"Avem planul national de redresare si rezilienta din care este esential sa alocam minimum 10% pentru educatie, nu 3% cat este acum, sa alocam 20% pe zona de digital, nu 2% cat este acum. Nu trebuie sa ignoram aceste aspecte", afirma vicepresedintele Comisiei pentru Educatie si Cultura din Parlamentul European, Victor Negrescu, conform
zf.ro.
Acesta subliniaza necesitatea unei finantari mai mari a sistemului de educatie din Romania si atrage atentia ca multi dintre elevii romani nu au avut acces la educatiei in timpul pandemiei de COVID-19.
"Conform UNESCO, 1,6 miliarde de elevi si studenti din peste 190 de tari au fost afectati de inchiderea unitatilor de invatamant – 94% din populatia globala de cursanti si a trebuit sa tranfere activitatea educationala in zona de online.
In Romania, acest transfer nu a fost unul reusit, aproape 1 milion de copii, 32% din populatia de elevi, nu au avut acces la educatie timp de mai mult luni, cifre care plaseaza Romania pe primele locuri in lipsa de accesibilitate la invatamant, pe cand in tarile dezvoltate rata de participare a fost de 90%", a mai spus Victor Negrescu in cadrul unei consultari publice privind raportul Parlamentului European referitor la elaborarea unei politici europene in materie de educatie digitala.
In Romania, 380.000 de copii cu varsta intre 3-17 ani nu urmau nicio forma de invatamant la inceputul anului 2019. 38,1% dintre copii se afla in risc de saracie sau excluziune sociala, iar aproape o cincime dintre copiii sub 6 ani traiesc in conditii de deprivare materiala severa, conform Eurostat.
Investitiile autoritatilor in educatie sunt minime: in perioada 2012 - 2014, perioada pentru care datele sunt disponibile, Romania a ocupat ultimul loc din Uniunea Europeana din punct de vedere al cheltuielilor pentru educatie ca procent din PIB. (informatii preluate din rapoartele realizate de organizatia Salvati Copiii).
Lipsa investitiilor, mai ales in zonele rurale, este resimtita si mai mult in timpul pandemiei, cand unii dintre elevi, practic, nu mai au acces la educatie.