Potrivit documentului, unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot solicita inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti in situatii exceptionale, in baza unei justificari a consiliului de administratie, suplimentarea sau, dupa caz, diminuarea cu cel mult doi beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevazut de art. 23, alin. (1) din Legea nr. 198/2023.
Consiliul de administratie al ISJ/ISMB aproba sau respinge solicitarile unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, in urma analizei documentatiei transmise de catre acestea, precum si a motivarii solicitarilor.
Documentatia transmisa de conducerea unitatilor de invatamant catre ISJ/ISMB contine:
Extras din Metodologie privind depasirea efectivelor formatiunilor de anteprescolari, prescolari sau elevi din unitatile de invatamant preuniversitar de stat
(...)
CAPITOLUL II
Aprobarea depasirii sau diminuarii efectivelor formatiunilor de anteprescolari, prescolari sau elevi din unitatile de invatamant preuniversitar de stat cu cel mult 2 beneficiari de catre inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti
Art. 3. — (1) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot solicita inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, denumite in continuare ISJ/ISMB, in situatii exceptionale, in baza unei justificari a consiliului de administratie, suplimentarea cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim sau, dupa caz, diminuarea cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim prevazut de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare.
(2) Constituie situatii exceptionale, pentru care se poate aproba functionarea formatiunilor de studiu cu efective mai mari fata de cele prevazute in Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, urmatoarele:
a) revenirea din strainatate a elevilor/prescolarilor in circumscriptia unei unitati de invatamant in care efectivele la clasa/grupa sunt la nivelul maxim si nu se pot reorganiza colectivele de elevi/prescolari in timpul anului scolar;
b) transferul elevilor/prescolarilor ca urmare a schimbarii domiciliului parintilor in circumscriptia unei unitati de invatamant in care efectivele la clasa/grupa sunt la nivelul maxim si nu se pot reorganiza colectivele de elevi/prescolari in timpul anului scolar;
c) lipsa resursei umane necesare pentru suplimentarea planului de scolarizare;
d) asigurarea dreptului la educatie copiilor/elevilor care nu pot dovedi cu documente existenta domiciliului;
e) alte situatii care nu pot fi solutionate prin incadrarea in numarul maxim de beneficiari prevazut de Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare.
(3) Consiliul de administratie al ISJ/ISMB aproba sau respinge solicitarile unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, in urma analizei documentatiei transmise de catre acestea, precum si a motivarii solicitarilor.
Art. 4. — (1) Documentatia transmisa de conducerea unitatilor de invatamant catre ISJ/ISMB contine:
a) cererea formulata de unitatea de invatamant;
b) hotararea consiliului de administratie;
c) procesul-verbal al sedintei consiliului de administratie;
d) descrierea completa a situatiei, argumentarea ca aceasta reprezinta o situatie exceptionala si ca aprobarea acesteia nu va genera nicio forma de segregare scolara pe criteriile prevazute la art. 79 alin. (3) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare;
e) date referitoare la numarul de grupe/clase existente aferente anului de studiu pentru care se realizeaza solicitarea, numarul de copii/elevi existenti in fiecare grupa/clasa, in conformitate cu informatiile inregistrate in Sistemul informatic
integrat al invatamantului din Romania (SIIIR), si capacitatea fiecarei sali de grupa/clasa;
f) cererea motivata a parintelui/reprezentantului legal, daca aceasta este baza solicitarii unitatii de invatamant.
(2) In situatia aprobarii unor suplimentari, conform alin. (1), ISJ/ISMB au/are obligatia de a informa autoritatea publica locala in vederea asigurarii finantarii.
(3) In termen de 5 zile de la aprobare, la nivelul ISJ/ISMB se opereaza modificarile in SIIIR.
(4) Situatiile in care ISJ/ISMB constata ca la nivelul unitatii de invatamant exista grupe/clase paralele care permit cuprinderea copiilor/elevilor pentru care s-a facut solicitarea in cadrul acestora in limita maxima prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, nu vor fi considerate exceptionale, pentru care sa fie nevoie de aprobare a ISJ/ISMB in conditiile prezentei metodologii.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (4) grupele/clasele paralele care se regasesc in unitatea de invatamant cu personalitate juridica si in structurile arondate acesteia ori in doua sau mai multe structuri, in cazul unitatilor de invatamant cu personalitate juridica din mediul rural, respectiv in cazul unitatilor de invatamant cu personalitate juridica din mediul urban unice la nivel de localitate.
