Titularizare 2022. Model de Subiect Rezolvat la Biologie

de Laura Galescu la 29 Nov. 2021 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titularizare 2022. Model de Subiect Rezolvat la Biologie29Nov.2021

Asigurati-va pregatirea corespunzatoare si reusita sigura la examenul de Titularizare 2022 la Biologie! Proba scrisa va avea loc in data de 13 iulie 2022, asa ca incepeti din vreme sa rezolvati modele de teste, precum cel de mai jos.

 
 

Modele de teste Titularizare 2022 Biologie


Testul nr. 1
 
SUBIECTUL I (30 de puncte)

A. 8 puncte
 
Scrieti litera corespunzatoare raspunsului corect. Este corecta o singura varianta de raspuns.
 
1. Deutoneuronul caii sensibilitatii tactile epicritice este localizat in:
 
a) bulbul rahidian;
b) cornul anterior medular;
c) cornul posterior medular;
d) talamus.
 
2. La eucariote, transcriptia este procesul prin care se realizeaza:
 
a) copierea informatiei genetice de pe una dintre catenele ADN-ului;
b) sinteza moleculei de ADN dupa modelul semiconservativ;
c) separarea ARNm in cele doua catene complementare;
d) traducerea mesajului genetic din ARNm la nivelul ribozomilor.

3. In cazul in care, in F1, sunt 25% descendenti baieti bolnavi si 25% descendenti baieti sanatosi, 25% descendenti fete sanatosi si 25% descendenti fete sanatosi, dar purtatori ai genei pentru daltonism, genotipurile organismelor parentale sunt:
 
 
4. In cazul unei transfuzii de sange, o persoana cu grupa sangvina A si Rh negativ, poate dona sange unei persoane cu grupa sangvina:
 
a) A si Rh negativ;
b) B si Rh negativ;
c) O si Rh pozitiv;
d) B si Rh pozitiv.
 
B. 12 puncte
 
Celula este unitatea de baza a tuturor vietuitoarelor. Diviziunea celulei se poate realiza direct sau indirect (prin mitoza si meioza).

a) Stabiliti o asemanare si o deosebire dintre profaza mitozei si profaza I a meiozei.
b) Evidentiati conceptul biologic fundamental “unitatea structura - functie„ pentru un tip
de tesut muscular (la alegere).
c) Construiti doua enunturi (afirmative) dintre care un enunt adevarat si un enunt fals.

Folositi, in acest scop, informatia stiintifica specifica urmatoarelor continuturi:
- Floarea la Gimnosperme;
- Rolul pigmentilor asimilatori in procesul de fotosinteza. 
 
 Se va construi un singur enunt din fiecare continut.
 
Modificati enuntul fals, astfel incat acesta sa devina adevarat. Nu se accepta folosirea
negatiei.
 
C. 10 puncte

Capacitatea pulmonara totala a unui adolescent este egala cu 6300 ml aer. Printr-o expiratie fortata, adolescentul elimina din plamani un volum de aer egal cu 2100 ml.

a) Calculati volumul inspirator de rezerva al adolescentului, stiind ca, volumul curent este egal cu 500 ml aer, iar volumul rezidual are o valoare de trei ori mai mare decat cea a volumului curent. Scrieti toate etapele rezolvarii problemei.
b) Formulati o alta cerinta cu care completati aceasta problema. Rezolvati cerinta pe care ati propus-o.

 
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
 
Alcatuiti un eseu cu tema „Hormonii adenohipofizari” dupa urmatorul plan:

- denumirea a cinci hormoni secretati de adenohipofiza;
- prezentarea, a cate doua exemple de actiuni in organism pentru fiecare hormon
adenohipofizar denumit;
- prezentarea unui mecanism de reglare a secretiei unuia dintre hormonii
adenohipofizari denumiti;
- prezentarea a doua boli endocrine, precizand pentru fiecare boala: denumirea,
cauza, cate doua exemple de manifestari.


SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 
Secventele urmatoare sunt selectate din programele scolare de biologie pentru clasa a VIIa, respectiv a XI-a si cuprind competente specifice si o parte dintre continuturile cu ajutorul carora se pot forma/dezvolta competentele respective. Pentru rezolvarea cerintelor, se au in vedere aceste continuturi.
 
Clasa a VII-a
 
 
 
(Programa scolara pentru disciplina Biologie, Clasele a V-a - a VIII-a
Aprobat prin ordin al ministrului educatiei nationale nr. 3393/28.02.2017) 
 
Clasa a XI-a


 
 (Programe scolare pentru ciclul superior al liceului, Biologie, Clasa a XI-a, Aprobat prin ordinul ministrului nr. 3252/ 13.02.2006)

 
Alegeti una dintre secventele de programe scolare de biologie de mai sus.
 
