Potrivit
sursei citate, la capitolul Educatie, noua coalitie de guvernare isi propune o serie de masuri concrete pentru reducerea abandonului scolar, sprijinirea invatamantului tehnologic, modernizarea infrastructurii educationale si consolidarea carierei didactice.
Viitorul ministru al Educatiei va fi, la propunerea PNL, Daniel David, rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, profesor de stiinte cognitive clinice si presedinte al Asociatiei Psihologilor din Romania.
Prioritatile in Educatie din Programul de guvernare
1.Reducerea abandonului scolar si sustinerea participarii beneficiarilor la invatamantul preuniversitar
Asigurarea unei mese sanatoase in fiecare scoala din Romania pana in anul scolar2029-2030, cu extinderea progresiva a programului si atingerea pragului de un milionde beneficiari pana in anul 2025. Atingerea nivelului de un milion de beneficiari ai programului in anul 2025 si sprijin pentru construirea si/sau dotarea de cantine scolare. De asemenea, sumele alocate pentru program se vor utiliza doar cu aceasta destinatie, inclusiv prin metode alternative;
Dezvoltarea si sustinerea programului „Scoala dupa scoala”, prin asigurarea unuicadru legal clar, care sa stimuleze si sa incurajeze primariile si agentii economici sainvesteasca in activitati educative complementare;
Dezvoltarea si extinderea programului „Invatare remediala” pentru sprijinirea elevilor cu dificultati de invatare, avand si o componenta speciala pentru sprijinireareintegrarii scolare a copiilor romani veniti din afara granitelor tarii;
Formarea si incadrarea de noi mediatori si consilieri scolari, alaturi de alte tipuri depersonal didactic auxiliar, pentru imbunatatirea accesului la educatie de calitate sireducerea inegalitatilor educationale;
Imbunatatirea conditiilor de trai pentru elevi si studenti in internate scolare si camine studentesti, prin majorarea subventiei alocate in acest scop, modernizarea infrastructurii existente si constructia de noi unitati de cazare acolo unde cererea oimpune;
Crearea si finantarea unui program national pentru achizitionarea si punerea in uz aautobuzelor si microbuzelor scolare;
Sustinerea accesului la educatie pentru tinerii si cadrele didactice romani din diasporasi romanii de pretutindeni, prin acordarea de burse, locuri de cazare in internate scolare/camine studentesti, reducere la transport, precum si alte facilitatii pentruelevii si studentii romani de pretutindeni. In acelasi timp, promovarea identitatii culturale si lingvistice in tarile cu comunitati romanesti semnificative reprezinta oprioritate strategica;
Promovarea activitatilor sportive in scoli, prin modernizarea infrastructurii sportive, sustinerea competitiilor scolare, incurajarea performantei si introducerea de programe extracurriculare dedicate sportului, pentru a stimula participarea elevilor si a reduce abandonul scolar si a preveni dezvoltarea unor obiceiuri nesanatoase.
2.Consolidarea si extinderea invatamantului tehnologic si tehnologic dual
Asigurarea unui proces simplu si rapid pentru acreditarea scolilor si programelor de invatamant tehnologic si tehnologic dual;
Formarea profesorilor de discipline de specialitate/instruire practica prin stagii de mentorat la operatorii economici. Participarea a cel putin 1.000 profesori la aceste programe;
Revizuirea ofertei educationale, a curriculumului si a programelor pentru ruta tehnologica si tehnologic duala, pentru meserii emergente de pe piata muncii, incepand cu anul 2025;
Extinderea ofertei de invatamant tehnologic dual in zonele rurale prin investitii strategice in infrastructura, resurse educationale si parteneriate cu mediul economiclocal;
Extinderea parteneriatelor intre autoritatile locale, unitatile de invatamant, institutiile de invatamant superior si mediul privat pentru a alinia programele de invatamant dual la cerintele pietei muncii. Sustinerea a peste 100.000 de elevi in sistemul de invatamant dual;
Consolidarea invatamantului superior in sistem dual, prin organizarea de programe delicenta, masterat si doctorat in sistem dual;
Modernizarea resurselor educationale, prin echiparea laboratoarelor cu tehnologie deultima generatie, implementarea platformelor digitale de invatare interactive, dezvoltarea de continut digital adaptat programei scolare si asigurarea accesului la infrastructura IT pentru elevi, studenti si cadre didactice;
Finalizarea constructiei si operationalizarea celor 29 de campusuri pentru invatamantdual, pana in 2026, asigurand dotarea acestora cu laboratoare moderne, spatii deinstruire practica si facilitati de cazare pentru elevi si studenti, precum si actualizarea calificarilor pentru a raspunde cerintelor actuale ale pietei muncii.
