Intr-un mesaj amplu publicat marti seara pe pagina de Facebook a Ministerului Educatiei, Daniel David a transmis ca modificarile propuse in privinta normei didactice vin ca parte a unui efort amplu de eficientizare a resurselor in educatie.
Oficialul a dat asigurari ca nu se vor reduce salariile si nici nu se vor disponibiliza angajati in educatie, iar reformele vor fi calibrate pe ce „poate suporta tara”.
"Pe termen imediat, mesajul meu este ca nu avem oameni de disponibilizat in educatie-cercetare - asta inseamna ca nu vom opri contracte de munca in vigoare si nu vom modifica salarii", a scris Daniel David, pe Facebook.
â–º Vezi mai jos in articol mesajul integral al ministrului Educatiei ↓
Potrivit sursei citate, majorarea normei profesorilor se va face diferentiat, in functie de criterii precum:
- numarul de copii cu cerinte educationale speciale (CES) din clasa.
Masura este prezentata drept o adaptare „rationala si decenta” la conditiile actuale, evitand taieri salariale sau disponibilizari, dar solicitand sistemului sa devina mai responsabil si eficient.
Ministrul Educatiei a mai scris ca degrevarile de norma pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei. Degrevarile pentru functiile de conducere vor fi in jur de 30%, diferentiat in functie responsabilitati, si trebuie sa fie, de regula, incompatibile cu plata cu ora.
Referitor la plata cu ora, Daniel David a scris ca se raporteaza la timpul de lucru total (40 de ore pe saptamana), astfel incat valoarea unei ore la plata cu ora sa nu depaseasca valoarea unei ore din norma. Masura vizeaza uniformizarea criteriilor si evitarea situatiilor in care profesorii ajung sa castige disproportionat pentru munca suplimentara, in defavoarea unei repartizari echitabile a resurselor.
Totodata, pentru a ajuta universitatile sa se incadreze in bugetul disponibil, norma didactica in invatamantul superior va fi crescuta de la 16 la 18 ore.
La audierile din Comisiile pentru invatamant ale Senatului si Camerei Deputatilor, ministrul Educatiei a explicat ca subiectul referitor la
cresterea normei didactice a fost discutat cu sindicatele si are la baza o raportare la nivelul mediu european sau in OECD, nefiind vorba despre impunerea unui maxim de ore. Daniel David a explicat ca "norma didactica nu creste in orb si pausal", iar profesorii vor face mai multe ore la clasa, dar NU toti la fel.
Redam integral mesajul ministrului Educatiei
Dragi oameni ai educatiei si cercetarii,
Acesta este un mesaj mai personal, dar cu angajamente institutionale, la inceput de mandat.
Asa cum am mai spus, am inceput primul mandat (decembrie 2024 - iunie 2025) intr-o dubla criza, politica si economico-financiara. Fara a intra in detalii, angajamentul meu ca expert/tehnocrat sustinut de PNL, pentru primul mandat, a fost marcat de trei angajamente:
(1) sa intarim traiectoria euroatlantica a tarii - si cred ca prin alegerea unui presedinte cu acest profil am contribuit la asta ( preluand, inevitabil, si criticile celor care aveau alta perspectiva);
(2) sa asiguram buna functionare a sistemului de educatie-cercetare, un sistem complex si complicat, si sa initiem doar reformele absolut necesare – cred ca lucrurile au functionat in parametri normali, iar reformele stringente sunt vizibile (vezi Raportul QX);
(3) sa fac un diagnostic al sistemului de educatie-cercetare, cu propuneri de solutii si reforme de implementat pe termen mediu-lung - am facut asta prin Raportul QX.
Unii au spus ca am vrut sa fac prea mult, altii ca am facut prea putin. Eu nu pot face ce doresc altii, ci am facut cat am promis eu, nici mai mult si nici mai putin!