Proiectati activitatea didactica, centrata pe elev, prin care se poate forma/dezvolta competenta
specifica precizata in secventa de programa scolara aleasa, avand in vedere urmatoarele:
 
- explicarea relatiei dintre competenta specifica si continuturile respective;
- un exemplu de metoda didactica utilizata, argumentarea utilizarii acestei metode didactice si exemplificarea modului in care poate contribui la formarea/dezvoltarea competentei specifice din secventa de programa scolara aleasa;
- doua exemple de activitati de invatare adecvate continuturilor din programa scolara;
- un exemplu de mijloc de invatamant care poate fi valorificat pentru formarea/dezvoltarea competentei specifice, cu precizarea: secventei didactice in care este valorificat; unei modalitati de integrare in secventa didactica respectiva, unei forme de organizare a activitatii didactice si argumentarea folosirii acestei forme de organizare in situatia respectiva;
- elaborarea, folosind limbajul stiintific adecvat, a unui item de tip problema, prin care se evalueaza competenta specifica precizata in secventa din programa scolara aleasa;
- mentionarea a doua reguli/conditii de proiectare a unui item de tip pereche/asociere, a unui avantaj si a unui dezavantaj ale folosirii acestui tip de itemi;
- precizarea a doua functii ale evaluarii scolare.

Nota: Se puncteaza corectitudinea stiintifica a informatiei de specialitate utilizata in
elaborarea itemului.

 
 
 
SUGESTII DE REZOLVARI

Se puncteaza orice modalitate de rezolvare corecta a cerintelor.
Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit in barem.
Nu se acorda fractiuni de punct.
Se acorda zece puncte din oficiu.
Nota finala se calculeaza prin impartirea la zece a punctajului total acordat pentru lucrare. 
 
Testul nr. 1
SUBIECTUL I (30 de puncte)

A.
Se acorda cate 2p. pentru fiecare raspuns corect: 1a; 2a; 3a; 4a.

B.
 
a) Asemanare: ambele sunt diviziuni indirecte
 Deosebire: profaza I este mai lunga decat profaza mitozei.

b) tesutul muscular striat intra in alcatuirea musculaturii scheletice, a limbii, a treimii superioare a esofagului si a unor sfinctere. Acest tesut se contracta voluntar. tesutul muscular striat are celule cilindrice cu extremitati rotunjite sau ramificate. In sarcoplasma reticulul endoplasmic formeaza doua tipuri de canale cu rol in contractia musculara, numerosi nuclei periferici, mitocondrii si miofibrile. La microscopul optic, miofibrilele se prezinta sub forma unor discuri (benzi) clare sau intunecate, cu dispozitie alterna, situate la acelasi nivel in toate miofibrilele, dand fibrelor aspect striat. La microscopul electronic se observa ca fiecare miofibrila este formata din doua tipuri de miofilamente: unele formate din miozina, altele formate din actina. Miozina si actina sunt proteine contractile.

c) Construiti doua enunturi (afirmative) dintre care un enunt adevarat si un enunt fals.

Folositi, in acest scop, informatia stiintifica specifica urmatoarelor continuturi:
- Floarea la Gimnosperme;
- Rolul pigmentilor asimilatori in procesul de fotosinteza.
Enunt adevarat: Pigmentii asimilatori au rolul de a capta energia luminii si de a o converti in energie chimica.
Enunt fals: Sepalele si staminele alcatuiesc partea asexuata a florii la angiosperme. Sepalele si petalele alcatuiesc partea asexuata a florii la angiosperme.

C.
 
a)
VR = VC x 3
VR = 500 ml x 3
VR = 1500 ml aer
CPT = VIR + VER + VC +VR
6300 = VIR + 2100 + 500 + 1500
VIR = 6300 – 4100
VIR = 2200 ml aer
 
b) Cum se numeste volumul respirator care nu poate fi masurat spirometric?
Volum rezidual.
 
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
 
Adenohipofiza este partea cea mai dezvoltata a hipofizei, reprezentand aproximativ 75% din masa glandei. Secreta si elibereaza hormoni foarte importanti: TSH (tireotropina), hormon stimulator tiroidian, ce influienteza metabolismul bazal, LH (hormon luteinizant): intevine in ovulatie si in maturarea corpului galben, FSH (hormon foliculostimulant): stimuleaza dezvoltarea folicului ovarian si alcatuirea corpului galben la femei, ACTH (corticotropina): stimuleaza sinteza hormonilor steroizi in corticosuprarenala si influienteaza metabolismul glucidic, STH (somatotropina): stimuleaza cresterea si dezvoltarea tesuturilor moi si creste glicemia.
 
Hormonii prezinta diferite mecanisme de reglare (de exemplu reglarea secretiei de hormon de crestere se realizeaza de catre hipotalamus prin doi neurohormoni-unul cu rol inhibitor si unul cu rol stimulator; starile de stres stimuleza de asemenea secretia de hormon).

