Gasiti mai jos toate precizarile de la ISJI:
Avand in vedere contextul actual, in care activitatile on-line au o pondere mult mai
mare in procesul educational, trebuie avute in vedere cateva aspecte care tin de prelucrarea
datelor cu caracter personal, in unitatea dvs. legislatia de care trebuie sa se tina seama este:
- Legea nr. 1 / 2011, Legea Educatiei Nationale, art. 272 (3) inregistrarea prin orice procedee a activitatii didactice poate fi facuta numai cu
acordul celui care o conduce.
(4) Multiplicarea, sub orice forma, a inregistrarilor activitatii didactice de catre elevi sau de
catre alte persoane este permisa numai cu acordul cadrului didactic respectiv.”
- Regulamentul European ur. 679/ 2016 privind protectia persoanelor fizice in
ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera
circulatie a acestor date
„Protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal
este un drept fundamental [...] |
Prelucrarea datelor cu caracter personal ar trebui sa fie in serviciul cetatenilor. Dreptul ia
protectia datelor cu caracter personal nu este un drept absolut; acesta trebuie luat in
considerare in raport cu functia pe care o indeplineste in societate si echilibrat cu alte
drepturi fundamentale, in conformitate cu principiul proportionalitatii [...]
Copiii au nevoie de o protectie specifica a datelor lor cu caracter personal, intrucat pot fi mai
putin constienti de riscurile, consecintele, garantiile in cauza si drepturile lor in ceea ce
priveste prelucrarea datelor cu caracter personal [...]
Pentru ca prelucrarea datelor cu caracter personal sa fie legala, aceasta ar trebui efectuata
pe baza consimtamantului persoanei vizate sau in temeiul unui alt motiv legitim, prevazut de
lege [...] (ANEXA 1)
Persoana vizata are dreptul sa isi retraga in orice moment consimtamantul. Retragerea
consimtamantului nu afecteaza legalitatea prelucrarii efectuate pe baza consimtamantului
inainte de retragerea acestuia [...].”
- Metodologie - Cadru privind desfasurarea activitatilor didactice prin
intermediul tehnologiei si al internetului, precum si pentru prelucrarea
datelor cu caracter personal, adoptata prin OMEN nr. 5545 / 10.09.2020
Art. 4 Securitatea in mediul educational virtual se realizeaza conform directivelor UE
privind securitatea cibernetica, precum si prelucrarea datelor cu caracter personal. In
organizarea si desfasurarea activitatilor in mediul virtual se asigura respectarea cerintelor
privind protectia datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE)
2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene [...]
Prelucrarea, de catre unitatea de invatamant, a datelor cu caracter personal ale
participantilor la activitatile desfasurate prin intermediul tehnologiei si al internetului se
realizeaza in vederea indeplinirii obligatiei legale care revine unitatii de invatamant de
asigurare a dreptului la invatatura, prin garantarea accesului si a desfasurarii efective a
procesului educational in cazul in care procesul educational nu se poate derula fata in fata,
conform prevederilor legale in vigoare.
Categorii de date cu caracter personal care trebuie prelucrate cu respectarea principiilor
legate de prelucrarea datelor cu caracter personal prevazute la art. 3 din Regulamentul (UE)
nr. 2016/679 sunt:
a) numele si prenumele prescolarilor/elevilor, numele si prenumele cadrelor didactice
care utilizeaza aplicatia/platforma educationala informatica,
b) imaginea, vocea participantilor, dupa caz,
c) mesajele, videoclipurile, fisierele expediate sau orice alte materiale care contin date
prelucrate prin utilizarea aplicatiei/platformei educationale informatice;
d) rezultatele evaluarii;
e) datele de conectare la aplicatia/platforma educationala utilizata pentru participare la
cursurile online: nume de utilizator si parola de acces.
Ca masura de protectie a datelor cu caracter personal, prelucrate cu ocazia utilizarii
aplicatiilor/platformelor educationale informatice, se interzice inregistrarea activitatilor
desfasurate online. (ANEXA 2)
Art. 5 Unitatea de invatamant, in calitate de operator de date cu caracter personal, are
obligatia de a institui o serie de masuri tehnice si organizatorice privind protejarea si
pastrarea datelor cu caracter personal care sa vizeze:
a) securitatea in mediul online;
b) asigurarea confidentialitatii datelor,
c) preintampinarea riscului pierderii de date,
d) impiedicarea modificarii datelor cu caracter personal;
e) interzicerea accesului neautorizal la datele cu caracter
personal.
