Masurile care trebuie luate sunt pentru imbunatatirea cresterii gradului de cunoastere a limbii oficiale a statului de catre cetatenii romani apartinand minoritatii nationale maghiare, elevi in clase cu predare in limba materna maghiara.
"Fapta Ministerului Educatiei Nationale de a nu aplica prevederile art. 46 alin. (1) si (2) din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 in privinta asigurarii programelor scolare si a manualelor de limba romana, speciale, pentru elevii din clasele cu predare in limba materna maghiara, pe tot parcursul invatamantului preuniversitar, constituie fapta de discriminare, potrivit art. 2 alin. (1), art. 2 alin. (4), art. 10 lit. h.) si art. 11 alin. (1) din OG 137/2000. Astfel, lipsa manualelor scolare de limba romana speciale, lipsa noilor programe scolare speciale la limba romana pentru elevii din clasele cu predare in limba materna maghiara, pe tot parcursul invatamantului preuniversitar, incalca dreptul constitutional al cetatenilor romani apartinand minoritatii maghiare, elevi in clase cu predare in limba materna maghiara: de a invata la un nivel competitiv limba romana, limba oficiala a statului, de a avea acces la educatie in conditii de egalitate, de a avea acces la formare si piata muncii din Romania in conditii de egalitate si dreptul la demnitate", arata CNCD, intr-un comunicat de presa.
CNCD subliniaza ca "pasivitatea Ministerului Educatiei Nationale a condus la rezultate foarte slabe ale elevilor din clasele cu predare in limba materna maghiara, la examenele la limba si literatura romana de la Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a si de la examenul de
Bacalaureat".
Consiliul recomanda Ministerului Educatiei Nationale sa intreprinda urgent toate masurile necesare pentru a aplica prevederile Legii Educatiei Nationale nr. 1 din 2011, referitoare la predarea limbii si literaturii romane pentru elevii din clasele cu predare in limba materna maghiara, cu scopul de a asigura dreptul constitutional al acestora de a invata limba romana, limba oficiala a statului.
Colegiul director al CNCD a dispus o monitorizare de sase luni a Ministerului Educatiei.
Iulia 08 Oct. 2019 21:31:56
Bună seara. Nu anțeleg la ce se referă acest articol. Unde e discriminarea? Programe noi sunt din 2017. Iar cat despre manuale... Nici copiii romani nu au manuale, in propria lor țară. Or, discriminarea anseamnă sa nu ai ceea ce altul are. Daca nici unii, nici altii nu au manuale, despre ce discriminare vorbim aici? Rezultatele slabe la examene sunt cauzate de pasivitatea majoritatii elevilor de etnie maghiară si de refuzul lor de a vorbi limba romană. Multi stiu si nu vor. Sunt profesor de romană la o şcoală pentru minorități si stiu asta din proprie experienta. Nici Ministerul nu ajuta cu abramburelile lor de legi, dar nu cred ca putem vorbi de discriminare. Doar de o nepasare generală.