Unul dintre obiectivele platformei este de a crea cadrul de utilizare a mediului online pentru evaluarile nationale, prin dezvoltarea unui sistem de evaluare si testare securizat la distanta. Platforma de evaluare va fi disponibila tuturor elevilor si cadrelor didactice din sistemul de educatie preuniversitar si va putea fi utilizata pentru toate tipurile de evaluari interne.
Documentul cuprinde informatii precum: functionalitatile platformei, cerintele generale, tipurile de evaluari si tipurile de utilizatori.
Functionalitatile Plaformei de evaluare online
• Creare si administrare banca/banci de itemi. Banca/bancile de itemi vor avea o structura si organizare modulara, cu posibilitatea de accesare pe baza diferitelor drepturi/ permisiuni de administrare/utilizare;
- Platforma va fi livrata cu un numar suficient de seturi de itemi, calibrati prin testarea pe esantioane reprezentative de elevi. Aceasta componenta va fi detaliata in documentatia tehnica ce se va publica in conformitate cu procedurile aferente de achizitie publica. De exemplu, doar la disciplina Matematica ar trebui sa existe peste 20.000 de itemi care acopera in totalitate programa scolara.
• Creare si administrare itemi;
- Clasificare Item - categorii de itemi in functie de tipul de creare al acestora
▪ Itemi formativi, creati de profesor – nu au un caracter cu aplicabilitate generala;
▪ Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizati in cadrul evaluarilor si examenelor nationale. Acestia din urma vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formala la nivel de panel de experti, pretestare, analiza statistica si validare pentru includere in banca de itemi.
- Posibilitatea de a stoca itemi in baze de date distincte, cu accesibilitate controlata, inclusiv de a secretiza sau desecretiza itemi;
- Posibilitate de import/export itemi.
• Creare si administrare curricula si asocierea itemilor creati unei curricule;
• Creare si administrare tipuri de evaluari/reevaluari;
- Configurari specifice pentru evaluarile nationale formative la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a;
- Configurari specifice pentru evaluarile de tip miza ridicata (High stakes) – evaluare nationala, admitere, bacalaureat;
- Configurari specifice pentru evaluarile periodice ale nivelului de alfabetizare functionala a beneficiarilor primari ai educatiei;
- Configurarea altor tipuri de evaluari si testari.
• Creare si definire standarde de evaluare pentru fiecare an/nivel de studiu, care se vor putea utiliza si la evaluarea formativa;
• Creare si gestionare teste;
• Componenta de creare, configurare si livrare de examene (similare componentelor de examinare prezente in sistemele de tip LMS - Learning Management System) personalizabile/personalizate manual sau automat in baza unor criterii predefinite, din banca de itemi, respectiv din itemi generati punctual. Subiectele de examinare vor fi configurate in functie de necesitati, existand inclusiv posibilitatea de anulare a examenului.
• Creare si administrare utilizatori si roluri, configurari, nomenclatoare si alte asemenea;
• Evaluare/examinare si gestionare rezultate;
- Module de evaluare dedicate: evaluare initiala, de parcurs, finala/sumativa a
elevilor, prin selectarea structurilor de testare si a itemilor din banca de itemi organizata pe discipline/competente/alfabetizari functionale.
- Vizualizarea online intr-o afisare de tip simetric (side-by-side) a raspunsurilor selectate/elaborate de elevi, respectiv a criteriilor de notare/apreciere/a baremelor de evaluare;
- Calcularea punctajului/notei/calificativului pe instrument de evaluare.
• Interfete pentru crearea si gestionarea procesului de lucru (status, notare, feedback, reanalizare etc.);
• Psihometrie;
- Servicii de psihometrie pe toata perioada de dezvoltare a componentei pentru generarea de itemi si examinare;
- Modul de psihometrie, dezvoltat pentru asigurarea realizarii formulare de test (test construct), dezvoltare de teste (test developement), pe baza curbelor caracteristice ale itemilor si a cerintelor particulare pentru fiecare tip de evaluare.
• Supraveghere automatizata de baza pentru evaluari/examene.
