Raportul, prezentat in sedinta de Guvern de joi, enumera o serie de disfunctionalitati intampinate in desfasurarea examenelor de Evaluare Nationala si Bacalaureat, precum masurile pentru solutionarea acestor probleme.
Printre solutiile la problemele constatate pe perioada desfasurarii examenelor de Bacalaureat si Evaluarea Nationala se numara si cresterea numarului de variante de subiecte pentru fiecare disciplina de examen, elaborarea unor bareme de evaluare mai detaliate, pentru a reduce decalajul intre notele de la evaluarea initiala si cele de la contestatii (ex. lb. si literatura romana), precum si reducerea centrelor de examen la Evaluarea Nationala.
Extras din Raportul privind examenele nationale, sesiunea iunie - iulie 2023
Raportul este semnat de secretarul de stat in Ministerul Educatiei, Florian LIXANDRU - presedintele Comisiei Nationale de Bacalaureat, respectiv Comisiei Nationale pentru Evaluarea Nationala.
"PROBLEME/DISFUNCTIONALITATI INTAMPINATE IN DESFASURAREA EXAMENELOR DE EVALUARE NATIONALA SI BACALAUREAT
- Anularea lucrarilor in centrele de examen pentru eliminarea suspiciunii cu privire la semnele particulare;
- Neatentie la distribuirea tipului de subiect;
- Transmiterea subiectului in afara centrului de examen inainte de expirarea timpului de desfasurare a probei (fie de catre membrii comisiei, fie de catre elevi care au introdus in sala dispozitive performante de copiere);
- Diferente mari intre evaluarea initiala si evaluarea in urma contestatiilor;
- Profesori asistenti insuficient instruiti de catre presedintii centrelor de examene, in spatii neadecvate, folosind un sistem audio-video necorespunzator, nefiind asigurata o vizibilitate corespunzatoare a salii de instruire;
- Existenta in salile de examen a materialelor didactice (manuale, ghiduri);
- Numar foarte mare de centre de examen la Evaluarea Nationale
MASURI PE CARE LE CONSIDERAM NECESARE PENTRU SOLUTIONAREA ACESTOR PROBLEME DIN PERSPECTIVA SESIUNILOR VIITOARE
- Reluarea programelor de formare continua a cadrelor didactice in domeniul specialitatii si al didacticii disciplinei, inclusiv in vederea dezvoltarii competentelor de elaborare si evaluare a tipurilor de itemi propusi la probele de evaluare din cadrul examenelor nationale. De mentionat faptul ca in perioada 2020-2022 CNPEE a implementat Programul de formare continua in vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale (CPEECN), program acreditat de Ministerul Educatiei prin OM 6081/25.11.2020, avand durata de acreditare de 4 ani si fiind purtator de 15 credite profesionale. In anul scolar 2021-2022 au fost finalizate patru serii de formare cu un total de 14.121 absolventi. Activitatile de formare in cadrul CPEECN au fost sustinute de 831 de formatori nationali voluntari. Interesul pentru programul de formare CPEECN, acreditat de catre CNPEE a crescut, in anul scolar 2021-2022, existand numeroase solicitari de la nivelul tuturor judetelor pentru suplimentarea, in continuare, a seriilor de formare cu participanti din grupul-tinta. Scopul programului CPEECN este profesionalizarea profesorilor-evaluatori, in vederea cresterii obiectivitatii in evaluare, a constientizarii responsabilitatii celor implicati in activitatea de evaluare pentru examene si concursuri, a aplicarii unitare a a baremelor de evaluare si de notare, a reducerii numarului de contestatii si a micsorarii diferentelor de punctaj dintre evaluatori.De mentionat ca in perioada 2020-2022 CNPEE aorganizat un program de formare cu cadrele didactce care alcatuiesc Corpul national de evaluatori pe diferite discipline de examen.
- Includerea in cadrul activitatilor de formare si metodice a unor simulari vizand evaluarea lucrarilor de la examenele nationale, cu scopul obtinerii unei evaluari obiective, prin aplicarea corecta a baremului;
- Participarea la programele de formare continua a cadrelor didactice, organizate la nivel national si/sau judetean, in domeniul specialitatii si al didacticii disciplinei, inclusiv in vederea dezvoltarii competentelor de elaborare si evaluare a tipurilor de itemi propusi la probele de evaluare din cadrul examenelor nationale;
- Extinderea/generalizarea evaluarii digitalizate a lucrarilor in cadrul evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a si a examenului national de bacalaureat, in vederea cresterii obiectivitatii in evaluare si eliminarii posibilelor erori. De mentionat ca si in acest an scolar Ministerul Educatei a organizat evaluarea digitalizata a lucrarilor pentru judetele pilot respectiv: Dambovita pentru Evaluarea Nationala si Calarasi pentru Bacalaureat. Intentionam ca pentru sesiunea de toamna a examenului de Bacalaureat, evaluarea digitalizata sa se extinda in toate judetele tarii;
- Implementarea proiectului de evaluare standardizata, formarea cadrelor didactice in domeniul evaluarii si dezvoltarea corpului de experti in evaluare;
- Tipizatele pentru lucrarea scrisa la examenul de bacalaureat trebuie sa fie sub forma de brosura ca la examenul de evaluare nationala sau prima pagina a foii de examen sa fie printata pentru fiecare candidat odata cu subiectul de examen.
