Conform documentului, finantarea este disponibila unitatilor de invatamant de stat cu personalitate juridica din tara, de nivel prescolar, primar, gimnazial si liceu, pe baza inscrierii la ISJ/ISMB.
Conditii de participare:
a) unitatea de invatamant sa aiba personalitate juridica;
b) completarea unei formular de inscriere si transmiterea acestuia la ISJ/ISMB, in termenele stabilite;
Daca exista unitati de invatamant care nu se vor inscrie pana la termenul limita sau in perioada de gratie de maximum o saptamana de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unitati de invatamant din acelasi judet/Municipiul Bucuresti, la decizia inspectoratului scolar;
Criteriile de alocare a unui buget suplimentar se vor stabili la nivel de inspectorat scolar.
Activitati din "Saptamana verde" pentru care scolile primesc finantare
Activitatile eligibile in cadrul proiectului sunt:
(1) participarea la excursii in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice (transport, cazare si masa - daca este cazul, intrare la gradini botanice/in parcuri nationale, muzee, bilete la evenimente sau la cinema - filme documentare etc.), inclusiv deplasari pentru cercetare in teren (rezervatii, site-uri de importanta comunitara - plante/animale ocrotite);
(2) amenajarea spatiului verde al scolii/amenajarea de mini-gradini botanice sau mini-sere/amenajarea de gradini suspendate/pe acoperisul scolii sau al cladirilor conexe (mobilier de gradina din materiale
reciclate/reciclabile sau recuperate, material saditor, pamant, fertilizant, unelte, manusi, folie plastic si de mulcire, ierbicid, pietris, scoarta de copac, gardulete, vopsea ecologica, var etc.);
(3) actiuni de ecologizare, colectare de deseuri (manusi, saci, unelte etc.)
(4) amenajarea unui „colt verde” in interiorul scolii (mobila din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri si perne, plante in ghiveci, diverse resurse ludice si educative pe tema educatiei pentru mediu si schimbari climatice etc.);
(5) participarea la competitii locale, judetene sau nationale de ecologie/protectia mediului/educatie pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale si proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare si masa participanti, daca nu sunt asigurate de organizatori);
(6) organizarea de mini-tabere urbane de educatie pentru mediu si schimbari climatice (stand-uri, kituri, materiale reciclabile si reciclate pentru ateliere de crafting, plata formatori/animatori, alimente si bauturi pentru participanti, materiale promotionale din materiale reciclate etc.);
(7) participarea si organizarea de schimburi de experienta cu alte scoli din comunitate sau din tara, in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice;
(8) participarea profesorilor la cursuri de formare in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice, urmate de aplicarea noilor cunostinte si abilitati la clasa;
(9) amenajarea de diorame, terarii si acvarii.
La solicitarea unitatilor de invatamant, ISJ/ISMB pot accepta si alte tipuri de activitati eligibile, cu conditia incadrarii in scopul, obiectivele si bugetul alocat programului „Saptamana verde”.
METODOLOGIE de implementare a activitatilor scolare locale din cadrul programului „Saptamana verde”, pentru anii 2024 si 2025, finantate din Fondul pentru Mediu [PROIECT]
CAPITOLUL I
CONTEXT - CADRUL DE REFERINTA
Art. 1
(1) Schimbarile climatice si degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntam la nivel national si international. Abordarea acestora trebuie sa aiba in vedere schimbari radicale atat la nivel economic, cat si la nivel social. Educatia este unul din pilonii imbunatatirii raspunsului la schimbarile climatice, prin schimbarea comportamentului uman, in vederea protejarii naturii si a resurselor, fiind recunoscut faptul ca educatia pentru clima joaca un rol fundamental in adaptarea comportamentala si mentala a societatii la schimbarile climatice.
(2) Educatia privind schimbarile climatice si mediul are rolul de a contribui la modelarea comportamentelor individuale, de grup si de sistem care duc la degradarea naturii si a mediului inconjurator si de a imputernici oamenii sa contribuie la rezolvarea de probleme si la schimbari sistemice.
