Daniel David clarifica viitorul Artelor la liceu: Cum vor invata elevii muzica, teatrul si artele vizuale

De Portal Invatamant
la 21 Feb. 2025
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Daniel David clarifica viitorul Artelor la liceu: Cum vor invata elevii muzica, teatrul si artele vizuale21Feb.2025

Disciplinele din domeniul Arte vor fi studiate la liceu, in clasele a IX-a si a X-a indiferent de profil. Insa ele nu mai pot fi prinse ca materii obligatorii, la clasele a XI-a si a XII-a, la Tehnologic sau la Matematica Informatica, a declarat ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David.

Daniel David a explicat, intr-o transmisiune LIVE pe pagina de Facebook a Ministerului Educatiei, ca programele pentru zona de Arte, la filiera vocationala, s-au facut in colaborare cu cei care lucreaza in domeniu. 
 
Cat despre trunchiul comun la liceu, ministrul a spus ca "Artele sunt bine reprezentate", cu discipline obligatorii in primii doi ani de liceu, urmand ca in ceilalti doi ani elevii sa poate opta pentru aceste discipline prin CDEOS.
 
"Sunt discutii legate de zona de Arte ca si cum ar fi ignorata. Va spun sincer, pe zona vocationala, programele s-au facut in colaborare cu cei care lucreaza in acel domeniu. Iar in zona de trunchi comun, eu spun ca Artele sunt bine reprezentate. In sensul ca avem zona de Arte atat in clasele a IX-a cat si a X-a, avem componenta de muzica, teatru si arte vizuale. Si, foarte important, sunt multe ore in clasele a XI-a si a XII-a in CDEOS - Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Scolii. Acolo, atunci cand dorim sa oferim elemente de teatru, de muzica, arte plastice, acolo trebuie oferite aceste componente", a spus Daniel David.
 
Ministrul Educatiei a subliniat ca nu le poate impune elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a, de la profil real sau tehnologic, de exemplu, sa studieze aceste discipline ca materii obligatorii. La fel cum nu introduce Matematica sau stiintele intr-o zona de pregatire vocationala, in componenta artistica, in ultimii doi ani de liceu.
 
"Nu am cum sa prind, oricat de mult iubesc si eu teatru sau muzica, nu avem cum sa prindem, hai sa fim rationali, in trunchiul comun, in clasa a XII-a, la Tehnologic sau la Matematica Informatica, nu avem cum sa prindem aceste discipline ca materii obligatorii. E ca si cum as duce Matematica sau stiintele intr-o maniera obligatorie intr-o zona de pregatire vocationala, in componenta artistica, in clasele a XI-a si a XII-a. Chiar nu face sens. Dar, repet, daca se fac bine in clasele a IX-a cat si a X-a, copiii vor sti ce inseamna arte, ce inseamna muzica, teatru, si vor cere in clasele a XI-a si a XII-a sa aiba astfel de ore", a mai spus Daniel David.
 
Proiectele pentru planurile-cadru pentru liceu se afla in consultare publica pana la data de 6 martie 2025. Potrivit Ministerului Educatiei, la elaborarea acestor proiecte s-a avut in vedere ca, prin disciplinele obligatorii sau optionale propuse, sa se ofere cadrul de dezvoltare a tuturor competentelor-cheie prevazute de Profilul de formare al absolventului, componenta reglatoare a curriculumului.

Citeste si:

Orele de Religie sa includa discutii despre extremismul religios, cere ministrul Educatiei
 
Planurile-cadru propuse de Ministerul Educatiei si Cercetarii au fost elaborate avand la baza urmatoarele componente: 
 
1. Trunchiul comun (50%), prevazut in legislatie, asigura competentele de baza (cultura generala) si contribuie la formarea competentelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea functionala). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezinta suport fix pentru cultura generala. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt in legatura cu examenul national de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adauga, dupa caz, limba si literatura materna), distribuite in toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adauga, dupa caz, limba si literatura materna), distribuite in 5 arii curriculare.
 
2. Curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativa, asigura competentele de specialitate, generale si specifice, proprii unui profil si unor specializari/calificari profesionale, inlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferentiat, prezent in actualele planuri-cadru in vigoare, aducand si aport la formarea competentelor-cheie. Ponderea sa creste de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%). Este suport semiflexibil pentru cultura de specialitate si include doua componente: (1) componenta fixa (intre 77-100%, reprezentand 8-13 ore) si (2) componenta flexibila (intre 0-23%, reprezentand 0-3 ore, care pot personaliza specializarea); procentele de 0% si 100% se refera la filierele vocationala si tehnologica, unde curriculumul de specialitate este fix, odata aleasa filiera/specializarea. Unele discipline/teme sunt in legatura cu examenul national de bacalaureat (obligatorii/la alegere).
 
3. Curriculumul la decizia elevului din oferta scolii (15%) este prevazut in legislatie si inlocuieste segmentul curriculum la decizia scolii, existent in planurile-cadru in vigoare. Contribuie la competentele si atributele absolventului, prin suport flexibil pentru nevoi si interese personale de invatare. Ponderea sa creste de la clasele IX/X (10%, reprezentand 1-3 ore) la clasele XI/XII (20%, reprezentand 5-8 ore). Pentru filiera teoretica, decizia se face flexibil in cadrul specializarilor (pana la nivel de unitate scolara). Pentru filiera teoretica, decizia se face flexibil in cadrul filierei, iar pentru filierele vocationala si tehnologica, decizia se face prin alegerea specializarii/calificarii profesionale (cu o componenta semiflexibila la nivel vocational).
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

disciplina arteliceuministerul educatieidaniel davidtrunchi comun liceuplanuri-cadru liceu


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//