TEST DE EVALUARE INIÅ¢IALÄ‚
Disciplina LOGICÄ‚, ARGUMENTARE ÅžI COMUNICARE
Anul ÅŸcolar 2011-2012
clasa a IX-a
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I şi din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
Numele şi prenumele elevului: ………………………………………
Data susţinerii testului: ……………………
PARTEA I 45 de puncte
1. Comunicarea reprezintă o dimensiune fundamentală a existenţei umane şi se realizează pe diferite canale de comunicare. În viaţa de zi cu zi, omul este permanent angajat în activităţi de comunicare, având atât rolul de emiţător (cel care transmite informaţia sau mesajul), cât şi rolul de receptor (cel căruia i se adresează informaţia sau mesajul).
Fie următoarea situaţie:
Este luni dimineaţă, Andrei ia micul dejun. Televizorul este deschis şi Andrei urmăreşte revista presei. După micul dejun Andrei pleacă la serviciu. În autobuz se întâlneşte cu un prieten pe care îl invită la aniversarea zilei sale de naştere în week-end. Ajuns la serviciu, seful său îi prezintă planul operativ de activităţi pentru toată săptămâna. La ora 800, Andrei convoacă o sedinţă în calitate de sef de compartiment, pentru a trasa sarcinile pentru fiecare membru al echipei. În timpul
prânzului citeşte ziarul, iar după terminarea programului se întoarce acasă şi ascultă la radio emisiunea preferată de muzică şi ştiri. |
Identificaţi, în textul de mai sus, toate situaţiile de comunicare în care este angajat personajul şi consemnaţi-le în coloana din stânga tabelului de mai jos, precizând pentru fiecare situaţie cine/ce deţine rolul de emiţător, precum si cel de receptor:
Situaţia de comunicare
|
Emiţătorul |
Receptorul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 puncte
2. În logică, o propoziţie reprezintă un enunţ care comunică o informaţie despre ceva. În funcţie de corespondenţa cu starea de fapt, informaţia respectivă, poate fi calificată fie adevărată, fie falsă.
Încercuiţi litera corespunzătoare enunţului/enunţurilor de mai jos, care pot fi apreciate ca adevărate sau false punct de vedere logic.
a. Atenţie! Nu călcaţi pe iarbă!
b. Planeta este un corp ceresc, fără lumină proprie, care orbitează în jurul unei stele.
c. Vă rog să-mi daţi un bilet de tramvai.
d. Balenele sunt mamifere.
e. Marian este elev în clasa a IX-a.
f. Unde este muzeul de artă?
6 puncte
3. Argumentul este o construcţie raţională prin care demonstrăm o idee numită concluzie pe baza unor probe, dovezi sau temeiuri numite premise.
Încercuiţi litera corespunzătoare enunţului/enunţurilor de mai jos, pe care le consideraţi că reprezintă un argument/argumente.
a. Toţi cei care îndrăgesc teatrul, pot face abonament pentru întreaga stagiune.
b. Dacă un triunghi are două unghiuri cu măsura de 450, atunci cel de-al treilea unghi este de 900, întrucât suma unghiurilor unui triunghi este de 1800. Asadar, triunghiul respectiv este dreptunghic.
c. Mircea si Cornel sunt fraţi. Călin este fiul lui Mircea, iar Alina este fiica lui Cornel. Prin urmare, Călin si Alina sunt verisori primari.
d. Unele filme sunt interzise copiilor sub 12 ani.
e. Toţi elevii care au luat premii la concursurile scolare au beneficiat de o excursie gratuită la munte.
f. Toţi cei dovediţi drept infractori sunt pedepsiţi de lege. În consecinţă, toţi cei pedepsiţi de lege sunt dovediţi drept infractori.
9 puncte
4. Un argument corect din punct de vedere logic este valid, iar un argument incorect din punct de vedere logic este nevalid.
Încercuiţi litera corespunzătoare argumentelor de mai jos, pe care le consideraţi că sunt logic corecte, adică valide.
a. Toţi oamenii sunt muritori, asadar si Socrate este muritor.
b. Toate mamiferele sunt vertebrate, pentru că asa ne-a spus profesorul de biologie.
c. Ionel a obţinut rezultate bune la olimpiada judeţeană. Putem conchide că toţi elevii
liceului au obţinut rezultate bune la olimpiada judeţeană.
d. Pestii trăiesc în mediul acvatic si au o formă hidrodinamică. Delfinii, la rândul lor, trăiesc în mediul acvatic si au o formă hidrodinamică, la fel ca pestii. Prin urmare, delfinii sunt pesti.
e. Orice corp lăsat liber de la o anumită înălţime faţă de Pământ, cade datorită acţiunii forţei de gravitaţie.
f. Ionel va obţine un premiu la concursul de sah, la fel ca si colegul său Vlad, deoarece sunt verisori primari, amândoi au învăţat sah de la bunicul lor si locuiesc în acelasi bloc.