Sincer si direct spus, fara sa ma plang sau sa dramatizez, nu am cautat pozitia de ministru, am venit cu un angajament pentru un mandat, lasand lucruri dragi si importante la Cluj-Napoca, invitat fiind sa ajut intr-o situatie complicata pentru tara. Asadar, la sfarsitul primului mandat imi doream si eram pregatit sa revin la Cluj-Napoca. Acest al doilea mandat a venit tot necautat, ca o datorie legata de faptul ca noua Coalitie a asumat Raportul QX ca reforma majora in educatie-cercetare si, evident, ca autor, probabil ca sunt cel mai indicat sa-l implementez. Nu in ultimul rand, ca in primul mandat, la invitatia premierului si a PNL, m-am simtit obligat sa contribui la infruntarea crizei prin care trece tara si, in plus, am vazut acum si o fereastra de oportunitate rara de normalizare a unor lucruri care treneaza de prea mult timp in sistemul nostru de educatie-cercetare.
La fel ca in primul mandat, incep al doilea mandat ca expert/tehnocrat sustinut de PNL. Nu credeam ca poate fi o situatie mai complicata decat cea din primul mandat, mai ales ca aspectul de instabilitate politica a fost solutionat. Asadar, eram optimist, in timp ce lucram la Programul de Guvernare pentru educatie-cercetare (2025 - 2028). Optimismul s-a transformat acum intr-un realism ingrijorat, cand am vazut deciziile economico-financiare asupra educatiei-cercetarii. Da, tara este in criza, iar daca nu facem ceea ce este corect, atunci ne vom bloca.
Pun acest al doilea mandat sub doua angajamente, si anume „Per Aspera Ad Astra” si „Sapere Aude”, probabil bine sintetizate de formula kantiana „Cerul instelat deasupra mea si legea morala in mine”! Altfel spus, da, daca indraznim sa credem in ceea ce facem cu rationalitate si morala, prin asperitatile crizei de acum, vom ajunge la binele pe care ni-l dorim.
Asadar, pentru educatie si cercetare, obiectivele si reformele angajate pentru acest mandat sunt cele din Programul de Guvernare.
In componenta academica (educatie-cercetare) acestea se bazeaza pe Raportul QX. Aspectele operationale vor fi discutate cu expertii in domeniu si cu actorii din ecosistemul de educatie-cercetare. Nu am emotii aici ca vom gasi impreuna cele mai bune solutii si chiar daca pe alocuri vor fi dezbateri mai incinse, in final vom avea solutii larg acceptate in sistem, care il vor moderniza major, spre binele oamenilor din educatie-cercetare si al societatii in general.
In componenta economico-financiara, deciziile asumate de Coalitie (si grupurile tehnice de lucru) le voi implementa pentru sistemul nostru in urmatoarele coordonate (prestabilite la modul general in Programul de Guvernare):
(1) Pe termen imediat, mesajul meu este ca nu avem oameni de disponibilizat in educatie-cercetare - asta inseamna ca nu vom opri contracte de munca in vigoare si nu vom modifica salarii. Pe termen mediu, in legea salarizarii unitare trebuie ca punctul de start in salarizarea in educatie-preuniversitar sa fie salariul mediu brut pentru debutant, iar pozitiile de CSII/CSI sa fie tratate similar cu pozitiile de conf./prof. univ.- acest lucru a fost de altfel deja angajat in timpul grevelor din 2023, a fost prins in diverse norme legale si unele chiar in Programul de Guvernare, presedintele vorbind chiar la instalare de „stimularea financiara a personalului didactic”. Pe termen lung, trebuie sa tintim atingerea, cel tarziu pana in 2030, a 1% din PIB pentru cercetare si a 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educatie.
