Documentul se refera la Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat in sesiunea 2024.
Principalele modificari vizeaza fisa de evaluare a personalului didactic, astfel:
- a fost introdusa posibilitatea de a fi valorificata activitatea desfasurata la nivel de scoala in cadrul simularilor examenelor nationale;
- a fost marit punctajul acordat pentru participarea la implementarea proiectelor, ca activitate neremunerata.
- a fost introdusa prevederea conform careia folosirea de inscrisuri false in componenta dosarului pentru obtinerea gradatiei de merit, constatata de institutiile cu drept de control, ca urmare a unor sesizari, atrage dupa sine anularea acordarii acesteia si recuperarea sumelor incasate pana la data la care a fost constatata.
Conform Metodologiei, Gradatia de merit se acorda personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar si personalului didactic de conducere, de indrumare si control. Ea este prevazuta de Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificarile si completarile ulterioare se acorda prin concurs si reprezinta 25% din salariul de baza detinut, conform legii.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI
(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Numarul maxim de gradatii care pot fi acordate se calculeaza astfel: din numarul rezultat prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice auxiliare, respectiv a 16% din totalul posturilor didactice de predare, totalul posturilor de conducere si indrumare si control ocupate in luna februarie 2024, conform programului EduSal, la nivelul judetului/municipiului Bucuresti, comunicat de Ministerul Educatiei se scade numarul de gradatii acordate personalului didactic aflate in plata la 1 septembrie 2024, avand in vedere ca gradatia de merit se acorda pe o perioada efectiva de 5 ani.
La calcul nu se iau in considerare perioadele de suspendare a platii gradatiei de merit din motive neimputabile angajatului sau ca urmare a rezervarii postului didactic/catedrei in baza prevederilor art. 184 alin. (1) - (7) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificarile si completarile ulterioare, si se respecta incadrarea in numarul maxim de gradatii de merit aprobate la momentul revenirii pe post.
Procentul de 16% se aplica, separat, fiecarei categorii de personal:
a) personal didactic de predare;
b) personal didactic de conducere, indrumare si control;
c) personal didactic auxiliar.
In situatia in care personalului didactic i se modifica locul sau felul muncii cu pastrarea calitatii de personal didactic calificat, la nivelul aceluiasi judet/al municipiului Bucuresti, acesta isi pastreaza gradatia de merit.
Gradatia de merit se atribuie incepand cu data de 1 septembrie 2024.
Criterii pentru acordarea gradatiei de merit
Pentru personalul didactic de predare si personalul didactic de conducere, indrumare si control, candidatul trebuie sa indeplineasca urmatoarele criteriile generale:
1. Criteriul activitatilor complexe cu valoare instructiv-educativa;
2. Criteriul privind performante deosebite in inovarea didactica/management educational;
3. Criteriul privind activitatile extracurriculare si implicarea in proiecte/programe de formare profesionala;
4. Criteriul privind contributia la dezvoltarea institutionala.
Punctajul se aplica in mod unitar pentru toate functiile didactice, respectandu-se criteriile/subcriteriile si punctajele maxime, acolo unde acestea sunt mentionate in fisele sintetice de (auto)evaluare.
In baza punctajelor, stabilite in mod unitar, se elaboreaza cate o grila de evaluare specifica fiecarei categorii de candidati:
a) educatori-puericultori/educatori/institutori/profesori pentru invatamantul prescolar;
b) invatatori/institutori/profesori pentru invatamantul primar;
c) profesori;
d) maistri-instructori/profesori pentru instruire practica;
e) cadre didactice din invatamantul vocational, din cluburile sportive scolare, palatele si cluburile copiilor si elevilor;
f) cadre didactice din invatamantul special;
g) cadre didactice din centrele judetene de resurse si de asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala;
h) personal didactic de conducere, indrumare si control;
i) personal didactic auxiliar; se elaboreaza grile de evaluare distincte pentru fiecare functie didactica auxiliara prevazuta in art. 192 alin (1) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificarile si completarile ulterioare, Legea-cadru nr. 153/2017 si Ordinul ministrului educatiei nationale si al ministrului muncii si justitiei sociale nr. 3058/943/2018 privind reglementarea functiilor cu statut de personal didactic auxiliar care nu se regasesc in anexa I Familia ocupationala de functii bugetare "Invatamant" la Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Defalcarea punctajului maxim si elaborarea grilei specifice de evaluare sunt de competenta comisiei paritare de la nivelul inspectoratului scolar.
In cadrul criteriilor generale, subcriteriilor si punctajelor maxime prevazute in fisele sintetice de (auto)evaluare prezentate in anexele nr. 6 - 12, comisia paritara poate stabili si alte activitati (de exemplu: activitatea dovedita in calitate de coordonator al claselor bilingve, activitatea dovedita in calitate de profesor documentarist, profesor de discipline nonlingvistice in liceele cu sectii bilingve francofone, activitate sindicala etc.).
Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradatiei de merit, altele decat cele din fisa postului, sunt stabilite in fisa de (auto)evaluare a activitatii pentru gradatie de merit, elaborata de comisia paritara de la nivelul inspectoratului scolar.
Comisia paritara de la nivelul inspectoratului scolar stabileste numarul gradatiilor de merit pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, indrumare si control/didactic auxiliar), precum si pe discipline/domenii, raportat la numarul total de gradatii, conform art. 2 alin. (1). Pentru acordarea gradatiei de merit este necesar un punctaj de minimum 75 puncte.
Numarul de locuri repartizate pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, indrumare si control/didactic auxiliar) si discipline/domenii se aproba de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar, in baza hotararii comisiei paritare.
Consiliul de administratie aproba punctajele candidatilor pentru fiecare categorie de personal (didactic de predare/didactic de conducere, indrumare si control/didactic auxiliar) si discipline/domenii, in ordinea descrescatoare a punctajului, si hotaraste rezultatul concursului, cu conditia respectarii proportiei numarului de locuri pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, indrumare si control/didactic auxiliar) si discipline/domenii.
Ce trebuie sa cuprinda dosarul pentru gradatia de merit 2024
Dosarul, in vederea participarii la concursul pentru acordarea gradatiei de merit, se intocmeste de catre fiecare candidat si cuprinde urmatoarele documente, numerotate pe fiecare pagina si consemnate in opis:
a) opisul dosarului, in doua exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu semnatura sa si a conducerii unitatii/institutiei de invatamant, in care sunt consemnate documentele existente, cu precizarea paginilor aferente;
b) cererea-tip, elaborata de inspectoratul scolar, in care candidatul isi precizeaza optiunea;
c) adeverinta/adeverinte cu calificativele din anii scolari evaluati;
d) adeverinta de vechime in invatamant;
e) fisa de (auto)evaluare pentru gradatie de merit elaborata de inspectoratul scolar la categoria de personal didactic la care candideaza, cu punctajul completat la rubrica (auto)evaluare;
f) raportul de activitate pentru perioada evaluata, ce trebuie sa respecte ordinea criteriilor/subcriteriilor din fisa de (auto)evaluare si sa contina trimiteri explicite la documentele justificative din dosar;
g) declaratia pe propria raspundere prin care candidatul confirma ca documentele depuse la dosar ii apartin si ca prin acestea sunt certificate activitatile desfasurate, conform modelulului prevazut in anexa nr. 4;
h) documentele justificative, grupate pe criteriile si subcriteriile din fisa de (auto)evaluare pentru gradatie de merit, elaborata de inspectoratul scolar la categoria de personal didactic la care candideaza.