, Programul national „Saptamana verde” se desfasoara in perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, in intervale de cate 5 zile consecutive lucratoare, a carui planificare se afla la decizia unitatii de invatamant.
Suma de 100 de milioane de lei alocata de Ministerul Mediului pentru finantarea in scoli a programului „Saptamana verde”, timp de doi ani, 2024 si 2025, este de aproximativ 5 ori mai mica fata de cea anuntata initial de ministrul Mediului, in iulie 2023.
"Asa cum stiti, in noiembrie 2023, am creat cadrul legal pentru finantarea activitatilor Programului ”Saptamana verde”. Chiar daca multe scoli au organizat ”Saptamana verde” in primul modul al acestui an scolar, proiectul prevede finantarea, inclusiv pentru anul viitor, astfel incat banii sa ajunga la cat mai multi dintre copiii, in special din mediul rural, care nu isi permit sa desfasoare in mod corespunzator activitatile de multe ori costisitoare, deoarece presupun deplasarea la diferite institutii, in arii naturale protejate, la muzee sau in parcuri, si pe care nu intotdeauna parintii le pot asigura. Sper ca profesorii sa inteleaga ca acest program isi propune sa schimbe modul in care tinerii se implica in rezolvarea problemelor de mediu, punand bazele unei generatii a schimbarii. Ne dorim sa dezvoltam o formula moderna de educatie de mediu, realizata in colaborare cu dascali cu experienta sau pasionati de protejarea naturii, care sa foloseasca in mod creativ platformele www.scoliverzi.ro si www.saptamanaverde.edu.ro. Ne dorim sa schimbam comportamente si modul de luare a deciziilor in activitatile de zi cu zi care au un impact asupra mediului si, nu in ultimul rand, sa promovam responsabilitatea individuala si comunitara in raport cu natura” anunta ministrul Mircea Fechet, intr-o postare pe pagina de Facebook a Ministerului Mediului, in luna ianuarie.
Conform Notei de fundamentare a proiectului de Hotarare, in cadrul Programului „Saptamana Verde” se realizeaza activitati educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la protejarea mediului.
Programul contribuie la dezvoltarea competentelor anteprescolarilor /prescolarilor/elevilor de investigare inter si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator, prin dezvoltarea capacitatii acestora de a intelege si utiliza notiuni elementare referitoare la mediu si la schimbarile climatice, pentru a constientiza faptul ca schimbarile climatice sunt o problema emergenta a omenirii, precum si a intelege masurile de combatere a acestora.
Totodata se urmareste: intelegerea legislatiei de mediu si rolul autoritatilor, institutiilor, companiilor, organizatiilor non-guvernamentale si al altor actori in combaterea schimbarilor climatice si protejarea mediului; intelegerea schimbarilor climatice in context global, sistemic si in conexiune cu alte domenii/probleme/teme precum: exploatarea iresponsabila a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentara, managementul deseurilor, consumul si productia sustenabile, biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica, catastrofele naturale, energia verde, justitia sociala; participarea, in viitor, la elaborarea de politici publice si la dezvoltarea de noi tehnologii care sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice si protectia mediului.
Programul isi propune sa:
• informeze elevii, profesorii, parintii si autoritatile scolare pe teme de mediu;
• schimbe modul in care tinerii se implica in rezolvarea problemelor de mediu, punand bazele unei generatii a schimbarii;
• dezvolte o formula moderna de educatie de mediu, realizata in colaborare cu profesori cu experienta, usor diseminabila la nivel national si sustinuta pe termen lung de promotorii proiectului prin Platforma Scoli verzi;
• puna la dispozitia profesorilor un model educational prin care tinerii au ocazia sa dezvolte o relatie directa cu natura.
• schimbe comportamente si modul de luare a deciziilor in activitatile de zi cu zi care au un impact asupra mediului;
• promoveze responsabilitatea individuala si comunitara in raport cu natura.