, numai cu mijloace auto speciale, autorizate/inregistrate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.
6. Metode de testare si control
Produsele alimentare se analizeaza doar in laboratoare autorizate sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor care au metodele de analiza acreditate.
7. Persoanele angajate in producerea, manipularea si distributia produselor alimentare sunt obligate sa detina certificat de absolvire a unui curs de Notiuni fundamentale de igiena sau echivalent, conform Ordinului ministrului sanatatii si al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 1.225/5.031/2003 privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea si certificarea instruirii profesionale a personalului privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena, cu modificarile si completarile ulterioare, si fisa de aptitudini specifice activitatii desfasurate sau echivalent, conform Hotararii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Ambalare, etichetare, marcare
Produsele alimentare preambalate trebuie sa prezinte inscrise prin etichetare elementele obligatorii prevazute de Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25
octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 si (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European si ale
Consiliului si de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE si 2008/5/CE ale Comisiei si a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei.
Produsele alimentare preambalate trebuie sa prezinte inscrise prin etichetare urmatoarele elemente obligatorii:
a) denumirea produsului; de exemplu: sandvici cu sunca si rosii, sandvici cu unt, cascaval si salata;
b) lista ingredientelor;
c) substante care provoaca alergii sau intolerante: sunt puse in evidenta printr-un set de caracteristici grafice care le diferentiaza de restul ingredientelor;
d) cantitatea din anumite ingrediente sau categorii de ingrediente: sunca x%; cascaval y%;
e) cantitatea neta;
f) data-limita de consum, sub forma: "expira la data de", cu inscrierea necodificata a zilei, lunii si anului;
g) conditii de depozitare - se mentioneaza inclusiv intervalele de temperatura pentru mentinerea parametrilor de calitate si siguranta ai produselor alimentare;
h) declaratie nutritionala.
Etichetarea nutritionala trebuie sa contina urmatoarele elemente: valoare energetica, grasimi, acizi grasi saturati, glucide, zaharuri, fibre, proteine, sare, in aceasta ordine:
Declaratie nutritionala 100 g
Valoare energetica Kj/kcal
Grasimi g, din care:
Acizi grasi saturati g
Glucide g, din care:
Zaharuri g
Fibre g
Proteine g
Sare g
Declaratia nutritionala se prezinta, in functie de spatiul disponibil, sub forma de tabel cu numele aliniate, iar in cazul in care spatiul nu permite, declaratia este prezentata in format liniar;
i) mentiune privind lotul; in cazul in care data-limita de consum se inscrie sub forma zi, luna, an, nu este necesara inscrierea lotului;
j) elemente de avertizare, astfel: "PRODUS DISTRIBUIT GRATUIT";
k) denumirea/numele si adresa operatorului economic din sectorul alimentar imputernicit cu informarea consumatorilor.
In cazul produselor alimentare care nu se supun prevederilor definitiei "produs alimentar preambalat" trebuie indeplinite urmatoarele cerinte:
a) pentru cele distribuite de unitatile de alimentatie publica se va indica la livrare, printr-un document scris care insoteste produsele: denumirea produsului, substante care provoaca alergii sau intolerante, o mentiune privind lotul, respectiv data producerii si sintagma "PRODUS DISTRIBUIT GRATUIT";
b) pentru cele preparate in regim propriu, respectiv masa calda, lista meniului va fi afisata la loc vizibil si va contine denumirea produsului, ingredientele componente si substantele care provoaca alergii sau intolerante.