Florian Lixandru afirma ca, in ceea ce priveste admiterea in liceu, PSD nu va accepta o formula „care restrange drastic” accesul copiilor la educatie de calitate. Mai mult, "este cel putin discutabil daca liceele sa aiba dreptul sa-si organizeze propriile admiteri, pentru ca ar creste riscul practicii neloiale a meditatiilor si al coruptiei".
Diferente de opinie sunt si in privinta
noii formule pentru examenul Bacalaureat. Potrivit lui Lixandru, "PSD priveste cu multa rezerva inmultirea probelor de examen, asa cum e propusa in proiect".
O alta critica adusa in public proiectelor legilor Educatiei, in varianta Ligia Deca, se refera la eliminarea specializarii invatator/invatatoare din cadru liceelor pedagogice si modificarea formarii invatatorilor.
"Nu e o solutie, mai ales in conditiile lipsei acute de profesori dedicati", a scris Florian Lixandru, secretar de stat din partea PSD, intr-un mesaj postat pe Facebook.
Secretar de stat, lasat fara atributii dupa ce a criticat Legile Educatiei
La scurt timp de la publicarea acestor mesaje, secretarul de stat in Ministerul Educatiei Florin Lixandru a aflat ca
i-au fost retrase atributiile printr-un ordin semnat de Ligia Deca.
"Momentan sunt pe functie, dar nu am nicio atributie. Eu aveam atributii pe invatamant preuniversitar si pe relatia cu Parlamentul si s-a abrogat ordinul prin care mi s-au atribuit acele atributii, momentan, pana la o discutie care ar avea loc in coalitie in aceasta seara", a afirmat secretarul de stat, pentru Agerpres.
Lixandru a spus ca i-au fost retrase atributiile pentru un "delict de opinie", precizand ca legile Educatiei sunt proiecte mult prea importante ce trebuie dezbatute "temeinic, pe indelete".
Dubla admitere la liceu pune o presiune prea mare pe elevii de 14 ani
Posibilitatea liceelor sa isi selecteze elevii printr-un examen de admitere, separat de Evaluarea Nationala, va pune o
presiune prea mare pe elevii de 14 ani. O spun elevii, asociatiile de parinti si o arata si studiile internationale.
Andreea Esanu, cercetator in educatie, a explicat ca Romania se va numara astfel printre putinele tari europene care mai au examen de admitere la liceu.
"Motivul principal pentru care acest tip de tranzitie (prin examen de admitere - n.r.) este nerecomandat: fixarea unor praguri inalte pentru accesul la invatamantul liceal nu face decat sa accentueze fenomene precum repetarea examenelor (ceea ce inseamna intarzierea fata de varsta teoretica de acces) si inevitabil abandonul scolar. Scopul tranzitiei, inteleasa la nivel de politica publica, ar trebui sa fie ca numarul elevilor absorbiti in invatamantul liceal sa fie cat mai mare, cu conditia, desigur, a atingerii unui prag minim de competente pentru toti cei care trec la nivelul urmator. In cele mai multe tari OECD acest lucru se intampla prin evaluarea curenta (la clasa) a parcursului educational al elevilor in gimnaziu, fara adaugarea unui examen suplimentar. (...) Evaluarea Nationala si admiterea la liceu sunt doua examene cu miza inalta, cu probe multiple, desfasurate unul dupa celalalt, care genereaza un tip de presiune greu de gestionat pentru oricine", spune Andreea Esanu.