"Stiind ca la baza unitatilor de invatamant superior sta o indelungata traditie a dialogului si a schimbului liber si fertil al ideilor, este necesar ca informatiile cu caracter academic privitoare la conducatorii de doctorat si la doctoranzii lor sa fie publice. In acest fel, atat doctoranzii insisi, cat si alte persoane interesate pot consulta piata ideilor si isi pot forma o imagine de perspectiva asupra mediului academic din care fac parte sau in care isi doresc sa patrunda. Pentru doctoranzi este important sa se asocieze cu acel coordonator pe care il apreciaza din punct de vedere al performantelor academice, iar centralizarea publicatiilor coordonatorilor de doctorat vine sa intampine aceasta nevoie: relatia ditnre coordonator si doctorand trebuie sa se bazeze pe respect reciproc si incredere in capacitatea academica a celuilalt", se arata in expunerea de motive a proiectului legislativ.
Totodata, noteaza initiatorii proiectului de lege, este vitala pentru performanta universitara si publicarea unor documente precum raportul anual de evaluare si asigurare a calitatii la nivel institutional.
Nu in ultimul rand, sunt importante din punctul de vedere al transparentei si in general al responsabilitatii publice, informatiile privind sursele de venituri ale universitatilor si modul de gestiune al resurselor acesteia.
Doar prin transparentizarea universitatilor se poate crea un climat de incredere, mai noteaza initiatorii proiectului de lege.
In esenta, pentru a asigura transparenta tuturor deciziilor si activitatilor universitatilor, acestea vor publica, in format electronic accesibil pentru cautare, salvare, distribuire si imprimare, pe site-urile oficiale ale institutiilor de invatamant superior, in termen de 30 de zile de la redactarea, incheierea, adoptarea sau actualizarea lor, urmatoarele acte juridice si informatii:
a) Deciziile si hotararile Senatului universitar, Consiliului de administratie, Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat, acolo unde este cazul, inclusiv anexele.
b) Hotararile Comisiei de etica universitara, reglementarile in baza careia isi desfasoara activitatea, raportul anual de activitate, precum si Codul de etica si deontologie universitara si orice alte informatii de interes despre activitatea comisiei de etica si modul in care aceasta poate fi sesizata, cu respectarea legislatiei privind datele cu caracter personal.
c) Contractul institutional si contractul complementar de finantare, prevazute Ia art. 223 alin. (7) lit. a)-b);
d) Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul institutiei de invatamant superior.
e) Componenta tuturor structurilor decizionale, executive si consultative, impreuna cu datele publice de contact ale membrilor lor.
f) CV-urile si fisele de autoevaluare detaliata conform standardelor CNATDCU in domeniu ale tuturor conducatorilor de doctorat, actualizate anual.
g) Raportul autoevaluare interna a calitatii elaborat la nivel institutional, precum si raportul anual de activitate al Centrului de consiliere si orientare in cariera.
h) Bilantul contabil anual, cu mentionarea veniturilor realizate de institutia de invatamant superior din valorificarea patrimoniului prin incheierea de contracte, valorificare sau exploatarea bunurilor in regim propriu si din obtinerea de subventii pentru exploatarea terenurilor;
i) Lista sponsorizarilor si a donatiilor de care a beneficiat silsau beneficiaza. institutia de Invatarnant superior, aratand cine este donatorul sau sponsorul, valoarea donatieilsponsorizarii si data incheierii contractului, lista actualizata anual.
Prevederile nu limiteaza obligatia institutiilor de invatamant superior de a publica si alte documente pentru a asigura transparenta tuturor deciziilor si activitatilor lor, in aplicarea prevederilor art.124 alin.1 lit e), precum si in temeiul dispozitiilor Legii 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza altor acte normative in vigoare.
La articolul 219, alin. (2), dupa litera c), se introduce o noua litera, litera d) cu urmatorul cuprins:
"d) Publica anual, in format electronic, editabil si accesibil, pe site-ul propriu sau prin platforma dedicata colectarii acestora, datele care stau la baza alocarii fmantarii de baza, complementare si suplimentare, incluzand indicatori de calitate pe universitati si ramuri de stiinta. De asemenea, publica sumele alocate pe fiecare universitate din fondul de dezvoltare institutionala si din fondul de situatii speciale."
In cazul in care proiectul de lege va fi adoptat, in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial, Ministerul Educatiei aproba, prin ordin de ministru, normele metodologice in vederea implementarii si monitorizarii acesteia.