

Programul Masa calda in scoli 2023 a fost adoptat de Guvern Suma alocata ramane la 15 lei pentru meniul unui copil

De Portal Invatamant
la 28 Sep. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Programul Masa calda in scoli 2023 a fost adoptat de Guvern Suma alocata ramane la 15 lei pentru meniul unui copil28Sep.2023

Elevii si prescolarii din 450 de scoli si gradinite vor beneficia, in sfarsit, de alimentele oferite la scoala prin Programul Masa calda, dupa ce guvernantii au decis sa introduca proiectul de OUG in sedinta de joi a Executivului, la trei saptamani de la inceperea anului scolar.

UPDATE: Guvernul a adoptat proiectul de OUG privind continuarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preÈ™colarii È™i elevii din 450 de unități de învățământ preuniversitar de stat. Astfel, în anul È™colar 2023-2024, pe perioada desfășurării cursurilor, preÈ™colarii ÅŸi elevii din cele 450 de unități de învățământ preuniversitar de stat vor primi gratuit un suport alimentar constând într-un pachet alimentar sau într-o masă caldă pe zi. Pentru finanÈ›area Programului-pilot în anul 2023 se alocă bugetelor locale suma de 195 milioane lei.
 
Proiectul de Ordonanta de Urgenta prevede ca, in anul 2023, pe perioada desfasurarii cursurilor corespunzatoare anului scolar 2023-2024, prescolarilor si elevilor din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat, denumite in continuare unitati-pilot, li se acorda, cu titlu gratuit, un suport alimentar constand intr-un pachet alimentar sau intr-o masa calda pe zi, in limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
 
Limita valorica zilnica este de 15 lei/beneficiar si cuprinde pretul produselor, cheltuielile de transport, de distributie si de depozitare a acestora, dupa caz.
 
In nota de fundamentare a proiectului de OUG se arata ca "este necesara adoptarea prezentei ordonante de urgenta, pentru a implementa masuri urgente si viabile pentru sustinerea politicilor publice de la nivelul sistemului national de invatamant de reducere a abandonului scolar si de asigurare a accesului nediscriminatoriu la educatie".
 
Totodata, "urgenta adoptarii rezulta si din faptul ca (...) Unitatile /subdiviziunile administrativ-teritoriale trebuie sa finalizeze procedurile de achizitie publica a suportului alimentar si sa incheie contractele de prestari servicii, astfel incat un numar insemnat de prescolari si elevi vulnerabili aflati in situatie de abandon scolar, sa nu fie descurajati de un cadru legal neadaptat nevoilor reale ale acestora".
 

Ordonanta de urgenta privind aprobarea continuarii Programului-pilot Masa calda in scoli

 
Art. 1. (1) In anul 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe perioada desfasurarii cursurilor corespunzatoare anului scolar 2023-2024, prescolarilor si elevilor din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat, denumite in continuare unitati-pilot, li se acorda, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constand intr-o masa calda sau intr-un pachet alimentar, in cazul in care masa calda nu poate fi asigurata, in limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
 
(2) Pe durata de implementare prevazuta la alin. (1), personalul necesar desfasurarii Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru prescolarii si elevii din 450 de unitati de invatamant preuniversitar de stat, denumit in continuare Programul-pilot, poate fi suplimentat, la solicitarea unitatilor-pilot, prin:
a) angajarea unor categorii de personal pe perioada implementarii programului, cu incadrarea in numarul total de posturi aprobat la nivelul inspectoratului scolar, in baza analizei cu privire la personalul necesar implementarii programului -pilot, realizata de inspectoratul scolar;
b) detasare sau delegare de personal din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, cu modificarea corespunzatoare a fisei postului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(3) Limita valorica prevazuta la alin. (1) cuprinde pretul produselor, cheltuielile de transport, de distributie si de depozitare a acestora, dupa caz.
 
(4) La cererea motivata a parintilor/reprezentantului legal, formulata in scris si sustinuta de un documentsuport, inregistrata la secretariatul unitatii de invatamant in care este inmatriculat prescolarul/elevul, prescolarii si elevii care, din considerente de natura medicala, culturala sau religioasa nu pot beneficia de masa calda sau, dupa caz, de pachetul alimentar, vor beneficia de produse alimentare adecvate situatiei acestora, in limita valorii zilnice prevazute la alin. (1). In cazul prescolarilor si elevilor care din considerente de natura culturala sau religioasa nu pot beneficia de masa calda sau, dupa caz, de pachetul alimentar, documentul-suport este reprezentat de declaratia pe propria raspundere a parintilor/reprezentantului legal.
 
(5) Pentru mentinerea sanatatii prescolarilor si elevilor prevazuti la alin. (1), in cadrul Programului-pilot, se vor distribui numai produse alimentare obtinute in unitati autorizate/ inregistrate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, in conformitate cu prevederile legislatiei sanitar veterinare si pentru siguranta alimentelor in vigoare.
 
(6) Produsele distribuite vor respecta cerintele prevazute de Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25  octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 si (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE si 2008/5/CE ale Comisiei si a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei.
 
Art. 2 (1) Finantarea, in anul 2023, a Programului-pilot, se asigura de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelulcomunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, aprobate intr-o pozitie distincta in anexa la Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, in cuantum de 195.000 mii lei.
 
