"Academia Romana sustine ca educatia se face in cadru social, prin interactiunea directa dintre elevi, studenti, cadre didactice, parinti si oricare alte persoane si entitati aflate in contextul conectarii sociale. Academia Romana remarca utilitatea si eficienta desfasurarii unor activitati didactice in spatiul virtual, dar apreciaza ca educatia online este o forma complementara educatiei directe, in sala de clasa", precizeaza sursa citata.
In acest context, Academia Romana lanseaza un punct de vedere, intitulat "Educatia on-line - suport pentru performanta", in care, pe baza provocarilor din societatea contemporana si tinand cont de contextul revolutiei digitale, considera absolut necesara regandirea sistemului national de educatie.
"Academia Romana doreste sa atraga atentia asupra catorva elemente importante referitoare la actuala situatie a invatamantului romanesc, pornind de la experienta utilizarii extinse a invatamantului la distanta, mediat de tehnologie, ca solutie de avarie in contextul recentei pandemii. (...) scoala, prin cele doua obiective principale - educatia (formarea de personalitati, caractere, fiinte sociale si cetateni educati) si instruirea (transmiterea de cunostinte si informatii, formarea de deprinderi, competente si abilitati) - joaca un rol fundamental in evolutia societatii, in integrarea globala la nivel competitiv. Este de mentionat ca, pentru nivelurile initiale (prescolar, primar si gimnazial), educatia este obiectivul crucial. Transmiterea de cunostinte creste in importanta nivel cu nivel, cele doua obiective devenind la fel de importante in timpul ciclului liceal", arata Biroul Prezidiului Academiei Romane.
Academia Romana precizeaza ca "experimentele grabite si nereusite, improvizatiile, instabilitatea, incoerenta si lipsa de viziune pot compromite sistemul de educatie, cu repercusiuni grave pe termen mediu si lung asupra evolutiei societatii; credibilitatea, transparenta, flexibilitatea si stabilitatea sistemului de educatie reprezinta atribute esentiale pentru atingerea performantei compatibile cu evolutia stiintei si tehnologiei".
Forul academic mentioneaza ca o analiza atenta a impactului tehnologiilor informatiei si comunicatiilor asupra sistemului de educatie, ce include o pregatire profesionala competitiva la nivel global, conduce la urmatoarele concluzii:
* tehnologia informatiei si comunicatiilor, inteligenta artificiala si robotica colaborativa reprezinta un suport remarcabil in procesul de educatie si instruire, dar utilizarea acestora trebuie facuta cu precautie si responsabilitate
* pentru ciclurile prescolar si primar (3 - 11 ani) scoala online este departe de a fi o optiune; din contra, aceasta poate avea efecte daunatoare pentru elevi, in sensul periclitarii bunei lor dezvoltari psiho-sociale si intelectuale. Educatia se face in interactiune directa cu un educator, relatia dintre elev si invatator/ profesor fiind mai mult decat comunicare de sunete si imagini. invatatorul/ profesorul este model, ocrotitor, suport moral etc. si trebuie perceput in chip nemijlocit de elevi
* educarea prin socializarea directa continua sa fie foarte importanta, chiar daca din liceu incepe cultivarea competentelor, a talentelor si se fac primii pasi spre viitoarea profesie. insa extinderea utilizarii tehnicilor digitale in procesul formativ-educativ trebuie sa se realizeze cu precautie
* folosirea tehnologiilor digitale in procesul de educatie presupune o schimbare de paradigma pentru dascali, o modificare a modului de organizare si prezentare a lectiilor, insotite de eforturi suplimentare si de o infrastructura performanta, eficienta
* generalizarea invatamantului online poate compromite intregul sistem de educatie atat prin consecinte directe asupra calitatii, cat si prin cerintele legate de asigurarea echitabila a accesului tuturor elevilor/ profesorilor la infrastructura performanta (platforme, comunicare, tablete, calculatoare etc.), care, in acest moment, este, din pacate, deficitara
* utilizarea eficienta a platformelor de instruire online inseamna pregatirea corespunzatoare a utilizatorilor (educatori si elevi/ studenti) si modificarea rolului profesorului care, in acest context, devine un antrenor (instructor).
