In plus, a mai declarat ministrul Daniel David, noua abordare propusa vizeaza o evaluare extinsa la mai multe discipline, nu doar la Limba romana si Matematica.
"In ceea ce priveste evaluarea in clasa a VIII-a, OCDE-ul spune lucrurile foarte clar. Si alte rapoarte au spus inainte. Si eu am spus in raportul pe care l-am prezentat vazand feedback-uri din diverse analize. In momentul acesta, evaluarea noastra din clasa a VIII-a nu serveste scopul educational intr-un sistem in care invatamantul este obligatoriu pana in clasa a XII-a, in sensul ca este prea restrictiva, se focalizeaza pe doua discipline - Matematica si Limba romana, cand noi in gimnaziu incercam sa evaluam mai multe componente. Si, de asemenea, ca este punctuala si greveaza traiectoria de viata si traiectoria educationala a unui copil si OCDE-ul incearca sa faca unele sugestii, spunand ca poate ar fi bine sa luam in calcul si notele din clasele a VII-a si a VIII-a, sa nu fie doar aceasta evaluare punctuala, dincolo de faptul ca extindem domeniile. Nu ramanem doar la cele doua. Si aici as vrea sa discutam, pentru ca OCDE-ul spune ca ar fi bine sa includem si notele din clasele a VII-a si a VIII-a, in ideea unui portofoliu educational", a declarat Daniel David.
Ministrul Educatiei a adaugat ca, pentru o astfel de reforma, trebuie sa existe standarde unitare de notare, astfel incat o nota de 8, de exemplu, sa insemne acelasi lucru indiferent ca vorbim de orase mai mici sau mai mari, ori de mediul urban sau rural.
"Problema noastra, asa cum stim si ati remarcat si voi in raport, este ca nu avem inca niste standarde foarte riguroase pentru modul in care dam note. Astfel incat o nota de 8 in Cluj-Napoca poate sa fie diferita de o nota de 8 in Satu Mare sau intr-un oras mai mic. Si atunci este foarte important intai sa ne asiguram ca standardele de notare greveaza, ca sa spun asa, mintea profesorilor oriunde s-ar afla in scolile din Romania. Si cand vom sti ca acest lucru se intampla, si nu-i cazul acum, atunci trebuie sa ne extindem spre acest portofoliu", a spus Daniel David.
Potrivit ministrului Educatiei, raportul OCDE arata ca este in regula ca se realizeaza evaluari standardizate in clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, si a VIII-a, insa cele din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a ar trebui "sa nu mai fie atat de complicate", ci ar trebui sa fie ghidate mai mult pentru feedback-ul pentru copii, pentru a avea o educatie personalizata.
Luni, 27 mai 2025, la sediul Academiei Romane a avut loc evenimentul de lansare a raportului OCDE „Educatie si competente in Romania” - Evaluarea OCDE a politicilor nationale in domeniul educatiei. La eveniment au participat ministrul Educatiei, Daniel David, directorul OCDE pentru educatie si competente, Andreas Schleicher si coordonatorul national pentru procesul de aderare a Romaniei la OCDE, Luca Niculescu.
In discursul sau, Daniel David a spus ca aderarea la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) este un proces extrem de important pentru Romania, "un proiect de tara", si a argumentat ca Educatia este un domeniu fundamental intr-o societate.
"Daca Educatia se face prost nu avem nici buni medici, nici buni economisti, nici buni specialisti in stiinte juridice si asa mai departe. Sigur ca raportul a fost initiat si s-a finalizat (...) sub trei ministri. A inceput cu ministrul Campeanu, a continuat cu doamna ministru Deca si eu sunt cel care l-am incheiat, l-am validat si il prezint public. Am dat o atentie speciala raportului nu doar pentru ca este serios facut si pentru ca face parte, cum spuneam, din aderarea noastra la OCDE', a afirmat ministrul.
In opinia ministrului, punctul "tare" al raportului OCDE este faptul ca se raporteaza la bunele practici din tarile membre ale organizatiei. Insa recomandarile din raport sunt la nivel de viziune, de strategie generala.