"E greu de gasit ratiunea pentru care se impune studiul unor texte literare cuprinse in programa de liceu, inclusiv studiul curentelor literare particulare lor. Cerintele sunt asemenea celor formulate in cazul examenului de
bacalaureat", sustine doamna profesoara, care este hotarata sa solicite sustinerea unui parlamentar care sa propuna un proiect de lege in acest sens.
In prezent, programa pentru examenul national de definitivare in invatamant - invatatori/institutori/profesori pentru invatamantul primar (invatamant primar in limba romana) - face trimitere la numeroase continuturi ce nu privesc invatamantul primar, negasindu-si aplicabilitate in perioada primilor ani de scoala.
Spre exemplu, tematica la Limba si Literatura Romana include anumite continuturi, pe care elevii de clasele I-IV nu le studiaza:
- proza – specii narative: nuvela si romanul;
- poezia – poezia romantica si poezia moderna;
- dramaturgia – specii ale genului dramatic: comedia si drama;
partile de vorbire flexibile:
- substantivul (cazuri, functii sintactice, locutiuni substantivale);
- adjectivul (grade de comparatie, functii sintactice);
- pronumele (adjective pronominale, functii sintactice);
- numeralul (cazuri, functii sintactice);
- verbul (verbele predicative, auxiliare si copulative, locutiuni verbale, diateze, moduri, timpuri, functii sintactice);
partile de vorbire neflexibile:
- adverbul (grade de comparatie, functii sintactice);
- prepozitia (regimul cazual);
- interjectia (functii sintactice, valori expresive);
- sintaxa frazei (tipuri de subordonate in fraza);
De asemenea, tematica de la Matematica, cuprinde urmatoarele continuturi, pe care elevii le studiaza de-abia in gimnaziu sau in liceu.
- multimi; multimea numerelor naturale; multimile (N, Q);
- ecuatii si sisteme de ecuatii;
- elemente de geometrie:
- trapezul (patrulater);
- relatii metrice in triunghiul dreptunghic.
Puteti vedea, mai jos, toate modificarile pe care profesoara le propune, sub forma documentului atasat.
Profesoara Camelia Vlad afirma ca nu distinge legatura dintre acele notiuni - specifice ciclurilor gimnazial si liceal de invatamant - si notiunile pe care le reclama predarea in ciclul primar. Este mult mai relevanta si eficienta raportarea notiunilor enumerate anterior la ciclurile primar si prescolar decat la ciclurile gimnazial si liceal, este de parere ea.
“Concentrarea asupra notiunilor apartinand invatamantului gimnazial (exemple: elemente de algebra si de geometrie in spatiu) si celui liceal (exemple de opere: Moara cu noroc, Ion, Iona, O scrisoare pierduta, Luceafarul, Testament, Plumb, In dulcele stil clasic, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii) distrag atentia de la esenta procesului de invatare specific derulat la nivel primar.
Pregatirea invatatorului trebuie sa se faca pentru stapanirea teoriei ce priveste scolaritatea mica, perioada caracterizata de stadiul (pre)operational. Este un nonsens pregatirea invatatorului din continuturi existente in programele scolare gimnaziale si liceale”, subliniaza profesoara.
Profesoara este hotarata sa solicite sustinerea unui parlamentar, care sa propuna un proiect de lege pentru modificarea si completarea Metodologiei-cadru de organizare si desfasurare a examenului national de definitivare in invatamant, aprobata prin OMEN nr. 5211 din 2 octombrie 2018.
Mai mult, aceasta ia in considerare si initiativa cetateneasca si este dispusa sa se implice in strangerea semnaturilor pentru modificarea metodologiei-cadru a examenului de definitivat. Constitutia Romaniei prevede ca cetatenii au dreptul sa initieze proiecte de lege, sustinute cu o lista cu cel putin 100.000 semnaturi, conform art. 74 alin. (1) din Constitutie.
Ce parere aveti despre aceasta initiativa de schimbare a metodologiei pentru examenul de Definitivat? Vi se pare oportuna? Ati dori sa o sustineti? Credeti ca este o cauza care merita sa fie preluata de un parlamentar si transformata in lege? Puteti sa va exprimati parerile in sectiunea de Comentarii de mai jos.
