Sindicalistii sustin ca o noua miscare de personal in acest moment, cu mai putin de doua luni inainte de inceperea anului scolar, ar destabiliza complet invatamantul preuniversitar. "Este evident ca vor fi foarte multi profesori titulari cdrora nu li pot asigura cele 20 de ore de predare in unitatile unde sunt acum, o mare parte dintre acestia avand norma deja chiar in doua sau trei scoli", transmit sindicatele, intr-un comunicat de presa comun.
Potrivit sursei citate, profesorii vor fi din toamna in situatia de a munci mai mult, pe mai putini bani, fiind nevoiti sa se deplaseze la zeci de kilometri pentru a-si completa norma.
"In aceste conditii, va creste numarul navetistilor. Legat de acest aspect, declaratia domnului ministru a provocat stupoare si revolta in randul cadrelor didactice. Domnia sa a afirmat ca: ,,O sa gasim ore in sistem. Daca doresti sa fii titular al sistemului, atunci n-ai cum sa ramai foarte mult legat numai de o scoala”. Altfel spus, daca nu se poate completa norma in scoala unde esti, atunci inspectoratul scolar iti poate oferi 2 ore la o scoala de la 40-50 de km. Asta este reforma si eficientizare in sistemul de invatamdant? Ce se va intampla la scolile izolate, unde va fi imposibil sa se asigure 20 de ore si nici alternative de completare in alta scoala. Angajatii vor avea salariile diminuate?", se arata in comunicat.
Sindicatele avertizeaza ca, daca masurile nu vor fi retrase, nemultumirea din sistem se va transforma in revolta si pot aparea proteste majore, inclusiv cererea demisiei ministrului educatiei.
Comunicatul integral transmis de federatiile sindicale in invatamant
MASURILE CARE VIZEAZA INVATAMANTUL PREUNIVESITAR VOR CONDUCE LA UN HAOS GENERAL!
Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant si Federatia Sindicatelor din Educatie ,,SPIRU HARET”, in numele salariatilor ale caror interese le apara, isi exprima profunda nemultumire fata de masurile pe care Ministerul Educatiei si Cercetarii urmeaza sa le ia, masuri care vor afecta nu doar angajatii din invatamantul preuniversitar, ci si sute de mii de copii. In goana pentru diminuarea deficitului bugetar, se iau masuri haotice si chiar iresponsabile. Revoltator este si faptul ca actualul Guvern, in loc sa recupereze bani de unde se face risipa si din uriasa evaziune fiscala, loveste in educatie — domeniu strategic in orice tara normala, unde ar trebui sa se aloce fonduri suplimentare, nu sa fie diminuate cele deja insuficiente. Efectele acestor masuri sunt mai grave decat cele luate in perioada tandemului Basescu-Boc.
Revoltator este faptul ca aceste masuri au fost luate in spatele usilor inchise, iar atunci cand au aparut anumite informatii si am cerut explicatii — atat Presedintelui Romaniei, cat si ministrului educatiei — ni s-a spus ,,sa nu ne luam dupa zvonuri”. lata ca ,,zvonurile” au devenit realitate . lar discutiile avute cu conducerile partidelor care sustin actualul Guvern si cu prim-ministrul, llie Bolojan, nu au avut niciun rezultat, argumentele aduse de noi fiind ignorate.
Toate masurile vor avea un efect negativ asupra salariatilor din sistemul educational si a beneficiarilor primari, unele dintre acestea extrem de grave.
De departe, cea mai iresponsabila masura este aceea de a mari norma didactica de predare cu 2 ore, iar pentru profesorii cu gradul didactic I si o vechime de 25 de ani, cu 4 ore. Din pacate, ministrul educatiei a cazut in capcana unor functionari care i-au prezentat niste calcule matematice simpliste, asigurandu-l — probabil — ca se poate mari norma de predare fara nicio problema, avand in vedere ca sunt peste 30000 de posturi la plata cu ora. Calculul matematic nu are nicio legatura cu realitatea. Corect era daca, inainte de a se propune aceasta masura cinica, se facea un studiu pentru a vedea situatia reala. Un argument vanturat in spatiul public este acela ca norma de predare la gimnaziu si liceu in Romania este cea mai mica din Uniunea Europeana — consideram ca aceasta afirmatie este FALSA deoarece, din datele noastre, norma de predare la gimnaziu si liceu in RomAnia, este peste media Uniunii Europene!
