Ministrul Educatiei a vorbit la postul national de televiziune despre necesitatea de a introduce in proiectul legii invatamantului preuniversitar o exceptie care sa permita persoanelor cu studii superioare sa predea in scoli, fara modulul pedagogic.
"Sistemul este urmatorul: pentru cei care au o formare initiala, prin DPPD sau master didactic, certificarea competentelor teoretice se face de catre universitatea unde a absolvit. Intra in anul de stagiatura, care se bazeaza pe practica pedagogica, sub indrumarea unui profesor cu experienta, mentor, care va avea norma redusa si va fi platit suplimentar pentru grija pe care o are fata de colegii mai tineri. La finalul anului da un examen de acces in cariera didactica. Pentru cineva care nu are DPPD sau master didactic (avocati, finantisti, medici, arhitecti), avem un organism in lege care se numeste Centrul National pentru formare si dezvoltare in cariera didactica. Acest centru national va avea sarcina de a verifica competentele teoretice la intrarea in stagiatura didactica. Nu se intra oricum, intra dupa ce probeaza ca au achizionat acele competente teoretice. Apoi, intr-un an de stagiatura isi demonstreaza si abilitatile pedagogice. Avem nevoie de acesti oameni", a spus Sorin Cimpeanu.
Ministrul Educatiei a subliniat ca noua lege a invatamantului preuniversitar le va permite avocatilor, medicilor si finantistilor sa sprijine scolile la disciplinele din domeniu.
"In noua lege avem pana la 30% curriculum la dispozitia scolii. O educatie apropiata de elev, de nevoile elevului. Asta presupune o diversificare a paletei de discipline. Avem o disciplina noua: educatie pentru viata, in care avem modulul de educatie financiara. Cine oare ar fi mai potrivit sa sprijine scoala decat un avocat care vrea sa intre in sistem, dar nu are DPPD-ul (n.r. Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic). Apoi Educatia pentru sanatate, inclusiv educatie sexuala. In afara de profesorii de biologie sunt medicii. Cei mai multi nu au DPPD!", a explicat Sorin Cimpeanu.
Exceptia din proiectul Legii invatamantului preuniversitar
Art. 127 (alin 1-5)
(1) Studentii si absolventii de invatamant superior care opteaza pentru cariera didactica au obligatia sa absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogica de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
(2) Prin exceptie, pot opta pentru cariera didactica si absolventi ai invatamantului superior care nu au parcurs formarea initiala prevazuta la alin.(1), sub conditia sustinerii si promovarii unei probe suplimentare de examinare a cunostintelor teoretice de pedagogie pentru debutul in stagiatura didactica, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.
(3) Programele de formare psihopedagogica de nivel I si II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licenta, de masterat sau in regim postuniversitar.
(4) Programele de formare psihopedagogica pentru functiile didactice de educator-puericultor, educatoare, invatator, antrenor si maistru instructor se aproba de Ministerul Educatiei si se desfasoara in liceele cu profil pedagogic. Pentru absolventii liceelor pedagogice si colegiilor universitare de institutori se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I.
(5) Absolventilor care au finalizat cu diploma de licenta/absolvire studii universitare de lunga sau scurta durata pana in anul 2005 li se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I si II, daca prin foaia matricola se face dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie scolara, pedagogie, metodica predarii specialitatii si practica pedagogica la specialitatea inscrisa pe diploma de licenta/absolvire.
Ancuta 11 Aug. 2022 12:07:56
Mai bine ati face ceva pentru cei care au facut destula practica si examene la modulul pedagogic.Acei profesori care i-au examinat nu sunt destul de inteligenti sau de ce la titularizare se mai da o proba practica? Trist oricum.Odata ce orice persoana a facut acest lucru si preda în sistem eu nu îi mai vad rostul.