- Revizuirea metodologiilor de examen si a procedurilor operationale (proceduri clare, punctuale, eficiente) aferente examenului de Evaluare nationala/ Bacalaureat pana la data de 31.08.2023;
- Luarea de masuri care sa impiedice utilizare de catre candidati, a unor mijloace tehnologice de comunicare la distanta, pe perioada probelor scrise (detectoare de metale, sisteme de bruiaj) pana la organizarea examenelor nationale din anul scolar 2023-2024.
- Pentru comisia judeteana de evaluare nationala/ bacalaureat, stabilirea unui numar mai mare de membri pentru a se putea realiza atat monitorizarea activitatii din centrele de examen si evaluare, cat si verificarea corectitudinii calcularii si introducerii corecte a notelor in aplicatie si asigurarea transportului tezelor din judetul de origine in judetul evaluator.
- Un numar mai mic de centre de examen la Evaluarea Nationala, grupat si asigurarea transportului elevilor la/de la aceste centre;
- In vederea optimizarii si eficientizarii activitatii in cadrul Centrelor Zonale de Evaluare ar fi de dorit includerea functiei de vice presedinte astfel incat timpul alocat semnarii si calcului mediei finale sa fie cat mai scurt posibil;
- In ceea ce priveste desecretizarea lucrarilor sa fie facuta in prezenta comisiei din CZE (minimum 2 membri, de exemplu) si doi evaluatori;
- Dotarea unitatilor de invatamant cu sisteme audio-video centralizate sau cel putin achizitionarea de camere web care sa fie folosite la laptopuri (a nu se mai filma doar cu camera din laptop);
- Necesitatea insotirii permanente a reprezentantul ME in monitorizarea centrelor de examen de catre un delegat al comisiei judetene;
- Elaborarea baremelor de corectare mai detaliate pentru a reduce decalajul intre notele de la evaluarea initiala si cele de la contestatii (ex. lb. si literatura romana);
- Sporirea gradului de atentie la utilizarea platformelor: introducerea notelor in platforma si a utilizarii acesteia (inclusiv la bifarea tipului/disciplinei de la contestatie) prin sporirea numarului de informaticieni in cadrul comisiilor judetene/centre de examen si evaluare. In vederea inlaturarii erorilor de calcul, propunem utilizarea unui borderou electronic intr-o aplicatie sau folosirea unui Excel;
- Suplimentarea numarului de laptopuri la centrele de examen/centrele zonale de evaluare, in situatia in care sistemul audio – video este asigurat prin laptopuri, sa fie utilizate camere web pentru asigurarea unei vizibilitati corespunzatoare a salilor;
- Monitorizarea centrelor de examen inainte de inceperea probelor in vederea eliminarii materialelor didactice din salile de examen;
- Intocmirea unor liste la nivel national, cu persoanele implicate in producerea unor disfunctionalitati privind organizarea examenelor nationale in vederea luarii de masuri disciplinare si a neincluderii acestora in organizarea examenelor pe o perioada de cel putin trei an scolari de aici inainte;
- Stabilirea unor criterii suplimentare de incompatibilitate pentru persoanele care fac parte din grupurile de lucru formate din profesori propunatori de itemi, specialisti responsabili cu proiectarea variantelor de subiecte si pentru profesorii monitori de calitate, care valideaza variantele de subiecte insotite de baremele de evaluare si de notare corespunzatoare.
- Cresterea numarului de variante de subiecte pentru fiecare disciplina de examen;
- Demararea unei analize la nivelul Ministerului Educatiei in colaborare cu Unitatea de Cercetare in Educatie (UCE) si Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI), pentru a stabili cauzele neparticiparii absolventilor de gimnaziu si liceu la examenele nationale.
- Reevaluarea prin sondaj a lucrarilor cu diferente de notare intre evaluarea initiala si evaluarea la contestatii, cu precadre in judetele in care evaluarea s-a desfasurat digitalizat, in vederea realizarii unei analize privind modul de evaluare, calibrarea subiectelor de examen si optimizarii baremelor de evaluare".
Raport privind desfasurarea examenelor nationale 2023