Prevederea apare in noua Metodologie privind organizarea claselor in regim simultan, publicata in Monitorul Oficial. Metodologia anterioara (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,nr. 86 din 2 februarie 2012) permitea acest lucru doar la clasele gimnaziale.
Noua metodologie se aplica pentru clasele care se organizeaza in regim simultan, incepand cu anul scolar 2024—2025.
De asemenea, conform actului normativ, clasa a VIII-a se organizeaza in clasa separata, indiferent de numarul de elevi. Cu privire la clasa pregatitoare, noua Metodologie prevede ca "se recomanda organizarea de sine statatoare a clasei pregatitoare ori de cate ori este posibil".
Metodologia privind organizarea claselor in regim simultan
Art. 1. — (1) In unitatile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori in unitatile administrativ-teritoriale in care efectivele de elevi corespunzatoare unui anumit nivel de clasa din invatamantul primar sau gimnazial sunt mai mici decat efectivele minime prevazute la art. 23 alin. (1), coroborat cu prevederile art. 23 alin. (6) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu exista posibilitatea asigurarii transportului scolar, se organizeaza clase in regim simultan.
(2) Pot fi organizate clase in regim simultan doar in invatamantul primar si in cel gimnazial.
(3) Organizarea claselor se face, de regula, astfel incat formatiunile de studiu constituite in regim simultan sa respecte prevederile art. 23 alin. (1), coroborate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In situatii exceptionale, in unitatile de invatamant in care respectarea conditiei prevazute la alin. (3) nu este posibila din cauza numarului mic de elevi existent la nivelul primar, respectiv gimnazial, se pot organiza formatiuni de studiu in regim simultan si cu efective mai mici de 8 elevi.
(5) Organizarea claselor in regim simultan se face in conditiile stabilite de prezenta metodologie, la propunerea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, cu aprobarea inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti.
Art. 2. — (1) Organizarea claselor in regim simultan se realizeaza prin constituirea formatiunilor de studiu cu elevi de la cel putin doua tipuri de clasa diferite.
(2) Organizarea claselor in regim simultan se face in interiorul aceluiasi nivel, primar, respectiv gimnazial.
(3) De regula, in invatamantul primar, gruparea elevilor in clasele organizate in regim simultan se face pentru clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a si clasa a IV-a. Ori de cate ori este posibil se recomanda organizarea de sine statatoare a clasei pregatitoare.
(4) De regula, in invatamantul gimnazial, gruparea elevilor in clasele organizate in regim simultan se face, dupa caz, fie pentru clasa a V-a si clasa a VI-a, fie pentru clasa a VI-a si clasa a VII-a.
(5) In functie de situatiile concrete privind numarul de elevi de la fiecare tip de clasa, precum si resursele umane si materiale, consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant pot decide:
a) constituirea unor formatiuni de studiu organizate in regim simultan si a altor formatiuni de studiu organizate pe tip de clasa de sine statatoare;
b) constituirea formatiunilor de studiu in regim simultan printr-o alta grupare a nivelurilor de clasa decat cele prevazute la alin. (3) si (4);
c) constituirea unor formatiuni de studiu in regim simultan prin gruparea elevilor din toate clasele de invatamant gimnazial, mai putin clasa a VIII-a.
(6) Clasa a VIII-a se organizeaza in clasa separata, indiferent de numarul de elevi.
(7) Organizarea unei singure formatiuni de studiu pentru toate clasele de la invatamantul primar, respectiv toate clasele de la invatamantul gimnazial, cu exceptia clasei a VIII-a, se poate face numai in situatia in care numarul total de elevi este cu cel putin 2 beneficiari sub efectivul minim prevazut pentru constituirea unei clase de sine statatoare, conform prevederilor art. 23 alin. (6) Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3. — In situatia in care clasa pregatitoare functioneaza in regim simultan cu o alta clasa din invatamantul primar, amenajarea spatiului din sala de clasa va tine cont de constituirea formatiunii de studiu, astfel incat sa poata fi asigurata realizarea atat a activitatilor specifice pentru elevii din clasa pregatitoare, cat si a activitatilor necesare pentru elevii de la celelalte tipuri de clasa care intra in componenta formatiunii de studiu.
Art. 4. — (1) La constituirea claselor in regim simultan se va avea in vedere asigurarea finantarii de baza, luand in calcul coeficienti de corectie dependenti de numarul mic de elevi in unitatea administrativ-teritoriala, izolarea lingvistica, izolarea geografica, severitatea dezavantajelor, predarea in limba minoritatii nationale, precum si alti factori.
(2) Organizarea claselor in regim simultan se face cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat de Ministerul Educatiei pentru fiecare judet.
(3) Desfasurarea procesului de invatamant de la clasele organizate in regim simultan se asigura, cu prioritate, de cadre didactice calificate.
Art. 5. — In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, sintagmele „inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti” si „ISJ/ISMB” se vor citi „directia judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar” si, respectiv, „DJIP/DMBIP”.