(2) Lista unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor si a unitatilor-pilot in care se implementeaza Programul-pilot, numarul de beneficiari si sumele alocate pentru finantarea programului in anul 2023 se aproba prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
(3) Sumele prevazute la alin. (1) pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale ale municipiilor sau din alte surse de finantare, legal prevazute, in urmatoarele situatii:
a) stabilirea prin hotarare a consiliului local a unei valori zilnice mai mari decat cea prevazuta la art. 1 alin. (1);
b) cresterea, in perioada aplicarii Programului-pilot, a numarului de prescolari si elevi beneficiari din unitatile-pilot;
c) asigurarea unor spatii pentru prepararea, depozitarea sau servirea mesei;
d) asigurarea transportului catre beneficiarii suportului alimentar, daca cheltuielile aferente depasesc bugetul alocat initial, dupa caz.
 
(4) Reflectarea in bugetele unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale ale municipiilor a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat primite, precum si a creditelor destinate implementarii Programului-pilot se va face cu ajutorul indicatorilor distincti, prevazuti in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
 
Art. 3. (1) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde sau, dupa caz, a pachetelor alimentare se organizeaza la nivelul fiecarei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiilor si se stabileste potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(2) Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, care dispun de mijloacele necesare prepararii si distribuirii mesei calde sau, dupa caz, a pachetelor alimentare, pot utiliza sumele alocate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) in scopul cresterii calitatii acestora.
 
(3) Pentru obtinerea unor preturi cat mai competitive, autoritatile contractante pot opta pentru atribuirea contractului de achizitie publica fie pe intreaga masa calda sau, dupa caz, pe intregul pachet alimentar, fie pe loturi distincte pe categorii de produse ce intra in componenta mesei calde, sau, dupa caz, a pachetului alimentar, potrivit dispozitiilor Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, iar faza finala a procedurii de atribuire poate fi organizata prin licitatie electronica, cu respectarea legislatiei din domeniul achizitiilor publice.
 
(4) Pentru a monitoriza modul de utilizare a resurselor financiare disponibile si pentru a asigura un aport nutritional adecvat, autoritatile contractante vor introduce in caietul de sarcini cerinta ca ofertantii sa introduca o defalcare a costurilor, per portie, pe urmatoarele categorii:
a) materie prima;
b) prepararea hranei;
c) distributie.
 
(5) In cadrul procesului de selectie vor fi preferate si considerate ca indeplinesc criteriul privind cel mai bun raport calitate-pret acele oferte care aloca cel putin 40% din suma disponibila per beneficiar pentru achizitia materiei prime.
 
(6) Responsabili pentru efectuarea platilor catre furnizori sunt primarii unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau persoanele imputernicite, dupa caz.
 
(7) Plata produselor si a serviciilor contractate se efectueaza de catre ordonatorii principali de credite, la solicitarea furnizorilor, pe baza documentelor de receptie calitativa si  cantitativa, intocmite si aprobate de unitatile-pilot.
 
(8) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat alocate unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, potrivit prevederilor art. 2 alin.(1), ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se regularizeaza cu bugetul de stat.
 
Art. 4. (1) Dreptul de a beneficia de prevederile art. 1 alin. (1) il au elevii si prescolarii prezenti la activitatile didactice pe perioada cursurilor, conform structurii anului scolar.
 
(2) Autoritatile administratiei publice locale, institutiile si autoritatile cu atributii in domeniul educatiei au obligatia sa urmareasca si sa verifice buna desfasurare a procesului de aprovizionare privind distributia catre elevi si prescolari a pachetului alimentar sau, dupa caz, a mesei calde.
 
(3) Controlul respectarii prevederilor legislatiei in vigoare privind conditiile igienico-sanitare prin care masa calda sau, dupa caz, pachetul alimentar este oferita/oferit elevilor si prescolarilor, precum si al respectarii unei alimentatii sanatoase in unitatile de invatamant preuniversitar se exercita de catre personalul imputernicit de Ministerul Sanatatii, din cadrul Inspectiei Sanitare de Stat si al directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, pentru masa calda distribuita sau, dupa caz, pachetul distribuit in spatiul unitatii de invatamant preuniversitar de stat.
 
(4) Unitatile care produc, prepara, transporta si distribuie alimente in cadrul acestui program sunt supuse controalelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor oficiale, efectuate de catre personalul de specialitate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale si alte activitati oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislatiei privind alimentele si furajele, a normelor privind sanatatea si bunastarea animalelor, sanatatea plantelor si produsele de protectie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 si (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European si ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 si (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului si a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE si 2008/120/CE ale Consiliului si de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 si (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European si ale Consiliului, precum si a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE si 97/78/CE ale Consiliului si a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale).
 
Art. 5. (1) Unitatile de invatamant incluse in Programul-pilot pot beneficia si de finantare externa prin accesarea de fonduri din bugetul Uniunii Europene, pentru sustinerea unor activitati similare programului-pilot, activitati reprezentand suport alimentar.
 
(2) Ministerul Educatiei, inspectoratele scolare, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, unitatile de invatamant pot accesa fonduri de la bugetul Uniunii Europene sau pot finanta din fonduri proprii/din bugetele locale desfasurarea unor programe similare, reprezentand programe de suport alimentar, si in alte unitati de invatamant decat cele aprobate conform prevederilor art.2 alin.(2).
 
(3) Ministerul Educatiei are atributii de monitorizare si evaluare a programului-pilot.
 
(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Guvernul, la propunerea Ministerului Sanatatii si Ministerului Educatiei, impreuna cu Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, va adopta prin hotarare normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

masa caldaprogramul masa caldaabandon scolarprogram pilotministerul educatiei


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//