Andreea Esanu, cercetator in educatie, a explicat pentru
Scoala9.ro ca Romania se va numara astfel printre putinele tari europene care mai au examen de admitere la liceu.
"Motivul principal pentru care acest tip de tranzitie (prin examen de admitere - n.r.) este nerecomandat: fixarea unor praguri inalte pentru accesul la invatamantul liceal nu face decat sa accentueze fenomene precum repetarea examenelor (ceea ce inseamna intarzierea fata de varsta teoretica de acces) si inevitabil abandonul scolar. Scopul tranzitiei, inteleasa la nivel de politica publica, ar trebui sa fie ca numarul elevilor absorbiti in invatamantul liceal sa fie cat mai mare, cu conditia, desigur, a atingerii unui prag minim de competente pentru toti cei care trec la nivelul urmator. In cele mai multe tari OECD acest lucru se intampla prin evaluarea curenta (la clasa) a parcursului educational al elevilor in gimnaziu, fara adaugarea unui examen suplimentar.
Evaluarea Nationala si admiterea la liceu sunt doua examene cu miza inalta, cu probe multiple, desfasurate unul dupa celalalt, care genereaza un tip de presiune greu de gestionat pentru oricine, spune Andreea Esanu.
O alternativa la examenul de admitere la liceu ar putea fi "portofoliul educational", care sa contina tot parcursul scolar al elevului, a mai spus Andreea Esanu, pentru
scoala9.ro.
In opinia acesteia, examenul de admitere nu va face altceva decat si adanceasca si mai mult decalajul intre scolile "bune" si scolile "slabe".
"Problema de fond in Romania este insa alta: este o problema mai putin recunoscuta deschis, insa ea sta in spatele acestei lupte ca liceele sa poata organiza examene de admitere. Problema este, metaforic, cea pe care o pune in evidenta acel joc cu scaune, in care intotdeauna sunt mai putine scaune decat participanti, iar scopul si conditia ramanerii in joc este sa ocupi la un anumit semnal sonor un scaun. Cei care nu prind un scaun pierd. Cu alte cuvinte, pentru ca decalajul real intre scoli este atat de mare, lupta pentru a ocupa un loc bun este de-a dreptul acerba. Repartizarea computerizata nu multumeste pentru ca, evident, are doza ei de aleatoriu. De aici, solutia examenului de admitere. Reglezi o competitie acerba printr-o selectie acerba. Ceea ce este, intr-un anumit sens, logic. Insa intr-un alt sens nu este logic: la nivel de politica publica, scopul sistemului ar trebui sa fie acela ca decalajul dintre scoli (sau licee) sa scada intr-atat de mult, incat sa nu ai nevoie de o selectie acerba pentru a-ti asigura un loc bun", a spus Andreea Esanu.