Sondajul, realizat in perioada 18-23 noiembrie 2020 pe un esantion de 9.401 elevi, 3.265 de cadre didactice si 4.965 de parinti, arata ca desi contextul pandemic a fortat digitalizarea educatiei si profesorii si-au imbunatatit competentele digitale, iar elevii s-au obisnuit cu utilizarea diverselor platforme online, doar 23% dintre elevi si 36% dintre parinti sustin ca elementele digitale vor continua sa fie folosite si in sistemul fata in fata. Singurii optimisti, sunt profesorii, 60% considera ca educatia fata in fata va integra elemente digitale dupa reintoarcerea fizica la scoala, conform
hotnews.ro.
Fise, dictare, exercitii
Exista elevi care nu au acces la dispozitivele necesare pentru a se conecta la internet sau conexiunea la internet este limitata, iar singura varianta este sa primeasca fise xeroxate.
Desi educatia este digitalizata, in continuare principala abordare utilizata in educatia online este predarea si realizarea de exercitii.
"Astfel, una dintre nemultumirile elevilor si ale parintilor este faptul ca metodele de predare nu au fost adaptate la specificul educatiei online, iar profesorii cel mai adesea dicteaza informatiile sau elevii sunt nevoiti sa conspecteze/ copieze lectiile din manuale", arata sondajul.
Elevii considera ca profesorii reusesc doar partial sa adapteze continutul educational si predarea la nevoile elevilor.
Cea mai apreciata categorie a profesorilor este cea care foloseste metode inovative de predare (jocuri, quiz-uri, proiecte).
"O parte dintre profesori s-a adaptat foarte bine la educatia online si se straduiesc sa faciliteze procesul educational pentru elevi, devenind si un sprijin emotional pentru acestia. Pe de alta parte, in viziunea elevilor si a parintilor, unele dintre cadrele didactice sunt rigide in desfasurarea activitatilor online: pun absente elevilor daca nu au camera deschisa sau daca s-au deconectat de la internet, dau note mici daca elevii au probleme tehnice, nu revin asupra informatiilor care nu au fost intelese sau notate de catre elevi etc", mai releva sondajul.
Totusi, ca urmare a dificultatilor intampinate de cadrele didactice in efectuarea orelor online, acestea sunt percepute de elevi ca fiind plictisitoare in proportie de 29% si inutile de catre 17% dintre elevi.
O proportie de 27% dintre elevi considera ca orele online sunt interactive cel mai probabil ca urmare a implicarii si interesului cadrelor didactice, iar pentru alti 17% dintre elevi scoala online este relaxanta, aceasta desfasurandu-se acasa, in propriul confort.
In acest context, majoritatea elevilor (54%), cadrelor didactice (57%) si a parintilor (62%) considera ca nivelul calitatii educatiei oferite in anul scolar 2020-2021 pana in prezent este mai scazut, comparativ cu nivelul calitatii din anul scolar 2019-2020.
Potrivit sondajului, cadrele didactice considera ca lipsa continutului educational adaptat la sistemul de educatie online constituie o dificultate in desfasurarea eficienta a orelor online.
"Profesorii depun eforturi pentru a-si imbunatati competentele digitale si de adaptare a continutului educational, unii dintre ei cauta singuri materiale pe internet, altii s-au inscris la diferite cursuri gratuite, insa nu exista o abordare unitara cu privire la materialele care ar trebui utilizate. De asemenea, profesorii au fost nevoiti sa aloce un timp mult mai mare, poate chiar dublu, pentru pregatirea orelor online", arata rezultatele sondajului "Perceptii despre calitatea educatiei online".