CAPITOLUL III
Aprobarea de catre Ministerul Educatiei a depasirii limitelor maxime aprobate de catre ISJ/ISMB pentru formatiunile de anteprescolari, prescolari sau elevi din unitatile de invatamant preuniversitar de stat
Art. 5. — Ministerul Educatiei poate aproba functionarea formatiunilor de studiu cu efective mai mari fata de cele aprobate de catre ISJ/ISMB, astfel:
a) pentru educatia timpurie, nivel anteprescolar:
(i) grupa mica, mai mult de 11;
(ii) grupa mijlocie, mai mult de 17;
(iii) grupa mare, mai mult de 22;
b) pentru educatia timpurie, nivel prescolar, mai mult de 22;
c) pentru invatamantul primar, mai mult de 24;
d) pentru invatamantul gimnazial, mai mult de 28;
e) pentru invatamantul sportiv si de arta, mai mult de 26;
f) pentru invatamantul liceal, inclusiv dual, mai mult de 28;
g) pentru invatamantul postliceal, mai mult de 30;
h) pentru invatamantul special:
(i) anteprescolari cu sprijin de nivel I—II, mai mult de 9;
(ii) beneficiari primari cu sprijin special de nivel I—II, mai mult de 10;
(iii) anteprescolari cu deficiente grave de dezvoltare si prescolari cu sprijin special de nivel III—IV, mai mult de 7;
(iv) beneficiari primari cu sprijin special de nivel III—IV, mai mult de 8;
i) pentru invatamantul tehnologic special pentru elevi cu deficiente usoare si/sau moderate, mai mult de 14.
Art. 6. — (1) Pentru situatiile exceptionale prevazute la art. 3 alin. (2) in care unitatile de invatamant preuniversitar de stat solicita ISJ/ISMB aprobarea functionarii grupelor/claselor cu efective in conformitate cu prevederile art. 5, avand la baza documentatia prevazuta la art. 4 alin. (1), ISJ/ISMB transmit/ transmite Ministerului Educatiei o solicitare in care se precizeaza pentru fiecare situatie numarul de locuri solicitate peste efectivele prevazute la art. 5, insotita de:
a) o nota de fundamentare care sa cuprinda:
(i) descrierea detaliata a fiecarei situatii si argumentarea ca fiecare dintre aceste situatii reprezinta o situatie exceptionala si ca aprobarea acestora nu va genera nicio forma de segregare scolara pe criteriile prevazute la art. 79 alin. (3) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare;
(ii) pentru fiecare situatie, date referitoare la numarul de grupe/clase existente, aferente anului de studiu pentru care se realizeaza solicitarea, numarul de copii/elevi existenti in fiecare grupa/clasa, in conformitate cu informatiile inregistrate in Sistemul informatic integrat al invatamantului din Romania (SIIIR), numarul de locuri solicitate peste efectivele prevazute la art. 5 si capacitatea fiecarei sali de grupa/clasa;
b) procesul-verbal al sedintei consiliului de administratie al ISJ/ISMB in cadrul careia au fost analizate situatiile respective.
(2) La sedinta consiliului de administratie al ISJ/ISMB in cadrul careia sunt analizate situatiile exceptionale in care unitatile de invatamant preuniversitar de stat solicita ISJ/ISMB aprobarea functionarii grupelor/claselor cu efective in conformitate cu prevederile art. 5, avand la baza documentatia prevazuta la art. 4 alin. (1), sunt invitati, obligatoriu, cu statut de observatori:
— reprezentanti ai federatiilor sindicale reprezentative din invatamantul preuniversitar (care au membri in unitatea respectiva);
— un reprezentant al structurilor asociative reprezentative ale parintilor din invatamantul preuniversitar (care au membri in unitatea respectiva) sau un reprezentant al consiliului reprezentativ al parintilor din unitatea respectiva;
— un reprezentant al consiliului judetean/consiliului municipiului Bucuresti al elevilor.
(3) Directia de resort din cadrul Ministerului Educatiei analizeaza solicitarile de suplimentare, comparativ cu datele inregistrate in SIIIR, si comunica ISJ/ISMB aprobarea/respingerea solicitarii, cu avizul secretarului de stat care are in coordonare invatamantul preuniversitar.
(4) In situatia in care se constata ca prin aprobarea solicitarii se depaseste cifra de scolarizare aprobata, Ministerul Educatiei comunica ISJ/ISMB si suplimentarea corespunzatoare a cifrei de scolarizare.
(5) Pentru situatiile de suplimentare aprobate, ISJ/ISMB are obligatia de a informa autoritatea publica locala in vederea asigurarii finantarii si de a opera respectivele suplimentari in SIIIR.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 7. — Pentru grupele/clasele in functiune in anul scolar 2023—2024, efectivele de copii/elevi la grupa/clasa se stabilesc in baza legislatiei valabile la momentul constituirii grupelor/claselor respective, pana la finalizarea nivelului de invatamant.
Art. 8. — Prevederile prezentei metodologii se aplica incepand cu anul scolar 2024—2025, gradual, pentru grupele/clasele de inceput de nivel de invatamant.
Art. 9. — In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, denumirea de „inspectorat scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB)” se inlocuieste cu denumirea „directie judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar (DJIP/DMBIP)”.