(3) In plus, scopul educatiei privind schimbarile climatice si mediul este de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe termen lung, de a sprijini actorii relevanti (inclusiv autoritatile publice centrale si locale) in lupta cu efectele grave ale poluarii, degradarii mediului si schimbarilor climatice si de a creste capacitatea lor de interventie.
(4) Totodata, prin „educatia privind schimbarile climatice si mediul” intelegem o educatie care promoveaza un stil de viata sustenabil prin dezvoltarea de competente ecosociale, dezvoltarea unui mediu scolar sustenabil. Elevii dezvolta capacitatea de a reflecta si de a actiona in vederea protejarii mediului. In acelasi timp, ei dezvolta competente de baza pentru o economie circulara bazata pe o utilizare sustenabila a resurselor naturale si se straduiesc sa adopte un stil de viata si o cultura a sustenabilitatii, care favorizeaza protejarea biodiversitatii si refacerea ecosistemelor naturale.
(5) Tendinta actuala referitor la educatia pentru mediu si schimbari climatice este de abordare integrata la nivelul scolii (management, director, profesor, elevi, personalul unitatii de invatamant).
(6) Programul „Saptamana verde” este un program national, in acord cu prevederile raportului „Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile”, elaborat de catre grupul de lucru de la nivelul Administratiei Prezidentiale, ale Strategiei nationale privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030, aprobata prin HG nr. 59/2023 si ale Strategiei nationale pentru dezvoltarea durabila a Romaniei 2030, aprobata prin HG nr. 877/2018.
(7) In cadrul programului „Saptamana verde” se realizeaza activitati educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la protejarea mediului. Finantarea din Fondul pentru Mediu a activitatilor desfasurate in cadrul programului „Saptamana verde” are ca scop sprijinirea unitatilor de invatamant in derularea unor activitati cat mai interesate si atractive pentru prescolari si elevi, cu efecte imediate si pe termen lung in formarea la acestia a unei atitudini protective fata de mediu.
CAPITOLUL II
DISPOZITII GENERALE
Art. 2
La baza Metodologiei de implementare a activitatilor scolare locale din cadrul programului „Saptamana verde”, pentru anii 2024 si 2025, finantate din Fondul pentru Mediu stau urmatoarele acte normative:
a) Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) HG nr. 314/04.04.2024, pentru aprobarea finantarii din Fondul pentru mediu a programului „Saptamana verde”;
c) Metodologia de organizare a programului „Saptamana verde", aprobata prin Ordinul de ministru nr. 3.629/02.02.2023;
d) Strategia nationala privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030 (HG nr. 59/2023).
CAPITOLUL III
ORGANIZAREA SI IMPLEMENTAREA ACTIVITATILOR
Sectiunea 1 SCOPUL
Art. 3
Prezenta metodologie reprezinta cadrul de referinta pentru implementarea activitatilor scolare locale din cadrul programului „Saptamana verde”, in unitatile de invatamant preuniversitar de stat din Romania, pentru anii 2024 si 2025, finantate din Fondul pentru Mediu.
Sectiunea 2 OBIECTIVELE
Art. 4
Obiectivele acestei metodologii sunt:
(1) dezvoltarea competentelor prescolarilor/elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare;
(2) implicarea prescolarilor/elevilor in explorarea/investigarea mediului natural;
(3) imbunatatirea relatiilor/coeziunii dintre personalul scolii, familie si prescolari/elevi, inclusiv a colaborarii acestora in vederea formarii unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator;
(4) rezolvarea unor probleme locale de mediu si informarea/sensibilizarea membrilor comunitatii locale privind schimbarile climatice si protectia mediului.
Sectiunea 3 GRUPUL-TINTA
Art. 5
Activitatile se adreseaza prescolarilor, elevilor din invatamantul prescolar, primar, gimnazial si liceal, parintilor/familiilor prescolarilor si elevilor.
Sectiunea 4 INSCRIEREA SI SELECTIA UNITATILOR DE INVATAMANT
Art. 6
Finantarea este disponibila unitatilor de invatamant de stat cu personalitate juridica din tara, de nivel prescolar, primar, gimnazial si liceu, pe baza inscrierii la ISJ/ISMB.