Va integra facilitati de tip supraveghere (proctoring, online supervision) care blocheaza fereastra de browser si alte aplicatii pe durata testarii, permite supravegherea inclusiv pe camera web, salveaza capturi de ecran periodice din camera web, atentioneaza elevul si supraveghetorul daca sunt actiuni suspecte etc.;
• Analiza si raportare;
- Generarea de rapoarte administrative;
- Generarea de rapoarte statistice si grafice;
- Panou rezumativ (dashboard) de prezentare a rezultatelor individuale /statistici /feedback;
- Indicarea performantelor unei unitati de invatamant prin raportare la alte unitati de invatamant: din medii socio-educationale similare, la nivel judetean, la nivel national;
- Date statistice la nivel unitate de invatamant, judet, tip de proba etc.
• Monitorizarea parcursului elevului;
- Posibilitatea de urmarire longitudinala si transversala a performantelor elevilor;
- Transmiterea de date statistice la nivel de unitate de invatamant, judet, tip de proba etc.
- Indicarea pozitiei pe care un elev testat o ocupa la nivel national, comparativ cu toti elevii din acelasi an de studiu din tara (prin scorul centila).
- Monitorizarea evolutiei elevului, ca parte din evaluarea scolii si a profesorilor;
- Posibilitatea de a genera un schelet al unui plan individualizat de invatare raportat la examenele nationale, pe care sa-l poata completa sau detalia cadrul didactic autorizat in acest sens;
- Posibilitatea de a genera o lista de recomandari, cum ar fi:
▪ Alte evaluari (pentru elevii care nu au indeplinit nici standardul de referinta minim (benchmark) sau cei care au depasit aceste standarde si pot fi incadrati la categoria avansati;
▪ Fise de lucru;
▪ Recomandari de activitati didactice pentru diverse discipline;
▪ Recomandari pentru consilier (la non raspuns, acolo unde apar regrese si alte aspecte care ar trebui avute in vedere si din perspectiva increderii, motivatiei etc.).
• Interoperabilitate (API Management);
- Va asigura functionalitati de schimb de date prin API sau tehnologii similare, documentate si functionale cu educred.ro, manuale.ro, edulib.ro si alte aplicatii ale Ministerului Educatiei, in vederea asigurarii unei interoperabilitati coerente;
- Toate tipurile de rezultate din platforma vor avea definite servicii web de
interoperabilitate pentru a asigura integrarea in alte platforme ale Ministerului Educatiei si pentru a putea asigura analiza unitara si integrarea completa in portofoliul educational.
• Va asigura audit si jurnalizare.
Cerinte generale Platforma de evaluare online
• Ansamblul platformei va fi construit in mod nativ cloud (cloud native);
• Va integra componente de cod deschis (open – source);
• Garantie si suport tehnic minimum 5 ani;
• Mentenanta corectiva si evolutiva minim 3 ani;
• Optimizari si optiuni de accesibilitate pentru elevi, conform legislatiei nationale;
• Platforma va permite o incarcare minim 200.000 utilizatori conectati simultan pentru a parcurge examene (estimare aproximativa dupa numarul maxim de elevi inscrisi la evaluarile nationale);
• Utilizatorii si drepturile de acces sunt gestionate in cadrul unui sistem standard de autentificare unica si autorizare;
• Se va avea in vedere calibrarea si testarea platformei;
• Va respecta cerintele legate de protectia datelor cu caracter personal.
• Itemii si testele trebuie dezvoltati de specialisti in psihometrie si profesori cu expertiza recunoscuta, pe baza unor modele si proceduri statistice consacrate international si utilizate in prestigioasele teste GMAT, GRE si SAT. Testele se bazeaza pe un model psihometric numit Teoria Raspunsului la Item (Item Response Theory, IRT);
• Fiecare test de evaluare curenta trebuie sa fie unic - este configurat automat de sistem, intrebarile nu se repeta, chiar daca un elev doreste sa sustina de mai multe ori testarea acelorasi competente; dar testele trebuie sa fie echivalente din punct de vedere al evaluarii pe baza IRT;
• Platforma trebuie sa asigure retestarea unui elev fara ca intrebarile sa se repete, dar permite in acelasi timp comparabilitatea perfecta a rezultatelor de la doua testari;
• Itemii de la fiecare disciplina trebuie sa acopere in totalitate competentele si continuturile - care pot fi evaluate la nivel individual - prevazute in programele scolare;
• Pentru itemii secreti se va asigura;
- Jurnalizarea distincta si in-extenso a accesului;
- Eliminarea posibilitatii ca acestia sa fie utilizati recursiv in aceeasi combinatie de test;
- Securizarea accesului la itemii specifici.
