"In general, dupa finalizarea liceului, majoritatea respondentilor opteaza sa isi continue studiile in Romania (62,49%). Un numar foarte mic doreste sa isi continue studiile in strainatate (14%), iar cel mai mic segment doreste sa isi deschida o afacere (8%). Din segmentul celor care isi doresc sa continue studiile in Romania, cei mai multi intentioneaza sa ramana in aceeasi tara, intr-un oras foarte mare. Mai multi respondenti dintre cei care opteaza sa lucreze dupa liceu isi doresc sa traiasca in strainatate, comparativ cu cei care doresc sa isi continue studiile in Romania", potrivit studiului.
Industriile STEM/IT, in topul celor mai populare domenii
Raspunsurile la intrebarile generale referitoare la planurile actuale de cariera indica faptul ca majoritatea respondentilor nu stiu inca in ce domeniu doresc sa lucreze in viitor, precizeaza sursa citata. Dintre cei care stiu, cei mai multi sunt interesati de industriile STEM / IT /inginerie, financiar / bancar / investitii si medical / psihologie. Cele mai putin populare domenii sunt antreprenoriatul, mecanica si transportul.
"De asemenea, putem concluziona ca exista diferente intre genuri la preferinte. Genul feminin este mai aplecat spre domeniile medicina / psihologie, financiar/ bancar/ investitii si educatie. Pe de alta parte, genul masculin prefera domeniile STEM / IT/ inginerie, financiar/ bancar/ investitii si general business/management. In general, domeniul artistic este mai popular in segmentul respondentilor care doresc sa isi continue studiile in strainatate decat in segmentul celor care doresc sa isi continue studiile in Romania. In ceea ce priveste realizarea unui CV, o mare parte dintre respondenti sustin ca stiu cum sa elaboreze un astfel de document. In general, rata de cunoastere creste cu varsta", se arata in concluziile studiului.
62,49% dintre elevi intentioneaza sa isi continue studiile in Romania, dupa terminarea liceului
Cei 7.000 de respondenti ai studiului sunt elevi din clasele VIII-XIII sau absolventi 2021/2022 din licee teoretice si grupuri scolare din localitati mari, medii si mici, din 41 de judete si municipiul Bucuresti.
Scopul studiului a fost sa analizeze incotro doresc sa se indrepte tinerii la sfarsitul unui ciclu de invatamant, daca intentioneaza sa-si continue studiile, sa ramana in tara sau sa plece in strainatate, daca vor sa isi caute un loc de munca in sistemul public sau in cel privat si in ce domenii sau daca doresc sa isi deschida o afacere.
Pentru a putea interpreta tendinta de migrare a populatiei tinere catre localitati mai mari, participantii la studiu au fost chestionati cu privire la planurile lor legate de acest aspect, precizeaza realizatorii studiului.
Chestionarul a cuprins si intrebari referitoare la domeniul de activitate catre care doresc sa se indrepte tinerii, fiind luate in considerare mai multe domenii de activitate, industrii, sistemul privat, cel public si antreprenoriatul.
O alta categorie a intrebarilor adresate s-a referit la analiza potentialului tinerilor cu privire la cautarea si obtinerea unui loc de munca si la interesul lor pentru dobandirea unei experiente de munca prin efectuarea de internship-uri si activitati practice peste vara, in diferite domenii.
"Rezultatele acestui studiului arata ca, la acest moment, elevii din Romania sunt ambitiosi in planurile de cariera si vedem ca in jurul varstei de 16 ani decid directia urmatoarei etape educationale si profesionale din viata lor. Sprijinim cresterea procentului celor ce isi doresc sa isi continue studiile, mai ales in domenii care le vor permite tinerilor sa reuseasca in joburile viitorului. Prin programele si proiectele Junior Achievement in Romania sustinem de peste 25 de ani dezvoltarea de competente antreprenoriale, iar in ultimii ani am integrat competentele digitale in curriculumul nostru, pentru a fi alaturi de tineri si de cerintele mediului economic", a declarat Elisabeta Moraru, Country Manager Google Romania si Presedinte Consiliu Director JA Romania.
Studiul vine in sprijinul particularizarii programelor de educatie economica, financiara, antreprenoriala si de orientare profesionala pe care Junior Achievement le desfasoara gratuit, cu sprijinul Ministerului Educatiei, al scolilor si universitatilor partenere si prin sustinerea financiara a comunitatii de afaceri.
Programele urmaresc o mai mare apropiere a mediului de afaceri si a comunitatilor de mediul academic si prevenirea situatiilor de renuntare timpurie la scoala, prin intelegerea impactului negativ al parasirii scolii asupra calitatii vietii.