NOUA PROCEDURA DE ACHIZITIE A MANUALELOR SCOLARE 2019
La licitatie vor participa "operatori economici" care vor depune oferte. Contractele cu castigatorii vor fi incheiate pe 4 ani, la fel ca inainte de impunerea editurii unice, prevad noile metodologii puse in dezbatere de ministrul Educatiei.
Etapele cumpararii de manuale noi de catre Ministerul Educatiei:
1. Ministerul va anunta public pe www.edu.ro si pe SEAP (Sistemul electronic de achizitii publice) licitatia pentru achizitia de manuale scolare
2. Operatorii economici depun pe platforma SEAP ofertele corespunzatoare proiectelor de manuale scolare in forma precizata prin caietul de sarcini
3. Expertii cooptati de CNEE evalueaza proiectele de manuale scolare, in baza criteriilor tehnice de calitate
4. Transmiterea catre ofertanti a cererilor de clarificari asupra calitatii proiectului de manual scolar
5. Comunicarea rezultatelor evaluarii proiectelor de manuale scolare, la finalizarea procedurii de licitatie
6. Depunerea, de catre ofertanti, a eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii proiectelor de manuale scolare si solutionarea acestora
7. Lista proiectelor de manuale care au fost declarate acceptate la licitatie
8. Incheierea acordurilor-cadru de achizitie publica a manualelor scolare cu ofertantii declarati castigatori, in urma realizarii selectiei si comenzilor de manuale scolare de catre unitatile de invatamant
Cum se va desfasura licitatia pentru manuale
Ministerul Educatiei este autoritatea contractanta, care organizeaza licitatia. Criteriul de atribuire este "cel mai bun raport calitate-pret". Licitatia deschisa pentru cumpararea de manuale noi este organizata pe loturi, ca pana acum.
Licitatia se realizeaza pe baza criteriilor tehnice de calitate eliminatorii si a ofertei financiare. Modul de acordare a punctajului pentru fiecare criteriu tehnic de calitate si pentru oferta financiara se publica odata cu caietul de sarcini, la momentul postarii procedurii de achizitie in SEAP, prevede proiectul de Metodologie.
Criteriile tehnice de calitate conteaza in proportie de 90%, iar pretul are o pondere de 10% din punctajul total.
Ministerul Educatiei propune ca Oferta financiara sa fie evaluata astfel: pentru cel mai mic pret ofertat se aloca punctajul maxim posibil, de 10 puncte, iar pentru celelalte oferte se acorda un punctaj care se calculeaza dupa formula: Punctaj pret = (cel mai mic pret ofertat/pret oferta) x 10.
Fiecare ofertant poate sa participe la licitatie cu un singur proiect de manual scolar pentru o disciplina, pentru o clasa, filiera, profil, specializare.
Ministerul Educatiei declara castigatoare ale licitatiei proiectele de manuale scolare ale caror punctaje cumulate sunt de minimum 86,50 de puncte.
"MEN achizitioneaza manualele scolare corespunzatoare unei discipline/modul de pregatire/pentru o clasa/nivel de studiu, filiera, profil, specializare, reprezentand ofertele primilor 3 ofertanti declarati castigatori, in ordinea descrescatoare a punctajului total”, se arata in proiectul de metodologie.
Metodologia de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare, in forma in care a fost pusa in dezbatere, prevede urmatoarele:
Evaluarea proiectelor de manuale va fi coordonata, ca si pana acum, de Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) din subordinea Ministerului Educatiei
Ofertele de manuale vor putea fi depuse de catre operatori economici
Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) ar urma sa:
-
publice pe site-ul sau (www.rocnee.eu) lista disciplinelor pentru care sunt necesare manuale scolare,
-
sa lanseze un apel pentru cooptarea de experti (profesori din preuniversitar sau universitar) care sa evalueze proiectele de manuale,
-
sa selecteze expertii evaluatori
Metodologia prevede ca "evaluatorii care, in anul precedent, au inregistrat in procesul de evaluare gresseli cu consecinte asupra calitatii manualului nu mai au dreptul de a se inscrie intr-un nou proces de evaluare".
"Identitatea membrilor comisiei de evaluare si expertilor cooptati este confidentiala si nu poate fi dezvaluita decat la solicitarea scrisa a instantelor de judecata", stabileste Ministerul Educatiei.
Un proiect de manual scolar este eliminat din evaluare daca nu respecta oricare dintre descriptorii prevazuti in fisa-tip A si acest lucru este constatat de catre cel putin trei dintre cei cinci profesori evaluatori.
Un proiect de manual scolar este acceptat la evaluarea calitatii stiintifice, daca intruneste minimum 95 de puncte din 100 de puncte posibile, conform fisei-tip B.
"Rezultatele sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare sunt comunicate la finalizarea procedurii de licitatie deschisa, in perioada stabilita prin Calendar", stabileste Ministerul Educatiei, in proiectul de Metodologie.
"Pentru manualele de Religie, odata cu depunerea proiectelor de manuale scolare pe platforma SEAP, ofertantii au obligatia de a depune si avizul cultului respectiv", prevede documentul.
"Toti profesorii evaluatori care au avut erori in activitatea desfasurata in procesul de evaluare nu vor mai fi selectati in evaluarile proiectelor de manuale scolare viitoare si nici in grupurile de lucru pentru elaborarea subiectelor pentru evaluarile nationale,
bacalaureat,
titularizare si definitivare in invatamant", stabileste Ministerul.
In mod paradoxal, Ministerul Educatiei este obligat sa cumpere manuale scolare noi la clasa a VII-a pentru anul scolar viitor, desi ministrul Andronescu a anuntat oficial ca vrea sa schimbe din nou programa scolara.
Insa Ministerul trebuie sa cumpere manuale noi pentru la anul pentru ca institutia a schimbat deja in 2017 programa scolara de gimnaziu. Copiii de clasa a V-a au invatat in anul scolar 2017-2018 dupa o programa noua si manuale noi, in anul 2018-2019 programa noua se aplica la clasa a VI-a si manualele conforme programei sunt pentru prima data editate de EDP, iar anul scolar viitor copiii trebuie sa aiba manuale conforme programei noi care se aplica pentru prima data la clasa a VII-a.
"MEN asigura organizarea licitatiei deschise in vederea achizitionarii manualelor scolare", stabileste ministrul Educatiei, in Metodologia de achizitie a manualelor scolare pe care a pus-o in dezbatere publica.
Ministerul defineste urmatorii termeni, in proiectul de metodologie:
achizitionare de manuale scolare – cumpararea, din bugetul MEN, a manualelor scolare noi si/sau a manualelor scolare reeditate
acord-cadru de furnizare a manualelor scolare – acordul incheiat in forma scrisa intre MEN si unul ori mai multi operatori economici, care are ca scop stabilirea elementelor/conditiilor esentiale care stau la baza contractelor de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuite pe o perioada de patru ani.
Manualul unic a fost introdus in timpul mandatului fostului ministru al Educatiei, Liviu Pop, care declara ca prin aceasta masura vrea sa scape de "baronii manualelor". Astfel, Guvernul a dat o ordonanta de urgenta prin care a trecut Editura Didactica si Pedagogica in subordinea Ministerului Educatiei si a desemnat-o sa editeze manualele scolare. Ordonanta a fost atacata la Curtea Constitutionala, iar judecatorii au decis ca Ministerul Educatiei nu trebuia sa reorganizeze Editura Didactica si Pedagogica prin ordonanta de urgenta, ci printr-o hotarare care sa treaca prin Parlament.
Nou ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu, a declarat ulterior ca manualul unic nu a reprezentat o "idee fericita".