"Remarcam utilitatea indubitabila si eficienta instrumentelor pentru organizarea si desfasurarea unor activitati online, cu o precizare importanta: utilizarea lor este complementara, fara a exclude educatia in clasa, cu profesorul care transmite elevilor mult mai mult decat cunostinte si informatii, care este un model comportamental si care incumba un mod de gandire, actiuni greu de realizat prin internet. Domeniile tehnice, medicina, arhitectura pot beneficia de tehnologiile digitale, dar nu poate fi inlocuit procesul formativ asigurat in laboratoare si platforme experimentale, la care elevii si/sau studentii trebuie sa aiba acces nemijlocit. Preluarea unor modele cu rezultate notabile in alte tari, fara a tine seama de particularitatile sistemului national de educatie, de trasaturile psiho-sociale ale poporului nostru, organizarea de experimente fara un studiu de impact si lansarea unor programe formative fara coerenta pot compromite generatii intregi de tineri. Acestia, supusi unor experimente improvizate, nascute prin incompetenta si lipsa de responsabilitate, devin inadaptati social", subliniaza Academia Romana.
Mai mult, arata sursa citata, "scoala trebuie sa genereze oameni" si nu "sa produca oameni ai muncii".
"Dinamica schimbarilor tot mai numeroase si mai profunde din societate nu se poate reflecta mecanic in dinamica materiilor/ disciplinelor scolare. Aceste discipline verificate de istorie - stiinte fundamentale, stiinte ale naturii, limbi materne si straine, stiinte sociale si umaniste - trebuie sa ramana ca atare, pentru ca ele au capacitatea de a antrena mintea, a dezvolta un sistem de gandire propriu, critic si analitic deopotriva, si au produs roade bune de-a lungul secolelor si mileniilor. Ceea ce trebuie sa se modifice si adapteze mereu sunt continuturile. Inventarea de noi materii (educatie manageriala, financiara, sanitara, de mediu etc.) este complet neindicata si contraproductiva pentru scopurile scolii. Adaptarea la nou se poate realiza perfect - si s-a realizat, partial, de-a lungul vremii - prin materiile existente, prin orele de dirigentie si printr-o serie de metode alternative, aflate la indemana educatorilor", atrage atentia Academia Romana.
Forul academic conchide ca "se impune, mai mult ca oricand, o regandire a intregului sistem national de educatie, in noul context al revolutiei digitale si al provocarilor din societatea contemporana", dar atentioneaza ca "educatia online nu poate sa constituie un scop in sine pentru lumea romaneasca, ci ea trebuie sa fie un mijloc eficient de a completa si de a suplini - in cazuri speciale, atunci cand este absolut necesar - ceea ce educatia directa, in sali de clasa, laboratoare, amfiteatre etc nu poate realiza.
Deciziile despre modul in care va incepe scoala in septembrie vor fi luate in august, in functie de evolutia numarului de imbolnaviri, a declarat ministrul Sanatatii. Cel mai probabil, o parte dintre elevi va merge la scoala, iar cealalta parte va face scoala online, urmand sa faca rocada.
Portal Invatamant va recomanda Ghidul practic al invatatorului, in doua variante, pentru clasele 0-II si III-IV - fise, teste, proiecte inedite, la un pret cu 20% REDUCERE si transport GRATUIT ...click aici pentru detalii si comenzi >>
Nicolae Capatana 03 Aug. 2020 10:05:22
Citind mai atent articolul - o mica "analiza pe text" - m-a cutremurat ultima fraza in care se spunea ca Ministerul Sanatatii "DECIDE" modul in care va incepe scoala! Intr-o tara normala MS-ul nu ar putea face decat RECOMANDARI pentru inceperea scolii !!! Dar se pare ca in tara nimanui se poate orice !!!Nicolae Capatana 03 Aug. 2020 09:27:32
In sfarsit pentru prima oara vad o implicare a Academiei Romane intr-o problema esntiala pentru viitorul acestei tari !!! Dar ar trebui ca Academia sa uzeze si de dreptul ei de INITIATIVA LEGISLATIVA !!! Altfel Academia nu va fi bagata in seama de niste amarati de politruci care conduc invatamantul romanesc !!!