Dereglarea functiei unui hormon duce la aparitia unor boli. Hiposecretia se hormon soma-totrop in copilarie produce nanism hipofizar (dimensiuni reduse ale corpului, functii psihice normale), iar hipersecretia la maturitate duce la acromegalie (dezvoltarea exagerata a
extremitatilor si a unor organe).
 
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 
Componenta fundamentala a programei scolare este cea referitoare la competentele specifice si continuturi. Competentele specifice sunt definite pe obiect de studiu si se formeaza pe parcursul unui an scolar, fiind etape in dobandirea competentelor generale.
Competentelor specifice li se asociaza, prin programa, unitatile de continut ce se prezinta sub forma unui cumul de informatii, deprinderi, atitudini, care deriva din sarcinile specifice pe care le are de indeplinit educatia. Prin intermediul unor metode, continuturile trebuie sa fie abordate de catre elev in amanunt, prelucrate, stocate, reproduse si aplicate conform cerintelor stabilite prin obiective.
 
In particular, competenta aleasa, elaborarea si aplicarea unor algoritmi de identificare, investigare, experimentare si rezolvare, se poate dobandi pe parcursul orelor de biologie, realizate cu prilejul studiului procesului de respiratie la om. Elevii, in timpul orelor de predare, dar si de recapitulare sau evaluare, isi pot forma capacitatea de a elabora si aplica algoritmi de identificare, investigare, experimentare si rezolvare de probleme referitoare la acest proces.
 
Demonstratia este metoda de explorare a realitatii, prin care profesorul transmite mesajul elevilor prin intermediul unui proces si anume procesul de respiratie; acesta poate fi transmis cu ajutorul desenului la tabla sau a mijloacelor audio-vizuale (un scurt filmulet in care este evidentiata ventilatia pulmonara), avand drept scop asigurarea unei baze perceptive in mod practic. Profesorul pregateste din timp materialele necesare demonstratiei si prezinta elevilor scopul acesteia, dupa ce face in prealabil o reactualizare a cunostintelor elevilor. Acestia trebuie sa urmareasca un scurt film despre ventilatia pulmonara si sa raspunda apoi intrebarilor adresate de profesor (elevii vor rezolva cerintele de pe fisa de lucru pe care o vor primi dupa vizionare), cu ajutorul caruia vor descoperi noile cunostinte si vor formula concluzii. Observarea independenta consta in urmarirea sistematica a acestui proces de catre elevi, sub indrumarea profesorului, care are drept sarcina organizarea si sprijinirea ei, elevii fiind principalii actori. Elevii observa, la cererea profesorului, filmuletul, dar si desenele din manual, cu ajutorul carora incearca sa identifice caracteristicile inspiratiei si expiratiei, completand astfel fisa de lucru, mijloc didactic care poate fi folosit cu succes in dirijarea invatarii.
 
Elevii au pe mesele de lucru fisa de lucru (in care sunt precizate cateva cerinte referitoare la acest proces, precum si o problema la care trebuie sa calculeze capacitatea pulmonara totala a unei persoane), manualul si atlasul anatomic. Profesorul le precizeaza timpul necesar rezolvarii cerintelor din fisa de lucru. Colectivul clasei este impartit de catre profesor in grupe de maxim patru elevi, fiecare dintre acestia avand de efectuat diferite sarcini de lucru in cadrul grupei: un elev citeste cerintele, altul cronometreaza timpul, unul cauta rezolvarea la sarcinile de pe fisa, unul prezinta concluziile la final. Metoda invatarii pe grupe permite ca elevii sa invete in ritm propriu, dezvolta la elevi abilitati de comunicare si colaborare, activizeaza, elevii pot invata unii de la altii.
 
Competenta de evaluare pentru itemul de tip problema este aplicarea cunostintelor referitoare la diferite procese biologice in rezolvarea de probleme.
 
Enunt: Capacitatea vitala a unui sportiv este de 4500 ml aer. Printr-o expiratie fortata, sportivul elimina din plamani un volum de aer egal cu 2300 ml. Calculati volumul inspirator de rezerva al adolescentului, stiind ca, volumul curent este egal cu 500 ml aer.
 
Regulile de proiectare a unui item de tip asociere sunt ca cele doua coloane sa se afle pe aceeasi pagina si ca numarul premiselor sa difere de numarul raspunsurilor. Avantajul folosirii unui astfel de item este obiectivitatea crescuta, iar dezavantajul este faptul ca nu evalueaza nivele cognitive superioare.
 
Evaluarea scolara prezinta numeroase functii, dintre care amintim functia diagnostica si functia motivationala.


 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

model de subiect titularizare biologie 2022titularizare biologietitularizaretitularizare 2022


x

Lasa un raspuns




26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Descarca GRATUIT
Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x