Va prezentam mai jos Statutul profesorului documentarist:
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 1. (1) Profesorul documentarist este cadrul didactic care are misiuni pedagogice, culturale, de comunicare si de gestiune, favorizand invatarea sociala si colectiva. (2) Profesorul documentarist este cadru didactic si nu se confunda cu documentaristul, care este personal didactic-auxiliar, conform art. 6 (1) din Legea 128 /1997.
Art. 2. Profesorul documentarist este responsabilul Centrului de Documentare si Informare (CDI) din unitatea de invatamant.
Art. 3. Centru de resurse pluridisciplinare si multimedia, CDI ofera elevilor, cadrelor didactice si comunitatii locale un spatiu de formare, comunicare si informare, un laborator de experimentare a noilor tehnologii educationale, un loc de cultura, deschidere, intalnire si integrare.
Art. 4. Functia de profesor documentarist presupune absolvirea cu examen de licenta, examen de diploma ori examen de absolvire a unei institutii de invatamant superior de lunga sau scurta durata in profilul postului ori absolvirea, cu diploma, a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin trei semestre, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului.
Art. 5. Norma profesorului documentarist este de 40 de ore saptamanal, repartizate dupa cum urmeaza: a) 18 ore de activitate didactica (initiere in cercetarea documentara, proiecte in colaborare cu cadrele didactice), din care 2-4 ore constituie obligatia de catedra. b) 22 de ore pentru animatie culturala, punerea CDI la dispozitia elevilor in cadrul activitatilor neprogramate, gestionarea CDI, comunicare (culegerea si transmiterea informatiilor din interiorul si exteriorul unitatii scolare, corespondenta), pregatirea activitatilor, documentare in afara scolii
Art. 6. in cazul unei jumatati de norma (20 de ore saptamanal), repartizarea orelor este urmatoarea: a) 9 ore de activitate didactica (initiere in cercetarea documentara, proiecte in colaborare cu cadrele didactice) b) 11 de ore pentru animatie culturala, punerea CDI la dispozitia elevilor in cadrul activitatilor neprogramate, gestionarea CDI, comunicare (culegerea si transmiterea informatiilor din interiorul si exteriorul unitatii scolare, corespondenta), pregatirea activitatilor, documentare in afara scolii
Art. 7. Numarul de posturi de profesor documentarist alocate fiecarei unitati de invatamant se stabileste in functie de numarul de elevi inscrisi in unitatea respectiva, dupa cum urmeaza: pana la 600 de elevi un post de profesor documentarist, intre 601 si 1000 de elevi un post si jumatate, peste 1000 de elevi doua posturi de profesor documentarist
Art. 8. Ocuparea posturilor de profesor documentarist se face prin concurs, in conditiile legii.
Capitolul II
Competente specifice ale functiei de profesor documentarist
I. Misiunea pedagogica
Capitolul III
Activitatile desfasurate de profesorul documentarist
Art. 8. Activitatile desfasurate de profesorul documentarist raspund politicii documentare a unitatii scolare, inclusa in proiectul scolii, fiind permanent ghidate de nevoile elevilor, cadrelor didactice si ale membrilor comunitatii locale.
Art. 9. Tipurile de activitati care pot fi desfasurate de profesorul documentarist sunt:
(1) Pedagogice: a. Prezentarea CDI si a organizarii sale specifice; b. Initierea elevilor in cercetarea documentara; c. Activitati de recuperare a elevilor cu dificultati de invatare sau esec scolar, impreuna cu echipa pedagogica a scolii; d. Proiecte disciplinare si interdisciplinare, in colaborare cu echipa pedagogica; e. Orientare si consiliere educationala si vocationala, in colaborare cu echipa pedagogica ; f. Integrare a noilor tehnologii ale informarii si comunicarii in practicile pedagogice, impreuna cu echipa pedagogica; g. Activitati extrascolare – participare la crearea vietii scolare; h. Parteneriate educative.
(2) Activitati culturale (animatii): a. Animatii lectura; b. Animatii audio-video; c. Animatii legate de mass-media d. Realizarea de expozitii; e. Organizarea de vizite si intalniri tematice; f. Activitati prilejuite de diverse evenimente; g. Ateliere de creatie; 7 h. Activitati de valorizare a patrimoniului si potentialului cultural; i. Parteneriate si schimburi culturale.
(3) Activitati de comunicare a. Colectarea, prelucrarea si difuzarea de informatii necesare utilizatorilor din interiorul si din exteriorul unitatii scolare; b. Participarea la promovarea imaginii unitatii de invatamant in comunitatea educationala si cea localÇŽ; c. Participarea la promovarea activitatii CDI; d. Corespondenta cu caracter profesional.
(4) Activitati de gestionare a. Gestionarea spatiului; b. Gestionarea functionarii CDI (orar de functionare, planificarea activitatilor); c. Gestionarea bunurilor materiale (mobilier, materiale si echipamente); d. Gestionarea financiara a functionarii CDI in functie de nevoilor utilizatorilor si a activitatilor planificate; e. Gestionarea fondului documentar pluridisciplinar si multimedia; f. Gestionarea formarii profesionale.
Capitolul IV
Drepturile si indatoririle profesorului documentarist
Art. 10. Drepturile profesorului documentarist, inclusiv cele salariale, sunt cele prevazute de legislatia in vigoare pentru cadrele didactice.
Art. 11. Obligatiile profesorului documentarist sunt cele prevazute de legislatia in vigoare si de fisa postului.