Scaderea constanta din ultimii ani afecteaza atat mediul urban, cat si mediul rural. Exceptie face anul scolar 2021-2022, cand s-a inregistrat o usoara crestere.
Potrivit datelor publicate de Ministerul Educatiei in Raportul privind starea invatamantului preuniversitar din Romania 2023 – 2024, populatia scolara a scazut cu 280 de mii de elevi in ultimul deceniu.
INFOGRAFIC - Evolutia efectivelor de elevi din invatamantul preuniversitar
Astfel, in anul scolar 2023-2024, numarul total al elevilor din invatamantul preuniversitar a fost de 2.875,9 mii, marcand o scadere cu 15,8 mii de elevi fata de anul precedent. Aceasta tendinta descendenta se mentine de mai multi ani, fiind influentata de declinul demografic si migratie, cu exceptia anului 2021-2022.
Pe niveluri de invatamant, s-au inregistrat cresteri la:
- invatamantul primar (+8,8 mii elevi)
- invatamantul liceal (+7 mii elevi),
Cele mai semnificative diminuari au fost la:
- invatamantul gimnazial (-17,8 mii elevi),
- prescolar (-6 mii),
- profesional (-4,1 mii)
- postliceal (-4,1 mii).
In mediul urban, cresterea numarului de elevi s-a resimtit mai ales in invatamantul primar, in timp ce in mediul rural s-a inregistrat o usoara scadere. In general, evolutia efectivelor de elevi reflecta schimbarile demografice si migratia populatiei, avand un impact asupra intregului sistem educational.
Datele pentru anul scolar 2023-2024 arata in felul urmator:
• La nivelul invatamantului prescolar, se constata o scadere a efectivelor de prescolari cu aproape 6 mii de copii, scaderea fiind mai consistenta in mediul urban.
• In ansamblul invatamantului primar, continua tendinta ascendenta a efectivelor de elevi, cresterea fata de anul anterior fiind de 8,8 mii de elevi, ajungandu-se la acest nivel de educatie, la 877,5 mii de elevi. Cresterea valorii indicatorului este determinata de cresterea efectivelor de elevi din mediul urban, la nivelul mediului rural fiind inregistrata, si in acest an, o usoara scadere a efectivelor de elevi, cu aproape 400 de elevi.
• La nivelul invatamantului gimnazial, au fost cuprinsi 710 mii de elevi, in scadere cu 17,8 mii de elevi fata de anul scolar anterior; scaderi ale efectivelor de elevi de gimnaziu se observa in ambele medii de rezidenta (cu 8,5 mii de elevi in urban si cu 9,2 mii de elevi in rural).
• In invatamantul liceal, cresterea efectivelor de elevi a fost de peste 7 mii de elevi, in anul scolar de referinta fiind cuprinsi in acest nivel de educatie 597,7 mii de elevi.
• In invatamantul profesional, continua tendinta descendenta din anul scolar anterior, inregistranduse cu 4,1 mii de elevi mai putin decat in anul scolar anterior.
• In invatamantul postliceal, efectivele de elevi au scazut cu 4,1 mii de elevi, pana la 82,6 mii, acest nivel educational fiind cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare.
Romania, pe lista tarilor aflate in situatie de risc din cauza imbatranirii populatiei
Recent, ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David, a declarat ca in Romania este nevoie de o strategie pentru sanatatea familiei si natalitate, bazata pe educatie si cunoastere stiintifica.
Daniel David a facut aceasta declaratie dupa publicarea unor rapoarte ale ONU, care includ si Romania pe lista tarilor aflate in situatie de risc din cauza imbatranirii populatiei, cu impact asupra sanatatii familiei si natalitatii.
„De modul in care vom rezolva situatia sanatatii familiei si a natalitatii (imbatranirii populatiei) depind in viitor chiar existenta natiunii noastre si bunastarea acesteia. Primul si cel mai important plan (planul A) este cel legat direct de imbunatatirea sanatatii familiei si cresterea natalitatii. Exista deja idei bune, derivate din cercetarea stiintifica, astfel incat cred ca suntem in faza in care putem propune o noua Strategie nationala in acest sens, inclusiv cu implicarea autoritatilor relevante in domeniile de profil. Ca demers secundar, pornind si de la observatiile «Raportului Draghi», cred ca ne trebuie si un plan B, derulat in paralel cu planul principal (planul A) sau ca plan de siguranta, daca planul A nu functioneaza cu efecte rapide, si anume sa compensam o vreme natalitatea scazuta cu dezvoltari inovativ-competitive care sa ne asigure, totusi, si bunastarea sociala. Ca ministru al Educatiei si Cercetarii voi sustine astfel de demersuri atat pe linia cercetarii-dezvoltarii-inovarii, cat si in privinta educarii populatiei in acest sens", a spus Daniel David.