Art. 7
(1) Conditii de participare:
a) unitatea de invatamant sa aiba personalitate juridica;
b) completarea unei formular de inscriere si transmiterea acestuia la ISJ/ISMB, in termenele stabilite;
(2) Formularul de inscriere prevazut la alin. 1, cuprinde numai activitati eligibile, conform prezentei Metodologii;
(3) Modelul Formularului de inscriere este prevazut in Anexa 1, parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
(1) Toate unitatile de invatamant care se inscriu conform conditiilor de mai sus vor primi finantare.
(2) Daca exista unitati de invatamant care nu se vor inscrie pana la termenul limita sau in perioada de gratie de maximum o saptamana de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unitati de invatamant din acelasi judet/Municipiul Bucuresti, la decizia inspectoratului scolar;
(3) Criteriile de alocare a unui buget suplimentar se vor stabili la nivel de inspectorat scolar.
Sectiunea 5 ACTIVITATI
Art. 9
(1) Unitatile de invatamant sunt incurajate sa proiecteze, initieze si desfasoare activitati adaptate nevoilor prescolari/elevilor, familiilor acestora si climatului scolar.
(2) Activitatile sunt bazate pe implicarea activa a prescolarilor /elevilor, pe cooperare si crearea unui spatiu de invatare adecvat pentru fiecare si pot avea un impact semnificativ si pozitiv asupra acestora.
(3) De asemenea, o componenta importanta este implicarea parintilor in activitatile scolii, alaturi de alti parteneri sau reprezentanti ai comunitatii locale.
(4) Activitatile pot fi organizate exclusiv in timpul programului „Saptamana verde”, dar achizitiile se pot face si in afara acestei perioade.
Art. 10
Activitatile eligibile in cadrul proiectului sunt:
(1) participarea la excursii in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice (transport, cazare si masa - daca este cazul, intrare la gradini botanice/in parcuri nationale, muzee, bilete la evenimente sau la cinema - filme documentare etc.), inclusiv deplasari pentru cercetare in teren (rezervatii, site-uri de importanta comunitara - plante/animale ocrotite);
(2) amenajarea spatiului verde al scolii/amenajarea de mini-gradini botanice sau mini-sere/amenajarea de gradini suspendate/pe acoperisul scolii sau al cladirilor conexe (mobilier de gradina din materiale
reciclate/reciclabile sau recuperate, material saditor, pamant, fertilizant, unelte, manusi, folie plastic si de mulcire, ierbicid, pietris, scoarta de copac, gardulete, vopsea ecologica, var etc.);
(3) actiuni de ecologizare, colectare de deseuri (manusi, saci, unelte etc.)
(4) amenajarea unui „colt verde” in interiorul scolii (mobila din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri si perne, plante in ghiveci, diverse resurse ludice si educative pe tema educatiei pentru mediu si schimbari climatice etc.);
(5) participarea la competitii locale, judetene sau nationale de ecologie/protectia mediului/educatie pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale si proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare si masa participanti, daca nu sunt asigurate de organizatori);
(6) organizarea de mini-tabere urbane de educatie pentru mediu si schimbari climatice (stand-uri, kituri, materiale reciclabile si reciclate pentru ateliere de crafting, plata formatori/animatori, alimente si bauturi pentru participanti, materiale promotionale din materiale reciclate etc.);
(7) participarea si organizarea de schimburi de experienta cu alte scoli din comunitate sau din tara, in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice;
(8) participarea profesorilor la cursuri de formare in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice, urmate de aplicarea noilor cunostinte si abilitati la clasa;
(9) amenajarea de diorame, terarii si acvarii.
Art. 11
La solicitarea unitatilor de invatamant, ISJ/ISMB pot accepta si alte tipuri de activitati eligibile, cu conditia incadrarii in scopul, obiectivele si bugetul alocat programului „Saptamana verde”.
