Propunerile si sugestiile cu privire la proiectul supus consultarii publice pot fi trimise pe adresa de e-mail simona.tanase@edu.gov.ro.
Abandonul scolar nu este o problema noua si de-a lungul timpului au fost realizate multiple cercetari pentru identificarea si prevenirea esecului. Totusi, acest fenomen s-a accentuat tot mai mult in ultimii ani, iar pandemia cu noul coronavirus i-a determinat pe tot mai multi elevi din medii devaforizate sa renunte la scoala.
Va prezentam, mai jos, proiectul de Hotarare de Guvern integral:
HOTARARE
privind aprobarea Programului National pentru Reducerea Abandonului scolar
in temeiul art. 32 alin (1) si al art. 108 din Constitutia Romaniei, Republicata, precum si
art. 3, litera a) si art. 111 alin (1), litera a) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile
si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 (1) Se aproba Programul National pentru Reducerea Abandonului scolar, denumit in continuare Program.
(2) Programul se deruleaza in cadrul Planului National pentru Redresare si Rezilienta si in concordanta cu Proiectul National de Reforma ”Romania Educata”, asumat prin Memorandum de Guvernul Romaniei.
Art. 2 Scopul Programului consta in:
1. Reducerea abandonului scolar in minimum 25% din unitatile de invatamant participante la Programul National in perioada 2021 - 2026;
2. Imbunatatirea rezultatelor obtinute de elevi in cadrul evaluarilor nationale si cresterea procentului de elevi care finalizeaza invatamantul gimnazial;
3. Cresterea participarii absolventilor invatamantului gimnazial la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si a ratei de tranzitie de la invatamantul secundar inferior (gimnazial) la invatamantul secundar superior (liceal sau profesional).
Art. 3 Obiectivele generale ale Programului constau in:
a) Cresterea autonomiei si a capacitatii unitatilor de invatamant in utilizarea resurselor, prin implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE);
b) Monitorizarea, prin aplicarea MATE, elevilor in risc de parasire timpurie a scolii si abandon scolar si sprijinirea unitatilor de invatamant in colectarea de date relevante, realizarea planurilor de activitati individualizate si formare.
Art 4 (1) Programul consta in identificarea unitatilor de invatamant de stat care scolarizeaza elevi din invatamantul primar si gimnazial in care exista un procent mare de elevi in risc de abandon scolar si sprijinirea acestora in colectarea de date relevante si realizarea planurilor de activitati individualizate, prin intermediul Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie.
(2) Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE) reprezinta un instrument pentru avertizarea timpurie a riscului de abandon scolar si de parasire timpurie a scolii, precum si pentru interventia in vederea reducerii acestora. MATE contine cadrul metodologic, procedurile operationale si un set de instrumente, necesare pentru identificarea riscului, cat si un pachet de masuri si actiuni care vor contribui la avertizarea timpurie si reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, interventie si compensare a abandonului scolar.
(3) Prin intermediul Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie se colecteaza, la nivelul unitatii de invatamant, date relevante cu privire la indicatorii in functie de care se apreciaza riscul de abandon scolar si de parasire timpurie a scolii, pe baza carora se calculeaza indicele de
vulnerabilitate al acesteia privind parasirea timpurie a scolii.
(4) Indicatorii in functie de care se apreciaza riscul de abandon scolar si de parasire timpurie a scolii sunt: procentul profesorilor suplinitori, raportat la numarul total al profesorilor din unitatea de invatamant; rata de absolvire a invatamantului gimnazial, definita ca raportul intre numarul de absolventi ai clasei a VIII-a si numarul de elevi inscrisi in clasa a VIII-a la inceputul anului scolar; raportul dintre numarul elevilor repetenti si in abandon scolar si numarul total de elevi din invatamantul gimnazial; rata de participare a absolventilor invatamantului gimnazial la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a, definita ca raportul intre numarul absolventilor invatamantului gimnazial care participa la examen si numarul total al absolventilor invatamantului gimnazial; procentul absolventilor invatamantului gimnazial care au obtinut note sub 6 la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a din totalul absolventilor invatamantului gimnazial. Pentru colectarea datelor cu privire la acesti indicatori se utilizeaza modulul informatic MATE, dezvoltat in cadrul Sistemului Informatic Integrat al invatamantului din Romania (SIIIR).
