Acest raport descriptiv grupa mare se completeaza pentru toti copiii din grupele mari din cadrul unitatilor de invatamant cu grupe de nivel prescolar si cuprinde informatii despre dezvoltarea fizica, cognitiva si emotionala a copilului. Atentie: Documentul va fi obligatoriu la inscrierea in clasa pregatitoare 2025.
La finalul gradinitei, Raportul descriptiv de evaluare intocmit este inmanat parintilor, cu mentiunea ca raportul reprezinta un document obligatoriu care vine in completarea dosarului de inscriere a copilului in clasa pregatitoare. La randul sau, parintele inmaneaza documentul invatatorului care a preluat copilul, in prima saptamana de scoala din clasa pregatitoare.
Ce informatii cuprinde raportul descriptiv grupa mare
Conform Metodologiei publicate in Monitorul Oficial, raportul descriptiv de evaluare cuprinde urmatoarele informatii:
a) date de identificare ale prescolarului;
b) continutul raportului, cu urmatoarele delimitari:
- dezvoltare fizica,
- competente cognitive (in care se realizeaza consemnari ale indicatorilor comportamentali realizati/indepliniti de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii)
- competente socioemotionale (in care se realizeaza consemnari ale indicatorilor comportamentali realizati/indepliniti de copil, specifici domeniilor Dezvoltare socioemotionala si Capacitati si atitudini in invatare) din Curriculumul pentru educatia timpurie, din Profilul de formare al absolventului si din Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani;
c) observatii, aprecieri si recomandari
Exemple de Indicatori comportamentali in raportul de evaluare
In domeniul Dezvoltarii fizice, a sanatatii si igienei personale
1. Isi pozitioneaza corpul si membrele in mod corespunzator pentru a imita ceva sau pe cineva sau pentru a executa o miscare (a prinde o minge, a arunca ceva etc.).
2. Demonstreaza manualitate in realizarea de activitati variate.
3. Demonstreaza constientizarea simturilor in actiuni (recunoaste obiecte ascunse prin pipait, fara sa le vada, executa miscari la auzirea unor comenzi, recunoaste mirosuri etc.).
4. Demonstreaza independenta in igiena personala (se spala si se sterge singur pe maini, isi acopera gura cu mana cand stranuta, cand tuseste, foloseste independent toaleta, foloseste batista etc.).
5. Demonstreaza cunoasterea regulilor de siguranta in jocul simbolic.
6. Cere ajutor cand el sau un coleg sufera o accidentare sau se gaseste intr-o situatie periculoasa.
7. Adopta un comportament pozitiv pentru o alimentatie sanatoasa pentru el, precum si in utilizarea frecventa a ingerarii apei potabile, cu regularitate.
8. Ii face placere sa participe la jocuri, jocuri de miscare, in special in aer liber.
9. Schimba ritmul, directia, viteza miscarilor la semnale de natura diferita — culoare, sunet, simboluri grafice.
In domeniul Dezvoltarii limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii
1. Povesteste un eveniment sau expune o poveste cunoscuta, respectand succesiunea evenimentelor.
2. Utilizeaza corect in vorbire acordul de gen si numar, foloseste corect persoana si timpul actiunii.
3. Utilizeaza in vorbire propozitii dezvoltate si fraze.
4. Recunoaste litere mari/mici de tipar si le pune in corespondenta cu sunetul asociat.
5. Intelege conceptul de scriere pentru comunicarea unei informatii, a unui mesaj (eticheteaza lucrarile, scrie scurte mesaje de felicitare etc.), in conformitate cu Curriculumul pentru educatia timpurie.
6. Experimenteaza scrisul cu o varietate de instrumente de scris (creion, pensula, computere etc.), conform Curriculumului pentru educatia timpurie.
7. Sta si asculta, in momente de lectura, fara sa deranjeze, ramane pana la finalul ei.
8. Participa activ la discutiile dintr-un grup, ascultand si intervenind in conversatie, exprimandu-si opinia.
9. Adreseaza intrebari de informare si clarificare si raspunde la intrebari.
10. Este interesat de citit si incearca sa „citeasca” singur cartile/povestile favorite.
In domeniul Dezvoltarii socioemotionale
1 Urmeaza indicatiile adultilor in ceea ce priveste comportamentul adecvat in anumite situatii.
2 Isi adapteaza comportamentul in functie de regulile diferitelor situatii (de exemplu, vorbeste in soapta
cand intra la biblioteca, cand merge la muzeu etc.).
3 Interactioneaza, din propria initiativa, cu copiii apropiati ca varsta, in diferite contexte.
4 Isi spune corect numele, prenumele, varsta, luna, ziua, orasul si tara in care s-a nascut.
5 Impartaseste celorlalti (copii, adulti din anturajul propriu) trairile/emotiile sale si reactioneaza la contexte sociale variate.
6 Isi exprima si recunoaste emotii de baza cu ajutorul unor desene, picturi sau creatii muzicale specifice varstei.
7 Manifesta, cu sprijin, abilitati de negociere si de participare la luarea deciziilor in situatii create de adulti cunoscuti sau de copiii cu care interactioneaza.
8 Reuseste si intelege ca o actiune nerealizata de el nu inseamna un esec, ci inceperea unei alte actiuni pentru a obtine rezultatul dorit.
9 Isi promoveaza propria imagine ca persoana unica, avand elementele caracteristice specifice (culoarea ochilor, a parului etc.).
10 Manifesta empatie si acorda sprijin copiilor mai mici sau celor care din diverse motive nu pot realiza o sarcina in joc sau activitate.
Model Raport descriptiv grupa mare