Sectiunea 6 INDICATORII DE PERFORMANTA
Art. 12
Progresele inregistrate in realizarea obiectivelor se monitorizeaza cu ajutorul unor indicatori de performanta
Indicator: Numar unitati de invatamant care au desfasurat activitati finantate
Tinta la nivel national 6000
Tinta la nivelul judetului/ unitatii de invatamant preuniversitar: Cel putin 75% unitati de invatamant din fiecare judet/Municipiul Bucuresti
Indicator: Numar cadre didactice care s-au implicat in derularea activitatilor la nivelul unitatilor de invatamant
Tinta la nivel national: 30.000
Tinta la nivelul judetului/ unitatii de invatamant preuniversitar: Minim 5 cadre didactice din fiecare unitate de invatamant care participa la activitati.
Indicator: Numar prescolari si elevi care au beneficiat de activitatile finantate, la nivelul unitatilor de invatamant
Tinta: 600.000
Tinta la nivelul judetului/ unitatii de invatamant preuniversitar: N/A
Indicator: Numar parteneri implicati in derularea activitatilor la nivelul unitatilor de invatamant
Tinta: 100
Tinta la nivelul judetului/ unitatii de invatamant preuniversitar: N/A
Sectiunea 7 ROLUL INSTITUTIILOR RESPONSABILE
Art. 13
Rolul Ministerului Educatiei
(1) informeaza unitatile de invatamant privind oportunitatea si conditiile de obtinere a finantarii;
(2) coordoneaza desfasurarea activitatilor;
(3) sprijina si monitorizeaza ISJ/ISMB in desfasurarea activitatilor;
(4) elaboreaza si aproba un raport national referitor la activitatile finantate din Fondul pentru Mediu, derulate in unitatile de invatamant in cadrul programului „Saptamana verde”;
(5) stabileste bugetul alocat pe ISJ/ISMB potrivit Anxei nr. 3, in vederea repartizarii pe unitati de invatamant.
Art. 14
Rolul ISJ/ISMB
(1) informeaza unitatile de invatamant privind oportunitatea si conditiile de obtinere a finantarii;
(2) stabileste bugetul alocat fiecarei unitati de invatamant si il comunica conducerii acestora;
(3) distribuie sumele alocate unitatilor de invatamant;
(4) verifica legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de unitatile de invatamant in cadrul activitatilor finantate, in baza rapoartelor financiare transmise de directorii unitatilor de invatamant;
(5) sprijina unitatile de invatamant in procesul de identificare a nevoilor prescolarilor/elevilor si de proiectare a activitatilor;
(6) gestioneaza procesul de inscriere a unitatilor de invatamant;
(7) sprijina si monitorizeaza activitatile desfasurate de unitatile de invatamant inscrise;
(8) centralizeaza si raporteaza activitatile desfasurate in judet si rezultatele acestora.
Art. 15
Rolul unitatilor de invatamant
(1) desemneaza o persoana care sa coordoneze activitatile si numeste echipa de implementare;
(2) completeaza Formularul de inscriere si il transmit la ISJ/ISMB, cu activitati corespunzatoare bugetului comunicat;
(3) proiecteaza si desfasoara activitati adecvate obiectivelor programului „Saptamana verde” si nevoilor prescolarilor/elevilor;
(4) utilizeaza fondurile primite intr-o maniera eficienta si responsabila;
(5) inainteaza la ISJ/ISMB un raport financiar referitor la utilizarea fondurilor primite; toate documentele justificative referitoare la utilizarea fondurilor primite vor fi pastrate la sediul unitatii de invatamant;
(6) raporteaza la ISJ/ISMB activitatile desfasurate in unitatea de invatamant si rezultatele acestora.
Sectiunea 8 BUGETUL SI MECANISMUL DE ALOCARE A BANILOR
Art. 16
(1) Bugetul total alocat pentru anii 2024 si 2025 este 100.000.000 lei, iar bugetul pe judet este diferentiat in functie de numarul anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor inscrisi la unitatile de invatamant din judet/municipiul Bucuresti.
(2) Sumele alocate pe judete/Municipiul Bucuresti sunt prevazute in Anexa 3 la prezenta Metodologie.
