"Stiti bine ca in momentul de fata sunt semnale absolut ingrijoratoare cu privire la numarul in continua scadere al profesorilor in sistemul de invatamant romanesc preuniversitar. Stiti de asemenea bine ca de multe ori din cauza nivelului salarizarii, din cauza dificultatilor de foarte multe feluri, meseria nu mai este atragatoare, nu mai reprezinta o provocare in sensul bun pentru cei mai buni absolventi ai universitatilor. Prin urmare, pariul pe care il punem astazi pe educatie este extrem de ridicat", a precizat el.
Astfel, cadrele didactice vor avea la dispozitie doua voariante pentru formarea initiala: masteratul didactic sau un modul psihopedagogic. Ministrul Educatiei considera ca aceasta formare initiala a profesorilor reprezinta un demers constructiv pentru educatia romaneasca si trebuie implementat rapid.
"Eu, ca profesor de logica la aceasta universitate, vazand tema pe care o propuneti (...), glumeam ca la aceasta intrebare - masterat didactic sau modul psihopedagogic - raspunsul este: "da". Adica la oricare dintre cele doua teme zic "da", oricare dintre ele se potriveste cel mai bine pentru scopul nostru.
Pe de alta parte, sper si sunt convins ca aceasta intrebare va genera nu o dilema distructiva, ci o dilema constructiva. (...) La capatul acestui demers de analiza, evaluare si imaginare psihopedagogica sa putem avea o solutie care sa poata fi implementata cat mai curand in invatamantul superior si pentru invatamantul preuniversitar", a spus el.
Factorul comun al dezbaterilor referitoare la educatie este calitatea cadrelor didactice, atrage atentia Ligia Deca, consilier de stat in cadrul Administratiei Prezidentiale.
"Studiile ne spun ca factorul care influenteaza cel mai mult calitatea in educatie si valoarea adaugata pe care scoala o are este calitatea profesorului. Investitia in calitatea profesorului si in sprijinirea lui aduc cea mai multa valoare adaugata, atunci cand o comparam cu investitia in infrastructura, in instrumente de sprijin si asa mai departe", a aratat ea.
In sistemul preuniversitar, cariera didactica ar trebui sa aiba sansa unui parcurs atractiv, astfel incat el sa nu se opreasca in jurul varstei de 40 de ani, ducand la o plafonare, mai spune Ligia Deca.
"Orice varianta intr-un sistem flexibil ne duce la o mai buna pregatire, atat disciplinara, cat si psihopedagogica. Oricare varianta este in regula. Ceea ce trebuie sa spunem insa este ca sistemul actual e bazat pe o anumit infrastructura si o anumita inertie. Iar daca vrem ca lucrurile sa progreseze intr-un mod sustenabil, avem nevoie de o perioada in care sa testam diferitele variante existente", a precizat ea. Presedintele Coalitiei pentru Educatie, Daniela Visoianu, a prezentat raportul audierii publice, reliefand ca aceasta s-a desfasurat pe parcursul a sase luni. In perioada premergatoare audierii publice au fost colectate 109 depozitii, inscrise atat in nume propriu (78%), cat si al unei organizatii (22%), opiniile fiind formulate de persoane din 24 de judete.
Printre cei care au inscris depozitii s-au numarat cadre didactice din sistemul preuniversitar si universitar, directori scolari, inspectori scolari, cercetatori, ONG-uri, structuri sindicale. 40% s-au exprimat pentru masteratul didactic, 21% au optat pentru mentinerea formarii prin modul pedagogic I+II, 22% au venit cu propunerea unei variante mixte. La acestea s-au adaugat alte variante, precum: rute alternative de formare si certificare, licenta didactica (sustinute de 17%).
Ilie 06 Ian. 2017 16:36:46
Modul psihopedagogicNasui Ana 04 Nov. 2016 09:20:12
Nu mi se pare normal sã se mai facã ºi masteranzi pe bandã rulantã.Pãrerea mea e cã ar trebui sã se revinã la liceele de profil.