Sfaturi UNICEF catre scoli, pentru comunicarea cu parintii
In timpul unei crize precum pandemia de COVID-19, consolidarea comunicarii, a transparentei si increderii este cruciala pentru a pune in practica masurile de limitare a raspandirii virusului. Comunicarea poate contribui la intelegerea si abordarea temerilor, a interpretarilor gresite; la consolidarea implicarii comunitare pentru abordarea dificultatilor intalnite. O comunicare bine stabilita intre scoala si parinti va asigura un spatiu de ascultare a ingrijorarilor, feedback-ului, miturilor si zvonurilor privind COVID-19, precum si transmiterea de informatii despre virus.
Pentru public este dificil sa faca diferenta intre informatii care au la baza dovezi stiintifice si cele care provin din surse indoielnice. Comunicarea intre scoala, parinti, elevi si profesori este esentiala pentru a asigura o intelegere clara a ceea ce trebuie facut, de catre cine si cum. In vremuri de incertitudine, este important ca parintii sa se implice in relatia cu scoala.
Pasi esentiali pentru consolidarea comunicarii intre scoli si parinti:
1. Aflati care sunt nevoile de comunicare
Discutati cu parintii despre informatiile de care au nevoie, legate de COVID-19. intrebati-i cum prefera sa primeasca informatia si cu ce frecventa. intrebati-i de ce fel de sprijin au nevoie ei si copiii pentru a se simti in siguranta la scoala. Rezultatele acestor discutii pot fi folosite pentru a personaliza comunicarea, instrumentele si abordarile necesare pentru a spori implicarea parintilor si pentru a raspunde asteptarilor lor si ale copiilor.
2. Folositi cele mai potrivite canale de comunicare
Pentru ca mesajele sa ajunga la toate familiile, cel mai bine este sa folositi cat mai multe canale de comunicare posibil. Nu toti parintii pot fi abordati in acelasi fel si nu toti vor interactiona in aceeasi masura. Alte lucruri pe care le puteti lua in calcul cand hotarati ce platforme/metode folositi sunt urgenta mesajului si cat de repede se poate schimba situatia vizata. O atentie deosebita trebuie acordata comunicarii mesajelor catre familiile cele mai vulnerabile.
Printre canalele pe care le puteti folosi in comunicarea cu parintii se numara:
sedinte sau discutii cu parintii in mediul online (Zoom, Skype, etc);
apeluri telefonice;
grupurile de mesaje (Whatsapp);
E-mail;
site-ul web al scolii sau platforma unde se desfasoara cursurile online;
platformele online de socializare (Facebook).
Este important sa transmiteti aceste mesaje ambilor parinti, chiar daca de obicei comunicarea are loc doar cu mama sau tatal copilului.
3. Comunicati clar si coerent
Este important sa comunicati in mod sistematic cu parintii, nu numai la nevoie. in felul acesta se va crea un mecanism clar, comunicarea va fi asteptata, iar parintii se vor simti incurajati sa participe si sa se implice mai mult in viata scolara a copiilor lor. Comunicarea poate merge dincolo de COVID-19, dar subiectul coronavirusului va fi punctul esential al consolidarii comunicarii. De asemenea, este important ca scolile sa se asigure ca toti parintii si elevii, inclusiv cei mai vulnerabili, pot avea acces la informatiile esentiale prin transmiterea unor informatii adaptate nivelului de dezvoltare al copiilor si accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor cu dizabilitati.
Comunicarea privind COVID-19 cu parintii si elevii poate include:
Informatii actualizate privind situatia COVID-19 si masurile luate pentru a reduce riscurile la care sunt expusi elevii.
Actiunile asteptate din partea parintilor si elevilor.
Sfaturi privind bunele practici de sanatate si igiena. Promovarea masurilor zilnice de protectie, detalierea metodelor prin care poate fi oprita raspandirea COVID-19.
Persoanele pe care le pot contacta in cazul in care au intrebari sau ingrijorari referitoare la COVID-19.
Informatii corecte despre numarul de persoane infectate in scoala, in randul elevilor si personalului si solutiile propuse pentru a evita alte infectiile.
Recomandari pentru a evita impovararea si stresul (de exemplu, a lua pauze de la urmarirea, citirea si ascultarea stirilor privind vestile despre COVID-19).