Profesor 15 Aug. 2019 05:57:42
Actuala programa este bine gandită. Un anvățător trebuie să fie bine pregătit, nu este suficient sa cunoască trei povesti si tabla anmulțirii să poată preda la clasele primare. Învățămantul actual este de slabă calitate, dacă ne raportăm la rezultatele elevilor de clasa a VIII-a si a celor din clasa a XII-a. În consecinta, doamna anvățătoare Vlad Camelia lăsați anvățătorii să devină anvățători!!!!Ciobanu Alina 14 Aug. 2019 18:23:21
Sunt de acord cu dvs si va sustin!Adriana 14 Aug. 2019 14:10:33
Dacă as vrea sa schimb ceva cu privire la examenul de definitivat, acea schimbare ar consta doar an examinarea la nivel de universitate și la promovarea examenului cu nota 6. Nu, nu cer deloc prea mult și nici frică nu ami este de un examen, am promovat multe pană acum ptr a putea afirma că mă tem că nu al pot promova. Dar, stau și mă gandesc: este, oare, normal sa ne radă an față oameni care au obținut titularizarea nefiind condiționată de definitivat sau de cei care s-au bucurat cand au promovat cu nota 6 definitivatul. Asta da, ghinion pentru unii! Asta da, "dreptate" pentru alții!Ionescu Mihaela 14 Aug. 2019 10:59:02
Nu vor sa nu mai dea deloc ? Sa ceara sa nu li se mai permită nici sa treacă de pe anvățător pe profesor de limba romana, sa dea titularizare pe romana , dacă vor sa fie profesori de limba romana . In plus , sa ceara sa nu li se mai echivaleze gradele, sa dea definitivat sau gradul 2 pe romana , nu sa se transfere de pe anvățător pe romana și ei dau basmul popular la titularizare . Nu mai vorbim ca partea de gramatica o face și un elev de clasa a VIII a .Monica 14 Aug. 2019 10:38:25
Cred că un anvățător, cu pretenții de profesor pentru anvățămant primar, trebuie să ştie mai mult decat programa şcolară pentru clasele CP - a IV-a!Varga D. Istvan 14 Aug. 2019 09:32:43
Nu sunt de acord.Invatatorii trebuie sa aiba o pregatire temeinica ín domeniul disciplinelor de haza, lb.romana , matematica.Numai asa pote Dévényi un pedagog intenzív, creativ ,cu incredere ín propriile sale capacitati.Pregatirea sporeste valoarea omului ,indiferent CA e invatator sau e professor. Un invatator adevarat lá orele de romana de expl. are posi bilitatea de a le transmite elevilor unele informatii care nu sunt vetítés negru pe alb ín programele scolare.Sau ár fi de ajuns ca invatatorul sa stie tábla inmultirii , sau sa recunoasca partile de vorbire ?Ana 14 Aug. 2019 07:15:22
Problema de la Literatura se regăseste si in programa pentru examenul de Titularizare la specializarea invatatori. Ceea ce anveti nu vei folosi la clasă.Profesor 13 Aug. 2019 18:36:23
Atunci sa dispara si posibiltatea transferului pe post de profesor fara examen de titularizare in noul domeniu,mai mult, sa li se echivaleze si gradele.Cine da definitivat sau sustine un grad didactic pe specilitatea de educator sau invatator,il poate valorifica in acel domeniu, iar daca vine pe post de profesor,pentru noul statut, sa-si dea gradele.De pilda,echivalarea titlului stiintific de doctor cu gradul I se poate face doar in specialitate.La invatatori si educatori de ce nu se impune aceasta ingradire?Cu o astfel de reglementare ar scadea simtitor numarul celor care doresc sa se transforme peste noapte din invatatori in profesori doar printr-un simplu transfer.
Mariana Voica 13 Aug. 2019 16:26:46
Are dreptate doamna, este o idee foarte buna. Sper sa fie ajutata si sa reuseascaMihaela 13 Aug. 2019 16:25:41
Cu siguranta ar fi bine sa se modifice! Nu inteleg de ce nu s-a intamplat asta deja, asa ar fi normal. Sunt de acord!