3. Actualizarea programelor scolare
Revizuirea planurilor cadru, dar si a programelor scolare, pentru a include continuturi si activitati care abordeaza utilizarea inteligentei artificiale si dezvoltarea competentelor digitale, promovand in acelasi timp gandirea critica, creativitatea si dezvoltarea personala. Accentul va fi pus pe pregatirea pentru meseriile viitorului si pe adaptarea la schimbarile tehnologice rapide;
Promovarea si sustinerea elevilor cu performante inalte, prin sustinerea centrelor de excelenta, dar si prin programe de sprijin personalizate;
Evaluarea periodica a nivelului de alfabetizare functionala al elevilor si personalizarea parcursului educational, pentru a garanta atingerea profilului absolventului;
Crearea de manuale adaptate pentru predarea limbii romane, dedicate elevilor care se intorc in tara dupa ce au urmat exclusiv programe de invatamant in alte tari, pentru asprijini integrarea lor educationala;
Consolidarea educatiei sociale, prin extinderea si sustinerea financiara a programelorde prevenire si combatere a violentei in mediul scolar si a consumului de substante psiho-active in randul elevilor. Integrarea si/sau consolidarea in programele scolare anotiunilor de educatie financiara, civica, juridica, de gandire critica si de combatere a dezinformarii, insotite de formarea cadrelor didactice pentru predarea acestor notiuni, adaptate realitatilor contemporane.
4. Profesionalizarea si sustinerea carierei didactice: formare, perfectionare si evaluare
Implementarea unor mecanisme de motivare financiara sau non-financiara pentrucadrele didactice, bazate pe performanta, la nivel scolar, judetean si national. Aceste mecanisme pot include bonusuri, premii, sau alte beneficii menite sa recunoasca si sa incurajeze performanta profesionala si contributia la imbunatatirea calitatii educatiei;
Initierea unor programe pilot privind descentralizarea recrutarii resurselor umane, avand ca obiectiv cresterea autonomiei scolilor;
Continuarea reformei formarii initiale si continue a cadrelor didactice, pentru imbunatatirea calitatii pregatirii profesionale a viitorilor profesori (licenta didactica de dubla specializare; masterat didactic), precum si dezvoltarea continua a competentelor acestora pe parcursul carierei in acord cu Profilul si standardele profesionale pentru cadrele didactice;
Crearea unui sistem national de monitorizare a programului de mentorat pentruprofesorii debutanti (pana la finalul anului 2025).
5. Invatamantul in limbile minoritatilor nationale. Predarea limbii romane pentru minoritati
Toate drepturile minoritatilor nationale castigate pana in prezent, prevazute in legile educatiei, se pastreaza in totalitate;
Prevederile cu privire la minoritatile nationale se aplica integral in primi doi ani de guvernare;
Predarea limbii romane pentru minoritati se va eficientiza prin adaptarea programelorscolare la nevoile lingvistice si ritmul de dezvoltare al elevilor apartinand minoritatilor nationale, respectiv prin sustinerea si extinderea formarii initiale sicontinue a profesorilor de limba romana, precum si a profesorilor pentru educatie timpurie si pentru invatamant primar care predau limba si literatura romana sau comunicare in limba romana. Implementarea si asigurarea integrala a surselor definantare a Programului national de sustinere a invatarii limbii si literaturii romane, prin finantarea de tabere de invatare, creare continuturi digitale etc., in conformitate cu prevederile art.83 alin.(16)-(18) din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023;
Elaborarea unor manuale adaptate pentru predarea limbii romane elevilor apartinand minoritatilor nationale, care sa raspunda nevoilor specifice si sa faciliteze invatareaeficienta a limbii.
