Pentru copil, clasa pregatitoare este o perioada de acomodare cu viata scolii, care sa-i permita o buna adaptare la programul, colectivitatea si cerintele specifice acestui mediu diversificat in planul dezvoltarii socio-emotionale, intelectuale si fizice.
Programa clasa pregatitoare
La Limba romana, pe tot parcursul clasei pregatitoare, cei mici invata sa recunoasa si sa scrie literele si isi antreneaza capacitatea de a formula enunturi/scurte povestiri in ordinea intamplarii. Deprind cititul si sunt incurajati sa scrie scurte enunturi.
La Matematica, micii scolari descopera numerele si operatiile simple de adunare si scadere, exerseaza identificarea vecinilor unui numar, prin raportarea la "mai mare decat" si "mai mic deca" si invata cum sa masoare diferite obiecte, folosind unitati de masura pe intelesul lor.
In acest articol ne propunem sa va prezentam, punctual, ce contin programele scolare pentru disciplinele Comunicare in Limba romana, respectiv Matematica si Stiintele naturii, la clasa pregatitoare.
Programa Comunicare in Limba romana, clasa pregatitoare
Programa scolara in vigoare pentru disciplina COMUNICARE IN LIMBA ROMANA, clasa pregatitoare, a fost aprobata prin ordin al ministrului Educatiei Nr. 3418/19.03.2013.
Competente generale
1. Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare cunoscute
2. Exprimarea de mesaje orale in diverse situatii de comunicare
3. Receptarea unei varietati de mesaje scrise, in contexte de comunicare cunoscute
4. Redactarea de mesaje in diverse situatii de comunicare
Competente specifice si exemple de activitati de invatare
1. Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare cunoscute
1.1. Identificarea semnificatiei unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar si rar
- selectarea unei imagini dintr-un set, pentru a indica despre ce este vorba in mesaj
- realizarea unui desen pentru a indica despre ce este vorba in mesaj
- oferirea de raspunsuri la intrebarea: „Despre ce este vorba (in acest fragment de poveste)?”
- aprecierea ca adevarate sau false a unor enunturi scurte care testeaza intelegerea textului audiat
- formularea unor raspunsuri la intrebari despre continutul unui mesaj/ text scurt audiat
- reformularea unor mesaje
- repovestirea unor secvente preferate dintr-un text audiat
- observarea, recunoasterea, executarea unor comenzi simple (priveste, asculta, fii atent)
- audierea unor povesti sau a unei descrieri si manifestarea reactiilor corespunzatoare
- decodificarea mesajului incifrat in ghicitor
1.2. Identificarea unor informatii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar si rar
- numirea personajului/ personajelor dintr-un fragment de poveste audiat
- oferirea unor raspunsuri la cererea elementara de informatii: „Cine? Ce? Unde? Cum?”
- oferirea de replici afirmative/ negative la enunturi scurte care vizeaza diverse informatii din text –
Exemplu: numele gresit al personajului, locul corect in care se petrece actiunea
- recunoasterea unor enunturi care nu se potrivesc ca sens cu un mesaj audiat anterior
- indicarea prin semne (ridicarea unui deget/ a creionului etc.) pentru a selecta detaliul corect dintr-un set de enunturi/ cuvinte
- indeplinirea unei instructiuni simple
- participarea la jocuri de grup, ca urmare a intelegerii regulilor jocului
1.3. Identificarea sunetului initial si/ sau final dintr-un cuvant, a silabelor si a cuvintelor din propozitii rostite clar si rar
- indicarea sunetelor/ silabelor/ cuvintelor percepute prin diferite semne: batai din palme, ridicarea unui deget, a unui obiect, jetoane puse pe banca, saritura etc. – Exemplu: „Pune pe masa atatea jetoane cate cuvinte ai auzit”
- numararea cuvintelor dintr-un enunt scurt
- stabilirea pozitiei sau succesiunii cuvintelor din propozitii orale de 3-4 cuvinte
- punerea in corespondenta a unui cuvant rostit cu imaginea potrivita
- identificarea sensului unui cuvant rostit de cadrul didactic/ colegi
- rostirea cuvintelor pe silabe, in jocuri, cantece sau
numaratori ritmate
- audierea unor inregistrari cu sunete din mediul inconjurator
- discriminarea sunetelor din natura si a sunetelor din cuvinte
- interpretarea unor cantece care contin onomatopee
- construirea de rime pornind de la cuvinte date
- identificarea, dintr-un sir, a cuvintelor care incep/ se termina cu un anumit sunet
- sortarea jetoanelor care reprezenta obiecte din mediul familiar, dupa diferite criterii (sunet initial/ final, numar de silabe etc.)