Pentru a asigura toate lucrurile mentionate anterior - Programul bazat pe Raportul QX si aspectele incurajatoare din componenta economico-financiara a Programului de Guvernare (2025 - 2028) -, trebuie insa sa ne asumam eficientizari paradigmatice dificile ale sistemului nostru. Asa cum am spus, va asigur ca in acest demers ma voi ghida dupa rationalitate si decenta moralei (cu un accent mare pe morala bunului simt). Asadar, intentionez sa fac aceste eficientizari economico-financiare doar in contextul a doua principii: (1) principiul rationalitatii (prin raportare la standarde/bune practici europene) si (2) principiul decentei (prin raportare la cat poate suporta tara acum). Iata cateva masuri, impuse sistemului nostru in conditiile economico-financiare actuale si modalitatea prin care intentionez sa le implementez (inca nu sunt definitive ca modalitate de operationalizare, se afla in analiza, discutand in aceste zile cu experti si partenerii de dialog social).
Bursele in educatie
Cresterea spectaculoasa din ultimii ani nu poate sa fie sustinuta. Cred ca a fost o intentie buna, dar este nesustenabila! Avem unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, fara sa fim una din fortele economice ale lumii sau sa avem un impact clar demonstrat pe tot sistemul actual de burse. Dar, mai important, sincer si direct spus, mai ales acum in criza, nu ne mai permitem financiar acest sistem! Spre exemplu, trebuie sa intelegem ca cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de RON, adica aproape un sfert din deficitul pentru care intoarcem tara pe dos si peste tot bugetul cercetarii-dezvoltarii-inovarii din tara.
Masurile rationale si decente pe care le vad sunt urmatoarele:
In preuniversitar pastram doar doua categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde pastram si bursele pentru mame minore, in aceeasi logica. Bursele de merit, pana la maximum 15% dintr-o clasa, cu conditia unei note minime de 9. Dupa reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi creste premiile obtinute pentru castigatori.
Bursele se vor acorda doar pentru timpul in care elevii se afla la scoala, adica in procesul educational.
Acolo unde legea obliga sa ne raportam la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, in conditiile in care bursele nu se impoziteaza.
Bursele sociale vor trebui sa fie acordate prin institutiile autoritatilor locale de asistenta sociala, dupa o metodologie initiata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, profesorii si Ministerul Educatiei si Cercetarii trebuind sa se ocupe de educatie.
In acest fel, definim corect „incluziunea” si „meritul”, fara sa le distorsionam sensurile corecte, iar copiii care au nevoie vor fi protejati prin burse sociale, iar cei care sunt foarte performanti vor fi sustinuti atata cat ne permitem acum. Odata ce facem aceste reorganizari rationale si decente, sunt convins ca scontata marire treptata a bugetului in anii care vin va aduce resurse suplimentare.
Norma didactica
In invatamantul preuniversitar voi propune ca valorile stabilite prin lege sa poata sa fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, in functie de diverse criterii (ex.:cat de fragmentata este norma, mediul de lucru, vechimea, numarul de copii cu CES din clasa etc.), pe care le voi discuta si cu partenerii de dialog social.
Degrevarile pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei.
Degrevarile pentru functiile de conducere vor fi in jur de 30%, diferentiat in functie responsabilitati, si trebuie sa fie, de regula, incompatibile cu plata cu ora.
Plata cu ora se raporteaza la timpul de lucru total (40 de ore pe saptamana), astfel incat valoarea unei ore la plata cu ora sa nu depaseasca valoarea unei ore din norma.
In invatamantul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universitatile sa se inscrie in bugetul alocat.
Concentrari/comasari educationale
Se vor mari, in limite psihopedagogice si administrative, numarul minim si cel maxim de elevi intr-o clasa.
De asemenea, pentru a incuraja si o reforma a invatamantului rural, se va mari numarul de elevi de la care o unitate educationala poate avea personalitate juridica.
Acestea trebuie sa fie insotite de o dezvoltare si modernizare si a infrastructurii educationale.