6. Extinderea retelei de scoli-pilot pentru inovare si autonomie in educatie
Extinderea retelei de scoli-pilot la nivel national, pentru a implementa interventii educationale inovative, noi modele curriculare si de cariera didactica, modele noi de management descentralizat, cu scopul de a creste autonomia si performanta unitatilor de invatamant preuniversitar si de a asigura rezilienta sistemului de educatie.
7.Imbunatatirea serviciilor de consiliere si orientare scolara, pentru a sprijini elevii in alegerea parcursului educational si profesional
Asigurarea consilierii scolare si orientarii in cariera pentru fiecare elev, prin crestere anumarului de consilieri scolari, asigurarea accesului la instrumente de evaluare siorientare in cariera si digitalizarea portofoliului educational. Cresterea numarului deelevi consiliati cu cel putin 100.000 de elevi;
Colaborarea cu entitati specializate care sa sprijine scolile/universitatile in furnizareaunor servicii de consiliere si orientare de calitate;
Sustinerea parintilor: consiliere si sustinere pentru parinti in scoala, garantareacadrului de participare la deciziile scolilor, incurajarea actiunilor parinti-profesori-elevi.
8. Performanta si acces in invatamantul superior
Promovarea eticii, integritatii si a sigurantei in mediul academic;
Internationalizarea invatamantului superior in vederea cresterii calitatii educatiei si acercetarii;
Alinierea invatamantului superior la cerintele pietei muncii prin ruta completa duala;
Aplicarea stricta a principiului „toleranta zero” in universitati, pentru a preveni si combate orice forma de hartuire, inclusiv hartuire sexuala;
Continuarea imbunatatirii politicilor de acces in invatamantul superior si de a sprijini categoriile de elevi si studenti din grupurile subreprezentate/defavorizate prinprograme de tipul „Primul student din familie”. Simplificarea procedurii derecunoastere a studiilor realizate in strainatate sau in Romania pe curriculum strain pentru accesul la studiile universitare;
Promovarea parteneriatului public-privat si a co-deciziei in orientarea politiciloreducationale, prin colaborare autentica cu mediul de afaceri, inclusiv dezvoltarea deprograme de licenta si masterat in parteneriat, pentru a corela oferta educationala cucerintele pietei muncii;
Mentinerea mecanismului de finantare al universitatilor bazat pe criterii deperformanta;
Sustinerea programelor universitare STEM.
9. Consolidarea si dezvoltarea educatiei timpurii
Construirea de crese in zonele urbane si rurale pentru a satisface cererea tot mai mare de servicii pentru copii mici, alaturi de formarea si calificarea personalului necesar pentru asigurarea unei educatii timpurii de calitate;
Asigurarea finantarii creselor prin fonduri publice, investitii private si dezvoltareaparteneriatelor public-privat, pentru a extinde accesul la servicii de educatie timpuriesi ingrijire de calitate;
Crearea si operationalizarea de servicii complementare de educatie timpurie(gradinite comunitare, ludoteci si/sau grupuri de joaca).
10. Simplificarea, debirocratizarea si digitalizarea sistemului de invatamant
Revizuirea proceselor administrative si de management in sistemul educational sidigitalizarea acestora pe criterii de eficienta si logica a proceselor;
Simplificarea proceselor administrative din managementul educational si reducereasarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel incat acestea sa se poataconcentra mai mult pe actul educational si pe dezvoltarea profesionala;
Asigurarea transparentei privind activitatea unitatilor de invatamant si a institutiilorde invatamant superior;
Diminuarea numarului de documente solicitate in activitatea didactica (fise, proceseverbale, rapoarte etc.);
Reorganizarea inspectoratelor scolare conform legii in vigoare, in vederea eficientizarii, descentralizarii si debirocratizarii activitatii de management scolar,precum si pentru un nivel de sprijin mai ridicat pentru scoli. Cresterea atributiilor Consiliilor de Administratie a Scolilor;
Reformarea si reorganizarea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP), in sensul corelarii activitatii de inspectie scolara si a evaluarii calitatii.
Vezi AICI Programul de guvernare integral<<