In nota de fundamentare a proiectului de act normativ se arata ca Romania s-a angajat, la nivel international si national, sa creasca, prin educatie, gradul de constientizare a populatiei privind schimbarile climatice si problemele de mediu. Astfel, conform "Programului Doha pentru 2022-2031", Romania se numara printre tarile care se angajeaza sa actioneze ferm pentru protejarea mediului si contra schimbarilor climatice prin dezvoltarea si implementarea de programe de formare la toate nivelurile si sa adere la Action for Climate Empowerment ACE (Actiuni pentru Protejarea Climatului, termen adoptat de Conventia-cadru a Natiunilor Unite privind schimbarile climatice), prin implementarea unei strategii nationale.
Prin urmare, Romania isi propune sa integreze tematica schimbarilor climatice in curriculumul scolar, sa implementeze cele sase elemente ale ACE (educatie, instruire/ formare profesionala, constientizare, participare publica, acces public la informatii, cooperare internationala), sa sprijine participarea tuturor factorilor interesati in implementare si sa raporteze la fiecare doi ani rezultatele acestei strategii.
Acceptarea si implementarea acestor masuri presupun un nivel minimal de educatie privind mediul si schimbarile climatice in randul cetatenilor. Prin urmare, educatia si pregatirea adecvata cu privire la mediu si clima trebuie sa se desfasoare la toate nivelurile de varsta si educatie.
Concret, Strategia nationala privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030 stabileste o serie de actiuni pentru cresterea gradului de educatie si constientizare, in randul copiilor si tinerilor, privind protectia mediului si schimbarile climatice.
Obiectivele Strategiei Nationale privind educatia pentru mediu
Strategia include obiective si masuri care vor fi implementate progresiv in urmatorii ani, cu un orizont de implementare mai larg, pana in 2030.
Obiectivele si masurile prevazute de strategie vizeaza mai multe paliere (educatie formala si non-formala, resursa umana, inclusiv formarea cadrelor didactice, investitii, resurse deschise, parteneriate etc), in cadrul a patru directii de actiune:
1. implementarea unui Program educational pentru mediu si clima;
2. identificarea de solutii pentru crearea si utilizarea de resurse educationale;
3. crearea de infrastructura pentru scoli sustenabile;
4. formarea resursei umane implicata in educatia privind mediul si schimbarile climatice.
"Unitatile de invatamant pot si trebuie sa joace un rol important in construirea unui viitor sustenabil. Aceasta presupune ca elevii si cadrele didactice inteleg importanta si gravitatea crizei climatice si de mediu, sunt familiarizati cu cauzele si efectele acestora, dar si cu moduri de a imbunatati raspunsul societatii in fata acestor provocari. Prin educatia privind schimbarile climatice si mediul intelegem o educatie care promoveaza un stil de viata sustenabil, prin dezvoltarea de competente ecosociale. Elevii isi dezvolta capacitatea de a reflecta si a actiona in vederea protejarii mediului. In acelasi timp, ei dezvolta competente de baza pentru o economie circulara bazata pe o utilizare sustenabila a resurselor naturale si se straduiesc sa adopte un stil de viata si o cultura a sustenabilitatii, care favorizeaza protejarea biodiversitatii si refacerea ecosistemelor naturale. O abordare strategica in acest sens devine o necesitate imediata", se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Strategia nationala privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030