(3) ISJ/ISMB vor primi in buget sumele de mai sus, ca suplimentare la buget, la capitolul 65.01 „Invatamant”, titlul 57 „Asistenta sociala”, urmand ca acestea sa fie distribuite unitatilor de invatamant inscrise;
(4) Lista cu unitatile de invatamant care vor beneficia de finantare in anul 2024 sau 2025, dupa caz, va fi inaintata la finalul anului scolar 2023-2024, de ISJ/ISMB la Ministerul Educatiei;
(5) Repartizarea sumelor pe anii 2024 si 2025, cu incadrarea in bugetul alocat ISJ/ISMB prevazut in Anexa 3, se face la propunerea Directiei Generale Invatamant Preuniversitar cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
Sectiunea 9 CHELTUIELI ACCEPTATE IN CADRUL PROGRAMULUI DE FINANTARE
Art. 17
Cheltuielile acceptate in cadrul programului de finantare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
(1) sa fie necesare pentru realizarea activitatilor planificate de unitatea de invatamant;
(2) sa fie efectuate in perioada 2024-2025;
(3) sa fie inregistrate in contabilitatea beneficiarului, sa fie dovedite prin documente originale emise in conformitate cu prevederile legislatiei nationale sau de alte documente contabile cu valoare probatorie echivalenta facturilor astfel incat sa fie identificabile si verificabile;
(4) sa respecte prevederile legislatiei nationale, inclusiv in ceea ce priveste regimul achizitiilor publice;
(5) sa nu fi facut obiectul altor finantari publice, in conditiile legii.
Art. 18
Tipuri de cheltuieli permise in cadrul programului de finantare:
(1) consumabile pentru organizarea de lectii demonstrative si cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizica, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educatiei pentru mediu si schimbari climatice;
(2) kituri pentru laboratoarele de chimie si biologie, necesare pentru activitati de educatiei pentru mediu si schimbari climatice;
(3) achizitii truse/instrumente pentru masurarea unor parametri de calitate (apa, aer, sol etc.);
(4) recipiente pentru colectarea selectiva a deseurilor;
(5) achizitionarea de auxiliare didactice si mijloace de invatamant multimedia, in domeniul educatiei pentru mediu si schimbari climatice;
(6) abonamente la platforme educationale care contin materiale pe tema educatiei pentru mediu si schimbari climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
(7) consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creatie cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, judetene, regionale si nationale de educatie pentru mediu si schimbari climatice.
Art. 19
Din banii alocati conform prezentei Metodologii nu sunt permise cheltuielile salariale.
Sectiunea 10 CALENDARUL ACTIVITATILOR
Art. 20
Activitatile finantate pot fi derulate de unitatile de invatamant pe parcursul anilor calendaristici 2024 si 2025 si va avea urmatorul calendar:
Informarea unitatilor de invatamant privind oportunitatea inscrierii in programul de finantare
Perioada: Mai - septembrie 2024
Inscrierea unitatilor de invatamant in programul de finantare
Perioada: Mai - septembrie 2024
Alocarea bugetelor solicitate
Perioada: Octombrie 2024
Coordonarea/sustinerea si monitorizarea activitatilor la nivelul unitatilor de invatamant
Perioada: 2024-2025
Desfasurarea activitatilor la nivelul unitatilor de invatamant
Perioada: 2024-2025
Raportarea activitatilor desfasurate si rezultatelor obtinute la nivelul unitatilor de invatamant
Perioada: In maximum o luna de la finalizarea activitatilor fiecarei unitati de invatamant preuniversitar
Centralizarea rezultatelor obtinute la nivel judetean si raportarea acestora.
Perioada: Decembrie 2024 / Decembrie 2025
Centralizarea rezultatelor obtinute la nivel national si raportarea acestora.
Perioada: Martie 2026
In
anul scolar 2024-2025, Programul national „Saptamana verde” se desfasoara in perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, in intervale de cate 5 zile consecutive lucratoare, a carui planificare se afla la decizia unitatii de invatamant.
Formular de inscriere; Formular de raportare; Lista repartizarii fondurilor pe judete/mun. Bucuresti