(5) Pe baza indicelui de vulnerabilitate stabilit prin Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie se stabileste prioritatea de interventie – ridicata, medie si scazuta la nivelul unitatii de invatamant, in scopul reducerii riscului de abandon scolar si de parasire timpurie a scolii.
(6) In cadrul Programului se acorda granturi pentru cel putin 2500 din cele 3500 de unitati de invatamant de stat, in cadrul carora, prin pilotarea MATE, a fost identificata o prioritate de interventie ridicata sau medie, pe baza indicelui de vulnerabilitate mentionat la alin.(5).
(7) Lista unitatilor de invatamant care beneficiaza de granturi in cadrul Programului se stabileste prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 5 Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie, Metodologia de implementare si utilizare a modulului informatic MATE, sunt aprobate prin Ordin al ministrului educatiei in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6 Finantarea Programului National pentru reducerea abandonului scolar este asigurata prin bugetul Ministerului Educatiei, din sume ce provin din Planul National pentru Redresare si Rezilienta aprobate cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite.
PRIM MINISTRU
Nicolae - Ionel CIUCA
"Romania nu a atins tintele asumate in cadrul strategiei Europa 2020, pentru parasirea timpurie a scolii (15,6% in 2020 vs. 11,3% tinta asumata). In timp ce rata parasirii timpurii a scolii in marile orase este sub media Uniunii Europene si se incadreaza in obiectivul national pentru 2020 de 11,3%, rata parasirii timpurii a scolii in zonele rurale si mic urbane este considerabil mai mare - 26%, inregistrand o tendinta de crestere.
Testele PISA, care masoara abilitatile in matematica, citire si stiinte ale copiilor de 15 ani plaseaza Romania pe ultimele pozitii din Uniunea Europeana, alaturi de Bulgaria si Cipru. Peste 40% din copiii de 15 ani sufera de pe urma analfabetismului functional, conform acestor rezultate, aspect care pune probleme sociale si economice pe termen lung. Sunt multe motive care pot explica de ce unii tineri renunta prea devreme la studii: probleme personale sau familiale, dificultati de invatare sau o situatie socio-economica precara. Efectele abandonului scolar sunt: somaj, excluziune sociala, saracie si probleme de sanatate.
Provocarea principala a sistemului de educatie din Romania este generata de diferentele mari de calitate si de ratele ridicate de parasire timpurie a scolii. Participarea redusa la educatie accentueaza inegalitatea de sanse intre elevi. Decalajul rural-urban, desegregarea si incluziunea romilor reprezinta si in prezent provocari-cheie cu impact asupra cresterii incluzive si a reducerii inegalitatilor sociale in general. (Re)integrarea copiilor si tinerilor din afara scolii ramane una dintre principalele provocari, alaturi de imbunatatirea calitatii educatiei si de consolidarea masurilor de prevenire care se adreseaza elevilor. Impactul pandemiei Covid19 multiplica efectele negative pe care educatia trebuie sa le contrabalanseze", este mentionat in nota de fundamentare a proiectului.
Abandonul scolar genereaza somaj, excluziune sociala si accentueaza problemele economice.
Simona 06 Ian. 2022 12:00:57
Buna ziua am aflat de curand ca bursele sociale ar trebui sa se dea permanent inclusiv pe vacantele scolare ,eu sunt din Radauti jud Suceava si copii mei au luat bursa sociala abia anul trecut ambii ,in anii anteriori doar la un copil se dadea din lipsa de fonduri dar de ce am luat doar pe perioada cursurilor si nu permanent cum ar trebui sa se dea bursa sociala am citit orfinul de ministru. Sper ca ma poate cineva ajuta? Cu un sfat ,ca eu cred ca e ilegal ce au facut , multumesc anticipat