- desenarea unor obiecte/ fiinte cu relevanta pentru copii, a caror denumire contine (in pozitie initiala sau finala) sunetul specificat
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, in contexte de comunicare cunoscute
- participarea la jocuri de rol de tipul vorbitor– ascultator, folosind papusi pe deget, pe mana, marionete, masti etc.
- audierea unor povesti citite/ inregistrate/ povestite de adulti/ copii
- participarea la activitati de tipul „Stirile zilei”, in care copiii asculta intamplari/ evenimente povestite de colegi sau adulti invitati
- vizionarea unor scurte secvente din emisiuni pentru copii
- rezolvarea unor probleme intalnite in jocurile pe computer (unde instructiunile sunt oferite verbal)
2. Exprimarea de mesaje orale in diverse situatii de comunicare
2.1. Pronuntarea clara a sunetelor si a cuvintelor in enunturi simple
- jocuri de miscare pentru exersarea corecta a actului respirator, cu accent pe pronuntia corecta
- exercitii–joc de dictie, cantece, numaratori ritmate
- formulare de raspunsuri la ghicitori
- participarea la activitati de tipul „Tu esti ecoul meu” (reproducerea unor mesaje formulate de adult sau copii)
- rostirea cuvintelor cu prelungirea unor sunete stabilite anterior
- reglarea tonului, volumului si vitezei vorbirii, prin rostirea repetata a aceluiasi enunt, cu schimbarea tonului, volumului sau vitezei vorbirii
- asocierea unor imagini sau obiecte, cu onomatopeele corespunzatoare;
- jocuri de pronuntare a onomatopeelor, insotite de miscare
- reproducerea unui mesaj scurt cu schimbarea intonatiei, in functie de intentia de comunicare (asertiune, intrebare, exclamatie, suparare, bucurie etc.)
- simularea unor situatii care presupun verbalizarea unor trairi diferite
- jocuri de rol
- repovestirea unor fragmente din povesti audiate, cu reproducerea intonatiei interpretilor (cadrul didactic, actori etc.)
- dramatizari ale povestilor/ fragmentelor din basme audiate
- sesizarea utilizarii formulelor specifice in situatii concrete de tipul: invitatie, urare, prezentarea unor scuze etc. pentru a transmite intentii, ganduri, sentimente etc.
2.2. Transmiterea unor informatii referitoare la sine si la universul apropiat, prin mesaje scurte
- formularea de mesaje despre sine (nume, varsta, adresa), despre familie, colegi, animalul preferat, culoarea preferata, mancarea preferata etc.
- formularea unor raspunsuri la intrebari adresate de colegi, pe teme de interes pentru copii
- prezentarea unor evenimente semnificative din viata proprie
- discutii privind comportamentul unor personaje; evidentierea unor modele de comportament
- formularea/ completarea unor enunturi orale care sa contina comparatii intre obiecte familiare
- alegerea cuvintelor potrivite pentru numirea si descrierea unor lucruri si evenimente familiare
- exprimarea ingrijorarii sau aprecierii fata de evenimente, persoane, lucruri cunoscute
- identificarea a cel putin doua trasaturi ale unor personaje de desene animate/ benzi desenate/ povesti cunoscute
- formularea unor descrieri/ prezentari elementare ale unor activitati/ jocuri preferate
2.3. Participarea cu interes la dialoguri scurte, in situatii de comunicare uzuala
- exersarea unor formule de salut, de adresare, prezentare si solicitare, adecvate contextului
- dialoguri in diferite contexte, reale sau simulate, pe teme de interes
- jocuri de exersare a unor reguli de comunicare eficienta, civilizata: vorbire pe rand, ascultarea interlocutorului, pastrarea ideii – Exemplu: „Spune si da mai departe”, „Repeta si continua”, „Statuile vorbitoare” etc.
- jocuri de rol: „La doctor”, „La telefon”, „In parc”,
„La cumparaturi”, „O zi in familie”, „Aniversari” etc.