• Fiecare cont de utilizator creat are un istoric cu rezultatele anterioare si cu evolutia acestora in timp.
Tipuri de evaluari
Evaluari decise la nivel de sistem (intreaga cohorta) sau esantion
• Categoriile de itemi in functie de tipul de creare al acestora.
• Itemi creati de profesor – nu au un caracter cu aplicabilitate generala.
• Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizati in cadrul evaluarilor si examenelor nationale.
• Trec prin proces complex de creare, validare formala la nivel de panel de experti, pretestare, analiza statistica si validare pentru includere in banca de itemi.
Dupa nivel de securizare:
Categoria 1
• Evaluarea curenta: initiala, formativa, sumativa.
• Evaluarea initiala – se initiaza de profesor la clasa sau de minister (la decizia ministerului).
• Scopul evaluarii este de a identifica punctele tari si slabe pe parcursul invatarii, pentru a fi folosite in proiectarea parcursului de invatare personalizat, inclusiv, dupa caz, remedial sau pentru excelenta.
• Crearea itemilor va fi realizata de profesorul de clasa pentru proprii elevi sau la nivel de catedra/disciplina de studiu/modul.
• Testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru proprii elevi si/sau pot fi „incarcate” din banca de itemi.
• Evaluarea formativa si evaluarea sumativa – in functie de planificarile didactice (pe modul/semestru/trimestru - dupa caz, pe an scolar, pe disciplina, pe ciclu, pe competente, pe domenii de studiu).
Categoria 2
• Evaluari nationale;
• Evaluare finala clasa a II-a;
• Evaluare finala clasa a IV-a;
• Evaluare finala clasa a VI-a;
• Evaluari periodice ale nivelului de alfabetizare functionala a beneficiarilor primari ai educatiei, conform art. 105, alin (9) din Legea nr. 198/2023 a invatamantului preuniversitar.
Categoria 3
• Evaluarea nationala - clasa a VIII-a.
• Concurs admitere liceu.
• Examen national de bacalaureat.
• Sunt externe, organizate si administrate pe baza metodologiei ministerului educatiei.
Itemii se creeaza pe baza unor proceduri stabilite de CNPEE. Testele sunt asamblate pe baza unor proceduri specifice stabilite de CNPEE.
Sectiune generala – evaluari categoria 1 cu un nivel de securizare mica – acces oricine, oricand la clasa.
TIPURI DE UTILIZATORI
• Profesor are si rol de creator itemi si de instrumente de evaluare;
• Elev – candidat;
• Supervizor (director, inspector, profesor metodist etc.).
Sectiune evaluari primar si gimnaziu - categoria 2 securizare medie
Tipuri de utilizatori:
• Elev;
• Creator de item;
• Validator item;
• Coordonator creare instrumente de evaluare;
• Administrator de test – organizeaza si supravegheaza procesul de evaluare;
• Profesori evaluatori;
• Administratori locali (scoala, judet) pentru gestionarea statisticilor, rapoartelor.
Sectiune evaluare, examen si concurs national – categoria 3 securizare ridicata
Tipuri de utilizatori:
• Elev;
• Coordonator creare instrumente de evaluare din banca de itemi;
• Administrator de test – organizeaza si supravegheaza procesul de evaluare;
• Profesori evaluatori;
• Administratori locali (scoala, judet) pentru gestionarea statisticilor, rapoartelor;
• Administrator national al sectiunii din platforma.
Propunerile si observatiile pot fi trimise pana la data 18 august 2023 la adresa de e-mail evaluareonline@rocnee.eu.
Thank You For Your Hard Work Over The Years! For T 06 Sep. 2023 14:26:42
Thank you For your hard work over the years! For this, we give you the opportunity. https://google.com#1234567890 For more information, see the instructions. skfhjvkjsdjsrbhvbsrfhkis