12 puncte
PARTEA a II-a 45 de puncte
1. Dacă toţi A sunt B si niciun B nu este C, grupaţi propoziţiile de mai jos în casetele
corespunzătoare:
a. Toţi B sunt A.
b. Niciun A nu este C.
c. Unii C sunt A.
d. Unii B sunt A.
e. Niciun C nu este B.
f. Toţi A sunt C.
Propoziţii adevărate
|
Propoziţii false
|
|
|
|
|
|
|
12 puncte
2. Construiţi un argument cu o singură premisă pentru a justifica drept concluzie propoziţia:
„Unii sportivi sunt elevi.“
10 puncte
3. Fie următorul argument, care conţine concluzia şi două premise, una explicită, iar alta doar implicită sau subînţeleasă:
„Oţetul înroşeşte hârtia de turnesol, pentru că este acid.“
Se cere:
a. Identificaţi concluzia argumentului;
b. Identificaţi premisa explicită a argumentului;
c. Precizaţi care este premisa subînţeleasă a argumentului.
15 puncte
4. Fie propoziţia: „Triunghiurile ABC şi A'B'C' sunt egale.“
Se cere:
a. Precizaţi dacă este suficientă premisa „Triunghiurile ABC şi A'B'C' au două laturi
egale“ pentru a întemeia propoziţia dată;
b. Dacă nu este suficientă premisa de mai sus, precizaţi premisa/premisele care trebuie
invocate pentru a întemeia propoziţia dată iniţial.
8 puncte
BAREM DE EVALUARE ÅžI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (45 de puncte)
1. câte 3 puncte pentru identificarea fiecărei situaţii de comunicare şi precizarea rolurilor de emiţător şi receptor, astfel:
Situaţia de comunicare
|
Emiţătorul |
Receptorul |
Revista presei la televizor
|
Televizorul |
Andrei |
Întâlnirea cu prietenul
|
Andrei |
Prietenul lui Andrei
|
Prezentarea planului operativ
|
Åžeful lui Andrei
|
Andrei |
Şedinţa de compartiment
|
Andrei |
Membrii echipei lui Andrei
|
Citirea ziarului
|
Ziarul |
Andrei |
Ascultarea emisiunii de ÅŸtiri
|
Radioul |
Andrei |
6x3p=18 puncte
2. câte 2 puncte pentru încercuirea fiecăreia dintre literele corespunzătoare enunţurilor care pot fi apreciate ca adevărate sau false, respectiv b., d. si e. 3x2p=6 puncte
3. câte 3 puncte pentru încercuirea fiecăreia dintre literele corespunzătoare enunţurilor care pot fi considerate argumente, respectiv b., c. si f. 3x3p=9 puncte
4. câte 6 puncte pentru încercuirea fiecăreia dintre literele corespunzătoare argumentelor considerate valide, respectiv a. si e. 2x6p=12 puncte
PARTEA a II-a (45 de puncte)
1. câte 2 puncte pentru fiecare încadrare corectă în una din categoriile „Propoziţii adevărate“ sau „Propoziţii false“, astfel:
Propoziţii adevărate
|
Propoziţii false
|
Niciun A nu este C
|
Toţi B sunt A
|
Unii B sunt A
|
Unii C sunt A
|
Niciun C nu este B
|
Toţi A sunt C
|
6x2p=12 puncte
2. 10 puncte pentru construirea argumentului cu o singură premisă, de exemplu: „Unii elevi sunt sportivi, aşadar unii sportivi sunt elevi“
10 puncte
3. câte 5 puncte pentru rezolvarea corectă a fiecărei cerinţe, astfel:
a. 5 puncte pentru identificarea concluziei argumentului;
b. 5 puncte pentru identificarea premisei explicite a argumentului,
c. 5 puncte pentru precizarea premisei implicite a argumentului.
3x5p=15 puncte
4. câte 4 puncte pentru rezolvarea corectă a fiecărei cerinţe, astfel:
a. 4 puncte pentru precizarea explicită că premisa dată nu este suficientă pentru întemeierea concluziei „Triunghiurile ABC şi A'B'C' sunt egale“;
b. 4 puncte pentru precizarea premisei suplimentare care, împreună cu premisa dată, sunt suficiente pentru întemeierea concluziei „Triunghiurile ABC şi A'B'C' sunt egale“.
2x4p=8 puncte