- formularea de sarcini/ instructiuni adresate colegilor
- jocuri de tipul: „Sa ne imaginam”; „Ce s-ar intampla daca …”
- povestirea unor experiente trecute sau prezente
- planificari, preziceri si presupuneri realizate pe baza unor experiente posibile sau a unora imaginare
2.4. Exprimarea propriilor idei in contexte cunoscute, manifestand interes pentru comunicare
- combinarea unor propozitii simple prin folosirea unor cuvinte de legatura
- folosirea unor cuvinte descriptive pentru a imbogati o descriere
- utilizarea si interpretarea tonului folosit in vederea exprimarii unor emotii variate
- initierea si mentinerea unei discutii pe o tema de interes
- recunoasterea unui obiect, prin formularea de intrebari despre caracteristicile acestuia - joc de tipul „Cutiuta fermecata”
- conversatii scurte in grup, pe baza unui text audiat sau a unei imagini
- jocuri de modificare a povestilor audiate: schimbarea succesiunii evenimentelor, modificarea finalului
- crearea unor povesti orale pornind de la idei/ imagini date sau desene create de copii
- povesti despre istoria scrisului de-a lungul timpului
3. Receptarea unei varietati de mesaje scrise, in contexte de comunicare cunoscute
3.1. Recunoasterea unor cuvinte uzuale, din universul apropiat, scrise cu litere mari si mici de tipar
- recunoasterea si numirea literelor mari si mici de tipar pe diferite suporturi (tablouri, cuburi, truse de jucarii, asocierea formei unui nor cu o litera)
- asocierea unor litere si sunete
- observarea etichetelor din clasa, plasate pe dulapuri, sertare, deasupra cuierelor, pe cosulete de plastic, nuiele sau carton (in care se depoziteaza diferite lucruri) etc.; etichetarea se realizeaza impreuna cu copiii
- citirea globala a numelui scris cu litere de tipar pe dulapior, la cuier, la coltul de prezentare al clasei, la panoul „Responsabilitati” etc.
- jocuri care au cuvinte scrise sub imagine: „Loto”, „Domino”, „Bingo”
- punerea in corespondenta a unor cuvinte formate din 1-2 silabe cu imagini potrivite, reprezentand obiecte din universul apropiat
- jocuri folosind carduri cu imagini ale unor obiecte si denumirea acestora
- rasfoirea unor carti care contin doar imagini si „citirea” acestora in grup/ cu ajutorul cadrului didactic
3.2. Identificarea semnificatiei unei/ unor imagini care prezinta intamplari, fenomene, evenimente familiare
- formularea unor raspunsuri ce presupun alegere duala/ multipla – Exemplu: „In prima imagine este Cenusareasa sau Frumoasa din padurea adormita?”
- lectura dupa una sau mai multe ilustratii/ benzi desenate
- prezentarea unor albume personale cu fotografii sau imagini
- „citirea”/ povestirea creatiilor proprii sau de grup (desene, sir de imagini)
- citirea orarului clasei (activitatile sunt reprezentate prin imagini corespunzatoare fiecarei discipline)
- audierea unui fragment dintr-o poveste si selectarea imaginilor corespunzatoare acesteia;
- continuarea unei povesti pe baza imaginilor selectate, cu sprijin din partea cadrului didactic sau al colegilor
3.3. Identificarea semnificatiei unor simboluri care transmit mesaje de necesitate imediata, din universul familiar
- identificarea semnificatiei unor simboluri intalnite in situatii cotidiene: M – metrou, H - spital, I - informatii, intrare, iesire, farmacie, trecere de pietoni, semafor etc.
- sortarea unor semne, simboluri grafice identice
- „citirea” simbolurilor pentru vreme si a calendarului naturii, a orarului si/ sau a jurnalului ilustrat
- punerea in corespondenta a imaginilor cu mesajele orale indicate
- codarea sau decodarea unor mesaje scrise – Exemplu: expunerea in clasa a unor panouri care prezinta reguli de comportament, aniversari ale copiilor, mesaje ale copiilor sau ale cadrului didactic etc
3.4. Exprimarea in cuvinte proprii a mesajelor redate pe suport vizual sau auditiv, manifestand interes pentru lucrul cu cartea
- observarea (intuitiva) a cartilor de diverse forme, dimensiuni, grosimi, cu sau fara imagini etc.
- rasfoirea unor carti in coltul amenajat cu o minibiblioteca, in biblioteca scolii etc.
- observarea si stabilirea unor asemanari si diferente intre suporturi de lectura variate – Exemplu: carte de colorat, carte de povesti cu ilustratii, carte ce contine doar text etc.
- observarea amplasarii imaginilor in raport cu textul
- audierea unei povesti, insotita/ urmata de rasfoirea cartii ce contine textul si observarea imaginilor
- jocuri de rol: „La librarie”; „Toneta cu reviste” etc
4. Redactarea de mesaje in diverse situatii de comunicare
4.1. Trasarea elementelor grafice si a contururilor literelor, folosind resurse variate
- exersarea musculaturii fine a mainii si a coordonarii miscarilor prin colorare, hasurare in interiorul unui contur, insirare de margele
- coaserea unor puncte pe etamina, in vederea pregatirii copilului pentru respectarea liniaturii
- modelarea plastilinei, ruperea hartiei dupa un contur etc.