Conducerea unitatii de invatamant ia masuri cu privire la furnizarea informatiilor prevazute
la art. 13 din Regulamentul (UE) 2016/6079: identitatea si datele de contact ale unitatii de
invatamant, si dupa caz, ale reprezentantului acesteia, scopurile in care sunt prelucrate
datele cu caracter personal, precum si temeiul juridic al prelucrarii, destinatarii sau
categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, perioada pentru care vor fi stocate
datele cu caracter personal, drepturile persoanelor vizate.
Prin masurile dispuse, unitatea de invatamant trebuie sa faca dovada pastrarii in conditii de
siguranta a datelor cu caracter personal, asa cum au fost definite la art. 4.
Art.6 Participantii la activitatile de invatare desfasurate prin intermediul tehnologiei si al
internetului au urmatoarele obligatii:
a) raspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fisierele expediate sau pentru orice alte
materiale prelucrate prin utilizarea aplicatiei/plattormei educationale informatice;
b) de a utiliza aplicatia/platforma educationala informatica doar in conformitate cu
prevederile legale,
c) de a nu inregistra, disemina, folosi informatii, care contin date cu caracter personal, in
alt mod care excede scopului prelucrarii acestor date.
Art. 7 Datele cu caracter personal prevazute la art. 4 alin. sunt prelucrate exclusiv in scopul
derularii activitatii didactice.
Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuata de catre unitatea de invatamant in
afara scopului vizat [...] constituie o incalcare a prevederilor legale. ”
Anexa 1
Declaratie
Subsemnata/subsemnatul .................................. cadru didactic la unitatea de invatamant.................
cunoscand prevederile Art. 272, Aliniatele (3) si (4) ale Legii Educatiei
Nationale nr. 1/2011, avand in vedere prevederile Metodologiei - Cadru privind desfasurarea
activitatilor didactice prin intermediul tehnologiei si al internetului,
precum si pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, adoptata prin
OMEN nr. 5545 / 10.09.2020,
imi exprim acordul pentru inregistrarea video si audio a lectiilor pe care le voi
desfasura in timpul anului scolar si difuzarea acestora catre elevi exclusiv cu
scop didactic.
Totodata, imi rezerv dreptul de a-mi retrage acordul dat in acest moment.
Data Semnatura
Anexa 2
Stimati Elevi / Stimati Parinti,
in anul scolar 2020-2021, avand in vedere posibilitatea desfasurarii
activitatilor didactice la nivelul unitatii noastre inclusiv prin intermediul
tehnologiei si al internetului, va rugam sa aveti in vedere urmatoarele dispozitii
din Legea educatiei nationale nr. 17/2011, cu modificarile si completarile
ulterioare:
art. 272 (3) inregistrarea prin orice procedee a activitatii didactice poate
fi facuta numai cu acordul celui care o conduce.
(4) Multiplicarea, sub orice forma, a inregistrarilor activitatii didactice de
catre elevi sau de catre alte persoane este permisa numai cu acordul cadrului
didactic respectiv.”
in raport de dispozitiile mai sus citate, va solicitam:
- sa nu inregistrati prin niciun procedeu activitatile didactice si sa nu
multiplicati sub nicio forma inregistrarile activitatilor didactice, fara acordul
expres al cadrului didactic care conduce/realizeaza activitatea respectiva;
- sa luati toate masurile pentru a preveni inregistrarea activitatilor
didactice sau multiplicarea inregistrarilor acestora, in absenta acordului expres
al cadrului didactic care conduce/realizeaza activitatea respectiva.
incalcarea acestor prevederi legale poate atrage raspunderea penala.
Va multumim.
DIRECTOR
MARINA IONESCU 17 Sep. 2020 20:22:12
,,...Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuata de catre unitatea de invatamant inafara scopului vizat [...] constituie o incalcare a prevederilor legale. ” - ...SI SE PEDEPSESTE CF. ART... - CUUUM!?????
Cristina Popescu 16 Sep. 2020 14:12:47
Este necesar sa ne preocupam de toate aspectele legale si juruidice aferente unei activitati noi in protofoliul profesorilor. Doar ca nu apare si obligativitatea sustinerii orelor online pt elevii obligati sa ramana acasa in urma deciziilor de a urma scenariul hibrid.