Daniel David a explicat ca sistemul de educatie a contribuit la deficitul bugetar al Romaniei, in special prin cresterea semnificativa a cheltuielilor din ultimii ani cu resursa umana si bursele elevilor. Pentru a corecta aceasta situatie fara a recurge la disponibilizari sau reduceri salariale, s-a propus un pachet de masuri care include: cresterea normei didactice cu doua ore si regandirea modului de plata cu ora.
Potrivit ministrului Educatiei, aceste masuri nu vor afecta cadrele didactice cu contracte pe termen mai lung de un an. In ceea ce priveste contractele profesorilor suplinitori, pe un an de zile, ele oricum nu aveau garantia prelungirii.
"Avem o cheltuiala mare cu resursa umana din 2022 pana in 2024 si 2025. Noi avem o contributie aici si atunci trebuie sa corectam aceste lucruri. Acum intrebarea este: cum le corectezi? Pe resursa umana, aveai doua posibilitati – reduceri de salarii sau reduceri de posturi, sau ceea ce a rezultat in pachetul propus: marirea de norma cu 2 ore, in conditiile in care asa oricum ramai sub media Uniunii Europene, si regandirea platii cu ora, ca sa fie dupa o formula care se calculeaza si in alte domenii. Nimeni care are contract valabil pe o perioada mai lunga de un an nu va fi afectat. Noi avem in sistem oameni care sunt angajati pe un an sau pe plata cu ora. Contracte care in vara se incheie. Nimeni nu avea garantia ca acele contracte in toamna vor fi continuate. Pentru ca se faceau contracte noi in functie de cate ore raman. Asta e o reforma ca sa nu dam oameni afara", a spus Daniel David, la
Antena 1.
Ministrul a subliniat ca scopul reformei este sa evite concedierile si ca, daca demisia sa ar rezolva criza economica din educatie, ar fi dispus sa plece. Totusi, a avertizat ca refuzul acestor masuri va conduce inevitabil la disponibilizari.
"Eu le-am spus (n.r. sindicatelor) ca daca plecarea mea de la minster rezolva criza ecodomica a Romaniei, macar in educatie, pentru mine nu e o problema s-o fac si sa plec. Problema e ca daca nu intelegem ca alternativa la aceste masuri o sa ne duca in zona disponibilizarilor, nu intelegem lumea in care traim", a mai spus ministrul Educatiei.
Intr-o alta declaratie, ministrul Educatiei a spus ca responsabilitatea de a identifica orele necesare pentru profesorii titulari revine inspectoratelor scolare si ca nu exista motive de ingrijorare pentru profesorii titulari sau angajati pe perioada determinata pentru ca "noi avem peste 30.000 de norme didactice libere care erau tinute la plata cu ora".
"Daca doresti sa fii al sistemului, atunci n-ai cum sa ramai foarte mult legat numai de o scoala. Si acum, repet, se intampla acest lucru, prin restrangeri de norma, prin transferuri, prin completari de norma si asa mai departe. Doar ca aceste lucruri care erau pe o scala mai redusa vor fi pe o scala mai mare de data asta", a spus Daniel David.
Cum creste norma didactica pentru profesori
Cresterea normei didactice a fost decisa prin pachetul de masuri fiscal-bugetare asumat de Guvernul Bolojan si presupune o majorare in medie cu doua ore pe saptamana pentru profesori, incepand cu anul scolar 2025-2026.
Documentul prevede ca, prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile, incepand cu anul scolar 2025-2026, pana la inceputul anului scolar 2029-2030, norma didactica de predare-invatare-evaluare, de instruire practica si de evaluare curenta a anteprescolarilor/prescolarilor si a elevilor in clasa, in care pot fi incluse si activitati de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si cele de invatare remediala, reprezinta numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin. (1) lit. a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
a) un post de invatator/invatatoare ori de profesor pentru invatamantul primar pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. In atributiile postului se includ obligatoriu 2 ore/saptamana de pregatire remediala;
b) 20 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul gimnazial, liceal si postliceal, pentru profesorii din unitatile si clasele cu program integrat si suplimentar de arta si sportiv, precum si din unitatile de educatie extrascolara, care au dobandit cel putin licentierea in cariera didactica;
c) 18 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul preuniversitar care au dobandit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit si care desfasoara activitate de mentorat;
d) 26 de ore pe saptamana pentru profesorii de instruire practica si maistrii-instructori, pentru cei care au dobandit cel putin licentierea in cariera didactica;
e) 22 de ore pe saptamana pentru profesorii de instruire practica si maistrii-instructori, pentru cei care au dobandit cel putin gradul didactic I si care desfasoara activitate de mentorat;
f) pentru personalul didactic de predare din invatamantul special, norma didactica se stabileste astfel: invatatori, profesori la predare, profesori care efectueaza terapiile specifice – 18 ore pe saptamana; invatator-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevazator), maistru-instructor si profesor pentru instruire practica – 22 de ore pe saptamana;
Gabi Gabi 16 Iul. 2025 13:32:17
Du-te dracului! Demisia! Habar n-ai de nimic!Ghita Beatrice 14 Iul. 2025 14:00:06
Stimate domnule Ministru,Ce faceti in general nu are nici o legatura cu calitatea. La instruire practica in invatatmantul tehnic cu 30 de elevi odata nu se poate face calitate. In lege spune maxim 12 elevi. Ce vorbim aici.... Primariile achizitioneaza pentru scoli tot ce au nevoie. Noi asteptam ca niste fraieri proiecte pe bani europeni din care bietul elev ajunge real sa beneficieze maxim 40 la suta. In schimb oamenii din sistem altii decat profesorii sau directorii iau bani frumosi. Asta e calitatea promovata de dumneavostra?
Gyoparka Cseh 12 Iul. 2025 10:11:28
Domnule Ministru! Sunteti convins ca educatia a contribuit la deficitul bugetar? Sunt cheltuieli prea mari? Dar oare stiti ca prin lege ar trebui acordat învatamântului 6% din PIB, ceea ce nu se întâmpla nici acum, când cica sunt cheltuieli prea mari. Sincer îs dezamagita, îmi puneam mari sperante în Dumneavoastra, dar se pare ca degeaba.Geo 11 Iul. 2025 10:22:07
Ar fi foarte bine daca, prin noua metodologie, s-ar oferi posibilitatea ocuparii posturilor la nivel national, nu pe judete, asa cum era cu câtiva ani în urma. In acest fel, cei cu notele cele mai mari ar putea intra in sistemul de învatamânt.