Si mai grav este ca se doreste a se opera cresterea normei dupa ce aproape s-a incheiat miscarea de personal, cand mai sunt mai putin de doua luni pana la inceperea noului an scolar. A face o noua miscare de personal acum inseamna a bulversa total invatamantul preuniversitar. Este evident ca vor fi foarte multi profesori titulari carora nu li pot asigura cele 20 de ore de predare in unitatile unde sunt acum, o mare parte dintre acestia avand norma deja chiar in doua sau trei scoli.
In aceste conditii, va creste numarul navetistilor. Legat de acest aspect, declaratia domnului ministru a provocat stupoare si revolta in randul cadrelor didactice. Domnia sa a afirmat ca: ,,O sa gasim ore in sistem. Daca doresti sa fii titular al sistemului, atunci n-ai cum sa ramai foarte mult legat numai de o scoala”. Altfel spus, daca nu se poate completa norma in scoala unde esti, atunci inspectoratul scolar iti poate oferi 2 ore la o scoala de la 40-50 de km. Asta este reforma si eficientizare in sistemul de invatamdant? Ce se va intampla la scolile izolate, unde va fi imposibil sa se asigure 20 de ore si nici alternative de completare in alta scoala. Angajatii vor avea salariile diminuate?
De asemenea, domnul ministru trebuie sa aiba in vedere ca fiecare angajat calificat disponibilizat — fie el si suplinitor — reprezinta o lovitura data viitorului scolii romanesti. Aceste cadre didactice sunt bine pregatite, obligate anual sa dea concurs de titularizare; multe dintre acestea au luat constant note foarte mari, dar nu au gasit posturi titularizabile. Profesorii suplinitori calificati, ca si cei titulari, au ales sa se pregateasca pentru o cariera didactica, iar acum, cand se vor lua aceste masuri si poate unii dintre ei isi vor pierde locul de munca, vor migra spre alte domenii. Ne intrebam ce va face Ministerul Educatiei peste un an sau doi, cand va avea nevoie de un nou val de cadre didactice si nu va avea de unde sa le ia.
Acelasi lucru il putem spune si despre personalul didactic auxiliar si administrativ. Odata plecati din sistem, cu greu vom mai putea gasi altii la fel de profesionisti.
Ministerul Educatiei — si implicit ministrul — ar fi trebuit sa apare sistemul, nu sa ia decizii care vor afecta atat elevii (prin comasari de clase) cat si angajatii din invatamant.
Nici elevii si nici cadrele didactice nu sunt de vina pentru dezmatul bugetar, iar ministrul educatiei ar fi trebuit sa spuna acest lucru, nu sa decida mai multe masuri pur contabile dintr-un birou.
O alta masura cu impact negativ asupra salariatilor si a elevilor este cea prin care aproximativ 700 de unitati de invatamant vor fi comasate in perioada imediat urmatoare, lucru care va conduce la desfiintarea unui numar considerabil de posturi, la disponibilizari, mutari fortate si la instaurarea unei incertitudini profesionale deosebite pentru mii de oameni. Aceste comasari de unitati vor conduce si la comasari de clase, efectivele acestora crescand considerabil. De asemenea, elevii vor fi si ei afectati, cand vor constata ca vor face parte din alte colective si avand alti profesori, ceea ce, din punct de vedere psihologic, va avea un impact negativ asupra rezultatelor invatarii si a starii de bine. Din informatiile noastre, urmeaza sa fie comasate si structuri ale unor unitati cu personalitate juridica din mediul rural. Au Ministerul Educatiei si Guvernul garantia ca acelor elevi, care vor merge la distante apreciabile, li se vor asigura mijloace de transport? Sau li se aplica principiul se descurcd fiecare cum poate? Sau nu ne va pasa ca alti copii vor abandona scoala?
De asemenea, cresterea efectivelor de elevi/prescolari la grupe/clase va avea efecte negative evidente asupra calitatii actului educational.
Toata aceasta instabilitate nu doar ca afecteaza vietile angajatilor si ale familiilor lor, ci, din punct de vedere psihologic, erodeaza si moralul colectiv, esential pentru un mediu educational sanatos.
Avand in vedere cele de mai sus, solicitam ministrului educatiei ca, inainte de a lua orice masuri, sa realizeze un studiu de impact la nivelul fiecarui judet/al municipiului Bucuresti pentru a vedea impactul real al acestora si pentru a le putea stopa.
Facem un apel public catre Ministerul Educatiei sa sprijine educatia si sa nu ia masuri care sa o afecteze iremediabil. In caz contrar, nemultumirile justificate ale salariatilor din invatamant se vor transforma in scurt timp in furie si revolta si nu trebuie sa surprinda ca i va cere demisia domnului ministru chiar in fata sediului MEC.