Initatorii proiectului de lege sustin ca, din pacate, exista situatii in care "directorii de unitati de invatamant sunt selectati, nu doar prin concurs, ci prin decizia arbitrara/ avizul unor formatiuni politice ale minoritatilor nationale, cu reprezentare parlamentara".
Potrivit proiectului, actuala legislatie instituie obligatia cunoasterii limbilor minoritatilor nationale, fara sa instituie si cunoasterea limbii romane.
Asta desi functia manageriala implica relatii institutionale cu autoritati ale statului roman, la nivel local si guvernamental care necesita o foarte buna cunoastere a limbii romane, precum si capacitatea de intelegere, interpretare si aplicare a legilor statului roman.
Prin urmare, proiectul de act normativ isi propune "sa elimine imixiunile politice in selectia functiilor de conducere din invatamantul preuniversitar, prin eliminarea oricarori consultari, avize sau acordul politice", sa "instituie obligatia pentru directorii unitatilor de invatamant de a cunoaste limba romana" si sa elimine prevederile care restrictioneaza baza de selectie pentru directori, in acelasi timp asigurandu-se o buna reprezentare a cadrelor didactice care predau limbile minoritatilor nationale in consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Astfel se propun urmatoarele completari la Legea nr.1/2011 a Educatiei Nationale
Articol unic Legea nr.1/2011 a educatiei nationale, publicata In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si completeaza va avea urmatorul cuprins:
"1. Alin.(9) al art.45 se abroga.
2. Alin.(1) aI art.97 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Directorul exercita conducerea executiva a unitatii de Invatamant. In cazul unitatilor de invatamant cu predare integrala in limbile minoritatilor nationale, directorii au obligatia cunoasterii limbii romane, iar unul dintre directori are obligatia cunoasterii limbii minoritatii nationale. In cazul unitatilor de invatamant cu sectii de predare in limbile minoritatilor nationale, directorii au obligatia cunoasterii limbii romane, iar unul dintre directori are obligatia cunoasterii limbii minoritatii nationale. In cazul unitatilor de invatamant cu sectii de predare in limbile minoritatilor nationale, in care este normata doar functia de director, directorul are obligatia cunoasterii limbii romane. Acesta are obligatia de a asigura reprezentarea cadrelor didactice de la sectia cu predare in limba minoritatii nationale in Consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
3. Dupa alin.(1) aI art.97 se introduce un nou alineat, alin.(11) cu urmatorul cuprins:
(11) In cazul unitatilor de invatamant cu predare in limbile minoritatilor nationale sau cu sectii de predare in limbile minoritatilor nationale, obligatia cunoasterii limbii romane sau a limbii respective se dovedeste cu documente justificative, dupa cum urmeaza: specializarea in limba romana/materna inscrisa pe diploma de studii, documentul de numire/transfer/repartizare ca titular pe un post/o catedra cu predare in limba romana/ limbile minoritatilor, certificat de competente lingvistice eliberat de un centru autorizat".
Rolul directorului administrativ in scoala
La inceputul lunii aprilie, ministrul Sorin Cimpeanu a anuntat ca instituie o noua functie in conducerea scolilor, si anume aceea a
directorului administrativ, care are rolul de a face legatura intre scoala si administratia locala.
"Un director administrativ care sa fie o veritabila punte de legatura intre scoala si autoritatea locala, director administrativ, care va trebui sa aiba competente in stiinte economice, in stiintele administratiei publice. (...) Nu vom putea suplini competentele acumulate pe parcursul catorva ani de studii universitare de stiinte economice sau stiinte ale administratiei. Liderul trebuie sa ramana insa directorul de scoala. Trebuie foarte clar definite rolurile. Directorul administrativ va trebui sa adere la programul managerial cu care acel director de scoala a castigat concursul pentru director de scoala. Va trebui sa se ocupe strict de problemele administrative si de consolidarea legaturii cu primaria, cu autoritatea locala si sa sprijine bunul mers al personalului nedidactic, didactic auxiliar din scoala, mai ales nedidactic, precum si legatura cu comunitatea locala direct sau prin intermediul autoritatii publice locale", a transmis la acea vreme Sorin Cimpeanu.