Promovarea unei alimentatii sanatoase, a exercitiilor fizice, a unui somn adecvat si alocarea de timp pentru momentele de relaxare.
Recomandarea de a vorbi cu persoanele de incredere despre ingrijorarile lor si despre cum se simt.
Informatii despre cum pot parintii sa sustina invatarea.
Informatii privind schimbarile aparute in curriculum si in programul scolar.
Informatii despre sprijinul psihologic oferit de scoala.
Recomandarea de a vaccina copiii potrivit schemei nationale de imunizare.
Informatii despre masurile luate pentru ca elevii cu afectiuni medicale preexistente sa isi poata continua educatia (online sau in scoli).
Informatii despre mecanismele existente de comunicare a ingrijorarilor lor catre personalul didactic, inclusiv invitarea parintilor la intalnirile in care isi pot exprima opiniile si prioritatile.
Incurajarea parintilor de a crea grupuri de parinti unde sa discute dificultatile si ingrijorarile pe care le au.
4. Folositi un ton adecvat
Ascultati-i pe parinti si adresati-le intrebari pentru a le intelege mai bine comportamentul, ingrijorarile, perceptiile si actiunile de prevenire a raspandirii noului coronavirus.
Folositi un ton cald si pozitiv, fie ca transmiteti mesaje prin email, SMS sau in persoana, fiti deschisi si optimisti si oferiti incurajari.
Comunicati des, asigurati-va ca puteti comunica in mod regulat, identificati impreuna cu familiile o abordare fezabila pentru a comunica si informa.
Cultivati sentimentul de incredere. Este esential pentru parinti sa poata avea incredere in cadrele didactice. Cand discutati cu parintii, asigurati-va ca acestia au increderea in confidentialitatea comunicarii si ca principalul scop este acela de a asigura interesul suprem al elevilor.
Nu exista o reteta general valabila in materie de comunicare parinte-cadru didactic. Identificati instrumentele de comunicare adecvate fiecarei familii si folositi-le. in unele cazuri, va fi nevoie de o combinatie de instrumente/abordari pentru a va asigura ca ajungeti la fiecare familie. Trebuie sa aveti in vedere ca familiile vin din contexte diferite si au convingeri diverse.
Puneti-i in valoare pe parinti implicandu-i in educatia copiilor si recunoscandu-le implicarea.
5. Incurajati parintii sa vorbeasca cu dumneavoastra
Este esential sa creati mecanisme de feedback clare si accesibile pentru familii astfel incat acestea sa isi poata exprima opiniile, ingrijorarile si asteptarile. Odata ce aceste mecanisme au fost stabilite, asigurati-va ca functioneaza, pentru a pastra nivelul de incredere si implicare.
Subliniati faptul ca familiile trebuie sa informeze scoala si autoritatile medicale in situatia in care un membru al familiei a fost infectat si ca ar trebui sa nu lase copilul la scoala; evidentiati faptul ca scolile vor oferi sustinerea necesara atunci cand copilul ramane acasa, evitand stigmatizarea celor care au fost diagnosticati cu COVID-19. Profitati de intalnirile (online) parinti-cadre didactice si de alte mecanisme pentru a promova distribuirea informatiilor. incurajati parintii sa comunice des si deschis cu scoala, repetandu-le ca scolile vor sa asculte parerea lor.
6. Afisati mesaje in locuri cu vizibilitate maxima pentru elevi
Este importanta transmiterea informatiilor privind COVID-19 prin toate mijloacele si in toate formele posibile. Mesajele pot fi afisate sub forma de postere, in toalete, la intrare, in salile de clasa si in alte locuri vizibile. Asigurati-va ca informatiile transmise sunt adaptate nivelului de dezvoltare al copiilor si accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor cu dizabilitati. Daca scolile se inchid, folositi canale de comunicare online pentru a ajunge la elevi.
7. Ajungeti la elevii si familiile vulnerabile
Ganditi-va ce puteti face pentru a sprijini elevii vulnerabili, elevii cu afectiuni medicale preexistente si elevii cu risc sporit de a contracta virusul. Asigurati-va ca elevii se simt sprijiniti si stiu ca joaca un rol important in comunitatea scolara.