- pozitionarea corecta a suportului de scriere, in raport cu propriul corp
- orientarea in spatiul scrierii, prin joc: sus, jos, dreapta, stanga etc.
- exersarea pozitiei corecte la scris
- utilizarea corecta a instrumentelor de trasare/ de scris
- jocuri de tip labirint
- observarea literelor din plastic/ din alfabetarul magnetic sau tiparite in relief pe diferite suporturi
- construirea literelor din plastilina, pasta de modelaj, „fir” de hartie creponata sau hartie reciclata rasucita etc.
- scrierea pe diferite suporturi (pe etamina, pe tabla, pe nisip, pe geamuri aburite etc.) si cu diferite instrumente, a unor modele liniare, simboluri etc.
- decorarea literelor mari si mici de tipar prin desene sau prin colare, folosind seminte, hartie, fire etc.
- scrierea elementelor grafice de dimensiuni si culori variate (mari/ mici, groase/ subtiri), pe foaie velina sau pe spatii de 1-2 cm
- realizarea unor lucrari plastice, decorative (folosind linia si punctul), utilizand instrumente diferite
- realizarea unor desene cu litere personificate
4.2. Redactarea unor mesaje simple, in contexte uzuale de comunicare
- confectionarea unor felicitari si biletele cu litere de tipar rupte sau decupate din reviste, ziare etc. (invatatoarea va comunica/ va arata mesajul care trebuie scris – Exemplu: „Pe felicitare vom scrie 1 Martie”)
- decorarea unor obiecte/ desene folosind semne grafice
- „scrierea” unor biletele folosind diferite semne, linii curbe, linii frante si „citirea” mesajului
4.3. Exprimarea unor idei, trairi personale si informatii prin intermediul limbajelor neconventionale
- „scrierea” unor biletele cu mesaje diverse, folosind desene, simboluri (inventate spontan sau stabilite anterior)
- exprimarea raspunsului la anumite intrebari cu ajutorul desenului sau prin simboluri – Exemplu: „Cum putem arata prin „scris” ce frumoasa e primavara?”
- etichetarea originala a unor obiecte personale
- confectionarea unor minicarti pe teme familiare, in care se vor folosi limbaje neconventionale
- organizarea in clasa a unui colt/ panou intitulat „Peretele vorbitor”, in care copiii sa-si poata lasa mesaje si informatii pe o tema aleasa de ei, in cadrul unui proiect (prin desene, cuvinte si simboluri)
- organizarea unor concursuri – Exemplu: „Cine realizeaza cel mai interesant colaj/ puzzle/ desen/ poster din desene/ cuvinte/ alte simboluri?”
- crearea unor ecusoane personalizate (cu simboluri, cuvinte sau imagini)
- crearea unui orar pe un cod de culori sau simboluri
CONTINUTURI
Comunicare orala (ascultare, vorbire, interactiune)
Acte de vorbire: a saluta persoane cunoscute, a se prezenta, a identifica un obiect, o persoana, a formula o rugaminte
Cuvantul. Propozitia/ Enuntul
Utilizarea cuvintelor noi in enunturi adecvate
Dialogul
Formularea de intrebari si raspunsuri despre: jocuri si jucarii, membrii familiei, prieteni, animale, reguli de igiena alimentara si personala
Forme ale discursului oral
Povestirea dupa imagini
Citire/ lectura
Cartea
Coperte, foaie, pagina, text, ilustratii
Literele mici si mari de tipar
Simboluri uzuale din universul apropiat: metrou, intrare, iesire, spital, trecere de pietoni etc.
Citirea cuvintelor pe etichete asociate unor imagini sau obiecte
Propozitia/ enuntul (fara teoretizari)
Formularea de propozitii cu suport intuitiv
Ordonarea propozitiilor pe baza unui suport intuitiv
Scriere/ redactare
Elemente grafice care intra in componenta literelor de mana: linii, puncte, bastonase, zale, bucle, semiovale, ovale, nodulete
Desenarea literelor de tipar
Simboluri neconventionale folosite in exprimarea scrisa
Scrierea functionala folosind desene, simboluri
Felicitarea
Biletul
Elemente de constructie a comunicarii
Vocabular
Cuvantul
Cuvinte cu sens asemanator
Cuvinte cu sens opus
Fonetica
Sunete specifice limbii romane
Despartirea cuvintelor in silabe
Cuvinte alcatuite din una, doua sau trei silabe, care nu contin diftongi, triftongi sau consoane redate in scris prin grupurile de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi
Programa clasa pregatitoare, disciplina Matematica
Programa scolara in vigoare pentru disciplina Matematica, clasa pregatitoare, a fost aprobata prin ordin al ministrului Educatiei Nr. 3418/19.03.2013.