Daca implementam intelept acest masuri – sa ne amintim ca suntem in situatie de criza, nu de normalitate sociala -, fie si temporar, practic intarim si salvam aspectele importante, eficientizam ce nu merge bine si astfel ne dezvoltam. Intre masuri impuse din afara sistemului (ex. „norma marita”, „redimensionarea burselor” etc.) si dorintele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am incercat sa gasesc un demers rational si decent, care ne permite sa pastram oameni si salarii si sa crestem pe termen mediu-lung. Altfel, in situatii de criza, inevitabil altii ne vor dicta regulile si modificarile. Imi pot asuma angajamentul ca orice modificare de acum care nu va mai corespunde in viitor practicilor europene si conditiilor economico-financiare o voi rediscuta si regandi.
Eu sunt pregatit sa fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus sa duca si criticile ticaloase (facute sa ne destabilizeze sistemul sau tara) si pe cele justificate (politic si uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu va invit la acelasi lucru, ci doar sper sa fim cat mai multi parte din solutii, nu din probleme. Nu cred ca un om rezonabil nu intelege rational ca modificarile sunt rezonabile in situatii de criza (unele erau necesare chiar in situatie de normalitate). Pot intelege insa ca psiholog ca, emotional, nu ai cum sa fii multumit de masuri de criza.
In fine, la modul real, dar cu mesaj simbolic, deoarece nu pot eu compensa efectele crizei in educatie-cercetare, voi renunta lunar la 25% din salariul meu de la minister, pentru a redirectiona banii spre 2 burse de merit si 7 sociale (o sa caut formula legala, nu asta este problema).
Joi, 26 iunie 2025, de la ora 14:00, voi avea o conferinta de presa in care voi prezenta aceste lucruri si va voi raspunde la intrebari la inceput de mandat. De asemenea, voi prezenta un calendar al reformelor din Raportul QX, pe care il vom putea apoi examina periodic, sub aspectul respectarii angajamentelor.
Cu deosebita consideratie,
Prof. univ. dr. psih. Daniel DAVID
Ministrul Educatiei si Cercetarii
Membru al Academiei Romane (m.c.) si al Academiei Europene
Geta 27 Iun. 2025 00:29:18
Sa - I puna sa munceasca nu sa vina la jumatatea orei sau chiar de loc la ore sunt nu mai pe interese nu se ocupa de loc de copii.Daca fac meditatii cu ei bine daca nu nici ii baga în seama pe ceilalti copii .Sa -si faca meseria cum trebuie nu de ochii soacrei .Când vin cei de inspectorat ca sa asiste în clasa sunt foarte inimosi cu copii ca au interes pentru gradatie pe urma .....Nu le as da un leu pana nu promoveaza la bac aproape 80% din copii din clasa .Fac pregatire ptr bac cu alti copii din alte clase asta nu e pregatire sa lucreze cu toti copii slabi .Catalin Catalin 26 Iun. 2025 16:47:46
*Domnul Daniel are grija de voiCatalin Catalin 26 Iun. 2025 16:45:34
o mare vrajeala, nimic nu se va face concret pe criterii bine stabilite, totul va fi la gramada. A punctat bine si fiti atenti cum a început mesajul:"Masurile nu vor afecta pe nimeni imediat ci din anii viitori, cu ore taiate, cresterea normei cu 2 ore, prezenta fizica in scoala cate 8 ore pe zi...si altele... asa ca nu faceti galagie, nu va revoltati domnul DanielCorina Rotaru 25 Iun. 2025 20:35:05
Nu suntem de acord cu marirea normei. AJUNGEM INTR-O SITUATIE MAI REA DECAT INAINTEA GREVEI DIN 2023. Vor disparea posturi, prin noile planuri-cadru sunt afectate discipline precum limba româna, limba franceza, matematica, fizica. Plata orelor suplimentare se va jumatati. Nu a fost vorba despre asa ceva inainte de stabilirea noului guvern. Reforma in educatie cu profesori dezamagiti, prost platiti si umiliti este imposibil de facut.